راهنمای جامع آزمون سلپیپ (CELPIP) ،مهاجرت به کانادا

آزمون سلپیپ

راهنمای جامع آزمون CELPIP

اگر قصد تحصیل در کانادا یا اقامت در این کشور را دارید، آزمون زبان انگلیسی یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید به آن توجه داشته باشید.آزمون های زبان انگلیسی پذیرفته شده در کانادا سه آزمون IELTS ،CELPIP و در برخی موارد PTE است. آزمون CELPIP که به تازگی سر زبان ها افتاده،یکی از آزمون های پیشرو برای اخذ تابعیت کانادا و اقامت دائم است. بنابراین قبل از شروع هر کاری باید همه چیز را در مورد آزمون CELPIP بدانید.

این آزمون مخصوص متقاضیانی است که برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام میکنند و برای ارزیابی مهارت شرکت کنندگان در برقراری ارتباط با مافوق، همکاران و دیگران در محل کار و اجتماع طراحی شده است. توانایی زبان متقاضیان، دانش آموزان یا اعضا برای برقراری ارتباط با همکاران، درک دستورالعمل های مافوق و تفسیر و پاسخ به مطالب نوشته شده، به کمک این آزمون سنجیده می شود.

در این مقاله سعی داریم تمام جزئیات مربوط به این آزمون از جمله هزینه آزمون CELPIP، منابع آزمون CELPIP و تفاوت آزمون CELPIP با آزمون آیلتس IELTS را با هم بررسی کنیم.

 

آزمون سلپیپ مخفف عبارت (Canadian English Language Proficiency Index Program) به معنای برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادایی است.
این آزمون مهارت شرکت کننده ها را در چهار سطح شنیداری (LISTENING) خواندن (READING) نوشتن (WRITING) و صحبت کردن (SPEAKING) ارزیابی می کند. آزمون CELPIP در اداره مهاجرت و شهروندی کانادا پذیرفته می شود و به غیر از کانادا در کشورهای دیگری نظیر هند، فیلیپین، سنگاپور، چین، آمریکا و امارات متحده عربی در دسترس است.

آزمون های CELPIP به طور رسمی توسط سازمان های حرفه ای، کالج ها، دانشگاه ها و کارفرمایان پذیرفته شده است و گواهینامه ای ارزشمند برای افزودن به پرونده شماست.

همچنین توسط چندین سازمان مهاجرت کانادایی پذیرفته می شود، از جمله:

  • اقامت دائم
  • شهروندی
  • ویزای استارت-آپ
  • نامزدی استان
  • برنامه کارگر ماهر فدرال

 

انواع آزمون سلپیپ

آزمون سلپیپ

دو نسخه از آزمون CELPIP وجود دارد: CELPIP-General test و CELPIP-General LS test

آزمون عمومی CELPIP دارای چهار جزء گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن و آزمون CELPIP-General LS دارای دو جزء گوش دادن و صحبت کردن است.نمرات آزمون CELPIP با معیارهای زبان کانادایی (CLB) سطوح 3 تا 12 تراز شده است و زمان آزمون حدودا 3 ساعت است.

برخلاف آزمون آیلتس(IELTS) امکان شرکت در آزمون CELPIP در داخل ایران وجود ندارد و نزدیک ترین مرکز برگزار کننده این آزمون امارات متحده عربی است.
یک مزیت آزمون CELPIP آن است که کاملا به صورت آنلاین و توسط کامپیوتر انجام می شود و تمام امکانات آزمون نیز در اختیار شرکت کننده ها قرار خواهد گرفت. این مزیت به شرکت کنندگان کمک می کند تا به دور از استرس مصاحبه های حضوری، با خیال راحت در بخش های شنیداری و مکالمه به صورت آنلاین تست بدهند.

 

چرا آزمون CELPIP؟

دلایل قانع کننده زیادی برای انتخاب آزمون CELPIP وجود دارد:

۱. اول از همه این آزمون کاملا کامپیوتری است. این ویژگی خطر خطاهای انسانی را در نتایج آزمون به حداقل می رساند.شما در کنار دیگر شرکت کنندگان،در این آزمون شرکت می کنید.از کیبورد، موس و میکروفن خود برای پاسخ به سوالات استفاده می کنید و می توانید بر روی پاسخ های نوشتاری و گفتاری خود تمرکز کامل داشته باشید.آزمون CELPIP تنها آزمون کامپیوتری مورد تایید IRCC (اداره ی مهاجرت،پناهندگان و شهروندی کانادا) است که به جای آزمون آیتلس برای اقامت دائم در کانادا مورد پذیرش و استفاده قرار می گیرد.

 

۲. دیگر این که آزمون سلپیپ در یک جلسه ی سه ساعته برگزار می شود و جلسه ی مصاحبه و بخش گفتاری، به زمان دیگری موکول نخواهد شد و شما می توانید امتحان را در یک جلسه کامل کنید.این در حالی است که آزمون IELTSدر دو زمان و مکان متفاوت برگزار می شود.یک بار برای تست شنیداری،نوشتاری و خواندن و بار دیگر برای تست مکالمه که توسط فرد ممتحن انجام می شود.

 

۳. نتیجه ی آزمون CELPIP در ۳ تا ۸ روز کاری مشخص می شود و این یعنی صرفه جویی در وقت شما!همچنین تاریخ و زمان مناسب برای آزمون در دسترس شماست و لازم نیست وقت خود را در انتظار برنامه امتحان و مصاحبه تلف کنید.

 

۴. فرمت آزمون شامل یک ابزار سنج است که گذر زمان را به شما یادآوری می کند؛ به گونه ای که قادر باشید زمان خود را به نحو احسن مدیریت کنید.

 

۵. آنلاین بودن آزمون سلپیپ باعث می شود شرکت کنندگان تنها بر روی صحبت کردن خود تمرکز کنند و هیچ نگرانی برای زبان بدن یا تماس چشمی با یک فرد غریبه(مصاحبه کننده) نداشته باشند.همچنین در بخش شنیداری کیفیت هدفون به شما این امکان را می دهد تا بیشتر از هر چیز دیگر روی گوش دادن تمرکز کنید.

 

۶. در بخش نوشتن، تعداد کلمات و ویرایش خودکار خواهید داشت.اگر یک کلمه را اشتباه تایپ کنید، خط قرمز ظاهر می شود. این ویژگی باورنکردنی است؛ زیرا اکثر دانش آموزان مرتکب اشتباهات املایی زیادی می شوند! پاک کردن محتوا باعث می شود نوشتار شما کثیف به نظر برسد. بنابراین، چرا آزمونی را امتحان نکنید که به شما این امکان را می دهد تا نوشته های مرتب و تمیز ارائه دهید؟

 

7. همچنین در بخش گفتاری به دلیل ساده و روان بودن لهجه کانادایی، آزمون CELPIP گزینه مناسبی برای افرادی است که صحبت به لهجه بریتانیایی برای آن ها مشکل است و زمان بیشتری برای مهیا کردن پاسخ ها لازم دارند.

 

8. هزینه آزمون CELPIP نسبت به سایر آزمون های زبان انگلیسی کم تر است.

 

9. اگر به دلایل حرفه ای نیاز به اثبات مهارت انگلیسی خود دارید، کارفرمایان زیادی در کانادا وجود دارند که متقاضیان دارای مجوز CELPIP را می پذیرند و به دنبال آنها هستند. چند نمونه از کارفرمایان برجسته که CELPIP را در کانادا پذیرفته اند عبارتند از:

  • ICCRC: مشاوران مهاجرت شورای مقررات کانادا
  • CDO: کالج دندانپزشکان انتاریو
  • SREC: کمیسیون املاک ساسکاچوان
  • انجمن حسابداران حرفه ای تجارت کانادا

 

10. آزمون CELPIP برای ارزیابی مهارت های انگلیسی روزمره و شهروندی طراحی شده است و درجه ی سختی سوالات آن نسبت به سایر آزمون ها کم تر است؛ به عنوان مثال، در بخش نوشتن آزمون عمومی CELPIP شما باید یک ایمیل بنویسید و سپس به سوالات نظرسنجی پاسخ دهید. این کاملاً متفاوت از آزمون آیلتس آکادمیک است، که شرکت کنندگان آن گزارشی در مورد نمودار و مقاله می نویسند.

بنابراین اگر قصد دارید امتحان “راحت تر” را انجام دهید، این ممکن است یکی از دلایل شما برای شرکت در آزمون CELPIP باشد، زیرا نوشتن مقاله نیاز به آموزش زیادی دارد و نوشتن در مورد نمودارها مهارتی است که اکثر شرکت کنندگان باید از ابتدا یاد بگیرند.از طرفی، نوشتن ایمیل چیزی است که احتمالاً در گذشته آن را تمرین کرده اید.

 

انواع آزمون CELPIP :

دو نوع آزمون CELPIP برای انتخاب وجود دارد. حتما قبل از ثبت نام از اینکه می خواهید در کدام آزمون شرکت کنید مطمئن شوید.

 

۱.آزمون CELPIP GENERAL:

مهارت های شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت کردن زبان انگلیسی را ارزیابی می کند و به طور رسمی توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا(IRCC) برای اقامت دائم کاربرد دارد. زمان کل آزمون حدودا 3 ساعت است و در یک جلسه انجام می شود.

  • در بخش Listeningشما به متن ها گوش داده و به سوالات پاسخ می دهید. (47-55 دقیقه)
  • در بخش Reading نیز متن ها را می خوانید و به سوالات پاسخ می دهید. (55-60 دقیقه)
  • در بخش Writing به سوالات به صورت کتبی پاسخ می دهید. (53-60 دقیقه)
  • در بخش Speakingبه درخواست های روی صفحه به صورت شفاهی پاسخ می دهید. (15-20 دقیقه)

 

۲.آزمون CELPIP GENERAL LS:

مهارت های شنیداری و گفتاری انگلیسی شرکت کننده را ارزیابی می کند و توسط (IRCC) به طور رسمی برای شهروندی پذیرفته شده است. زمان کل آزمون حدودا 1 ساعت و 10 دقیقه است و در یک جلسه انجام می شود.

  • ابتدا در بخش Listening به متن ها گوش دهید و به سوالات پاسخ دهید. (47-55 دقیقه)
  • سپس در بخش Speakingبه درخواست های روی صفحه به صورت شفاهی پاسخ دهید. (15-20 دقیقه)

 

هزینه آزمون CELPIP:

هزینه آزمون CELPIP GENERAL :

۲۸۰ دلار کانادا

هزینه آزمون CELPIP GENERAL LS:

۱۹۵ دلار کانادا به همراه مالیات اعلام شده است.

 

آمادگی آزمون CELPIP:

آزمون CELPIP نسبتاً جدید است، اما منابع جدید برای شرکت کنندگان در آزمون هر روز آنلاین می شوند تا به شما در دستیابی به بهترین نتیجه ممکن کمک کنند. البته بهترین راه آماده شدن برای CELPIP انجام آزمون های تمرینی است. در وب سایت CELPIP شما می توانید این آزمون های رایگان را پیدا کرده و آن ها را در زمان خود تمرین کنید. مهم ترین توصیه این است که ارزیابی سطح خود، مدتها قبل از آزمون بسیار اهمیت دارد.در آزمون های تمرینی شرکت کنید، تصمیم بگیرید که در چه زمینه هایی باید پیشرفت کنید و زودتر تمرین را شروع کنید. توسعه ی مهارت های زبانی به زمان نیاز دارد و برای بهبود نمره شما حداکثر سه ماه مطالعه و تمرین منظم طول می کشد. مطالعه و ارزیابی خود را به یک یا دو هفته قبل از امتحان موکول نکنید!

 

محتوای آزمون CELPIP:

بخش Speaking
تعداد سوالات                                               جزئیات سوال
1پیشنهاد دادن درباره یک موضوع
1صحبت درباره یک تجربه شخصی
1توصیف یک صحنه
1پیش بینی درباره یک موضوع
1مقایسه و اقناع
1صحبت درباره رو به رو شدن با یک وضعیت دشوار
1بیان نظرات شخصی
1توصیف یک وضعیت نامعمول
بخش Listening
تعداد سوالات                                               جزئیات سوال
8گوش دادن به حل مسائل
5گوش دادن به مکالمه زندگی روزمره
6گوش دادن به اطلاعات
5گوش دادن به یک مورد خبری
8گوش دادن به بحث
6گوش دادن به دیدگاه ها
بخش Reading
تعداد سوالات                                               جزئیات سوال
11خواندن نامه
8خواندن برای نمودار
9خواندن برای اطلاعات و درک مطلب
10خواندن دیدگاه ها
بخش Writing
تعداد سوالات                                               جزئیات سوال
1نوشتن یک ایمیل
1پاسخ به سوالات نظرسنجی

 

منابع آزمون CELPIP:

انواع مختلفی از منابع وجود دارد که به شما در آماده سازی برای آزمون CELPIP کمک می کند.می توانید در وب سایت CELPIP نگاهی به منابع آنلاین در دسترس از جمله آزمون های تمرینی رایگان،وبینارها و کارگاه های آموزشی، راهنمای مطالعه و موارد دیگر بیندازید.

 

لیست منابع:

• کتاب راهنمای شرکت کنندگان در آزمون: این کتاب راهنما جزئیات مربوط به قالب آزمون، در دسترس بودن، قیمت گذاری، منابع مطالعه و موارد دیگر را ارائه می دهد.

 

• جلسات آموزشی: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون های CELPIP در یکی از جلسات اطلاعات آنلاین CELPIP شرکت کنید. می توانید در خانه یا در حال حرکت به این جلسات گوش دهید. برای پیوستن به این جلسات فقط به اتصال به اینترنت یا گوشی هوشمند خود و یک هدفون نیاز دارید.

 

• آزمونهای رایگان CELPIP-General Practice (مجموعه استارت): این بسته آزمایشی شامل دو آزمون کامل CELPIP-General است.این بسته همچنین شامل کلیدهای پاسخ برای آزمونهای گوش دادن و خواندن و استانداردهای عملکرد است. نشان دادن عوامل کلیدی که رتبه دهندگان CELPIP هنگام ارزیابی پاسخ های نوشتاری و گفتاری در نظر می گیرند از جمله مزایای این آزمونها است.

 

• CELPIP Speaking Pro دارای درس های زنده و تعاملی است که شما را برای بهترین عملکرد آماده می کند. می توانید پاسخ های نمونه از شرکت کنندگان واقعی آزمون را تجزیه و تحلیل کنید، به هر بخش پاسخ دهید، و نکات ارزشمند مخصوص بخش Speaking را بیاموزید.این یک انتخاب عالی برای شرکت کنندگان در آزمون سطح متوسط است.

 

• CELPIP Writing Pro به شرکت کنندگان دروس تعاملی رایگان می دهد که بر روی اجزاء نگارشی آزمون CELPIP متمرکز است. Writing Pro در جلسات Target 9+ و Target 5 موجود است، بنابراین سطح CELPIP مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

• CELPIP Reading Pro یک درس تعاملی رایگان است که بر روی اجزاء Reading آزمون CELPIP متمرکز شده است.در این درس، راهکارهای پاسخگویی به سوالات و مهارتهای مفید خواندن برای تمرین را فرا خواهید گرفت. این جلسه برای شرکت کنندگان در تمام سطوح زبان است.

 

•  CELPIP Listening Pro یک درس تعاملی رایگان است که بر روی بخش گوش دادن در آزمون CELPIP متمرکز شده است.در این جلسه، با راهکارهای پاسخگویی به سوالات و مهارتهای مفید گوش دادن برای تمرین آشنا خواهید شد. این جلسه برای شرکت کنندگان در تمام سطوح زبان است.

 

برای کسانی که از آزمون عمومی CELPIP استفاده می کنند، حدود 5 ساعت فیلم، آزمونها و سوالات تمرینی دریافت خواهید کرد. برای کسانی که از آزمون CELPIP-General LS استفاده می کنند، حدود 2.5 ساعت مطالب آموزشی دریافت خواهید کرد.هر ویدئو دارای نکات و استراتژی هایی است که به شما کمک می کند یک روال مطالعه داشته باشید که می توانید هر روز از آن پیروی کنید، حتی اگر چند دقیقه باشد! همه نکات مطالعه توسط کارشناسان CELPIP گردآوری شده است و شامل اطلاعاتی در مورد سایر منابع مطالعه رایگان است که می توانید برای تهیه آنها استفاده کنید.

برخی منایع را نیز می توانید در وب سایت خریداری کنید. برای هر مهارت کتابی تالیف شده است که مولف آن یک زبان شناس ماهر کانادایی است و هر یک حدود 20 دلار هزینه دارد.علاوه بر تمام این موارد،وب سایت CELPIPبا بیش از 10 ساعت دوره های آنلاین در دسترس، به شما نگاهی عمیق به هر یک از اجزای آزمون CELPIP می دهد.هر دوره آنلاین توسط یک کارشناس CELPIP برگزار می شود، بنابراین شما فرصت خواهید داشت تا به سوالات خود پاسخ دهید و نکات و استراتژی های ارزشمند مطالعه را بیاموزید.

 

نمره آزمون CELPIP:

نمرات آزمون CELPIP با معیارهای زبان کانادایی (CLB) سطوح 3 تا 12 تراز شده است. به هر جزء آزمون CELPIP-General و CELPIP-General LS یک سطح CELPIP داده می شود. در زیر یک نمودار است. آزمون معادل سطح CLB(معیار سنجش سطح زبان کانادا) را برای شما در نظر گرفته است.

نمره ایده آل در این آزمون معادل 24 امتیاز است و حدااکثر امتیاز قابل کسب است.با کسب حداقل امتیاز 7 شما نمره قبولی برای شرکت در یکی از طرح های مهاجرتی مانند اکسپرس اینتری کانادا را دریافت خواهید کرد.

        سطح CLBسطح CELPIPتعریف هر سطح
CLB 1212مهارت پیشرفته در محیط کار و اجتماع
CLB 1111مهارت پیشرفته در محیط کار و اجتماع
CLB 1010مهارت بسیار موثر در محیط کار و اجتماع
CLB 99تسلط موثر در محیط کار و اجتماع
CLB 88تسلط خوب در محیط کار و اجتماع
CLB 77تسلط کافی در محیط کار و اجتماع
CLB 66توسعه مهارت در محیط کار و اجتماع
CLB 55کسب مهارت در محیط کار و محیط اجتماع
CLB 44مهارت کافی برای فعالیتهای زندگی روزمره
CLB 33برخی از مهارت ها در زمینه های محدود
CLB 0,1,2Mحداقل مهارت یا اطلاعات کافی برای ارزیابی

 

تفاوت آزمون CELPIPبا آزمون IELTS چیست؟

CELPIP vs IELTS

وقتی سختی CELPIP و IELTS را مقایسه می کنیم، تفاوت واضحی بین این دو وجود ندارد.هر دو آزمون چالش برانگیز هستند و به سطح خوب انگلیسی و آمادگی جدی نیاز دارند.

 

دلایل اصلی انتخاب یکی از این دو مورد باید به شرح زیر باشد:

کدام یک از دو قالب آزمون برای من مفید تر به نظر می رسد؟

کدام آزمون بیشتر مربوط به حرفه یا مطالعات آینده من است؟

 

مزایای آزمون CELPIP نسبت به آزمون IELTS

اگر قصد مقایسه ی CELPIP با IELTS را دارید، ممکن است بخواهید برخی از مزایای جزئی CELPIP را در نظر بگیرید:

• CELPIP فقط از لهجه های آمریکای شمالی در بخش Listening استفاده می کند.

 

• CELPIP در یک جلسه انجام می شود در حالیکه IELTS به دو جلسه نیاز دارد.

 

•زمان آزمونCELPIP از 1 ساعت و 10 دقیقه تا 3 ساعت است اما مدت زمان آزمون IELTS 2 ساعت و 45 دقیقه در دو بازه ی زمانی متفاوت است.

 

• CELPIP یک آزمون کاملاً کامپیوتری است.

 

• نتایج را در عرض 3 تا 8 روز کاری پس از آزمایش دریافت می کنید در صورتی که نتایج IELTS پس از 13 روز کاری در دسترس است.

 

•همچنین نمرات CELPIP با CLB (معیار سنجش سطح زبان کانادا) مطابقت دارد بر خلاف نمرات IELTS که از صفر تا 9 است و باید با CLB مطابقت داده شود.

 

آیا آزمون CELPIP در ایران برگزار می شود؟

کشورهای چین، کانادا، آمریکا، هند، فیلیپین،سنگاپور و امارات برگزار کننده این آزمون هستند بنابراین نزدیکترین محل برگزاری آزمون سلپیپ به ایران، در کشور امارات، شهر دبی و موسسه پاراگون میباشد.

 

آزمون CELPIP حضوری است یا آنلاین؟

برای شرکت در آزمون CELPIP باید به مراکز برگزار کننده مراجعه کنید و حضوری است اما نوع آزمون به صورت کامپیوتری است.

 

حالا می توانید این سوال را از خودتان بپرسید:برای مهاجرت به کانادا کدام آزمون برای شما مفید تر است؟

 

IELTS یا CELPIP ؟

در کل به دلیل ساده و روان بودن سوالات آزمون CELPIP، لهجه ی ساده انگلیسی کانادایی نسبت به انگلیسی بریتیش، در دسترس بودن منابع و پکیچ های خود آموز آنلاین، زمان بندی منعطف آزمون،غیرحضوری بودن بخش مکالمه و هزینه ی کم تر،می توانید به درستی تصمیم بگیرید و آزمون CELPIP را به عنوان یکی از بهترین گزینه ها جهت ارزیابی و پیشبرد اهداف مورد نظر خود در نظر داشته باشید.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *