آموزش الفبا و حروف زبان چینی

آموزش الفبا و حروف زبان چینی

آموزش الفبا چینی و یادگیری حروف و کاراکترهای زبان چینی از اساس یادگیری این زبان است که بسیار زیاد و چالش برانگیز می باشد. درست مانند هر زبان دیگری که بخش مهمی از یادگیری شان توسعه مهارت های خواندن و نوشتن است. خواندن و نوشتن به زبان چینی، با زبان انگلیسی یا اکثر زبان ها که ممکن است با آن ها آشنایی داشته باشید بسیار متفاوت است، اما غیر ممکن نیست. در این مقاله ما می خواهیم شما را با آموزش الفبا و حروف زبان چینی آشنا کنیم، تا بتوانید خود را برای یادگیری این زبان آماده نمایید.

 

حروف چینی چیست؟

زبان چینی “الفبا” ندارد. زبان چینی از حروف استفاده نمی کند، بلکه از کاراکتر استفاده می کند. در زبان چینی، هر کاراکتر نشان دهنده یک هجا است و هر کدام معنای مشخصی دارند. برخی از کاراکترها ممکن است دقیقاً به یک شکل تلفظ شوند، اما املا آن ها کاملا متفاوت نوشته می شود.

به عنوان مثال دو کاراکتر不 و 步 هر دو bù تلفظ می شوند، اما شما نمی توانید یکی را با دیگری جایگزین کنید. اولی به معنای “نه” است در حالی که دومی به معنای “گام” می باشد.

چینی باستان یک زبان تک هجا بود، بنابراین هر کاراکتر یک کلمه را نشان می داد. اما با گذشت زمان و تکامل زبان، مفاهیم جدیدی با ترکیب تک هجاها برای ایجاد کلمات جدید بیان شد.

برای مثال، 火 (huŏ) به معنای “آتش” و 车 (chē) به معنای “وسیله نقلیه” است، اما با هم، 火车 به معنای “قطار” است.

 

لیست حروف الفبای چینی

در جدول زیر لیست الفبای چینی براساس معادل لاتین شان آورده شده است و همچنین تلفظ پینیین هر کدام نیز برای آشنایی با تلفظ هر حرف نوشته شده است.

الفبای چینیمعادل انگلیسیتلفظ پینیین
Aēi
B
西C
D
E
艾弗Fài fú
G
艾尺Hài chǐ
Iài
Jjié
Kkāi
艾勒Lài lè
艾马Mài mǎ
艾娜Nài nà
Oó
P
吉吾Qjí wú
艾儿Rài ér
艾丝Sài sī
T
伊吾Uyī wú
Vwéi
豆贝尔维Wdòu bèi ěr wéi
艾克斯Xyī kè sī
吾艾Ywú ài
贼德Zzéi dé

 

ساختار کاراکتر چینی

در نگاه اول، کاراکترها ممکن است مانند یک نقاشی پیچیده به نظر برسند. حروف چینی از دو بخش تشکیل شده است: رادیکال و جزء آوایی آن.

رادیکال ها جزء اصلی هر کاراکتر را می سازند و هر کاراکتری یک رادیکال دارد. آن ها معمولاً در بیرونی ترین قسمت، سمت چپ کاراکتر قرار دارند، اما می توانند در بالا یا پایین یک کاراکتر نیز پیدا شوند. بیش از 200 رادیکال در زبان چینی وجود دارد، اما معمولاً فقط حدود 30 رادیکال استفاده می شود. وقتی این رادیکال ‌های رایج را یاد می‌ گیرید، به شما کمک می ‌کند به راحتی حروف چینی را به خاطر بسپارید و بنویسید. جزء آوایی به شما سرنخی از نحوه تلفظ یک کاراکتر را می دهد، اما یک قانون دقیق نیست.

ساختار کاراکتر چینی

رادیکال های چینی و عناصر آوایی

حروف چینی از خطوط تصادفی و squiggles ساخته نشده اند، قسمت های مختلف آن ها از نویسه های دیگر مشتق شده اند و بیشتر قسمت ها معنی دارند.

برای مثال، متوجه خواهید شد که你 (nĭ) (شما) و 他 (tā) (او)، هر دو حاوی 亻 هستند. این به خودی خود یک کاراکتر نیست. این نسخه ای از 人 است که در کاراکترهای دیگر استفاده می شود و تصادفی نیست که کاراکتر ‌های «شما» و «او» هر دو دارای نماد «شخص» هستند.

این قسمت از کاراکتر همان چیزی است که به عنوان “رادیکال” شناخته شده و برای دسته بندی کاراکتر استفاده می شود، اگر بتوانید رادیکال را شناسایی کنید، می تواند سرنخی در مورد معنی به شما بدهد.

بسیاری از کاراکترها همچنین حاوی یک عنصر آوایی هستند که می تواند به شما در مورد تلفظ کمک کند. کاراکتر 青 (qīng) به معنای (سبز، آبی، سیاه) است، اما در 清 (qīng) به معنی (روشن) و در 情 (qíng) به معنی (احساسات) ظاهر می شود. تنها تفاوت در تلفظ بین این سه کاراکتر 青،清،情 در لحن است.

 

ساخت کلمات چینی با کاراکتر

در چینی مدرن، بسیاری از کلمات چند هجایی هستند و از ترکیبی از نویسه ‌های جداگانه تشکیل شده‌ اند. برای مثال، کاراکتر 林 را در نظر بگیرید. این کاراکتر به معنای “جنگل” است، اما شما نمی توانید به تنهایی از آن استفاده کنید. اگر می خواهید در یک جمله بگویید “جنگل”، باید از کلمه 森林 (sēnlín) استفاده کنید. به طور مشابه، کاراکتر 子 به معنای “کودک” است، در چینی مدرن، کلمه ای که برای “کودک” استفاده می کنید 孩子 (háizi) است.

به طور سنتی، چینی از بالا به پایین نوشته می شد و اولین ستون در سمت راست بود. گاهی اوقات در خطوط از راست به چپ نیز نوشته می‌ شده است، مانند نوشته های روی دروازه ‌ها.

چینی مدرن مانند انگلیسی در خطوط از چپ به راست نوشته می شود. اما این یکی از ویژگی‌ های نوشتاری چینی است که در هر جهت به راحتی قابل درک است.

ساخت کلمات چینی با کاراکتر

پینیین چیست؟

اگر در حال یادگیری زبان چینی هستید، پس در مورد پینیین شنیده اید. پینیین یک سیستم الفبای چینی است که به زبان آموزان کمک می کند تا نحوه تلفظ حروف چینی ماندارین را درک کنند. این کاراکترها را با استفاده از حروف انگلیسی رونویسی می کنند، به طوری که یادگیری ماندارین برای زبان آموزان آسان تر است.

از آنجایی که نویسه‌ های چینی آوایی نیستند، وقتی یک کاراکتر جدید یاد می‌گیرید، پینیین به شما کمک می‌کند یاد بگیرید چگونه آن کاراکتر را به زبان چینی تلفظ کنید.

 

چگونه می توان حروف چینی را یاد گرفت؟

به عنوان فردی که زبان چینی را به عنوان یک زبان خارجی یاد می گیرد، بسیاری از تکنیک های مشابه کودکان چینی را به کار خواهید گرفت و نمی توان از این واقعیت اجتناب کرد که اگر می خواهید خواندن و نوشتن چینی را یاد بگیرید، باید زمان زیادی را صرف انجام آن کنید. با کپی کردن رایج ترین کاراکتر هایی که یاد می گیرید شروع کنید و همچنین از فلش کارت ها برای تمرین تشخیص آن ها استفاده کنید.

وقتی زمان دارید نویسه ‌های چینی را مرور کنید و به محض اینکه می توانید، شروع به نوشتن جملات ساده در مورد خودتان یا هر چیز دیگری که فکرش را می کنید، کنید. همیشه می توانید هر کاراکتری را که نمی شناسید در پینیین بنویسید.

خواندن یکی از بهترین راه ها برای تقویت حروف چینی در حافظه شما است، اما چیزی که ممکن است ندانید این است که می توانید زبان چینی را حتی به عنوان یک مبتدی بخوانید.

حروف چینی بسیار متنوع هستند و نمی توان آن ها را تعمیم داد. بهترین راه برای یادگیری آن ها با یک استاد زبان چینی است که می تواند به جزئیات هر یک از آن ها بپردازد. اکثر کاراکترها داستان های منحصر به فرد خود را دارند که می تواند به شما کمک کند آن ها را راحت تر یاد بگیرید.

 

چند نویسه چینی وجود دارد؟

چینی زبانی است که به قدری قدیمی و گسترده است که از نظر فنی نمی توان تک تک حروف چینی را که تا به حال وجود داشته است در نظر گرفت. حتی دیکشنری های برتر چینی در مورد تعداد کل کاراکترها اختلاف نظر دارند: در 异体字字典 (yìtǐzì zìdiǎn) می گوید تعداد کاراکتر ها ,230106 است. 中华字海 (zhōnghuá zìhǎi) می گوید تعداد کاراکتر ها 85,568 است.

این فقط تعداد کاراکترها هستند. از آنجایی که اکثر کلمات چینی از ترکیب دو یا چند کاراکتر تشکیل شده اند، در نهایت صدها هزار کلمه منحصر به فرد در زبان چینی خواهید داشت.

 

برای تسلط به چند کاراکتر چینی نیاز دارید؟

اگرچه بیش از 100000 نویسه چینی وجود دارد، اما برای تسلط به زبان چینی نیازی به یادگیری همه آن ها ندارید.

برای داشتن تسلط اولیه به زبان چینی، باید حداقل 1200 کاراکتر بدانید. برای اینکه بتوانید کتاب ها و فیلم ها را بدون مشکل درک کنید، باید حدود 2500 کاراکتر را یاد بگیرید. یک چینی زبان تحصیل کرده حدود 8000 کاراکتر را می شناسد.

HSK یک نقطه مرجع خوب برای دانستن تعداد کاراکترهایی است که برای انجام برخی کارها به زبان چینی باید بدانید. آزمون HSK (hànyǔ shuǐpíng kǎoshì) آزمون رسمی چینی به عنوان یک آزمون زبان خارجی است که توسط Hanban، آژانس وزارت آموزش و پرورش چین برگزار می شود.

در اینجا 9 سطح HSK به همراه انتظارات دانش زبانی هر کدام آورده شده است:

در سطح 1، زبان آموزان ۳۰۰ کاراکتر و ۵۰۰ کلمه یاد دارند. در این سطح آن ها می توانند عبارات بسیار ساده چینی را بفهمند و از آن ها استفاده کنند، نیازهای اساسی برای ارتباط برقرار کردن را بیان کنند و توانایی ادامه تحصیل در زبان چینی خود را داشته باشند.

در سطح 2، زبان آموزان ۶۰۰ کاراکتر و ۱۲۷۲ کلمه را می دانند. آن‌ ها زبان چینی اولیه را به خوبی درک می‌کنند و می‌توانند در کارهای ساده و معمولی که نیاز به تبادل ساده و مستقیم اطلاعات در مورد مسائل آشنا و معمولی دارند، ارتباط برقرار کنند.

در سطح 3، زبان آموزان ۹۰۰ کاراکتر و ۲۲۴۵ کلمه را آموخته اند. آن ها می توانند در زندگی روزمره، تحصیلی و حرفه ای خود به زبان چینی در سطح پایه ارتباط برقرار کنند. آن ها می توانند بیشتر ارتباطات را به زبان چینی هنگام سفر در چین مدیریت کنند.

سطح 4، زبان آموزان ۱۲۰۰ کاراکتر و ۳۲۴۵ کلمه را می دانند. آن ها می توانند به زبان چینی درباره طیف گسترده ای از موضوعات صحبت کنند و می توانند به راحتی با چینی زبانان ارتباط برقرار کنند.

سطح 5، زبان آموزان ۱۵۰۰ کاراکتر و ۴۳۱۶ کلمه را بلد هستند. آن ها می توانند روزنامه ها و مجلات چینی را بخوانند، از فیلم ها و نمایشنامه های چینی لذت ببرند و یک سخنرانی کامل به زبان چینی داشته باشند.

سطح 6، زبان آموزان ۱۸۰۰ کاراکتر و ۵۴۵۶ کلمه را می دانند. آن ها به راحتی می توانند اطلاعات نوشتاری و گفتاری را به زبان چینی درک کنند و می توانند به طور موثر نظرات خود را به زبان چینی، هم به صورت شفاهی و هم روی کاغذ بیان کنند.

سطح 9-7، زبان آموزان ۳۰۰۰ کاراکتر و ۱۱۰۹۲ کلمه را می دانند. آن ها دانش پژوه، سینولوژیست یا دانشجویان زبان و ادبیات چینی در سطح دانشگاه هستند.

 

حروف چینی را چگونه می خوانید؟

با هزاران نویسه چینی، احتمالاً از خود می ‌پرسید که چگونه کسی زبان چینی را یاد می‌گیرد. پاسخ کوتاه، حفظ کردن است.

مهم است که برای هر کلمه جدیدی که یاد می گیرید کاراکترها را به خاطر بسپارید، درست مانند زمانی که در مدرسه املا را یاد گرفتید.

استفاده از تفکیک ساختار کاراکتر و فلش کارت ها راه بسیار خوبی برای شروع است.

در پایان می توان گفت که یادگیری خواندن به زبان چینی دشوار نیست فقط متفاوت است.

 

دوره های آموزش زبان چینی مبتدی تا پیشرفته با اساتید مجرب به صورت حضوری و آنلاین

 

بیشتر بخوانید:

اعداد به زبان چینی با ترجمه فارسی

نکاتی درباره یادگیری زبان چینی

رای دهید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *