راهنمای آزمون زبان روسی ترفل (TORFL) ، معرفی منابع و ثبت نام

آزمون زبان روسی torfl

راهنمای آزمون زبان روسی ترفل (TORFL) ، معرفی منابع و ثبت نام

زبان روسی یکی از زبان های اسلاوی و زبان رسمی کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و برخی از کشوهای کوچکتر بلوک شرق است. این زبان همچنین زبانی غیر رسمی ولی مورد استفاده در کشورهای اکراین، لاتیویا و استونی است. زبان روسی از نظر تاریخی به خانواده زبان های هندی اروپایی متعلق است و یکی از سه زبان باقی مانده از زبان های شرق اسلاوی است. زبان روسی با 144 میلیون متکلم در اروپا بزرگترین زبان مادری اروپا از نظر جمعیت متکلمان به حساب می آید. زبان روسی همچنین از نظر تعداد افرادی که آن را به عنوان زبان مادری استفاده می کنند هشتمین زبان بزرگ دنیا به شمار می رود. این زبان همچنین یکی از 6 زبان رسمی سازمان ملل است. با توجه به اهمیت و نفوذ روسیه در جهان زبان روسی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

آزمون (TORFL (Test of Russian as a foreign Language از معروف ترین آزمون های بین المللی زبان روسی می باشد. زبان آموزانی که قصد مهاجرت و تحصیل در کشور روسیه را دارند نیاز دارند در این آزمون شرکت کرده و مدرک این آزمون را دریافت کنند. آزمون TORFEL توسط وزارت علوم روسیه برگزار می شود. در ادامه می خواهیم به ویژگی های این آزمون بپردازیم.

 

آزمونTORFL  چیست؟

آزمون زبان روسی (TORFL) (به روسی: Тест по русскому языку как иностранному، رومی: Test po russkomu yazyku kak inostrannomu یا ТРКИ) یک آزمون معاصر زبان روسی برای شهروندان خارجی است که با بهترین استانداردهای کیفیت اروپایی مطابقت دارد. آزمون TORFEL از سال 1992 برگزار شده و از سال 2009 دارای 5 سطح می باشد. داشتن مدرک TORFEL برای پذیرش در بیشتر دانشگاه های کشور روسیه الزامی می باشد. این آزمون در طی 2 روز برگزار می شود.

آزمون ترفل (TORFL/ТРКИ) فرصتی منحصر به فرد برای بررسی دانش روسی خود به عنوان یک زبان خارجی است.ترفل یک آزمون معاصر زبان روسی که با بهترین استانداردهای کیفیت اروپایی مطابقت دارد، به شما ارائه می دهد.

 

چرا باید در آزمون TORFL شرکت کنیم؟

زبان روسی یکی از کاربردی ترین زبان های خارجی محسوب می شود.صحبت کردن به زبان روسی (یا هر زبان دیگری غیر از زبان مادری) می تواند با افزایش فرصت های شغلی، زندگی، مسافرت، دوستی، ماجراجویی و عشق زندگی شما را متحول کند.هرچه قدر زبان های بیشتری بلد باشید، دنیای شما بزرگتر خواهد شد.بنابراین، هیچ دلیلی وجود ندارد که از خودتان ناامید شوید یا به خودتان بگویید که استعدادی برای یادگیری آن ندارید.شما هم می توانید زبان دیگری را یاد بگیرید و بدون توجه به سن و سابقه ی تحصیلی خودتان به زبان دیگر صحبت کنید.آزمون زبان روسی (TORFL/ТРКИ) یک آزمون استاندارد مهارت روسی است که توسط وزارت آموزش و پرورش روسیه نظارت می شود. پس از گذراندن موفقیت آمیز آزمون، شرکت کنندگان گواهینامه بین المللی TORFL را دریافت می کنند که سطح صلاحیت زبان آنها را در زبان روسی تأیید می کند.این آزمون می تواند دروازه ی ورود به دنیایی کاملا نو را برایتان باز کند. 280 میلیون نفر در سراسر جهان به زبان روسی صحبت می کنند که در این میان زبان روسی زبان دوم 120 میلیون نفر از آن هاست. صحبت کردن به زبان روسی امکان برقراری ارتباط با  میلیون ها روسی زبان در فدراسیون روسیه و کشورهای اطراف را فراهم می کند.

 

ساختار آزمون TORFL

این آزمون بخشی از انجمن آزمون‌کنندگان زبان در اروپا (ALTE) است و طبق چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها  دارای شش سطح مختلف (A1، A2، B1، B2، C1، C2) است.

هر سطح شامل پنج ماژول است که مهارت های زبانی را در موارد زیر آزمایش می کند:

  • بخش 1: واژگان و گرامر
  • بخش 2: خواندن
  • بخش 3: نوشتن
  • بخش 4: درک شنیداری
  • بخش 5: صحبت کردن

هر پنج بخش به طور مساوی 20 درصد آزمون را به خود اختصاص می دهند. سه نمره قبولی وجود دارد: A، B و C و گواهینامه به همه داوطلبان موفق اعطا می شود و فقط نمره D نمره عدم قبولی است.

 

سطوح TORFL

سطح پایه (TORFL 0)

در این سطح زبان آموزان توانایی برقراری ارتباط در آشناترین و روزمره ترین موقعیت ها را در یک محیط روسی زبان دارند. آزمون TORFL از پنج بخش تشکیل شده است:

مهارت خواندن (reading): دانش‌آموزان می‌توانند نکات اصلی متون کوتاه و معتبر ساده (مانند عناوین روزنامه‌ها، آگهی‌های عمومی، علائم، آگهی‌ها و غیره) را بخوانند و استخراج کنند. از دانش آموزان انتظار می رود که متون عمومی را به خط سیریلیک بخوانند. این آزمون شامل 3 بخش (30 سوال) است.

مهارت نوشتاری (writing): زبان آموزان می توانند یک متن ساده را به صورت نوشتاری (سیریلیک) بازتولید کنند، به سؤالات ساده پاسخ دهند و نامه کوتاه، اطلاعیه، کارت تبریک و … بنویسند. آزمون شامل 2 بخش است که هر بخش شامل 2 سوال است.

مهارت گوش دادن (listening): زبان آموزان می توانند گفتگوهای شفاهی کوتاه (10-14 خط) و مونولوگ در مورد موضوعات روزمره را گوش کرده و اطلاعات خاصی را بدون لزوماً درک هر کلمه استخراج کنند. سه وظیفه در این بخش وجود دارد (در مجموع 30 سوال).

مهارت صحبت کردن (speaking): زبان ‌آموزان می‌توانند در مکالمات ساده شرکت کنند، بر اساس تعداد محدودی از موقعیت‌های روزمره به سؤالات محاوره‌ای پاسخ مناسب بدهند و در موقعیت‌های ساده (استاندارد) ابراز نظر کنند. همچنین از دانش‌آموزان انتظار می‌رود که در مورد موضوع خود صحبت کنند و نظر خود را بیان کنند. این آزمون شامل 4 بخش است که هر بخش شامل 3 وظیفه ی چند گزینه ای است. دو ممتحن (یک مصاحبه کننده و یک ارزیاب) دانش آموزان را ارزیابی می کنند.

مهارت ساختاری: دانش‌آموزان باید بتوانند دانش زبان روسی خود را در گرامر پایه (صرف، استفاده از زمان‌ها) و سیستم‌های واژگانی نشان دهند. حداقل واژگان حدود 300 کلمه ضروری است. هر پنج مهارت به طور مساوی 20 درصد وزن دارند.

سه نمره قبولی وجود دارد: A، B و C و گواهینامه به همه داوطلبان موفق اعطا می شود.

 

سطح متوسط (TORFL 1)

زبان آموزان مهارت های لازم برای زندگی در محیط های اجتماعی و کاری روسی زبان را دارند. آزمون TORFL از پنج بخش تشکیل شده است:

مهارت خواندن (reading): زبان آموزان می توانند متون معتبر کوچک (روزنامه ها، مجلات، کتاب ها و غیره) را با ماهیت آموزنده و توصیفی بخوانند. آنها باید توانایی درک نکات اصلی و همچنین جزئیات خاص را داشته باشند. سه وظیفه در آزمون وجود دارد. تعداد کل سوالات 20 (سوالات چند گزینه ای) می باشد.

مهارت نوشتاری (writing): از زبان آموزان انتظار می رود که یک متن را بازتولید کنند و ترکیب خود را مانند نامه، کارت و غیره بنویسند.متن نوشته شده نباید کمتر از 20 جمله (110 کلمه) داشته باشد.

مهارت گوش دادن (listening): زبان آموزان قادر به درک گفتگوهای شفاهی کوتاه و استخراج اطلاعات واقعی (موضوع، زمان، روابط، ویژگی ها، اهداف، علل و غیره) هستند. همچنین از آنها انتظار می رود که دیالوگ ها و نگرش های طولانی تر سخنرانان را درک کنند. متون شنیداری (اطلاعیه ها، اخبار و …) نیز در آزمون گنجانده شده است. در آزمون دو وظیفه (سه مونولوگ و سه دیالوگ) با 30 سوال چند گزینه ای وجود دارد.

مهارت صحبت کردن (speaking): زبان آموزان توسط دو ممتحن (یک مصاحبه کننده و یک ارزیاب) مورد آزمایش قرار می گیرند. می‌توانند در یک گفتگو شرکت کنند، به سوالات محاوره‌ای پاسخ مناسب دهند و مکالمه خود را شروع و به پایان برسانند. همچنین از زبان آموزان انتظار می رود که بتوانند در مورد موضوعات مختلف (در مورد خودشان، کار، حرفه، علایق، سرگرمی ها، خانواده ها، در مورد کشورشان، شهرشان و غیره) صحبت کنند. آزمون دارای 4 قسمت (14 سوال) می باشد.

مهارت ساختاری: زبان آموزان باید بتوانند دانش خود را از دستور زبان و سیستم های واژگانی نشان دهند و در موقعیت های استاندارد عبارات ساده ای بیان کنند. واژگان مورد نیاز تقریباً 2000 کلمه است. این آزمون دارای چهار بخش (165 سوال چند گزینه ای) می باشد.

مدرک TORFL سطح 1 پیش نیازی برای ورود به تحصیل در موسسات دانشگاه های روسیه با تحصیلات تکمیلی زبان روسی در مسکو است.

 

سطح پیشرفته (TORFL 2)

در این سطح انتظار می رود زبان آموزان توانایی زبانی متوسطی را برای بیان و بحث در مورد موقعیت های روزمره زندگی نشان دهند. این سطح TORFL از پنج بخش تشکیل شده است:

مهارت خواندن (reading): دانش آموزان می توانند متون مختلف سطح متوسط را روان بخوانند. دانش آموزان باید درک درستی از نکات اصلی و همچنین جزئیات خاص نشان دهند، دیدگاه نویسنده را درک کنند و متن داده شده را به طور منطقی بازتولید کنند. این آزمون شامل 3 بخش است که هر بخش شامل دو تکلیف (تست متن و ریدینگ به ترتیب) می باشد. تعداد کل موارد چند گزینه ای (3-4 نوع) 25 مورد است.

مهارت نوشتاری (writing): از دانش آموزان انتظار می رود که نسخه های خود را از متونی که شنیده یا خوانده اند با توانایی خلاصه کردن (طرح ها، یادداشت ها) بنویسند و متون آموزنده خود را در قالب نامه شخصی یا تجاری، پرس و جو، درخواست و غیره بنویسند. دانش آموزان باید سه کار را انجام دهند: 1) متن شنیده شده را به صورت مکتوب بازتولید کنند. 2) نسخه خود را از متن خوانده شده کامپایل کنند. 3) یک متن رسمی یا غیررسمی برای توصیف یک شخص یا یک شی بنویسید.

مهارت گوش دادن (listening): دانش‌آموزان می‌توانند مکالمات روزمره زندگی (اعلان‌ها، اخبار، ویژگی‌های تلویزیونی و غیره را که به صراحت نگرش سخنرانان را بیان می‌کنند) درک کنند. دانش آموزان می توانند اطلاعات واقعی، مقاصد سخنرانان، اهداف و انگیزه های آنها، نظرات و روابط آنها را از متن استخراج کنند. این آزمون دارای پنج بخش است که هر قسمت شامل موارد و تکالیف صوتی و تصویری است (25 مورد، سؤالات چند گزینه ای).

مهارت صحبت کردن (speaking): زبان ‌آموزان می‌توانند در یک مکالمه شرکت کنند، گفت‌وگو را آغاز کرده و در مورد موضوع گفتگو سؤال بپرسند، چیزی را که دیده‌اند توصیف کنند، نظر خود را بیان کنند و به اهداف ارتباطی خود در مکالمه دست یابند. دو بخش برای آزمون وجود دارد: 1) پاسخ به سؤال از متون ضبط شده. 2) ایفای نقش با یک ممتحن، که در آن برای تعامل از اخبار یا نظرات تلویزیون استفاده می شود.

مهارت ساختاری: زبان آموزان باید بتوانند توانایی خود را در استفاده از تمام ابزارهای لغوی و دستوری دوره زبان روسی در اودسا نشان دهند. این آزمون شامل سوالات چند گزینه ای، تطبیق کلمه و بازسازی متن است. تعداد کل آیتم ها 150 است. دایره لغات حدود 4000 کلمه مورد نیاز است.سه نمره قبولی وجود دارد: A، B و C و گواهینامه به همه داوطلبان موفق اعطا می شود. این مقطع برای دریافت مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه های روسیه الزامی است.

 

سطح FLUENCY (TORFL 4)

این سطح به عنوان مرحله پیشرفته، مهارت بسیار نزدیک به سطح زبان مادری است. این مهارت نهایی سطح بالایی را در زبان نشان می دهد. این سطح برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد هنر الزامی است و برای اهداف آکادمیک در زمینه زبان روسی به رسمیت شناخته می شود.

مهارت خواندن (reading): از زبان آموزان انتظار می رود که محتوای دقیق، لحن و زمینه انواع متون( انتزاعی، حرفه ای، داستانی، ادبی و…) را درک کنند. چهار متن در آزمون وجود دارد که در مجموع حدود 4000 کلمه (25 سؤال چند گزینه ای) ارائه می دهد.

مهارت نوشتاری (writing): از زبان آموزان انتظار می رود که نوشته های خود را از هر نوع متنی بنویسند تا توانایی خود را در تجزیه و تحلیل اطلاعات با جزئیات زیاد نشان دهند. علاوه بر این، داوطلبان باید متنی با ماهیت توصیفی، روایی یا گفتمانی (مقاله یا نامه طولانی) بنویسند.

مهارت گوش دادن (listening): زبان آموزان در این بخش باید اطلاعات را استخراج کنند، نگرش های سخنرانان را تفسیر کنند و لحن ها را تشخیص دهند. متن‌ها به صورت گزیده های رادیویی و تلویزیونی، گزیده‌ای از فیلم‌های داستانی، سخنرانی‌های عمومی و غیره هستند. در آزمون چهار بخش و ۲۵ سوال وجود دارد: ۱) گفتگوی کوتاه 2) بحث 3) سخنرانی عمومی 4) مصاحبه عمومی

مهارت صحبت کردن (speaking): از زبان ‌آموزان انتظار می‌رود که از طریق سخنرانی‌های آماده و غیرآماده مهارت‌های لازم برای استراتژی ارتباطی خود را نشان داده و بر این اساس بر مخاطبان تأثیر بگذارند.

مهارت ساختاری: زبان ‌آموزان می‌توانند دانش خود را در مورد سیستم زبانی نشان دهند، از واحدهای ساختاری، دستور زبان و واژگان مناسب در متون کوتاه جداگانه و متون مفصل تر استفاده کنند. این سطح از آزمون شامل وظایف زیر است: سوالات چند گزینه ای، بازنویسی متن، مترادف و متضاد کلمات، تعداد کل سوالات 100 مورد است.

سه نمره قبولی وجود دارد: A، B و C و گواهینامه به همه داوطلبان موفق اعطا می شود. برای رسیدن به این سطح می توانید دوره های روسی ما را در موسسه دهخدا دنبال کنید.

 

چگونه گواهی بین المللی TORFL را دریافت کنم؟

برای قبولی در آزمون، باید حداقل 66 درصد برای هر بخش آزمون کسب کنید. پس از قبولی، شهروندان خارجی یک گواهی TORFL دریافت می کنند که سطح زبان آنها را نشان می دهد و صلاحیت آنها را در زبان روسی تأیید می کند. گواهینامه برای همیشه معتبر است. گواهی رسمی با ویژگی های امنیتی به منظور جلوگیری از تقلب طراحی شده است.فرم و روش صدور گواهینامه های TORFL توسط دستور وزارت آموزش و پرورش و علوم فدراسیون روسیه در 25 آوریل 2014 شماره 412 تعیین می شود.

در صورتی که شرکت ‌کننده در یکی از بخش‌های آزمون کمتر از 66 درصد دریافت کرده باشد، یک بار دیگر حق دارد هزینه اضافی (50 درصد هزینه) را برای آزمون مجدد بپردازد. در این صورت گواهی آزمون صادر می شود که در آن تمام نتایج به دست آمده نشان داده شده است. این گواهی به مدت 2 سال معتبر است و می تواند برای انتقال به هر موسسه آموزشی که بخشی از سیستم آزمون دولتی روسیه است ارائه شود.

 

هزینه آزمون

هزینه آزمون 60 تا 100 دلار میباشد که بار اول قبول نشدید بار دوم هزینه نصف میگردد.

 

چگونه می توانم برای امتحان آماده شوم؟

می توانید در آزمون های آزمایشی زیر مربوط به هر سطح شرکت کنید:

TORFL-I (سطح B1): https://www.pushkin.institute/education/tipovoi_test.pdf

TORFL-II (سطح B2): https://www.pushkin.institute/education/%20tipovoi_test_2%20ur.pdf

TORFL-III (سطح C1): https://www.pushkin.institute/education/%20tipovoi_test_3%20ur.pdf

TORFL-IV (سطح C2): https://www.pushkin.institute/education/%20tipovoi_test_4%20ur.pdf

 

آمادگی آزمون ترفل در ایران

برای آمادگی آزمون زبان روسی ترفل ابتدا باید به یادگیری این زبان بپردازید که انتخاب یک آموزشگاه و استاد زبان روسی بسیار مهم است. موسسه های زبان روسی در ایران پرتعداد نیستند بنابراین انتخاب برای زبان آموزان با چالش همراه است. ما در آموزشگاه زبان دهخدا به آموزش تمامی زبان های خارجی از جمله روسی می پردازیم که اساتید نیتیو و مجرب در موسسه همراه زبان آموزان خواهند بود تا از مسیر آموزش از مبتدی تا پیشرفته باکیفیت بسیار عالی طی شود و زبان آموز در نهایت بتواند نمره قبولی در آزمون ترفل را کسب نماید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه آموزش زبان روسی موسسه دهخدا مراجعه کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *