آموزش زبان انگلیسی برای سالمندان

آموزش زبان انگلیسی برای سالمندان

آموزش زبان انگلیسی برای سالمندان

برای یادگیری زبان خیلی پیر شده اید؟ باور نکنید! به عنوان یک فرد مسن، شما مهارت هایی دارید که می تواند در آموزش زبان انگلیسی به شما کمک کند. مزایای یادگیری یک زبان بسیار زیاد است، اما گاهی اوقات موانعی نیز وجود دارند، که با شک و تردید به خود شروع می‌شود. اگر جزو آن دسته از سالمندانی هستید که یادگیری زبان انگلیسی را غیر ممکن می دانند،پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با مزایا و ویژگی های آموزش زبان انگلیسی در سنین بالا آشنا شوید. خرد متعارف معتقد است که هر چه سن ما بالاتر می رود، یادگیری یک زبان جدید سخت تر می شود در حالیکه اینطور نیست.اگرچه مغز ما ممکن است به اندازه روزهای جوانی سریع یا ماهرانه عمل نکند،اما همچنان تمام آن تجربه، دانش،نظم و انضباطی که به سختی به دست آمده می‌تواند برای یادگیری یک زبان جدید سودمند باشد.

 

مزایای یادگیری زبان انگلیسی در سنین بالا چیست؟

مطالعه برای دانش‌آموزان مسن‌تر فواید زیادی دارد، مانند افزایش اعتماد به نفس، افزایش احساس سلامتی و رفاه، کاهش احساس انزوا و افزایش مشارکت در جامعه. بسیاری از سالمندان مایل به مطالعه یک زبان خارجی هستند و اکنون شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد آنها می توانند یک زبان جدید را به طور موثر یاد بگیرند.

 

تجربه زندگی

یک مزیت بزرگ برای افراد بالای 50 سال، تجربه زندگی است.تجربه زندگی به شما در یادگیری زبان کمک می کند. چون تجربه بیشتری دارید، تصاویر بیشتری در ذهن خود دارید، وقایع بیشتری در ذهن خود دارید، در حافظه خود راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را به انگلیسی وصل کنید، بنابراین وقتی عبارات انگلیسی را یاد می‌گیرید، زمان یادگیری اصطلاحات، واژگان انگلیسی و غیره می‌توانید آن‌ها را به خاطرات و تجربیات واقعی زندگی خود متصل کنید، که در واقع به شما کمک می‌کند سریع‌تر از فردی که جوان‌تر است یاد بگیرید.اساتید و معلمان اظهار می دارند که زبان آموزان سالمند تجربه زیادی از زندگی دارند که وقتی آن را به کلاس می آورند، تجربه یادگیری کل کلاس را غنی می کنند. در کلاس بسیار فعال هستند، زیرا همیشه از اینکه در مورد تجربیات خود صحبت کنند و نظرات خود را در مورد طیف گسترده ای از موضوعات ارائه دهند خوشحال می شوند.

 

انگیزه عالی

زبان آموزان سالمند معمولاً نیازی به گواهی، مدرک یا مدرک دانشگاهی ندارند. انگیزه آنها ذاتی است. آنها ممکن است برای لذت فکری مطالعه کنند، برای معاشرت با همسالان خود یا به این دلیل که این چیزی است که همیشه می خواستند انجام دهند. در واقع، زبان آموزان سالمند اغلب انگیزه بیشتری از یادگیرندگان جوان دارند. سطح بالای انگیزه آنها یک مزیت بزرگ است زیرا یکی از مهمترین عوامل موفقیت در یادگیری زبان شناخته شده است. انگیزه سالمندان با این واقعیت اثبات می شود که آنها به ندرت کلاسی را از دست می دهند، بسیار فعالانه در کلاس شرکت می کنند و همیشه تکالیف خود را انجام می دهند.

 

تعامل اجتماعی

یک مؤلفه اجتماعی قوی  در سالمندانی که در کلاس‌های انگلیسی شرکت می‌کنند وجود دارد. آنها اغلب در کلاس شرکت می کنند تا با همسالان خود تعامل کنند، دوستی های بسیار قوی برقرار می کنند و بعد از کلاس و حتی در اوقات فراغت با هم معاشرت می کنند.

 

نگرش

زبان آموزان سالمند نگرش بسیار مثبتی نسبت به یادگیری زبان و به طور کلی زندگی دارند. آنها هم با معلمان و هم با همکلاسی های خود با نهایت احترام و ادب رفتار می کنند. معلمان ما اغلب در مورد اینکه  زبان آموزان سالمند چقدر مهربان، با ملاحظه و سخت کوش هستند و از تدریس آنها لذت می برند، صحبت می کنند.تجربه زندگی، انگیزه یادگیری و نگرش مثبت زبان آموزان ارشد مزایای بسیاری را به عنوان زبان آموز برای آنها فراهم می کند. با این حال، عوامل شناختی، عاطفی و فیزیولوژیکی وجود دارد که می تواند بر یادگیری زبان سالمندان تأثیر بگذارد. ما می‌خواهیم این عوامل را شناسایی کنیم و سپس ببینیم که چگونه می‌توانید دوره‌ها و تمرین‌های خود را با نیازهای زبان‌آموزان مسن‌تر برآورده کنید.

 

تمرکز

یک مزیت بزرگ دیگر، دامنه توجه و توانایی تمرکز است. بیایید صادق باشیم، اکثر جوانان سطح تمرکز یکسانی ندارند. آنها راحت تر خسته می شوند. زودتر حواسشان پرت می شود. معمولا افراد مسن، به ویژه افراد بالای 50 سال، تمرکز بهتری دارند. آنها بالغ تر هستند و توانایی تمرکز برای مدت طولانی تری را دارند. این یک مزیت بزرگ برای یادگیری روان صحبت کردن انگلیسی است.

 

استقلال

یکی دیگر از مزایای بزرگ برای زبان آموزان مسن تر استقلال است. یادگیرندگان جوان اغلب زندانی سیستم های مدرسه، دانشگاه ها یا دبیرستان ها یا مدارس دیگر هستند. آنها مجبور به استفاده از روش های ناکارآمد هستند ، زیرا در سیستم مدرسه گیر کرده اند. آنها مجبور می شوند چیزهایی را مطالعه کنند که در واقع به آنها کمکی نمی کند تا انگلیسی را روان صحبت کنند، زیرا آنها در سیستم مدرسه گیر کرده اند. اما شما به عنوان یک فرد مسن، به خصوص افراد بالای 50 سال بسیار مستقل تر هستید. می دانید که چه می خواهید. شما می دانید که چرا می خواهید انگلیسی یاد بگیرید، بنابراین می توانید یک برنامه یادگیری مستقل ایجاد کنید که متناسب با نیازهای شما، آنچه را می خواهید بسیار مؤثرتر فرا بگیرید.

 

خود انضباطی

حدس می‌زنم آخرین ویژگی این باشد که خود انضباطی زبان آموزان سالمند بیشتر است. تجربه زندگی معمولاً به شما نظم و انضباط بیشتری می دهد. همانطور که بزرگتر می شوید، متوجه می شوید که هیچ کس دیگری به شما کمک نمی کند تا موفق شوید یا باعث موفقیت شما شود. بله، می توانید معلم بگیرید. بله، می توانید مربی بگیرید. اما در نهایت، می دانید که این از خود شما نشات می گیرد، خود انضباطی کلید موفقیت شماست. این کلید موفقیت شما در زندگی تاکنون در شغل، شغل و خانواده بوده است. جوانان اغلب این را درک نمی کنند. آنها فکر می کنند همه چیز باید آسان باشد. آنها فکر می کنند معلم این کار را برای آنها انجام خواهد داد. دانش‌آموزان مسن‌تر می‌دانند که این درست نیست، آنها انضباط شخصی بیشتری دارند.

 

نحوه آموزش زبان برای سالمندان

آموزش زبان انگلیسی برای سالمندان

کمک به شنیدن زبان آموزان

کاهش شنوایی ممکن است تأثیر مستقیمی بر یادگیری و عملکرد زبان آموزان ارشد داشته باشد. به منظور کاهش اثرات منفی این افت شنوایی، معلمان باید سعی کنند:

  • واضح صحبت کرده و اطمینان حاصل کنند که زبان آموزان می توانند صورت و لب های آن ها را ببینند.
  • تنظیم صدای مناسب برای گوش دادن به صوت ها و فیلم ها.
  • تکرار متون شنیداری.
  • استفاده از فیلم‌های کوتاه و ویدیوهایی که به درک شنیداری کمک می‌کنند، زیرا زبان ‌آموزان می‌توانند چهره و لب‌های سخنران را ببینند.
  • اطمینان حاصل کنید که کلاس های درس شما صدای پس زمینه کمی دارند.

 

کمک به دانش آموزان برای دیدن

نقص بینایی با افزایش سن به طور چشمگیری افزایش می یابد. بینایی در آموزش اهمیت ویژه ای دارد. تقریباً 80٪ از کل یادگیری از طریق بینایی اتفاق می افتد.

  • بنابراین از یک نوع چاپ بزرگتر برای متن چاپ شده استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که زبان آموزان تا حد امکان نزدیک به تخته بنشینند.
  • خیلی واضح روی تابلو بنویسید.
  • اطمینان حاصل کنید که کلاس های درس دارای نور طبیعی زیادی هستند و نور مستقیم برای تخته سفید وجود دارد.

 

تحرک

با افزایش سن، بدن تمایل به کاهش قدرت، انعطاف و تحرک دارد. آنها همچنین ممکن است از آرتروز و روماتیسم رنج ببرند. این موارد ممکن است حرکت در کلاس را برای دانش آموزان مسن دشوار کند. برای جبران این عوامل توصیه می کنیم کارهای زیر را انجام دهید:

  • اطمینان حاصل کنید که زبان آموزان مسن تر صندلی و میز راحت دارند.
  • برای زبان آموزان سالمند وقت بیشتری بگذارید تا فعالیت‌های ارتباطی کل کلاس را انجام دهند که در آن زبان ‌آموزان باید بایستند و در کلاس حرکت کنند.

 

حافظه

تحقیقات نشان می دهد که رشد شناختی، یادآوری و حل مسئله ممکن است با افزایش سن کاهش یابد. برای غلبه بر این زوال شناختی که ممکن است یادگیری یک زبان جدید را دشوارتر کند، معلمان می توانند به سالمندان کمک کنند تا توانایی شناختی خود را به روش های مختلفی توسعه دهند و حفظ کنند:

  • تمرین های حافظه را در کلاس ها ادغام کنید. از ابزارهای یادگاری دیداری و شنیداری، مثال‌ها و تداعی‌های حافظه برای کمک به سالمندان در تمرین و بعدا بازیابی واژگان و عبارات از حافظه بلندمدت استفاده کنید.
  • گرامر، واژگان و عبارات را به طور منظم تکرار و بازیافت کنید.
  • دانش آموزان را تشویق کنید تا از تجربیات فراوان خود استفاده کنند و از راهبردهای شناختی که در گذشته با موفقیت در محیط یادگیری زبان فعلی خود استفاده کرده اند استفاده کنند.
  • زمان بیشتری را برای دانش‌آموزان در نظر بگیرید تا بدون وقفه تمرین کنند.

 

ایجاد اعتماد به نفس / کاهش استرس

بسیاری از زبان‌آموزان مسن ‌تر از شکست می‌ترسند و نسبت به یادگیرندگان جوان‌تر مضطرب‌ هستند، شاید این به این دلیل است که آنها کلیشه زبان‌آموز مسن‌تر را به عنوان زبان‌آموز ضعیف می‌پذیرند یا به دلیل تلاش‌های ناموفق قبلی برای یادگیری یک زبان خارجی امید خود را از دست داده اند. زبان آموزان مسن تر باید قبل از شرکت کامل در کلاس زبان احساس راحتی کنند و به معلم و سایر دانش آموزان اعتماد کنند. نقش کلیدی معلم کاهش اضطراب و ایجاد اعتماد به نفس در زبان آموز سالمند است.در اینجا برخی از کارهایی که معلمان می توانند برای کاهش استرس و ایجاد اعتماد به نفس در زبان آموزان مسن انجام دهند آورده شده است:

  • انگیزه‌های زبان‌آموزان مسن‌تر ما برای یادگیری زبان چیست و روش‌شناسی تدریس را بر این اساس تنظیم کنید.
  • از تکنیک های انسان گرایانه برای ایجاد همدلی بین معلم و زبان آموزان و بین زبان آموزان استفاده کنید.
  • برای ایجاد اعتماد به نفس زبان آموزان و ارتقای مهارت های زبان، اصلاح خطای کمتری داشته باشید.
  • از تست های زمان بندی شده که ممکن است دانش آموزان ارشد را مضطرب کند، خودداری کنید.
  • به دانش آموزان سالمند زمان بیشتری برای تکمیل  فعالیت ها بدهید.
  • فضایی دوستانه و آرام در کلاس درس ایجاد کنید.

می توان بر هر مشکلی که زبان آموزان سالمند در کلاس زبان تجربه می کنند،از طریق تعدیل در محیط یادگیری و مطالب، توجه به عوامل فیزیکی، عاطفی و شناختی و استفاده از روش تدریس موثر که بر فرآیند یادگیری متمرکز است، غلبه کرد

 

نتیجه گیری

اکنون در رسانه ها زیاد می بینیم و می شنویم که بهتر است زبان انگلیسی را در جوانی یاد بگیریم، اما این گفته درست نیست. در واقع، افراد بالای 50 سال مزایای زیادی دارند که به آنها کمک می کند زبان انگلیسی را سریعتر یاد بگیرند و انگلیسی را روان صحبت کنند. بنابراین، اگر بیش از 50 سال یا حتی بیش از 40 سال سن دارید، نگران نباشید که در یادگیری زبان انگلیسی مشکل خواهید داشت. در واقع، شما به عنوان یک زبان آموز مسن مزایای فوق العاده ای دارید. پس دست به کار شوید و از یادگیری زبان انگلیسی خود لذت ببرید.شما می توانید  زبان انگلیسی را بالای 50 سال یاد بگیرید!

4.3/5 - (13 امتیاز)

1 در مورد “آموزش زبان انگلیسی برای سالمندان”

  1. درود . امیدوارم در مقاله‌ای دیگری از مسیرها و روش‌های ایجاد امید و شوق یادگیری زبان در افراد مسن هم راهکار ارائه بفرمایید.
    مخصوصا برای افرادی که تنها هستند و یا به سمت افسردگی یا آلزایمر و بیماری‌های مشابه حرکت میکنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *