بازار کار رشته زبان انگلیسی

بازار کار رشته زبان انگلیسی

بازار کار رشته زبان انگلیسی

همه ی انسانها تمایل دارند که از یک رفاه نسبی در زندگی خود برخوردار باشند. به همین دلیل نیازمند شغلی هستند که از طریق آن امورات اقتصادی خود را برطرف کنند، چه بهتر که این شغل متناسب با تحصیلات و علاقمندی افراد باشد. در حقیقت امروزه بعد اصلی هر شغلی میزان درآمدی است که افراد از طریق فعالیت در آن شغل بدست میاورند. البته که هر شغلی ابعاد دیگری هم مانند بعد فرهنگی، حضور در عرصه ی اجتماعی و … را هم داراست که در کنار بعد درآمدزایی مهم هستند.

یکی از رشته هایی که دانشجویان آن همیشه راجع به آینده ی شغلی شان و میزان درآمدی که کسب خواهند کرد نگرانند، رشته زبان انگلیسی است. در این مقاله قصد داریم راجع به گرایش های مختلف رشته زبان انگلیسی، مشاغل مرتبط به این رشته و در کل بازار کار این رشته اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

گرایش های زبان انگلیسی

رشته‌های زبان انگلیسی در دانشگاه، به سه گرایش مترجمی، آموزش و ادبیات زبان انگلیسی تقسیم می‌شوند. هرکدام از این گرایش‌ها، با توجه به دروس تخصصی مجزا، مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی در دانشجو ایجاد می‌کنند. دانشجویان گرایش آموزش زبان انگلیسی دروسی همچون روش‌های آموزش، زبانشناسی، روانشناسی و مسائل آموزش زبان را می‌گذرانند که در نتیجه برای شغل های آموزشی مانند تدریس در آموزشگاه ها، تاسیس آموزشگاه، تدریس در مهدکودک های دوزبانه، تدریس خصوصی، تدریس در مدارس و … آماده می شوند.

دانشجویان رشته‌ی مترجمی، واحدهای ترجمه منابع مکتوب، صوتی و تصویری را در دانشگاه می گذرانند و در نتیجه بهترین گزینه برای شغل هایی از نظیر ترجمه کتب و متون، ترجمه همزمان، ترجمه اخبار و سایت ها هستند.

 دانشجویان گرایش ادبیات زبان انگلیسی، دروس تخصصی بررسی اشعار و متون، اصول نامه‌نگاری و شناخت واژگان و اصطلاحات، را می‌گذرانند و به دلیل اینکه در این گرایش برخی از واحدهای گرایش ترجمه و هم برخی از واحدهای گرایش آموزش وجود دارد، دانشجویان گرایش ادبیات زبان انگلیسی توانایی کار کردن در تمامی شغل های گفته شده در دو گرایش قبلی بعلاوه ی شغل های دیگری مانند ترجمه ی آثار ادبی، ترجمه ی فیلم ها، ترجمه ی شعر، کار در واحد امور بین الملل شرکت ها و… را دارند.

 

مشاغل مناسب رشته های زبان انگلیسی

انواع تدریس

تدریس در حوزه ی زبان انگلیسی خود به چند بخش تدریس در آموزش و پرورش، تدریس در آموزشگاه ها و تدریس خصوصی تقسیم می شود.

1-بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های زبان انگلیسی تصور می کنند که تنها فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان می توانند به استخدام آموزش و پرورش دربیایند، در صورتی که شرط استخدام در آموزش و پرورش دانش لازم برای قبولی در آزمون کتبی و سپس مصاحبه‌ی استخدامی می‌باشد. آنچه باعث قبولی در مصاحبه‌ی آزمون‌های استخدامی می‌شود، اطلاعات و دانش عمومی، دینی، سیاسی، رزومه‌ی اجتماعی موجه، بیان رسا و شیوا و اعتماد به نفس داوطلب است. در نتیجه اگر شما فردی هستید که استخدام در آموزش و پرورش را هدف شغلی خود قرار داده اید، می توانید با سعی و تلاش در راستای کسب مهارت‌های لازم، در این شغل و سازمان، منصوب شوید.

۲_پیدا کردن کار  به عنوان مدرس زبان انگلیسی برای تدریس در آموزشگاه های زبان به نسبت تدریس در آموزش و پرورش راحتتر است. در واقع شما با در دست داشتن یک مدرک دانشگاهی، یک مدرک آموزش زبان انگلیسی معتبر و سطح خوب دانش زبانی قادر خواهید بود در آموزشگاه های زبان کار خود را شروع کنید. حال هرچه مدارکتان معتبرتر و سطح دانش زبانی تان بالاتر باشد، می توانید با حقوق بالاتر در آموزشگاه های معتبرتر صاحب شغل شوید.

۳_تدریس خصوصی هم از مشاغل پردرآمدی است که فارغ التحصیلان رشته های زبان می توانند از طریق آن به درآمد مطلوبی برسند.

تدریس زبان

تأسیس آموزشگاه زبان انگلیسی

شما به عنوان یک فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی دارای صلاحیت قانونی تاسیس آموزشگاه زبان انگلیسی هستید. شما می توانید مجوز لازم برای تاسیس یک آموزشگاه را بگیرید اما نکته مهم سرمایه ی اولیه ی این کار است که شامل اخذ پروانه و اجاره یا خرید ساختمان آموزشگاه می شود و از آنجایی که یک فارغ التحصیل لیسانس یا فوق لیسانس به طور معمول این سرمایه را ندارد، بهترین راه پیدا کردن یک سرمایه گذار است. شما بهتر است متناسب با نیاز منطقه ای که قصد تاسیس آموزشگاه در آن را دارید، آموزشگاه ترمیک زبان یا حتی آموزشگاه کنکور زبان تاسیس کنید.

 

مترجمی

مترجمی هم به عنوان یک شغل انواع گوناگونی دارد. برای مثال شما می توانید به عنوان مترجم، در مراکز آموزش دولتی و خصوصی ، وزارت امور خارجه و یا شرکت هایی که در زمینه های صنعت ، معدن و… با دیگر شرکت های خارجی فعال در ارتباط هستند، مشغول به کار شوید. همچنین می توانید در دارالترجمه ها به عنوان کارمند شروع به ترجمه ی متن ها و یا کتاب های خارجی کنید.

 

 عضو هیئت علمی دانشگاه

اساتید زبان انگلیسی قادر هستند دوره‌های مختلف و مرتبط به زبان انگلیسی را در دانشگاه تدریس کنند و کارهای تحقیقاتی و نوشتن مقاله را نیز انجام دهند. البته برای رسیدن به این مرحله نیاز دارید تا مدرک دکترا خود را در زبان انگلیسی کسب نمایید.

 

فعالیت در شرکت‌های هواپیمایی

برای کار در شرکت های بزرگ هواپیمایی حتما باید به زبان انگلیسی مسلط باشید و همچنین توانایی انجام امور اداری در ارتباط با ویزاو پروازهای خارجی را داشته باشید.

 

کار و فعالیت مجازی

امروزه با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی، کسب و کارهای اینترنتی هم در شبکه ها و کانال های مختلف رواج یافته است. بنابراین شما هم می توانید با تولید محتوا و  بسته های آموزشی آنلاین و غیرحضوری در این فضاهای مجازی درآمدزایی کنید. تولید بسته‌های آموزشی، ویدئوها و پادکست‌های آموزش زبان انگلیسی، وبینارهای آموزشی از روش‌های یک کسب و کار اینترنتی در حوزه‌ی آموزش است. استقبال زبان‌آموزان از منابع رایگان، موجب افزایش بازدید سایت و کانال شما می‌شود.

تا اینجا راجع به مشاغلی صحبت کردیم که تنها نیاز به دانش رشته ی زبان انگلیسی داشتند اما در کنار این مشاغل، شغل هایی هم وجود دارند که علاوه بر دانش زبان انگلیسی نیاز به داشتن یک مهارت یا دانش دیگر هم دارند تا بتوان در این مشاغل فعالیت خود را شروع کرد. این شغل ها عبارتند از:

 

فعالیت در آژانس‌های گردشگری

برای کار در آژانس های گردشگری علاوه بر دانش زبان انگلیسی، باید در زمینه ی تاریخی و جغرافیایی هم اطلاعات خوبی داشته باشید تا بتوانید به عنوان یک راهنمای تور موفق در آژانس فعالیت کنید.

 

خلبان یا مهماندار هواپیما

برای ورود به این مشاغل علاوه بر کسب مدرک و دانش زبان انگلیسی باید مهارتهای دیگری از جمله گرفتن مدرک خلبانی و مدرک مهمانداری از طریق دانشگاهها یا موسسات مربوطه را کسب کرد. با اینکه شرایط پذیرش و قبولی این رشته ها دشوار است اما به دلیل حقوق بالایی که دارند بسیاری از افراد علاقمند و کوشا را جذب می کنند.

 

 مترجم رسمی قوه قضاییه

هنگامی که شما به عنوان یک وکیل از دانش زبان انگلیسی هم برخوردار هستید، درنتیجه می توانید با کسب رتبه در آزمون قوه ی قضاییه و گرفتن مدرکی تحت عنوان مترجم رسمی قوه قضاییه کار خود را شروع کنید و به درآمد و جایگاه اجتماعی بالایی برسید.

حال با مطالعه ی این مقاله با آینده شغلی رشته زبان انگلیسی آشنا شدید و می دانید که یک فارغ التحصیل زبان انگلیسی می‌تواند در مراکز آموزشی دولتی و خصوصی، زمینه‌های فرهنگی، ترجمه آثار خارجی، مترجمی، فعالیت در فضای مجازی و…. حتی فعالیت در مشاغلی که مهارت اصلی آنها چیز دیگری است و دانش انگلیسی باید بصورت مکمل در آن مشاغل باشد،  فعالیت کند. در نتیجه جای نگرانی برای یافتن شغل مرتبط بعد از فارغ التحصیلی نیست و فقط باید تلاش کنید تا بهترین خود را در هنگام مصاحبه های شغلی ارایه دهید.

 

بیشتر بخوانید:

بازار کار رشته مترجمی زبان انگلیسی

کدام گرایش زبان انگلیسی بهتر است؟

رای دهید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *