آیا یادگیری زبان آلمانی سخت است؟

آیا یادگیری زبان آلمانی سخت است؟

زبان آلمانی سخته؟ یکی از زبان های مهم در اروپا و در دنیا زبان آلمانی می باشد که یکی از اصلی ترین دلایل آن این است که کشور آلمان به عنوان قطب صنعتی و اقتصادی قاره اروپا شناخته می شود و از این رو متقاضیان بسیاری برای یادگیری و شرکت در کلاس زبان آلمانی به صورت آنلاین و حضوری وجود داشته تا بتوانند در کشور آلمان موقعیت های بهتر تحصیلی و شغلی و در برخی مواقع مجوز شهروندی را بدست آورند. برای اینکه مشخص کنیم سختی زبان آلمانی به چه میزان است باید به یک سری نکات مانند: زبان مادری شما، تعداد زبان های خارجی که می توانید صحبت کنید، و انگیزه یادگیری تان برای یادگیری زبان آلمانی توجه نماییم. در نتیجه، بیان اینکه یک زبان نسبت به زبان دیگر برای یادگیری آسان تر و یا سخت تر است مشکل می باشد.

سازمان Defense Language Institute زبان آلمانی را در دومین دسته (از چهار دسته زبانی) زبان ها براساس سختی یادگیری قرار داده است. کلاس های یادگیری حدود ۳۵ هفته و تقریبا ۷۵۰ ساعت آموزش برای زبان آلمانی در نظر گرفته شده است. در پایان کلاس، انتظار می رود زبان آموزان در سطح دوم درک زبان آلمانی قرار داشته باشند با توجه به اینکه سطح پنجم نشان دهنده روان و مسلط بودن بر زبان است. در این مقاله به بررسی اینکه زبان آلمانی به چه میزان برای یادگیری سخت می باشد پرداخته شده است.

 

آیا زبان آلمانی سخت است؟

زبان آلمانی همراه با زبان انگلیسی، هلندی، سوئدی و فاروئی یک زبان هند و اروپایی است. این بدان معنی می باشد که زبان های فوق از یک ریشه مشترک مشتق شده اند و به طور کلی شباهت هایی با یکدیگر دارند. در نتیجه برای فردی که زبان اول آن یکی از زبان های گفته شده است یادگیری زبان آلمانی آسان تر از افرادی با زبان اول دیگر می باشد.

برای فهمیدن درجه سختی زبان آلمانی و این موضوع که چقدر دشوار است تا به زبان آلمانی مسلط شویم، به بررسی یک سری دلایل که باعث می شوند تا یادگیری زبان آلمانی سخت به نظر برسد می پردازیم. در ادامه نیز به روش هایی اشاره خواهیم کرد که نشان می دهند زبان آلمانی نسبت به زبان های دیگر برای یادگیری آسان تر جلوه خواهد کرد.

 

ویژگی هایی که یادگیری زبان آلمانی را سخت می کنند

آیا یادگیری زبان آلمانی سخت است؟

در این قسمت به بررسی عوامل و ویژگی هایی از زبان آلمانی پرداخته شده است که باعث دشوار به نظر رسیدن زبان آلمانی برای یادگیری می شوند و میزان سختی زبان آلمانی را مشخص می کنند.

 

گرامر جدید (ناآشنا)

هر موضوع جدید و متفاوت از آن چیزی که می دانیم و یاد گرفته ایم تا زمانی که با قوانین آن آشنا نشده ایم سخت و دشوار به نظر می رسد. اکثر زبان ها دارای گرامر یا دستور زبان خاصی هستند و یادگیری آن ها می تواند دشوار باشد، مخصوصا اگر فردی باشید که می خواهید برای اولین بار یک زبان خارجی را یاد بگیرید. زبان آلمانی از این قاعده مستثنی نبوده و در نتیجه برای یادگیری گرامر این زبان باید قواعد خاصی را یاد گرفته و براساس آن به صحبت کردن و استفاده از زبان آلمانی بپردازید.

 

ویژگی Case System

زبان آلمانی شامل چهار حالت یا case به شکل حالت فاعلی nominative، حالت مفعولی accusative، حالت انتصابی dative و حالت مالکیت یا اضافه genitive است. اسم ها و ضمایر براساس هر کدام از حالت های فوق پسوند های متفاوتی را اختیار می کنند. حروف شناسه نیز به حالات فوق بستگی دارند. در زبان انگلیسی نیز سه حالت: فاعلی (he)، مفعولی (him) و ملکی (his) وجود دارد و تنها ضمایر تحت تاثیر این حالات قرار می گیرند.

 

تفاوت جنسیت

برخلاف زبان فارسی و انگلیسی در زبان آلمانی اسم ها به صورت مذکر، مونث و خنثی تعریف می شوند. حروف شناسه از جمله der برای مذکر، die برای مونث و das برای خنثی در حالت فاعلی می باشد اما، هر کدام در حالت های دیگر متفاوت خواهند بود.

بیشتر بخوانید: جنسیت اسامی در زبان آلمانی، der ، die و das به همراه مثال

حالت جمع

در زبان انگلیسی حالت جمع بوسیله اضافه کردن –s یا –es به کلمه بوجود می آید. در زبان آلمانی یک کلمه جمع می تواند –e،‌ -er، -n، -en،‌ -s و یا حتی هیچ حرفی را در برنگرفته و حالت جمع را داشته باشد.

 

ویژگی هایی که یادگیری زبان آلمانی را آسان می کنند

از طرفی یادگیری زبان آلمانی از جنبه های دیگر آسان نیز هست. به عنوان مثال زبان آلمانی دارای یک استاندارد مشخص است بنابراین گرچه ممکن است لهجه های مختلفی از این زبان وجود داشته باشد اما، قواعد و کلمات این زبان در تمام حالات محاوره ای یکسان است که این موضوع زمان یادگیری زبان آلمانی را تحت تاثیر قرار می دهد. از طرفی مثلا زبان انگلیسی استاندارد مشخصی ندارد و این موضوع در مقایسه انگلیسی آمریکایی و بریتیش نمایان است. در انگلیسی آمریکایی داریم cookie و french fries اما این دو کلمه در انگلیسی بریتیش به ترتیب biscuits و chips می باشد. این موضوع کاملا نشان دهنده این است که در برخی زبان ها افراد بومی براحتی می توانند در مفهوم برخی از جملات به مشکل برخورد نمایند. در تمامی شهرها وکشورهایی که به زبان آلمانی تکلم می کنند مثلا کلمه keks همواره معنی cookie را می دهد.

 

ویژگی های دیگری که باعث یادگیری آسان زبان آلمانی می شوند عبارتند از:

تلفظ

تلفظ الفبا یا حروف آلمانی به صورت ثابت و با یک قاعده است. صدای کلمات در هر حالتی یکسان است. به عنوان مثال حرف c را در زبان انگلیسی در کلمه circus در نظر بگیرید. برای فردی که زبان انگلیسی زبان اول او نمی باشد کلماتی به این شکل که شامل هر دو صدای نرم و سخت حروف بی صدا است می تواند باعث سردرگمی شود.

 

ساختار املایی

در زبان آلمانی ساختار املایی نیز دارای یک قاعده و ساختار مشخص است. صداهای ترکیبی مثل ei در زبان آلمانی همواره صدای (آی) را می دهد. در زبان انگلیسی ترکیب این دو می تواند حداقل به دو صورت مختلف تلفظ شود و هیچ قاعده مشخص غیرقابل تغییری برای همه حالات وجود ندارد. به عنوان مثال دو کلمه weird و ear تلفظ یکسانی دارند اما در املا با هم متفاوت هستند.

 

الگوهای صرف

افعال در زبان آلمانی چه به صورت باقاعده و یا بی قاعده از یک الگو مشخص برای صرف پیروی می کنند. گرچه این موضوع در ابتدا کمی برای یادگیری سخت به نظر می رسد اما، زمانی که شما با قاعده آن آشنا شوید و آن را به خوبی فراگیرید بسیار ساده و روان خواهد شد.

 

کلمات هم ریشه

زبان انگلیسی و آلمانی از یک خانواده زبان مشترک مشتق می شوند که در ۴۰ درصد از کلمات یکسان و مشابه می باشند. کلمات هم ریشه کلماتی هستند که در زبان های مختلف وجود دارند که از نظر املایی متفاوت بوده اما، در معنی یکی می باشند. به عنوان مثال کلمه athlete در انگلیسی به زبان آلمانی athlet است که هر دو معنی یکسانی دارند.

 

تفاوت زبان آلمانی با دیگر زبان های دشوار دنیا

از آنجا که یادگیری زبان بسیار ذهنی است، مقایسه سختی زبان آلمانی با زبان های دیگر در بحث یادگیری کار دشواری است. زبان روسی در کنار زبان چینی معمولا به عنوان یکی از سخت ترین زبان های دنیا برای یادگیری و تسلط شناخته می شود. این زبان از الفبای سیریلیک تشکیل شده است که از الفبای زبان آلمانی متفاوت است و همچنین دارای شش حالت یعنی دو حالت بیشتر نسبت به چهار حالت زبان آلمانی است.  زبان چینی از ۲۴۰۰ کاراکتر و فعل که در موضوعات مختلف مستقل می باشند بهره می برد. الفبای زبان چینی هیچ وجه اشتراکی با زبان آلمانی ندارد.

 

یادگیری زبان آلمانی چقدر طول می کشد؟

آیا یادگیری زبان آلمانی سخت است؟

مدت زمان یادگیری زبان آلمانی برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. اما، یک فرد انگلیسی زبان، زبان آلمانی را سریع تر از یک فرد ژاپنی زبان یاد می گیرد زیرا زبان انگلیسی وجه مشترک بسیاری با آلمانی دارد. از این رو برای کسانی که با زبان انگلیسی آشنایی دارند یادگیری زبان آلمانی بسیار آسان می باشد و به دلیل پر رنگ بودن زبان انگلیسی و یادگیری آن در ایران آموزش زبان آلمانی برای ایرانی ها بسیار ساده خواهد بود.

برخی نکات که می تواند تاثیر بسزایی در مدت زمان یادگیری زبان آلمانی داشته باشند عبارتند از:

۱. انگیزه زبان آموز

۲. مدت زمان مطالعه

۳. مدت زمان و سیستم آموزش (ترمیک، فشرده، خصوصی و…) زبان آلمانی

هر چند در نهایت همه چیز در اولین پارامتر یعنی انگیزه یادگیری خلاصه می شود و همه می توانند یک زبان را یاد بگیرند اما بستگی به این موضوع دارد که زبان آموز چقدر از زمان خود را می خواهد صرف آموزش و یادگیری زبان کند. وقت گذاشتن به صورت تمام وقت و یا شرکت در کلاس های زبان نمی تواند به تنهایی باعث یادگیری شما باشد هر چند این موارد بسیار کمک کننده در بحث یادگیری زبان هستند اما برنامه ریزی مشخص برای آموزش بسیار حائز اهمیت است.

 

تسلط بر زبان آلمانی چقدر زمان می برد؟

تسلط و روان صحبت کردن که به معنی همزمانی در تفکر و صحبت کردن در یک زبان می باشد می تواند بین ۳ تا ۵ سال بدست آید. اما،‌ این زمان یک زمان تضمین شده و معین نمی باشد. همانند یادگیری زبان آلمانی تسلط بر این زبان نیز بسیار بستگی به شرایط زبان آموز و تلاش او دارد.
یکی از نکات مهم در تسلط یافتن کامل بر زبان آلمانی، غوطه ور شدن در این زبان است به صورتی که باید از زبان آلمانی در زندگی روزمره خود به عنوان یک عامل غیرقابل اجتناب استفاده نماییم و همواره خود را در معرض استفاده از زبان آلمانی با افراد و شرایط مختلف قرار دهیم. گرچه همواره یادگیری از طریق غوطه خوردن در زبان ممکن نمی باشد اما این موضوع تسلط را به همراه خواهد داشت.

 

الفبای زبان آلمانی

زبان آلمانی از ۲۶ حرف لاتین همانند زبان انگلیسی تشکیل شده است. همچنین این زبان دارای چهار کاراکتر اضافه نیز می باشد که سه حرف از این چهار حرف به صورت ä، ö، ü، و یکی دیگر نیز به شکل ß می باشد. بسیاری از این حروف در زبان آلمانی تلفظ یکسانی همانند زبان انگلیسی دارند که یادگیری آن ها را بسیار آسان کرده است.

 

بهترین منابع رایگان برای یادگیری زبان آلمانی

اگر به دنبال یادگیری زبان آلمانی هستید با یک سری منابع رایگان می توانید خود را در یادگیری این زبان محک بزنید. نرم افزار و سایت Duolingo German یکی از بهترین و جذاب ترین نرم افزارها برای یادگیری زبان آلمانی است. این نرم افزار براساس بازی و تمرین های متنوع به آموزش مهارت های اسپیکینگ،‌ رایتینگ و ریدینگ پرداخته و یادگیری زبان آلمانی را جذاب و سرگرم کننده کرده است. البته Duolingo به شما دید عمیقی از زبان آلمانی نخواهد داد اما،‌ یک مرجع مناسب برای یک دوره آموزش درک زبان آلمانی است.

آزمون دولینگو برای مهاجرت تحصیلی و کاری

یکی دیگر از بسترهای رایگان زبان آلمانی سایت Deutsch Leren می باشد. این سایت ۱۰ درس در سطح پایه با تمرین های آلمانی و لیستی از کلمات الفبای زبان آلمانی را ارائه می کند. بعد از تسلط بر درس های پایه به درس های سطح پیشرفته خواهید رفت. لازم بذکر است این سایت نیز یک دوره کامل از زبان آلمانی را ارائه نخواهد کرد. اما، به شما یک دیدگاه از زبان آلمانی و یادگیری و ویژگی های این زبان را ارائه می کند.

 

زبان آلمانی سخته یا انگلیسی؟

دو زبان انگلیسی و آلمانی که از جمله زبان های پرتکلم در اروپا و همچنین پرطرفدار در دنیا می باشند از لحاظ میزان سختی چقدر با هم متفاوت هستند؟ هر دو زبان برای یادگیری چالش های خاص خود را دارد. اما براساس ویژگی های زبان آلمانی از جمله جنسیت اسامی و یک سری قواعد در تلفظ و نوشتار و گرامر این زبان نسبت به انگلیسی سخت تر تلقی می شود. همچنین زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی شناخته می شود که دسترس پذیری این زبان برای یادگیری را راحت تر می کند.

اما به دلیل ریشه مشترک این دو زبان اگر فردی به یکی از این دو زبان مسلط باشد کار راحت تری برای یادگیری زبان دیگر دارد.

 

کلام آخر: آیا یادگیری زبان آلمانی سخت است؟

گرچه زبان آلمانی برای برخی از افراد می تواند به نظر دشوار و برای برخی دیگر آسان به نظر آید. اما، در مجموع یکی از آسان ترین زبان های خارجی برای یادگیری است. البته برای مسلط شدن بر زبان آلمانی مهم ترین عوامل انگیزه و میزان مطالعه و جدیت در یادگیری زبان آموز است. در بحث گرامر زبان آلمانی که همچون گرامر زبان های دیگر پر چالش می باشد با تمرین و تکرار می توان براحتی بر این موضوع نیز تسلط کافی را کسب کرد. با تخصیص دادن زمان کافی و وارد کردن زبان آلمانی به زندگی خود،‌ هر کسی می تواند به موفقیت خوبی در یادگیری زبان آلمانی دست پیدا کند.

البته برای اینکه بتوانید این زبان را در مسیر درست و با راهنمایی مناسب فرا بگیرید شرکت در کلاس های زبان آلمانی بسیار مفید و موثر می باشد. داشتن یک استاد زبان آلمانی مجرب نیز می تواند مدت زمان یادگیری شما را بسیار کاهش داده و راه کارهای مناسبی را برای تسلط بر مهارت های اصلی زبان آلمانی به شما ارائه نماید. همچنین برخورداری از کتاب ها و منابع معتبر با بیان ساده می تواند به یادگیری مفاهیم پایه و پیشرفته آلمانی کمک بسزایی نماید و باعث شود تا انگیزه یادگیری در زبان آموز از بین نرفته و مشتاقانه به آموزش و یادگیری زبان آلمانی بپردازد.

آموزشگاه زبان دهخدا با داشتن اساتید مجرب و متعهد و با بهره مندی از امکانات بروز و محیط آموزشی مناسب، همواره آماده ارائه بهترین خدمات آموزشی به زبان آموزان می باشد. در دپارتمان تخصصی زبان آلمانی دهخدا سعی شده تا آموزش زبان آلمانی به روش ساده و کاربردی به زبان آموزان ارائه شود تا تجربه خوبی از یادگیری این زبان بدست آورند. شما میتوانید با تماس با مشاوران کارآزموده موسسه زبان دهخدا از جزییات دوره های گوناگون حضوری یا مجازی زبان آلمانی مطلع شوید.

 

بیشتر بخوانید:

چرا باید زبان آلمانی یاد بگیریم؟

معرفی تمامی آزمون های زبان آلمانی

 

4.9/5 - (25 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *