آیا یادگیری دو زبان هم زمان امکان پذیر است؟

آیا یادگیری دو زبان هم زمان امکان پذیر است؟

آیا یادگیری دو زبان هم زمان امکان پذیر است؟

آیا واقعا ممکن است هم زمان دو زبان را با یکدیگر یاد گرفت؟ شاید این سوال خیلی از افراد باشد. بسیاری دوست دارند بتوانند به چند زبان زنده دنیا صحبت کنند و همچنین مایل هستند در صورت امکان دو یا چند زبان را هم زمان فرابگیرند. ممکن است این موضوع سخت و در برخی از موارد غیرممکن باشد. اما آیا واقعا اینطور است یا اینکه می توان با استفاده از روش های خاصی این کار را انجام داد.

در این مطلب می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم و به یک سری راهکار برای انجام این کار بپردازیم. اما این نکته باید لحاظ شود که شاید این کار برای برخی از افراد مناسب نباشد. پس با ما همراه باشید تا متوجه شوید که جواب و راهکار این سوال چیست؟

 

یادگیری یک زبان جدید

یادگیری یک زبان جدید به عنوان یک بزرگسال می تواند چالش برانگیز باشد. شما برای اینکار باید بسیار جدی باشید و از منابع درستی بهره بگیرید و تمرین زیاد نیز همواره جز مهم ترین قسمت های این پروسه از یادگیری است تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت نمایید. افراد کمی در سنین بالاتر به یادگیری زبان می پردازند و حتی برای یادگیری دو زبان به صورت هم زمان ترس داشته و احتمالا سختی بیشتری را خواهند داشت.

اما آیا یادگیری دو زبان به صورت هم زمان ممکن است؟ آیا می توان دو زبان را به صورت هم زمان فراگرفت؟ و اینکه آیا اینکار ارزش امتحان کردن دارد؟

 

آیا ممکن است دو زبان را همزمان فراگرفت؟

اگر بخواهیم به این سوال یک جواب کوتاه دهیم جواب بله است. ممکن است دو زبان را به صورت هم زمان یاد گرفت. ذهن ما قابلیت این را دارد که هم زمان دو موضوع را در یک زمان فرابگیرد. در واقع، همه روندهای آموزشی بر این اساس می باشند که شما باید قادر به درک چندین موضوع باشید. این موضوع حتی برای موقعیت ها و موضوعات معمول نیز توسط ذهن ما اجرا می شود و در زندگی روزمره ما مورد استفاده است.

 

پس چالش اصلی چیست؟

فقط به دلیل اینکه می توانید دو چیز را در یک زمان یاد بگیرید به این معنا نیست که حتما باید این کار را انجام دهید. یادگیری یک زبان جدید زمان زیادی را از شما خواهد گرفت و انرژی مناسبی را باید برای اینکار صرف نمایید تا بتوانید به آن زبان مسلط شوید و کلمات را طوری یاد گرفته تا در حافظه بلند مدت تان ثبت شود.

بعلاوه، اینکه شما برای یادگیری زبان باید به این روند یادگیری عادت کرده و برای شما جز از زندگی تان تلقی شود. اگر به صورت دقیق و منظم زمان خود را بین دو زبانی که در حال یادگیری آن هستید تقسیم نکنید به احتمال زیاد هرگز نخواهید توانست که به صورت کامل مهارت های خود را که نیاز دارید تا در هر دو زبان به سطح مناسبی برسید تکمیل کنید. در بهترین حالت، خواهید توانست در یکی از این دو زبان موفق به یادگیری شوید و در برخی از موارد هیچکدام را یاد نخواهید گرفت.

در واقع، یادگیری زبان یک آموزش کاملا آکادمیکی نمی باشد. البته این موضوع به این معنا نیست که یادگیری گرامر و لغات از طریق روش های کلاسیک نباید انجام گیرد به خاطرسپاری، فهم موضوعات و معانی و تمرین که از جمله مراحل این روش های کلاسیک هستند مورد استفاده می باشند. اما شما باید این قواعد و لغات را از لحاظ احساسی و کاربردی نیز با شرایط مختلف ارتباط دهید.

وقتی در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، بخش های بسیاری از مغزتان فعال می شود که این موضوع نیازمند تلاش بیشتر نسبت به حفظ کردن چند قاعده است. در واقع یادگیری یک زبان خارجی تمامی ذهن ما را درگیر خواهد کرد. این موضوع باعث می شود که یادگیری زبان برای مان تبدیل به یک چالش شود پس یادگیری دو زبان به صورت هم زمان باعث می شود که این سازوکار های مغزی دو برابر شود و به توانایی دو برابری نیاز دارد.

 

انگیزه یادگیری بسیار مهم است

از آنجایی که یادگیری دو زبان در یک زمان بسیار باعث درگیری مغزی می شود برخی از متخصصین زبانی پیشنهاد می کنند تا از انجام اینکار جلوگیری شود. استرس و اضطراب مضاعف معمولا باعث می شود تا به هدف تان نرسید و یادگیری هر دو زبان را تحت شعاع قرار می دهد. اگر استرس و اضطراب یادگیری زبان دوم باعث شود تا شما از یادگیری دور بمانید در نتیجه،‌ شما نمی توانید زبانی را به خوبی یاد گرفته و کار به سرانجام نخواهد رسید.

به همین دلیل انگیزه بسیار مهم است، مخصوصا زمانی که به جای یادگیری یک زبان می خواهید دو زبان را به صورت هم زمان فرابگیرید. اگر تنها هدف شما برای اینکه می خواهید دو زبان را به صورت هم زمان فرابگیرید این است که یک فرد چند زبانه باشید شما به احتمال زیاد در این حالت با شکست روبرو خواهید شد. در این حالت انگیزه زیادی برای اینکه شما را تحریک کند تا در روند یادگیری جلو بروید و این چالش را به سرانجام برسانید وجود نخواهد داشت.

به عبارتی دیگر، فردی که در تلاش برای یادگیری زبان چینی و فرانسه است تا بتواند به یک کار عالی دست یابد از درصد موفقیت بالایی برخوردار می باشد. در این موارد بعضی اوقات حتی یک علاقه مندی کوچک نیز می تواند کافی باشد. اگر تنها از لهجه زبان اسپانیایی لذت می برید و از این رو می خواهید این زبان را فرابگیرید این نیز می تواند به شما انگیزه یادگیری را انتقال نماید. فراموش نکنید که همواره انگیزه انجام کاری به شما این امکان را می دهد که بتوانید به اهداف خود بهتر دست پیدا کنید.

اگر تصمیم گرفته اید که دو زبان را به صورت هم زمان فرابگیرید. بسیار مهم می باشد که انگیزه خود را به خوبی محک بزنید تا مطمئن شوید که این موضوع واقعا می تواند شما را به هدف تان سوق دهد یا خیر. اگر فقط دوست دارید که به یادگیری دو زبان بپردازید مطمئنا در ابتدا با یک شور و هیجان زیاد به انجام اینکار خواهید پرداخت اما بعد از مدتی براحتی یادگیری را کنار خواهید گذاشت.

 

۱۰ نکته برای یادگیری دو زبان به صورت هم زمان

از آنجایی که یادگیری دو زبان به صورت هم زمان یک چالش مضاعف را ایجاد می کند. بسیار مهم است که از راه و روش درست این موضوع را انجام دهید. در این قسمت با بیان ۱۰ نکته سعی شده تا در این خصوص به شما کمک نماییم.

 

۱. برنامه ریزی زمانی منظم و مدیریت زمان

اختصاص دادن زمان مناسب به هر دو زبان یکی از کارهای مهم است که تنها با یک برنامه ریزی زمانی منظم و موثر قابل اجراست. همچنین نیاز به زمان اضافه برای مطالعه هر دو زبان نیز دارید. با این حال باید میزان یادگیری خود را با اهداف بزرگ تر نسبت به یادگیری یک زبان قرار دهید. بسیار مهم است که زمان بندی مناسبی را برای هر زبان اختصاص دهید و مشخص کنید که چه برنامه ای را می خواهید برای یادگیری انجام دهید. در غیر این صورت براحتی یادگیری برای تان سخت خواهد شد.

 

۲. دو زبانی را انتخاب کنید که خیلی با یکدیگر تفاوت دارند

برای بسیاری از افراد این موضوع کمی عجیب به نظر می رسد اما انتخاب دو زبان متفاوت باعث می شود تا سردرگمی بین این دو زبان برای یادگیری به حداقل برسد. اگر می خواهید به یادگیری زبان فرانسوی و اسپانیایی بپردازید بسیاری از کلمات، قواعد و حتی صرف های اسمی و فعلی در این زبان ها به یکدیگر نزدیک می باشند و می تواند از این موضوع که بتوانید هر دو زبان را به خوبی یاد بگیرید جلوگیری کند. اما از طرفی یادگیری زبان چینی و آلمانی که مشترکات بسیار کمی با یکدیگر دارند باعث می شود تا مشکل کمتری بوجود آورد و برای یادگیری می تواند بهتر باشد.

 

۳. سعی کنید زبان های شبیه به زبان مادری تان را با زبان های کمتر مشابه ترکیب کنید

این موضوع به اعتماد به نفس و ذهن تان کمک خواهد کرد تا یک زبان آسان تر را هم زمان با یک زبان سخت تر یاد بگیرید. به عنوان مثال اگر یک انگلیسی زبان بخواهد زبان عربی، چینی یا ژاپنی را فرابگیرد چالش بیشتری را در پیش رو خواهد داشت در صورتی که یادگیری زبانی همچون اسپانیایی که دارای شباهت های زیادی با زبان انگلیسی است باعث می شود که شما در روند یادگیری دو زبان خسته نشده و دست از یادگیری برندارید.

 

۴. هر روز برای تمرین هر دو زبان وقت بگذارید

اگر وقعا می خواهید مهارت زبانی خود را بهبود بخشید، باید مرور، تمرین و تمرین صحبت کردن را در برنامه خود قرار دهید. اختصاص دادن حتی زمانی کم به هر دو زبان در هر روز باعث می شود که شما مواردی را که فراگرفته اید را فراموش نکنید.

 

۵. یادگیری را جذاب و سرگرم کننده نمایید

بدون توجه به انگیزه ای که دارید اگر به روند یادگیری خود جذابیت ندهید موفق نخواهید شد در نتیجه لذت بردن از یادگیری را برای خود ایجاد نمایید. مثلا برای خواندن کتاب از موضوعاتی استفاده کنید که به آن ها علاقه مند هستید. به تماشای فیلم و گوش کردن به موسیقی بپردازید. در صورت امکان به کشوری که به زبان مورد نظر صحبت می کند سفر کنید و یک تمرین واقعی را تجربه نمایید. البته که هر لحظه از یادگیری سرگرم کننده و جذاب نخواهد بود اما باید مطمئنا شوید که یک انگیزه مضاعف برای پیش برد یادگیری در دست دارید.

 

۶. از منابع بروز و با کیفیت استفاده نمایید

از آنجایی که آموزش دو زبان به صورت هم زمان سخت تر می باشد باید آموزش خود را با بهترین منابع ممکن در دسترس انجام دهید. در نتیجه آن هایی را انتخاب کنید که از لحاظ تکنیک های آموزشی مورد تایید و مناسب می باشند.

 

۷. تا جایی که می توانید صحبت کنید

صحبت کردن به زبان دیگر که در قبل نیز به آن اشاره شد نه تنها به شما برای برقراری ارتباط بهتر کمک می کند بلکه به شما برای یادگیری آن زبان از نگاه کلی و کاربردی نیز کمک خواهد کرد. برای یادگیری دو زبان به صورت هم زمان این مورد بیشتر خود را نشان می دهد و باید برای هر دو زبان، زمان مناسب را اختصاص دهید.

 

۸. اهداف قابل دسترس و واقعی را برای هر زبان مشخص نمایید

شما هرگز نخواهید توانست دو زبان را به صورت کامل در مدت زمان دو هفته فرابگیرید. هر چند برخی از افراد با تصور اهداف غیرواقعی برای رسیدن به یک فرد چندزبانه خود را در معرض عدم موفقیت قرار می دهند. متاسفانه این موضوع می تواند از لحاظ روانی بسیار شما را ناامید و دلسرد نماید.

برای یادگیری به خود یک زمان مناسب و واقعی برای رسیدن به اهداف تعیین شده اختصاص دهید و از رویایی فکر کردن و تلاش زیاد برای رسیدن به هدف خود در مدت زمانی کم اجتناب کنید که نتیجه عکس خواهد داشت. شاید برای این حالت نیاز باشد برای یک زبان، زمان بیشتری را نسبت به زبان دیگر صرف نمایید.

 

۹. بر کیفیت یادگیری تمرکز کنید نه کمیت

اگر عادات بد را در مسیر یادگیری یک زبان در پیش گیرید در آینده برای تغییر آن ها با سختی و مشکل روبرو خواهید شد. برای همین بهتر است که مطمئن شوید که واقعا متوجه شدید که در حال یادگیری چه چیزی هستید قبل از اینکه به سراغ مطلب بعدی بروید. فقط یادگیری یک سری لغات، تنها به این دلیل که مثلا در حال یادگیری با سرعت بیشتری هستید باعث می شود تا شما را در دراز مدت اذیت نماید.

 

۱۰. بروز و انعطاف پذیر باشید

همانند دیگر اهداف بزرگ، یادگیری دو زبان هم زمان همواره در همان تلاش اول به آسانی نخواهد بود. بروز بودن و انعطاف پذیر بودن در برنامه های خود براساس موقعیت های جدید واقعی به شما کمک خواهد کرد تا یک عقب نشینی شما را از ادامه راه باز ندارد.

 

یادگیری دو زبان به صورت هم زمان آسان نمی باشد اما قابل اجراست

وقتی از تکنیک های گفته شده برای اینکار استفاده کنید برای اینکه بتوانید در این مورد به موفقیت برسید شانس بیشتری خواهید داشت. یادگیری دو زبان به صورت هم زمان ذهن شما را بازتر خواهد کرد. گرچه این کار سخت می باشد، جابجایی بین دو زبان جدید ذهن شما را در معرض چالش قرار می دهد و مهارت های یادگیری زبان تان را به گونه ای تنظیم می کند که یادگیری زبان های دیگر در آینده برای تان آسان تر و سریع تر می شود.

یادگیری دو زبان به صورت هم زمان برای همه توصیه نمی شود، اما اگر واقعا به این کار علاقه مند هستید و انگیزه کافی برای این کار دارید از راه و روش های درست به انجام آن بپردازید مطمئنا نتیجه مطلوب را دریافت خواهید کرد.

4.1/5 - (16 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *