انگیزه نامه SOP یا (Motivation Letter) چیست؟

انگیزه نامه یا موتیویشن لتر (Motivation Letter) چیست؟

انگیزه نامه SOP یا موتیویشن لتر (Motivation Letter) چیست؟

نوشتن یک موتیویشن لتر یا انگیزه نامه که آن را با نام SOP (مخفف Statement of Purpose) می شناسند ، می تواند بسیار پر استرس باشد. وقتی با سوالی مانند: چرا می خواهید در این شرکت مشغول به کار شوید؟ معمولا در جواب این سوال افراد ذهنی خالی از پاسخ خواهند داشت و برای استفاده صحیح از کلمات دچار تردید می شوند. اما باید بدانید که شما یک فردی خنثی و بی انگیزه نمی باشید و مطمئنا ویژگی ها و اهدافی را برای ارائه کردن دارید و تنها کاری که باید انجام دهید این است که بتوانید به طور صحیح و با استفاده از کلمات مناسب آن ها را بیان کرده و به صورت منسجم بنویسید. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید روند نوشتن یک موتیویشن لتر را فرا گرفته و آن را به خوبی اجرا کرده تا بتوانید شغل مورد نظرتان را بدست آورید. در این خصوص در مورد مواردی از قبیل اینکه یک موتیویشن لتر چیست و چه اهمیتی دارد؟، ساختار یک موتیویشن لتر به چه صورت است؟، چگونه می توان یک موتیویشن لتر را نوشت و چه نکاتی برای نوشتن آن نیاز است؟ بیان خواهیم کرد.

 

انگیزه نامه SOP چیست و چرا اهمیت دارد؟

موتیویشن لتر یک نامه یک صفحه ای است که برای توضیح در مورد اینکه چرا شما برای شغل مورد نظر فرد مناسبی می باشید نوشته می شود و به همراه رزومه ارسال می گردد. معمولا موتیویشن لتر برای ۴ حالت زیر بکار گرفته می شود:

  1. درخواست برای پذیرش گرفتن برای یک موقعیت تحصیلی در دانشگاه در مقاطع مختلف
  2. درخواست برای کار در یک سازمان بشردوستانه
  3. درخواست برای کار داوطلبانه در یک سازمان یا شرکت
  4. درخواست برای کارآموزی در یک شرکت یا سازمان

باید توجه داشته باشید که موتیویشن لتر را با کاور لتر اشتباه نگرفته و بدانید این دو با هم یکسان نمی باشند. هدف هر دو برای بیان کردن اطلاعات دقیقی از قابلیت های شما که در رزومه تان مطرح شده است می باشد. کاور لتر به عنوان یک مقدمه برای رزومه شما مورد استفاده می باشد و موتیویشن لتر بیشتر نقش پایان بندی قوی برای بیان انگیزه شما برای یک دانشگاه و یا سازمان می باشد.

حالا باید دید چرا یک موتیویشن لتر اهمیت دارد؟ شما در رزومه خود همه آنچه که هستید و می توانید انجام دهید را در رزومه مطرح کرده اید و نشان دادید که اهل عمل هستید. و خب به نظر می رسد که این کافی می باشد در حالتی که اینطور نیست.

نوشتن یک موتیویشن لتر عالی می تواند بازی را برای شما در مقابل سایر افراد به کلی تغییر دهد و به عنوان یک محرک برای رزومه شما عمل نماید و همچنین نقاط ضعف شما را پوشش دهد.

 

ساختار انگیزه نامه SOP یا موتیویشن لتر چگونه است؟

انگیزه نامه یا موتیویشن لتر (Motivation Letter) چیست؟

یک موتیویشن لتر خوب یک نامه یک صفحه ای است که در آن شما به معرفی خود، مسیر طی شده، و علاقه و انگیزه شما نسبت به موقعیت مورد درخواست نشان می دهد.

دو روش اصلی برای نوشتن موتیویشن لتر وجود دارد:

۱. استفاده از روش کلاسیک ساختار سه پاراگرافی که موتیویشن لتر شما دارای یک بخش معرفی، بدنه اصلی و نتیجه گیری است.

۲. استفاده از روش ۵ تا ۷ پاراگرافی که شما در این حالت بدنه اصلی موتیویشن لتر را به قسمت های کوچکتر ۱ تا ۳ بخشی براساس نکات اصلی تقسیم می کنید.

اکنون کدام یک را باید انتخاب نماییم؟ قانون شصت این را بیان می کند که اگر می خواهید بیشتر به نکات اصلی بپردازید بهتر است از ساختار ۷ پاراگرافی بهره ببرید و هر قسمت از بدنه اصلی را برای توضیح دادن به یک نکته و یا دستاورد خاص اختصاص دهید. وگرنه اگر می خواهید به صورت داستان وار و یک دست به بیان نکات بپردازید بهتر است از ساختار اول استفاده کنید و روند بیان را یکپارچه کنید.

هر ساختاری را که انتخاب نمایید در هر صورت موتیویشن لتر شما باید از سه بخش معرفی، بدنه و نتیجه گیری تشکیل شود. و هر کدام از این قسمت ها باید شامل موارد زیر باشند.

 

نمونه انگیزه نامه SOP

بخش معرفی Introduction

این بخش بسیار کوتاه بوده و باید یک معرفی مختصر از خود و چرایی درخواست شما برای موقعیت مورد نظر باشد در این بخش می توانید موارد زیر را بیان کنید:

۱. اطلاعات شخصی ( چه کسی هستید و کارتان چیست؟ )

۲. چرا برای این کار درخواست کرده اید؟

۳. یک توضیح اولیه برای شروع بخش بدنه و اشاره به این موضوع که دلیل شما برای درخواست کردن در این کار چیست؟

و بخاطر داشته باشید که در بالای نامه اطلاعات تماس تان را بیان کنید مانند:

To: School / Organization

First name Last name

Myemail@mail.com

Phone Number

Linkedln, Quora, GitHub, etc

یک نمونه از قسمت معرفی موتیویشن لتر به صورت زیر می باشد:

Dear [Name of the Contact Person]
My name is [Your name] and I would like to express my interest in applying for doctoral program in political science at [University name]. I’ve always dreamed of becoming a politician and helping give back to my country, and I believe that a Ph.D. in politics from [University name] would set me miles ahead to reaching my goal.

 

بخش بدنه اصلی ‌Body

این قسمت اصلی موتیویشن لتر به حساب می آید. این دقیقا قسمتی است که شما باید خود را به خوبی اثبات نمایید. به بیان مسیر موفقیت های خود و روند کاری خود بپردازید، مهارت های خود را بیان کنید و از علاقه و انگیزه خود برای موقعیت مورد درخواست صحبت نمایید. سعی کنید در این بخش خیلی واقع گرایانه صحبت کنید و از مواردی که واقعا برای تان اتفاق افتاده صحبت نمایید به دلیل اینکه اکثر افرادی که موتیویشن لتر ها را مطالعه می کنند می توانند تشخیص دهند که آیا شما در حال بیان واقعیات هستید و یا حرف شما داستانی بیش نیست.

مواردی که می توانید در موتیویشن لتر خود از آن بهره ببرید:

……..My passion for ……… started when

……..I want to ……….. because

…….I have been part of ……….. for …….. months / years. It’s the best thing for me because

…….I remember once when I ……….. , which made me realize that I

………. resonates with me because

…….What distinguishes me from my peers is

 

یک مثال از قسمتی از بدنه اصلی به صورت زیر می باشد:

I developed my passion for Online Marketing during my internship at [company name]. Working in a small startup allowed me to get surface-level experience in most digital marketing channels. Now, I would like to deep-dive and gain advanced know-how by attending the [university name] program in Digital Marketing

 

بخش نتیجه گیری Conclusion

در پایان شما باید موتیویشن لتر خود را پایان داده و آن را آماده ارسال کردن نمایید. در این بخش می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

۱. به صورت مختصر نکات اصلی را بیان کنید:

…….I believe I’d be a good fit for the program because of

۲. اشاره کردن به اهداف مهم:

…….I’d love to be a part of ………, as it would allow me to

 

۳. تشکر کردن از خواننده و جمع بندی موتیویشن لتر

اکنون که شما با ساختار نوشتاری موتیویشن لتر آشنایی پیدا کرده اید بهتر است به سراغ بخش بعدی یعنی محتوای آن برویم.

 

نحوه نوشتن موتیویشن لتر

نحوه نوشتن یک موتیویشن لتر چگونه باید باشد تا حق مطلب را ادا کرده و تاثیر مثبتی را در درخواست شما بگذارد؟ برای این کار باید سعی شود تا از کلی گویی دوری کرده و به جزئیات و موارد مرتبط که به شرکت یا پست مورد نظر مرتبط است پرداخته شود به این صورت که:

۱. وقتی می خواهید یک موتیویشن لتر را بنویسید باید بدانید برای چه منظور و چه شخص یا بخشی می خواهید نامه را بنویسید. باید فرد مورد نظر که مسئول آن بخش هست را پیدا کرده و به طور مستقیم در شروع نامه به آن شخص اشاره نمایید مانند: Dear Mrs. Smith

۲. از طریق سایت و یا آگاهی استخدام یا درخواست، نیازمندی های موقعیت مطرح شده را به صورت دقیق پیدا کرده و آن را بررسی نمایید و مهم ترین جنبه ها و اولویت های نیازی آن را مشخص کنید و در موتیویشن لتر خود درباره اینکه چگونه می توانید برای کمک به بهبود این موضوعات کاری را ارائه دهید صحبت کرده و قابلیت های خود را در مورد آن ها مطرح نمایید.

۳. در موتیویشن لتر خود به صورت دقیق توضیح دهید که با چه تجربه هایی که تاکنون کسب کرده اید می توانید برای این موقعیت فرد ارزشمندی باشید و اینکه ارزش شرکت و بهبود آن چرا برای شما نیز مهم می باشد.

۴. موتیویشن لتر شما باید نشان دهنده این موضوع باشد که شما واقعا تمایل به کار در این مجموعه کاری و یا دانشگاهی هستید. یک مرز مشخص بین درخواست کردن و نشان دادن علاقه برای همکاری وجود دارد در نتیجه به صورت دقیق و با هوشمندی دلایل خود را بازگو کنید و برای این موضوع از دانشی که دارید و نیز علاقه و میلی که برای کار یا تحصیل در آن مجموعه در شما وجود دارد استفاده نمایید بدون اینکه بخواهید حالتی التماسی به خود بگیرید.

۵. از دورغ گویی و مبالغه کردن به شدت پرهیز نمایید. مطمئن باشید اگر بخواهید بیش از آن چیزی که هستید خود را نشان دهید این موضوع براحتی در موتیویشن لتر شما نمایان خواهد شد و ادا دروغ شما براحتی در آن موضوع مشخص می شود و در نتیجه مطمئن باشید که بدون شک درخواست شما مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

در این قسمت یک سری سوال را مطرح خواهیم کرد که با استفاده از آن ها و جواب هایی که به آن ها می دهید و در آخر جمع بندی و یکپارچه کردن آن ها می توانید یک موتیویشن لتر مناسب و استاندارد را بنویسید.

?What attracted you to this specific organization or program

چه دلیلی باعث شده تا شما به این شرکت یا پروژه علاقه مند شوید؟ ( به صورت خاص بیان شود.)

…….I would love to live in [location of organization], because

بسیار مشتاق به زندگی در {نام مکان} هستم به دلیل اینکه ……. .

…….It is my dream to be part of [name of program], because

یکی از رویاهای من این است که بخشی از {نام پروژه} باشم، به دلیل اینکه ……. .

?What are the values the institution is based on and how do you share them

ارزش هایی که شرکت براساس آن ها بنا شده چیست و چگونه می توانید آن ها به اشتراک بگذارید؟

The values [name of institution] is based on are: [three general values stated on their website]. I have demonstrated ……. because I have  ……… especially in …….. . I also practice ………. In my professional or working life by

ارزش های {نام شرکت} براساس: {بیان سه ارزش اصلی شرکت که در وبسایت شرکت وجود دارد} می باشد. بنده نشان داده ام که …….. زیرا دارای ……. می باشم مخصوصا در …….. . همچنین ……… را به صورت حرفه ای بواسطه ………. تجربه کرده ام.

?What kind of applicants are usually admitted to the program and why do you fulfill the requirements

چه مدارک و سوابقی را مرتبط با پوزیشن مورد نظر برای ارائه دارید و به چه دلیل می توانید نیازمندی های شرکت را برآورده نمایید؟

Requirement: Minimum 2 years of volunteering experience

۱. نیازمندی: دارای حداقل دو سال سابقه کار به صورت داوطلبانه

I volunteered in Africa for three years. It’s one of my most fulfilling experiences because I am passionate about helping others and came out a better person. I would do it again in a heartbeat

بنده به صورت داوطلبانه به مدت ۳ سال در آفریقا کار کرده ام. این یکی از تجربه های عالی من به شمار می آید زیرا من برای کمک به دیگران و اینکه تلاش کنم تا انسان بهتری شوم بسیار مشتاق هستم. بسیار علاقه مند به انجام دوباره اینکار می باشم.

Requirement: Passionate about research

۲. نیازمندی: علاقه مند به تحقیق و بررسی

I would pick a sleepless night conducting research instead of a night out anytime. I spend most of my mornings reading the last edition of the Journal of Marketing. I have worked on three separate research studies during my time at Colorado University

به جای خوشگذرانی در شب مشتاق به صرف زمان برای تحقیق و جستجو می باشد. بیشتر زمان صبح را به خواندن آخرین نسخه مقالات بازاریابی می کنم. در زمانی که در دانشگاه کلورادو حضور داشته ام در سه گروه تحقیقاتی مجزا مشغول به فعالیت بوده ام.
در نتیجه براساس نیازمندی های موقعیت مورد نظر باید به توضیح در مورد شرایط حال و گذشته خود بپردازید تا شرکت یا دانشگاه را از اینکه شما مناسب این موقعیت هستید متقاعد نمایید.

 

تفاوت کاور لتر و موتیویشن لتر

کاور لتر و موتیویشن لتر از لحاظ مفهومی و کمّی در ساختار شبیه موتیوشن لتر می باشد. اما این دو کارکردهای متفاوتی داشته و برای اهداف مختلف استفاده می شوند. معمولا کاور لتر یک نامه یک صفحه ای که به عنوان پیش گفتار رزومه نوشته می شود و خواننده را مشتاق برای خوانندن رزومه شما خواهد کرد اما موتیویشن لتر نقش یک مکمل و پایان بندی برای متقاعد کردن فرد گیرنده رزومه ایفا می کند.

کاور لتر بیشتر برای استخدام و پیدا کردن کار در شرکت ها و سازمان های دولتی و غیردولتی کاربرد داشته اما موتیویشن لتر برای گرفتن پذیرش از دانشگاه ها، کار در سازمان های عام المنفعه، سازمان های خیریه و شرکت در کارهای داوطلبانه استفاده می شود. کاور لتر و موتیویشن لتر کمی در ساختار نوشتاری از لحاظ پاراگراف و نوشتن اطلاعات با هم تفاوت داشته که بسیار جزئی می باشد.

اما در هر دو حالت شما نیاز دارید تا با یک توضیح مناسب از فعالیت های خود به سازمان مورد نظر این موضوع را برای شان روشن نمایید که برای پوزیشن درخواستی مورد نظر مناسب می باشید. توصیه می شود اگر برای استخدام کاری می خواهید اقدام کنید از کاور لتر بهره برده و برای موارد دیگر از موتیویشن لتر استفاده نمایید.

 

جمع بندی

در این بخش یک نگاه کلی به روند نوشتن یک موتیویشن لتر خواهیم کرد.

۱. یک موتیویشن لتر یک نامه درخواست می باشد که شما برای اینکه می خواهید برای یک پوزیشن در یک شرکت یا دانشگاه اقدام نمایید آن را می نویسید. معمولا برای کار در سازمان های بشردوستانه و داوطلبانه و همچنین موقعیت های تحصیلی از موتیویشن لتر استفاده می شود و برای پیدا کردن موقعیت شغلی در یک شرکت بیشتر از کاور لتر بهره گرفته می شود.

۲. دو روش برای نوشتن موتیویشن لتر وجود دارد: یکی به صورت ۳ پاراگراف و دیگری به صورت ۵ تا ۷ پاراگراف.

۳. در قسمت اول به معرفی خود بپردازید، تجربیات و خصوصیات مرتبط با کار را در قسمت بدنه نامه ذکر نمایید و در آخر از خواننده نامه تشکر کرده و مطالب را جمع بندی کنید.

۴. قبل از نوشتن موتیویشن لتر تحقیقات لازم را انجام دهید و علاقه مندی ها و خصوصیات خود را بیان کنید و به شدت از دروغ گفتن و مبالغه کردن پرهیز نمایید.

 

 

مطالب پیشنهادی:

رزومه تحصیلی چیست؟ نکاتی برای نوشتن CV

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *