تکنیک شادوینگ یا سایه در یادگیری زبان انگلیسی (Shadowing)

تکنیک شادویینگ یا سایه در یادگیری زبان انگلیسی (Shadowing)

تکنیک شادوینگ یا سایه در یادگیری زبان انگلیسی (Shadowing)

روش های مختلف یادگیری زبان همواره برای زبان آموزان و مدرسین جز مهم ترین جنبه های یادگیری زبان انگلیسی بوده است. به دلیل اینکه یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از یک سری تکنیک ها و روش ها به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم بهتر و راحت تر با این زبان ارتباط برقرار کنیم و ساده تر زبان انگلیسی را یاد بگیریم در نتیجه اینکه به دنبال این باشیم که تکنیک ها و روش های مختلف را یاد گرفته و از آن ها برای آموزش زبان چه در مقام زبان آموز و چه در مقام معلم استفاده نماییم از مهم ترین جنبه های روند آموزشی زبان انگلیسی می باشد.

یکی از این روش ها و تکنیک ها، تکنیک شادوینگ یا به اصطلاح سایه خوانی می باشد. این روش، روش عجیب و پیچیده ای نیست و شما از همان دوران کودکی خود نیز حتی برای یادگیری زبان فارسی از این روش استفاده کرده اید بدون اینکه اسم خاصی را برایش در نظر گرفته بوده باشید. مدرسین زبان انگلیسی نیز همواره از این کار برای آموزش استفاده می کنند تا به شما بهتر موارد لازم را آموزش دهند. اما شما می توانید با یک سری کارهای جانبی و استفاده از این روش به شکل های دیگر از این روش به نحوه بهتر برای بهبود زبان خود هم از لحاظ تسلط در کلام و هم درستی در بیان ساختار استفاده کنید.
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم.

 

تکنیک شادوینگ چیست؟ و چگونه از آن استفاده می شود؟

بیان کردیم که تکنیک شادوینگ یکی از تکنیک هایی است که به شما برای یادگیری و بهبود زبان انگلیسی کمک خواهد کرد و نیز بیان شد که شما این تکنیک را در گذشته در زمان یادگیری زبان فارسی و حتی در کلاس زبان انگلیسی مورد استفاده قرار خواهید داد. حالا می خواهیم ببینیم این روش یا تکنیک چیست و چگونه باید آن را اجرا کنیم تا نتیجه دلخواه و مطلوب را دریافت نماییم. این تکنیک به صورت تکرار عبارات و لغات شکل گرفته است و به این شکل می باشد که شما سعی خواهید کرد صحبت گوینده را همزمان با او با همان حالت لحن و تلفظ تکرار کنید و سعی خواهید کرد تا سرعت خود را به همان میزان نیز افزایش دهید.

به زبان ساده اگر بخواهیم از این تکنیک برای تقویت زبان خود بهره ببریم باید با استفاده از یک فایل ویدیویی یا صوتی به تکرار دیالوگ های فرد گوینده بپردازیم اما به این صورت که در این حالت توقفی در کلام گوینده ایجاد نکرده و جملات و کلمات را همزمان با فرد گوینده ادا نماییم. خب این کلیتی از روش شادوینگ می باشد که برای اجرا باید با دقت بیشتری اجرا شود و یک سری مراحل را قبل از انجام این کار باید به سرانجام برسانیم. پس همانطور که متوجه شدید تکنیک شادوینگ همان تکنیک بعد از من تکرار کن معلمین زبان انگلیسی است که در کلاس زبان انگلیسی بارها و بارها از آن برای اینکه مطلبی در ذهن شما روشن شود اجرا خواهند کرد اما با کمی تفاوت در اجرا.

 

در تکنیک شادوینگ به چه مواردی باید توجه شود؟

حال باید دید در انجام این تکنیک چه مواردی مهم می باشند و باید به آن ها پرداخته شود و چگونه می توان به هدف اصلی رسید. در این تکنیک فهم موضوع یا جمله و عبارات زیاد مهم نمی باشند اصل این کار بر روی این هدف تمرکز دارد که ما بتوانیم با تسلط بیشتر و سرعت بهتر و مطلوب تری کلمات و عبارات را بیان کنیم. و در نتیجه لحن نیتو به بیان خود بدهیم. پس اینکه لازم باشد قبل از اینکار حتما تمامی لغات و اصطلاحات موجود در فایل صوتی یا ویدیویی را بررسی کرده و سپس به انجام این کار بپردازیم ضروری نخواهد بود. هر چند این کار خالی از لطف نیست.

پس تمرکز اصلی در این کار بر روی تلفظ شما و لحن و سرعت بیان شما می باشد حتی اگر معنی عبارتی را که در حال بیان آن هستید را متوجه نشوید.
دیگر موردی که باید به آن توجه کنید سطح زبان شما است. اگر شما به سراغ فایل های ویدیویی یا صوتی بروید که از سطح زبان شما بالاتر و یا پایین تر می باشد به شما کمک خاصی نخواهد کرد و مخصوصا اگر از سطح شما بالاتر باشد شما را خسته و دلسرد خواهد کرد. پس حتما دقت کنید که برای اینکار یک ویدیو یا فایل متناسب با سطح خود را انتخاب کنید.

این تکنیک بیشتر بر روی فایل های ویدیویی اجرا می شود که جذابیت بیشتری داشته باشد برای این منظور بخاطر داشته باشید که شما نباید به مدت طولانی در یک وعده آن فایل را به اتمام برسانید و باید به مدت زمان های ۱۰ تا ۱۵ یا ۲۰ دقیقه ای فایل را تقسیم بندی کنید و هر دفعه یک قسمت را تمرین کنید. در ادامه بیشتر در مورد این موضوع و نحوه اجرا آن صحبت خواهیم کرد. سعی کنید حتما از نیتیو اسپیکرها استفاده کنید و از ویدیوهایی که افراد غیربومی می باشند کمتر استفاده کنید و تنها در صورتی که فردی غیربومی در یک سطح پیشرفته قرار دارد برای اینکار نیز مناسب می باشد اما نیتیوها همواره در اولویت می باشند. این کار را به یک کار روزانه و همیشگی برای خود بدل کنید تا تاثیر آن را به صورت شگرفی در اسپیکینگ زبان خود مشاهده نمایید.

 

نحوه اجرا تکنیک شادوینگ

برای انجام اینکار برای اینکه بتوانید به خوبی تمرکز نمایید بهتر است در یک مکان ساکت باشید تا هیچ حواس پرتی برای تان بوجود نیاید. برای شروع سعی کنید از ویدیوهای کوتاه یا فایل های صوتی کوتاه مدت استفاده کنید و آرام آرام این کار را در دقایق کم تمرین نمایید. تا بتوانید تسلط لازم را پیدا کنید. اینکار یک تمرین اکتسابی است و با تمرین کم اما پیوسته نتایج عالی را رقم خواهد زد. بهتر است موضوع که می خواهید برای اینکار استفاده کنید چیزی باشد که به آن علاقه مند هستید که تکرار آن شما را خسته نکند.

استفاده از فیلم و سریال و موسیقی می تواند انتخاب های مناسبی برای اینکار باشند اما برای شروع بهتر است با فیلم یا سریال شروع کنید و سپس به سراغ موسیقی بروید و نیز استفاده از فایل های صوتی که به بیان یک موضوع می پردازند و به صورت تک گویی هستند مانند پادکست ها نیز برای اینکار مناسب می باشند.

بعد از اینکه مشخص کردید که می خواهید چه چیزی را شادو نمایید در مدت زمان های کوتاه از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اینکار را انجام دهید. اول برای اینکه به صدای گوینده، متن، نحوه تلفظ و موضوع آشنا شوید چند بار به قسمت مورد نظر گوش دهید. سپس یک یا دو بار جمله به جمله بعد از گوینده و با توقف فایل به تکرار آن ها بپردازید تا به متن بیشتر مسلط شوید. در ادامه شروع به بیان متن به همراه گوینده کنید بدون اینکه فایل را متوقف کنید در این حالت ممکن است از گوینده عقب بمانید اما نگران این موضوع نباشید هر دفعه بعد از اتمام جمله قبل، از آنجایی که گوینده در حال صحبت کردن است، شروع به صحبت کنید با تکرار و تمرین چند باره خواهید توانست با یک سرعت مطلوب به همراه گوینده متن مورد نظر را بیان کنید.

سعی کنید تا جای امکان همانند گوینده سخن بگویید تا لحن خود را به او نزدیک کنید. بعد از تسلط نسبی بسیار خوب می باشد که صدای خود را نیز ضبط کنید و بعد از انجام این کار بیان خود را با شخص گوینده مقایسه کنید و اشکالات خود را رفع نمایید و نیز می توانید بعد از گذشت مدتی تفاوت پیشرفت خود را نسبت به زمانی که اینکار را تازه شروع کرده بودید مقایسه نمایید.

در این کار خیلی سخت گیری نکنید و انجام اینکار را به مدت زمان طولانی انجام ندهید وگرنه خسته خواهید شد و نتیجه جالبی نخواهد گرفت. همچنین در زمان بیان جملات اگر بتوانید از خود به جملات کلمه ای را اضافه کنید و یا از کلماتی جایگزین استفاده کنید بسیار عالی خواهد بود و ذهن شما را برای استفاده از چیزهایی که یاد گرفته اید نیز تقویت خواهد کرد.

 

تکنیک شادوینگ کدام مهارت های زبان را تقویت می کند؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که این تکنیک چه مهارت هایی را تقویت خواهد کرد و چه مزیت هایی را برای شما خواهد داشت؟

در این خصوص تکنیک شادوینگ به صورت مشخص به تقویت مهارت اسپیکینگ و لیسنینگ شما خواهد پرداخت و تلفظ و لحن بیان شما را نیز بهبود خواهد بخشید در نتیجه به شما برای فهم مکالمات و استفاده از کلمات برای بیان سریع و بهتر کمک بسیاری خواهد کرد. همانطور که می دانید مهارت شنیداری یکی از مهم ترین مهارت های زبان انگلیسی است که به شما برای تقویت مهارت اسپیکینگ نیز کمک خواهد کرد در نتیجه زمانی که به خوبی بتوانید متوجه جملات و کلمات شوید خواهید توانست از آن ها استفاده کنید و در نتیجه اسپیکینگ شما را تحت الشعاع قرار خواهد داد. دیگر مورد نیز روانی شما در بیان جملات و تلفظ و لحن شما می باشد که این خود باعث می شود شما به لحن افراد بومی زبان انگلیسی نزدیک شوید و از این رو انگلیسی را همچون فارسی و همانند یک انگلیسی زبان صحبت نمایید.

این کار کمی بر روی مهارت رایتینگ و ریدینگ شما نیز تاثیرگذار خواهد بود به این صورت که این چهار مهارت تقریبا به یکدیگر وابسته می باشند در نتیجه در صورتی که هر کدام مورد تقویت قرار گیرد دیگری نیز بهبود خواهد یافت. در نتیجه با اینکار شما پیشرفت چشمگیری در یادگیری زبان انگلیسی خواهید داشت و مهارت های خود را به خوبی تقویت خواهید کرد.

4.5/5 - (15 امتیاز)

4 در مورد “تکنیک شادوینگ یا سایه در یادگیری زبان انگلیسی (Shadowing)”

  1. محمدکاظمی

    سلام و عرض ادب.من محمد کاظمی هستم فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی.بنده از خواندن بیشتر مقالات خسته میشدم اما وقتی این مقاله را مطالعه کردم جذبش شدم و بیشتر میخواستم ادامه بدم.ممنون از پیشنهادهای خوبتون

  2. ممنون از مقاله خوبتون. روش هایی که بر شمردید قطعا تاثیر بسزایی در تقویت اسپیکینگ دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *