راهنمای آزمون زبان ترکی (TYS) ،معرفی منابع و ثبت نام

راهنمای آزمون زبان ترکی (TYS) ،معرفی منابع و ثبت نام

راهنمای آزمون زبان ترکی (TYS) ،معرفی منابع و ثبت نام

(Turkish Proficiency Test)  TYS یک سیستم ارزیابی است که توسط مؤسسه Yunus Emre برای تأیید سطح دانش و دانش زبان ترکی که ترکی را به عنوان یک زبان خارجی مطالعه می کنند، ایجاد شده است.دانشجویانی که برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه اقدام می کنند و هرکسی که می خواهد توانایی های خود در زبان ترکی را مستند کند می تواند به آزمون صلاحیت ترکی (TYS) دسترسی پیدا کند.آزمون صلاحیت ترکی که بر اساس استانداردهای بین المللی تدوین شده است شامل بخش های “خواندن، شنیدن، نوشتن و مشاوره (مکالمه مستقل، مکالمه متقابل)” است. به افرادی که در این آزمون موفق می شوند “گواهی مهارت زبان ترکی” داده می شود.

اگر علاقه مند به تحصیل در ترکیه هستید، باید به زبان ترکی تسلط داشته باشید، زیرا اکثر دانشگاه های ترکیه برای تحصیل به زبان ترکی وابسته هستند. همچنین این دانشگاه ها برای اثبات تسلط متقاضی به زبان ترکی، گواهینامه هایی را می طلبند. در نتیجه در این مقاله تمامی جزئیات مربوط به آزمون زبان ترکی (TYS) را در اختیار شما قرار می دهیم که می توانید گواهی آن را به همراه مدارک و مدارک پشتیبان دریافت کرده و در هنگام مراجعه به دانشگاه برای تحصیل در آنجا ارائه دهید.

 

آزمون زبان ترکی (TYS) چیست؟

TYS مخفف  Türkçe Yeterlik Sınavı  است که به معنای آزمون مهارت ترکی است. این آزمونی است که توسط موسسه Yunus Emre به منظور ارزیابی مهارت زبان افرادی که در حال یادگیری زبان ترکی به عنوان یک زبان خارجی یا بومی مطابق با چارچوب مشترک اروپایی ، ساخته شده است. نشان دادن مهارت زبان ترکی در دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های ترکیه به طور کلی الزامی است. دانشجوی خارجی که موفق به اخذ این مدرک شود، قبل از شروع دوره پایه، یک سال معافیت برای یادگیری زبان ترکی خواهد داشت.

آزمون TYS: در مجموع 80 سوال، مانند خواندن 40، گوش دادن 30، نوشتن 2، صحبت کردن مستقل 1، گفتگوی متقابل 7 سوال.

TYS- از 6 سطح تشکیل شده است.

  • A1- ناموفق – (این نتیجه در هیچ دانشگاهی پذیرفته نمی شود)
  • A2- ناموفق- (این نتیجه در هیچ دانشگاهی پذیرفته نمی شود)
  • B1- موفق- (برخی از دانشگاه ها این نتیجه را قبول دارند)
  • B2- موفق- (بسیاری از دانشگاه ها این نتیجه را قبول دارند)
  • C1- موفق- (تقریباً 95٪ این نتیجه را قبول دارند)
  • C2- Based- (این نتیجه معتبر است).

آزمون TYS سه بار در سال در ماه های ژانویه، مه و سپتامبر برگزار می شود. اعتبار مدرک زبان ترکی دو سال می باشد و پس از گذشت دو سال از گواهی، پیشنهاد می شود با شرکت در آزمون مجدد آن را تمدید کنید.

 

آمادگی آزمون زبان ترکی (TYS)

بخش های آزمون زبان ترکی (TYS)

آزمون  TYSدر 3 جلسه برگزار می شود که به شرح زیر است:

جلسه اول، خواندن و گوش دادن:

Reading: این بخش شامل 40 سوال چند گزینه ای یا درست یا غلط است و به ارزیابی مهارت خواندن و درک مطلب متقاضیان می پردازد و مدت زمان آن 60 دقیقه می باشد.

Listening: این بخش شامل 30 سوال چند گزینه ای یا سوال درست یا غلط می باشد و مدت زمان آن 45 دقیقه می باشد.

 

جلسه دوم، بخش نگارش:

این بخش نوشتن به دو بخش مختلف تقسیم می شود که به شرح زیر است:

قسمت اول: فقط از یک سوال تشکیل شده و مدت زمان پاسخگویی به آن 20 دقیقه می باشد. مجموع امتیازات این بخش بین 1-10 می باشد

قسمت دوم: شامل دو سوال می باشد و زمان پاسخگویی به این دو سوال 40 دقیقه می باشد. امتیاز کلی در بخش بین 2-15 است.

 

جلسه سوم، بخش گفتگو:

بخش گفتگو از دو بخش تشکیل شده است که به شرح زیر است:

قسمت اول: شامل مکالمه یا گفتگوهای کلامی مستقل است. در این قسمت یک سوال بر اساس سخنرانی مستقل داوطلبان می باشد و زمان در نظر گرفته شده برای تکمیل این سوال 5 دقیقه می باشد. امتیاز این قسمت 10 امتیاز است.

بخش دوم: مکالمه یا گفتگو، که در آن از داوطلبان خواسته می شود در مدت 10 دقیقه به 7 سوال پاسخ دهند. کل زمان در نظر گرفته شده برای این قسمت 15 دقیقه می باشد. امتیاز اختصاص داده شده به این قسمت 15 امتیاز می باشد.

 

نمره دهی آزمون TYS

امتیاز کل آزمون 100 است که هر بخش دارای وزن مساوی یعنی 25 امتیاز است. حداقل 50% در هر بخش یعنی 12.5 امتیاز برای اخذ گواهی مورد نیاز است و سطوح به شرح زیر ارزیابی می شود:

  1. برای به دست آوردن سطح B2: نمره کلی بین 55 تا 70 مورد نیاز است.
  2. برای دریافت سطح C1: نمره کلی بین 71 تا 88 مورد نیاز است.
  3. برای به دست آوردن سطح C2، نمره کلی باید بین 89 – 100 به دست آید

 

مدت زمان آزمون TYS

مدت زمان آزمون زبان ترکی (TYS) در مجموع 180 دقیقه است که با استراحت به شرح زیر تقسیم می شود:

  1. خواندن: 60 دقیقه.
  2. گوش دادن: 45 دقیقه.
  3. نوشتن: 45 دقیقه.

4-سخنرانی مستقل: 5 دقیقه.

  1. مکالمه: 10 دقیقه.
  2. استراحت: 15 دقیقه.

 

هزینه آزمون TYS

هزینه های آزمون از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. می توانید هزینه این آزمون را برای کشور خود در tys.yee بیابید.

 

نحوه ثبت نام در آزمون TYS

داوطلبان می توانند شخصاً با مراجعه به مؤسسه یونس امره در آنکارا و یا با مراجعه به مرکز فرهنگی ترکی یونس امره در خارج از کشور اقدام کنند. همچنین می توانید درخواست خود را به صورت آنلاین از طریق وب سایت رسمی tys.yee که توسط واحد مرکز آزمون مؤسسه یونس امره در آنکارا تعیین می شود، ارسال کنید. آزمون زبان ترکی سه بار در سال در ماه های ژانویه، اردیبهشت و شهریور برگزار می شود. همچنین می توانید از طریق tys.yee از مراکز و تاریخ برگزاری آزمون زبان ترکی (TYS) مطلع شوید.

 

نحوه آماده شدن برای آزمون زبان ترکی (TYS)

در زیر لینک های مهمی را به شما نشان خواهیم داد که منبعی برای یادگیری حرفه ای زبان ترکی برای گذراندن امتحان با موفقیت در نوبت اول هستند.

Turkish Proficiency Exam (TYS) Example

Turkish Language Complete Set Istanbul Course

CoLanguage TURKISH TYS test preparation

Turkish Language Center

TURKISH LANGUAGE CLASS

همچنین برای آمادگی آزمون های بین المللی زبان، آموزشگاه زبان دهخدا به عنوان بهترین آموزشگاه زبان به برگزاری کلاس های آمادگی آزمون به صورت کاربردی و با توجه به موارد مورد نیاز برای آزمون می کند. این کلاس ها به صورت های مختلف گروهی و خصوصی و به شکل آنلاین و حضوری بستگی به سطح زبان آموز و مدت زمان آمادگی برای شرکت در آزمون برگزار می شود. کلاس های آمادگی آموزن زبان ترکی استانبولی آموزشگاه زبان دهخدا تحت نظر دپارتمان آزمون های بین المللی با استفاده از اساتید مجرب در بحث آزمون برگزار می شود و همچنین با برگزاری آزمون های آزمایشی استاندارد دوره ای به تقویت زبان آموزان و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت و برنامه ریزی بهتر برای آمادگی در آزمون می پردازد. زبان آموزان متقاضی شرکت در آزمون های بین المللی زبان ترکی استانبولی با مراجعه به مشاورین ما در این زمینه می توانند از میزان توانایی خود برای شرکت در آزمون اطلاع پیدا کرده و با برنامه ریزی های مدون و منسجم خود را برای شرکت در آزمون آماده کنند.

 

ورود به صفحه دوره زبان ترکی استانبولی

 

 

بیشتر بخوانید:

دوره تخصصی آمادگی آزمون تومر TÖMER

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *