تاثیر گیمیفیکیشن در یادگیری زبان (Gamification)

تاثیر گیمیفیکیشن در یادگیری زبان (Gamification)

تاثیر گیمیفیکیشن در یادگیری زبان (Gamification)

تا حالا در کلاس درس متوجه شده اید که در برخی از مواقع زبان آموزان انگیزه خود را برای یادگیری از دست می دهند، و یا کلاس و روند آن برای شان کسل کننده می شود؟ شاید تصور کنید که این موضوع بخاطر عنوان درس باشد که سخت و حوصله سربر می باشد اما این گونه نیست به نحوه تدریس شما، روند انتخابی شما برای آموزش و تعامل زبان آموزان با زبان انگلیسی مربوط می شود.

تلاش و رقابت برای جلب توجه زبان آموزان نسبت به گذشته سخت تر شده است. این موضوع برای مدرسین زبان یک موقعیت ثابت و همیشگی می باشد که باید برای جلب توجه زبان آموزان همواره در معرض چالش قرار گیرند. امروزه با گروهی از نوجوانان روبرو هستیم که با دنیایی بدون بازی های کامپیوتری، موبایلی و اینترنتی آشنا نیستند و نیروی کاری جایگزینی در حال حاضر کسانی هستند که با این وضعیت بزرگ شده اند.

روش های آموزشی سنتی دیگر در جوامع امروزی کارکرد نداشته زیرا آن روش ها برای دانش آموزی طراحی شده که از پایه دنبال رو در بحث آموزش بوده و برای آموزش تعامل فعالی نداشته است. در این حالت بعد از آموزش ارزیابی هایی برای فهمیدن اینکه آیا آموزش داده شده توسط افراد به خوبی درک و دریافت شده صورت می گیرد.

که در این حالت زبان آموزان و شرایط آن ها مورد توجه نبوده و استاد بوسیله یک متد از پیش تعیین شده که به آن تسلط داشته و نیازی به تغییر آن نسبت به شرایط کلاس نمی بیند به تدریس زبان می پردازد. که بیشتر توجه به کتاب های آموزشی دارند، و موضوع اصلی این است که زبان آموزان امروزه نیازی به داشتن کتاب های مختلف زبان نمی باشند و اگر زبان آموزان بدون انگیزه باشند هیچ کتابی نمی تواند به آن ها کمک نماید تا زبان را فرابگیرند.

زمانی تدریس کسل کننده و حوصله سربر می شود که هیچ گونه تعاملی بین استاد و زبان آموزان شکل نمی گیرد و زبان آموز دنباله رو استاد خواهد بود و امروزه اگر براساس این حالت به تدریس زبان بپردازید هیچ گونه آموزشی شکل نخواهد گرفت. از این رو امروزه زبان آموزان به یک تعامل موثر و توام با فعالیت متقابل که باعث برانگیزش آموزش شان شود نیاز دارند و باید مهارت هایی را فراگیرند تا بتوانند با موقعیت های مختلف در دنیای واقعی کنار بیایند.

پس به صورت ساده باید کاری کنیم که زبان آموزان در روند تدریس تعامل داشته باشند و بخشی از آموزش از طریق فعالیت خودشان محقق شود. در این قسمت است که آموزش مبتنی بر بازی game-based learning مطرح می شود. که در ادامه مفصل در مورد آن بحث خواهیم کرد.

 

گیمیفیکیشن یا آموزش مبتنی بر بازی چیست؟ Gamification

گیمیفیکیشن، آموزش مبتنی بر بازی به یک نوع بازی مشخص و واضح اتلاق می شود که براساس یک هدف مشخص انجام می شود. این موضوع به این معنی است که با استفاده از یک بازی دیجیتالی و یا غیر دیجیتالی با یک طراحی حرفه ای و مناسب انگیزش را برای آموزش زبان، تفکر هدفمند و توانایی های حل مسئله را در زبان آموزان ایجاد نماییم. این موضوع شامل ورود بازی ها و فعالیت ها به محیط آموزشی برای بالا بردن تعامل و مشارکت زبان آموزان در یادگیری زبان می باشد.

لازم به ذکر است که در این خصوص هر بازی شامل این موضوع نمی شود و مدرسین باید توجه خاصی به ساختار بازی ها داشته باشند و به این موضوع دقت نمایند که آیا بازی مورد نظر خروجی قابل قبولی را در قبال هدفی که آن ها از انجام این بازی دنبال می کنند را ارائه خواهد کرد یا در مقابل باعث سردرگمی و کلافه شدن زبان آموزان خواهد شد؟

 

مزیت های استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش زبان

در اصل در تمامی محیط های آموزشی باید اشتیاق به یادگیری و دادن انگیزه برای یادگیری به صورت فعالیت و تعامل اجرا شود. برای این موضوع فعالیت های بازی محور می تواند این محیط را برای آموزش بوجود آورد. بهترین بازی ها، بازی هایی هستند که باعث می شوند زبان آموزان به صورت فعال در بحث آموزش شرکت نمایند تا بتوانند تجربه لذت از کشف دانش جدید و درک مسائل تازه را بیشتر درک نمایند.

بهترین بازی ها به شکل های مختلف بوسیله روش ها و ابزارهای مختلف قابل اجرا می باشند که می تواند باعث شوند تا زبان آموزان کمتر حواس شان نسبت به آموزش پرت شود و تعامل و فعالیت بیشتری در بحث آموزش داشته باشند. گیمیفیکیشن محدود برای استفاده در سطح و یا سن خاصی نبوده و برای تمامی سنین و سطوح قابل اجرا می باشد و نیز برای تمامی مهارت های زبانی قابل استفاده خواهد بود. یکی از زیبایی های محیط آموزشی مبتنی بر بازی این است که زبان آموزان خود را به سرعت با فضا همسان و یکی خواهند کرد و براحتی به تصحیح کردن اشتباهات خود خواهند پرداخت و این کار را با کمترین استرس ممکن انجام می دهند.

 

چگونه می توان از المان های بازی محور برای تدریس زبان انگلیسی استفاده کرد؟

برای انجام این کار یک سری فاکتورها وجود دارد که در این قسمت به آن ها اشاره شده و هر کدام به صورت جداگانه شرح داده شده است.

 

۱. فعالیت متقابل یا تعامل زبان آموزان

انگیزه زبان آموزان مشخص کننده همه چیز است. به این معنا که مشخص می کند چطور و چه چیزی را انجام دهند همچنین چه میزان می توانند در بحث آموزش دوام بیاورند. اولین کار برای انجام دادن این است که یک بحث در مورد گیمیفیکیشن را آغاز نمایید از آن ها در مورد بازی مورد علاقه شان بپرسید، چه دستگاهی را استفاده می کنند،‌ هر چند وقت یک بار بازی می کنند، و چگونه بین فعالیت های مدرسه و تکالیف خود و بازی تعادل را برقرار می کنند. علاقه و اشتیاق خود را در مورد چیزهایی که بیان می کنند نشان دهید و با استفاده از اطلاعاتی که به شما می دهند یک برنامه درسی مبتنی بر بازی را طراحی کنید. زبان آموزان را در روند کار قرار دهید. از آن ها بخواهید تا یک لیست از بازی هایی که بازی می کنند و یا دوست دارند که بازی کنند را تهیه کنند قبل از اینکه مشخص کنید کدام یک از این بازی ها پتانسیل آموزشی را دارند و برای کلاس مناسب می باشند. امروزه دستگاه های بازی بسیار و براحتی در دسترس می باشند و می توانید از بین آن ها مورد مناسب را انتخاب نمایید.

 

۲. نظر دیگران را نیز بپرسید

نظر همکاران خود را نیز در این باره جویا شوید. آن دسته از افرادی که به این موضوع علاقه دارند احتمالا بسیار علاقه مند به اشتراک گذاشتن پیشنهادات و ایده های موثر می باشند. برای این موضوع حتما مدیریت و خانواده ها را نیز در جریان قرار دهید تا برداشت اشتباهی از این موضوع نداشته باشند و برای شان مشخص کنید تفاوت بین بازی کردن معمول و بازی کردن برای آموزش دادن چیست.

 

۳. مدیریت کلاس

هرگز فوض نکنید که زبان آموزان می دانند که چگونه باید رفتار کنند و باید این موضوع را جدی تلقی کنند. بنابراین به صورت کامل قوانین و مقررات را برای انجام این کار برای شان شرح دهید. به آن ها یادآوری کنید که آن ها هنوز سر کلاس می باشند و آن ها اینجا هستند که آموزش ببینند. بازی کردن فقط و فقط مخصوص خانه می باشد. برای شان مشخص کنید که تمرین برای شان مشخص می شود و انجام و تکمیل این تمرین ها ضروری است.

 

۴. ساختار درس خود را مشخص کنید

وقتی که یک تمرین لیسنینگ را طراحی می کنیم، احتمالا از یک ویدیو یا یک فایل صوتی استفاده خواهیم کرد. ساختار لیسنینگ را طوری طراحی می کنیم که به موضوع مورد نظر ربط داشته باشد و یا اهداف آموزشی گسترده تری را شامل شود. ما درس خود را اول با مشخص کردن محتوا به همراه تمرین هایی قبل از لیسنینگ، در زمان لیسنینگ و بعد از اتمام لیسنینگ برای ماکزیمم کردن میزان استفاده از زبان توسط زبان آموزان و ایجاد کردن انگیزه بیشتر در آن ها برنامه ریزی خواهیم کرد. پس براین اساس درس های مبتنی بر بازی نیز باید به همین شکل طراحی شوند. مطمئن شوید که یک محتوای مشخص برای استفاده از بازی مورد نظر برای درس وجود دارد. بخاطر داشته باشید که بازی ها معلم نیستند. آن ها فقط یک فعالیت برای بهبود یادگیری می باشند.

 

۵. عقب بایستید

تا زمانی که زبان آموزان در حال فهم موضوع هستند از دخالت برای کمک به آن ها اجتناب کنید مگر اینکه آن ها واقعا چاره ای جز کمک گرفتن از شما را نداشته باشند. این نیز یکی از بخش های بازی در درک خود بازی برای یادگیری است.

 

ویژگی های موثر فعالیت های مبتنی بر بازی

معلمان باید موارد زیر را در زمان طراحی و برنامه ریزی بازی ها مورد توجه قرار دهند:

  1. داشتن یک هدف زبانی مشخص در برنامه ریزی تدریس
  2. اطمینان حاصل کردن از مشارکت همه جانبه زبان آموزان و داشتن ویژگی سازنده
  3. دادن قدرت اختیار و تصمیم گیری به زبان آموزان در هنگام ایجاد و انطباق قوانین برای حل مشکلات
  4. دادن بازخورد در قسمت های کلیدی درس
  5. دادن فرصت های متنوع برای به سرانجام رساندن بازی
  6. ایجاد حس تعامل برای انجام بازی در زبان آموزان

 

جمع بندی

گیمیفیکیشن یک ابزار برای ایجاد انگیزه و تعامل بین زبان آموزان برای رسیدن به یک هدف مشخص در بحث آموزش و حتی در زمینه های کسب و کار می باشد. این موضوع که افراد حس کنند خود نیز برای درک و فهم یک موضوع نقش اساسی و کلیدی را ایفا می کنند به آن ها انگیزه مشارکت و تعامل برای رسیدن به هدف مشخص شده را خواهد داد. در نتیجه اینکه یادگیری برای افراد به صورت حل مسائل برای برنده شدن و به سرانجام رساندن یک تکلیف در راستای فهم یک معما جذابیت داشته و باعث بالا رفتن هیجان و انگیزه برای انجام این کار و یادگیری مهارت های لازم برای اتمام موضوع مشخص شده می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *