آموزش زبان یونانی از مبتدی تا پیشرفته

greek زبان یونانی

آموزش زبان یونانی از مبتدی تا پیشرفته

زبان یونانی، زبان یکی از کشورهای متمدن و یکی از بزرگ ترین کشورهای ادبی دنیا یعنی کشور یونان است. این زبان دارای شاخه مستقل از خانواده زبان های هندو اروپایی است که شباهت بسیار کمی با زبان های هم خانواده خود دارد. زبان یونانی در میان زبان های هندو اروپایی بیشترین نقطه اشتراک را با زبان ارمنی دارد. این زبان در جنوب بالکان از اوایل دومین هزاره قبل از میلاد مسیح مورد استفاده بوده است و دارای مدارکی است که به ۳۵۰۰ سال قبل برمی گردد طولانی ترین تاریخچه از یک زبان هندو اروپایی که تا الان ثبت شده است. اولین مدارک نوشتاری زبان یونانی مربوط به مدارک یونانی میسنی است که در شهر کریت کشف شده است. که این موارد بعد ها در کشور یونان امروزی نیز کشف شده اند.

زبان یونانی مدرن از زبان Proto-Greek برگرفته شده است. در گذشته زبان یونانی قدیم لهجه های مختلفی در مناطق مختلف از یونان قبل از قرن ۴ قبل از میلاد مسیح مورد استفاده بوده است که به مرور زمان به شکل های مختلف تغییر کرده است که نام هایی چون زبان یونانی مرسوم یا کوینه Koine که براساس نوع زبان مورد استفاده در آتن شکل گرفته است.

 

تاریخچه زبان یونانی در دوران مختلف

greek زبان یونانی

تاریخچه زبان یونانی به صورت مرسوم به چندین دوره براساس اتفاقات سیاسی و عوامل زبانی تقسیم بندی می شود که به صورت زیر می باشند.

  1. Mycenaean Greek یونانی میسن

این نوع از زبان یونانی در دوران تمدن میسن ها تا قرن ۱۶ قبل از میلاد مورد استفاده بوده است.

 

  1. Classical ( or Ancient Greek ) یونانی کلاسیک یا یونانی باستانی

این زبان در دوران امپراتوری رم باستان شناخته شده است و زبان دوران یونان کلاسیک متمدن بوده است. زبان کلاسیک یونانی در غرب اروپا در قرون وسطی کم رنگ شد اما در دوران امپراتوری رم شرقی مورد استفاده بوده است و همچنین دوباره به سایر مناطق اروپا با سرنگونی قسطنطنیه و مهاجرت یونانی ها به ایتالیا معرفی شد.

 

  1. Koine یونانی مرسوم

زبان متداول یا مرسوم یونانی ادغامی از چندین لهجه و گویش مختلف یونانی در آتن است که بعد ها به یک زبان و گویش جهانی در تبادلات بین المللی تبدیل شد.

 

  1. Medieval (Byzantine) Greek یونانی قرون وسطی

این زبان یونانی زبان اصلی امپراتوری رم شرقی بود که تا زمان سقوط این امپراتوری یعنی قرن ۱۵ بعد از میلاد مسیح مورد استفاده بود.

 

  1. Modern Greek یونانی مدرن

این زبان توسعه یافته از زبان مرسوم یونانی است که هم اکنون زبان رسمی کشور یونان است.

 

زبان یونانی و ویژگی های آن

زبان یونانی زبان ملی کشور یونان می باشد که توسط حدود ۱۱ میلیون نفر صحبت می شود و زبان مشترک رسمی همراه با زبان ترکی در قبرس مورد استفاده است که توسط ۱ میلیون نفر صحبت می شود. این زبان توسط جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر در آلبانی مورد استفاده است. همچنین این زبان در بسیاری دیگر از کشورها که دارای مهاجرین یونانی است تکلم می شود. زبان یونانی یکی از ۲۳ زبان رسمی در اتحادیه اروپا می باشد. این زبان در دنیا توسط ۱۳ میلیون نفر در سرتاسر دنیا مورد استفاده است.

 

لهجه های زبان یونانی

زبان یونانی دارای ۳ مدل لهجه و گویش است :

 

Dhimotiki

این گویش و لهجه در سال ۱۹۷۶ به عنوان زبان رسمی یونان معرفی شده است.

 

Katharévusa

یک لهجه براساس زبان یونانی کلاسیک که در ادبیات، حقوق و قضاوت، در مکان های اداری و حوزه های علمی از قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ مورد استفاده بوده است.

 

Koine

این حالت از زبان یونانی که تلفیقی از دو حالت قبل است در تمامی شرایط مورد استفاده است و در مدارس نیز برای تعلیم استفاده می شود.

 

الفبای زبان یونانی

الفبای زبان یونانی

نحوه نوشتار میسنی در قرن ۱۲ دیگر مورد استفاده نبود زمانی که کاخ های میسن نابود شدند که به این دلیل تا چند قرن سوادآموزی در یونان با مشکل مواجه بود و بسیاری از افراد خواندن و نوشتن نمی دانستند. در اواخر قرن هشتم یونانی ها الفبای خود را از Phoenicians در ارتباطات تجاری وام گرفته اند. این الفبا علامت های جداگانه ای برای حروف بی صدا عبرویی دارد اما برای حروف صدادار موردی وجود ندارد. حروف الفبا بی صدا عبرویی برای زبان یونانی استفاده شده است اما یک تغییر بزرگ توسط ۵ حرف در این زبان شکل گرفت که مرتبط به حروف صدادار بود، حروفی چون α (a), ε (e), ι (i), ο (o), υ (u) . این الفبا دارای ۲۴ حرف می باشد که در ادامه نوشته شده است.

 

حروف بزرگ الفبا یونانی

Ω, Ψ, Χ, Φ, Υ, Υ, Σ, Ρ, Π, Ο, Ξ, Ν, Μ, Λ, Κ, Ι, Θ, Η, Ζ, Ε, Δ, Γ, Β, Α

 

حروف کوچک الفبا یونانی

ω, ψ, χ, φ, υ, τ, σ/ς, ρ, π, ο, ξ, ν, μ, λ, κ, ι, θ, η, ζ, ε, δ, γ, β, α

این حروف از سمت راست به این شکل خوانده می شوند:

آلفا، بتا، گاما، دلتا، اپسیلن، زتا، اتا، تتا، یوتا، کاپا، لاندا، موو، نوو، کی سی، اُمیکرون، پی، رو، سیگما، تاو، آپسیلن، فی، خی، سای، اُمگا زبان یونانی گاهی به صورت لاتین نیز نوشته می شود که بیشتر در مناطق یونانی نشین جمهوری ونیز و یونانی های کاتولیک رایج است.

 

دستور زبان یونانی

زبان یونان یک زبانی است که بسیاری از کلمات در حالات مختلف از لحاظ شکل ظاهری و تلفظ تغییر می کنند که در ادامه به یک سری موارد که در دستور زبان یونانی وجود دارد اشاره خواهیم کرد.

 

اسامی در زبان یونانی

در زبان یونانی اسامی به دو صورت مفرد و جمع وجود دارند. در زبان یونانی سه جنسیت مذکر، مونث و خنثی وجود دارد. صفات برای اسامی و به همراه آن ها و بیان کیفیت شان می آیند که به جنس، تعداد و نوع شان مرتبط است. دو نوع حرف تعریف وجود دارد یک مشخص، یکی نامشخص که به همراه اسامی می آیند. هر دو تغییرپذیر هستند براساس جنس و نوع اسامی و حرف تعریف مشخص برای اعداد نیز بکار می رود. ضمایر فاعلی به طور مرسوم مورد استفاده نمی باشند چرا که این مورد در انتهای افعال اعمال می شود و قابل تشخیص است.

 

افعال در زبان یونانی

فعل ها براساس فاعل جمله مورد استفاده می باشند که دارای ویژگی های زیر هستند:

  • افعال در یونانی دارای حالت اول شخص، دوم شخص و سوم شخص هستند.
  • به سه صورت مفرد، دابل و جمع می آیند.
  • به دو حالت صرف می شوند.
  • به دو صورت حال و گذشته هستند.
  • برای بیان حالت آینده باید به همراه یک سری حروف همراه شوند.

 

ساختار جمله در زبان یونانی

در زبان یونانی نیز مانند بسیاری از زبان ها ساختار جملات به صورت فاعل، فعل و مفعول می باشد. با این حال ممکن است به شکل های دیگر نیز جملات ساخته شوند به دلیل اینکه می توان با افعال نوع فاعل را نیز بیان کرد. همچنین معمولا صفات بعد از اسم ها ظاهر می شوند و برای بیان مالکیت باید بعد از اسامی آورده شوند اما این حالت نیز می تواند تغییر نماید.

 

لغات زبان یونانی

حجم زیادی از لغات در زبان یونانی از Proto-Greek گرفته شده که منشا اصلی تمامی لهجه ها و گویش های یونانی است. یونانی مدرن نیز بسیاری از کلمات را از زبان های دیگر چون فرانسوی، آلمانی و جدیدا زبان انگلیسی وام گرفته است. زبان یونانی بر روی برخی از کلمات زبان انگلیسی نیز تاثیر داشته و بر طبق تحقیقات ۱۰ درصد کلمات انگلیسی ریشه یونانی دارند. کلماتی مانند academy، alphabet، athlete، bishop، catholic،‌ cosmos، dinosaur، drama، diploma، exodus، genesis، method، metropolis، monarchy و…. این زبان برای افراد انگلیسی زبان از درجه سختی ۲ برای یادگیری برخوردار می باشد.

 

دوره های آموزش زبان یونانی در آموزشگاه زبان دهخدا

آموزشگاه زبان دهخدا با سابقه بیش از ۱۰ سال آموزش زبان های مختلف از جمله زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی تا زبان هایی چون چینی، روسی، کره ای با تشکیل دپارتمان های مجزا به عزیزانی که می خواهند زبانی دیگر را به عنوان زبان دوم خود بیاموزند به ارائه خدمات می پردازد. کلاس های زبان یونانی این موسسه به صورت آنلاین و حضوری به صورت خصوصی برگزار می شوند و در هر دو حالت این کلاس ها توسط سوپروایزرهای موسسه مورد ارزیابی و نظارت خواهد بود. برای آموزش زبان یونانی ما از بهترین اساتید و بروزترین منابع آموزشی زبان یونانی بهره گرفته ایم و همچنین کلاس های آنلاین زبان این موسسه در بهترین پلتفرم های آموزشی با امکاناتی همچون برقراری ارتباط صوتی و تصویری، تخته مجازی، اشتراک گذاری فایل و سایر موارد برگزار می شوند. در تمام مدت زمان برگزاری کلاس شما از پشتیبانی برخودار هستید تا در صورت بروز هر مشکلی به شما امکان حضور در کلاس با بهترین کیفیت را ارائه دهند.

 

3.7/5 - (14 امتیاز)

5 در مورد “آموزش زبان یونانی از مبتدی تا پیشرفته”

  1. ندا باقرزاده

    سلام وقت شما بخیر آیا پکیجی برای آموزش زبان یونانی دارید برای افرادی که نمیتونن به صورت حضوری در کلاسها شرکت کنند

  2. سلام وقت بخیر
    آموزش زبان یونانی چند ترمه؟ هزینه هایش چنده؟ خصوصی یا عمومی برگذار میشود؟

    1. پشتیبان آموزش

      سلام دوست عزیز میتونید با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسان درباره دوره زبان یونانی شما رو راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *