راهنمای آزمون زبان ژاپنی JLPT ،معرفی منابع و ثبت نام

آزمون زبان ژاپنی jlpt

راهنمای آزمون زبان ژاپنی JLPT ،معرفی منابع و ثبت نام

از بین تمام آزمون‌های ژاپنی، JLPT (تست مهارت زبان ژاپنی) پرطرفدارترین آزمون تسلط ژاپنی برای ژاپنی‌های غیربومی در سراسر جهان است. آیا در حال یادگیری زبان ژاپنی هستید یا قصد دارید به ژاپن مهاجرت کنید؟ پس به احتمال زیاد می توانید JLPT – آزمون مهارت زبان ژاپنی را در نظر بگیرید. آزمون مهارت زبان ژاپنی (JLPT) که در سال 1984 در ژاپن افتتاح شد، یک آزمون استاندارد بین المللی برای سنجش و تایید توانایی ژاپنی زبان های غیر بومی در سراسر جهان است.آزمون JLPT دانش ژاپنی داوطلب را از طریق بخش‌های نوشتاری، شنیداری، درک مطلب، گرامر و واژگان در طول امتحان 1.5 تا 3 ساعته ارزیابی می‌کند.

علاوه بر دلایل مثبتی که باید یاد بگیرید چگونه به یک زبان جدید ارتباط برقرار کنید، مزایای خارق العاده زیادی در مطالعه ژاپنی وجود دارد.اگر تصمیم دارید ژاپنی را به سطح بعدی ارتقا دهید یا در مورد جایگاه فعلی خود مطمئن نیستید، انجام تست JLPT منطقی و به جاست. با این کار می توانید سطح مهارت خود را کشف کنید و به طور همزمان گواهی رسمی پذیرفته شده و شناخته شده در سطح جهانی را دریافت خواهید کرد.این مقاله تمام جزئیات معتبری را که باید در مورد آزمون JLPT بدانید در اختیارتان قرار می دهد.

 

آزمون JLPT چیست؟

هر فردی که یادگیری زبان ژاپنی را آغاز می کند، مطمئناً با اصطلاح “آزمون JLPT” روبرو خواهد شد. آزمون JLPT دقیقا چیست؟ سطوح آن به چه معناست؟  آزمون JLPT که مخفف عبارت Japanese-Language Proficiency Test به زبان ژاپنی Nihongo Nōryoku Shiken است، مهم ترین گواهینامه برای افراد غیر بومی زبان ژاپنی است. گذراندن موفقیت آمیز آزمون  JLPTاجازه می دهد تا گواهی مهارت زبان ژاپنی را دریافت کنید.این آزمون برای اولین بار در سال 1984 برگزار شد. از آن زمان، در سراسر جهان گسترش یافته است. JLPT  شناخته شده ترین آزمون برای صدور گواهینامه زبان ژاپنی است. اکثر کسب و کارها، مؤسسات آموزشی دولتی و خصوصی و دولت ها آن را می پذیرند. در دسامبر 2019، 700 هزار نفر از 86 کشور در سراسر جهان در این آزمون شرکت کردند.برگزارکننده این آزمون، خدمات آموزشی ژاپن (JEES) در کشور ژاپن و همچنین بنیاد ژاپن در خارج از ژاپن است.

 

چرا باید در آزمون JLPT شرکت کنیم؟

مزایای واضح بسیاری در آزمون JLPT وجود دارد.در اینجا به مهم ترین این مزایا اشاره می کنیم:

  1. تحصیل در ژاپن

فرض کنید قصد دارید در ژاپن تحصیل کنید. در این صورت، JLPT می تواند یک ضمیمه عالی برای رزومه شما در حین درخواست برای کالج های ژاپنی باشد. بسیاری از دانشگاه ها از شما می خواهند که سطح مشخصی از JLPT را ارائه دهید.

 

  1. کار در ژاپن

برای اکثر مشاغل در ژاپن، شما نیاز به تسلط بر زبان ژاپنی دارید. بنابراین، اگر N2 را به پایان برسانید، نقش به سزایی در یافتن شغل در این کشور خواهد داشت.اگر امیدوارید به عنوان پرستار، مراقب یا پزشک در زمینه پزشکی کار کنید،در این صورت JLPT N1 برای پرستاران و پزشکان به منظور شرکت در امتحانات ملی ژاپن ضروری است.در صورت کسب امتیاز 70 یا بالاتر، درخواست شما در اولویت مهاجرت نیز قرار خواهد گرفت.

 

  1. فرصت های شغلی

JLPT  یک گواهی بین المللی و مدرک قابل اعتمادی در مهارت زبان ژاپنی است. بنابراین، اکثر شرکت ها، مؤسسات دولتی و متخصصانی که به دنبال داوطلبان با مهارت زبان ژاپنی هستند، آن را می پذیرند. بنابراین، این گواهی می تواند گزینه های شغلی بهتری پیش روی شما قرار دهد.

 

  1. JLPT به شما کمک می کند بورسیه بگیرید

ژاپن بورسیه های تحصیلی فراوان، کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه به دانشجویان بین المللی شایسته ارائه می دهد، و نمرات آزمون JLPT برای بورسیه حائز اهمیت است.این بورسیه شامل یک کمک هزینه ماهانه و مزایای دیگر در طول اقامت شما در ژاپن است. بنابراین، شما می توانید آموزش با کیفیتی را در ژاپن با قیمت مقرون به صرفه یا تقریباً رایگان دریافت کنید.

 

  1. به دانستن سطح دقیق خود و ایجاد انگیزه کمک می کند

فرض کنید برای مدتی در حال یادگیری زبان ژاپنی هستید اما در مورد سطح دقیق خود مطمئن نیستید.در این صورت، توصیه می کنیم تست JLPT را انجام دهید.با شرکت در این آزمون زبان، دانش فعلی خود را شناسایی کرده و بر روی بخش هایی که برای بهبود خود نیاز دارید تمرکز خواهید کرد. علاوه بر این،شرکت در آزمون شما را تشویق می کند تا برای آزمون بعدی JLPT به روشی بهتر برنامه ریزی کنید.اعتماد به نفستان را افزایش می دهد و همچنین الهام بخش شما برای ادامه دستیابی به اهداف بیشتر در زبان ژاپنی است.

 

سطوح JLPT

پیش از این، JLPT شامل چهار سطح، 1-4  بود. با این حال، در سال 2010 این سطوح تغییر کرد و سطح 5 نیز اضافه شد.

این آزمون دارای پنج سطح (N1، N2، N3، N4 و N5)، از سطح 5 برای مبتدیان تا سطح 1 برای دانش آموزان پیشرفته است. N1  سخت  ترین سطح است، در حالی که N5 ساده ترین سطح است. می توانید در وب سایت رسمی آزمون، توضیحات تشریحی صلاحیت زبان لازم در تمامی سطوح آزمون را ببینید. سطوح JLPT  را می توان با مقیاس شناخته شده اروپایی CEFR (چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها) به روش زیر مقایسه کرد:

 

  • A1 :معادل N5
  • A2 : معادل N4
  • B1 : معادل N3
  • B2/C1 : معادل N2
  • C2 : معادل N1

با این حال، قابل توجه است که این دو سیستم ارزیابی قابل مقایسه نیستند و مقایسه شان چندان دقیق نیست.

 

ساختار آزمون JLPT

آزمون  180 JLPT نمره است.برای N1 تا N3  سوالات آزمون دارای سه بخش است.واژگان و گرامر، خواندن و گوش دادن.

برای N4 و N5، ما فقط دو زیربخش داریم: ((Vocabulary & Grammar (Reading) و (Listening)

N4 و N5  درک ابتدایی زبان ژاپنی را پوشش می دهند، عمدتاً آنچه را که در کلاس درس می آموزید. به این معنی است که می توانید هیراگانا، کاتاکانا و 100 تا 300 کانجی را بخوانید.

N1 و N2  زبان آموزان ژاپنی پیشرفته را در طیف وسیعی از موقعیت های واقعی روزمره ارزیابی می کنند. شما به 2000 تا 2500 کانجی و بیش از 10000 کلمه برای N1 نیاز دارید.N3، سطح متوسطی است که بین سطوح N4 و N2 قرار دارد.

بخش آزمون (زمان امتحان) مرحله
 

خواندن

گوش دادن

دانش های زبانی(واژگان/گرامر)

 

 

(۱۱۰ دقیقه)

(۶۰ دقیقه)

(30 دقیقه)

 

 

N1

 

 

 

خواندن

گوش دادن

دانش های زبانی

دانش های زبانی (گرامر)

 

(۱۰۵دقیقه)

(۵۰دقیقه)

(واژگان ۳۰ دقیقه)

30( دقیقه)

 

N2

 

 

 

 

خواندن

گوش دادن

دانش های زبانی (واژگان/گرامر)

(۷۰ دقیقه)

(۴۰دقیقه)

(30 دقیقه)

N3

 

 

خواندن

گوش دادن

دانش های زبانی

(۶۰ دقیقه)

(۳۵ دقیقه)

(واژگان/۳۰ دقیقه)

N4

 

 

خواندن

گوش دادن

(واژگان)

 

(۵۰دقیقه)

(۳۰دقیقه)

(۲۵دقیقه)

 

N5

 

 

 

 

اعتبار JLPT

برخلاف TOPIK کره‌ای، SIELE اسپانیایی و TEF فرانسه، امتیاز JLPT هرگز منقضی نمی‌شود. پس از قبولی در آزمون، برای همیشه معتبر است.با این حال، بسیاری از مؤسسات آموزشی و شرکت ها مجموعه قوانین خاص خود را دارند. به عنوان مثال، برخی فقط تأیید می کنند که در 2-5 سال گذشته گواهینامه را دریافت کرده باشید. اما اکثریت قریب به اتفاق آن را بدون توجه به اینکه چه زمانی در آزمون شرکت کرده اید، در نظر می گیرند.

 

چه کسانی می توانند در این آزمون شرکت کنند؟

هیچ پیش نیاز خاصی وجود ندارد. هر ژاپنی زبان غیر بومی از هر کجای دنیا می تواند گواهی JLPT بگیرد، از جمله کسانی که تابعیت ژاپنی دارند. به علاوه، هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.

 

نمره قبولی

برای قبولی در آزمون، باید دو مورد زیر را رعایت کنید:

1)حداقل امتیاز کلی

2) حداقل نمره ی هر بخش

(حدنصاب نمره قبولی برای سطوح مختلف متغییر است اما به صورت معمولا حداقل باید ۵۰٪ تا ۶۰٪ از سوالات را درست جواب دهید.)

یکی از کاستی های قابل توجه JLPT این است که بخش گفتاری ندارد، احتمالاً به این دلیل که پاسخ ها می توانند متفاوت باشند و باید درجه بندی شوند.  JLPT  کاملاً در قالب MCQ است که در یک پاسخنامه چند گزینه ای نمره گذاری شده توسط کامپیوتر است. معمولاً چهار گزینه وجود دارد، اما برخی از سؤالات شنیداری فقط سه گزینه دارند.

 

ویژگی ها و مزایا

JLPT   نه تنها به دانش واژگان و گرامر زبان ژاپنی اهمیت می دهد، بلکه به توانایی استفاده از دانش در ارتباطات واقعی نیز اهمیت می دهد. برای انجام «کارهای روزمره» مختلف که به زبان نیاز دارند، نه تنها دانش زبان، بلکه توانایی استفاده واقعی از آن نیز ضروری است. بنابراین، JLPT صلاحیت جامع ارتباطی زبان ژاپنی را از طریق سه عنصر می سنجد: «دانش زبان»، «خواندن» و «گوش دادن». JLPT  در پنج سطح (N1، N2، N3، N4 و N5، به ترتیب از سخت ترین تا آسان ترین) ارائه می شود. N4  و N5 درک زبان ژاپنی پایه را که عمدتاً در کلاس درس آموخته می شود اندازه گیری می کنند. N1  و N2 درک زبان ژاپنی مورد استفاده در طیف وسیعی از موقعیت ‌های واقعی روزمره را ارزیابی می‌کنند.  N3 فاصله بین N4/N5 و N1/N2 را پر می کند. JEES  (مبادلات و خدمات آموزشی ژاپن) آزمون را در ژاپن برگزار می کند. در مقابل، JF (بنیاد ژاپن) تست های خارج از کشور را با کمک نهادهای محلی انجام می دهد.

 

چگونه در آزمون JLPT ثبت نام کنیم؟

هرکسی که مایل به شرکت در آزمون است باید حداقل دو تا سه ماه قبل ثبت نام کند (برای اطلاع از تاریخ های دقیق، وب سایت رسمی را بررسی کنید.)در طول دوره ثبت نام فقط می توانید از طریق ایمیل یا آنلاین ثبت نام کنید.

 

نتایج آزمون

معمولاً نمرات و نتایج JLPT را ظرف دو ماه از روز آزمون دریافت خواهید کرد. مثلاً برای آزمونی که در تیر و آذر برگزار می شود، به طور معمول هفته آخر مرداد و دی ماه نتایج  را اعلام می کنند.همه شرکت کنندگان در هر سطح یک نمره دریافت می کنند. به علاوه، شرکت کننده های موفق یک “گواهی مهارت” دریافت می کنند.

 

هزینه آزمون

هزینه ثبت نام برای هر سطح متفاوت است و بسته به جایی است که قصد دارید آزمون بدهید. هزینه در مقایسه با سایر آزمون های زبان رایج مانند DELF، CELI، TestDaF، DELE و HSK است.برای مثال، قیمت 60 تا 75 دلار در ایالات متحده است. از سوی دیگر، بین 1000 تا 1600 روپیه و 90 تا 100 دلار استرالیا در هند و استرالیا متغیر است.

 

چگونه برای JLPT آماده شویم؟

پشتکار، علاقه و تمرین منظم عناصر کلیدی موفقیت در JLPT هستند.اولین چیزی که باید روی آن تمرکز کنید، ساختن واژگان است. هنگامی که هیراگانا و کاتاکانا را کامل کردید، قدم بعدی شما باید شروع کانجی باشد. در نهایت می توانید تعداد کانجی را از طریق تمرین مداوم در مدتی افزایش دهید.بعداً در خواندن، گرامر و درک شنیداری برای شما مفید خواهد بود. ترکیب همه چیز پیشرفت شما را افزایش می دهد.این روزها، ابزارهای متنوعی به‌ویژه برای این منظور در اینترنت به راحتی در دسترس هستند. به عنوان مثال، می‌توانید از برنامه‌های زبان مانند Memrise و Duolingo، دوره‌های LMS، ویدیوهای YouTube، پادکست‌های صوتی، J-Movies و محتواهای آموزشی آنلاین کمک بگیرید.

اما این ابزارهای آنلاین می توانند نقطه شروع باشند، نه پایان. ژاپنی یکی از پیچیده ترین زبان هاست و زمان زیادی برای به دست آوردن تسلط نیاز دارد.بنابراین، بهتر است از یک معلم ژاپنی آموزش ببینید یا در هر دوره آموزشی ژاپنی در دسترس خود ثبت نام کنید.این کار می تواند دانش موجود شما را به میزان قابل توجهی برای آزمون تقویت کند.

 

در آخر ممکن است بخواهید سطح دقیق خود را بررسی کرده و خود را به چالش بکشید. یا شاید برای درخواست ویزا به نمره بالا نیاز دارید، یا دوست دارید در استفاده از زبان ژاپنی به دلایل حرفه ای خود بهتر شوید. دلیل شما هر چه باشد، شرکت در آزمون JLPT می تواند تلاشی ارزشمند برای کمک به شما در زندگی شخصی و حرفه ای باشد. بسته به سطوحی که گذرانده اید، می توانید به مصاحبه کنندگان نشان دهید که واقعاً مسلط هستید.

 

 

برای یادگیری زبان ژاپنی و آمادگی برای آزمون بین المللی این زبان می توانید در دوره های تخصصی زبان ژاپنی موسسه دهخدا شرکت کنید:

دوره تخصصی آموزش زبان ژاپنی از مبتدی تا پیشرفته

 

4/5 - (3 امتیاز)

3 در مورد “راهنمای آزمون زبان ژاپنی JLPT ،معرفی منابع و ثبت نام”

  1. من شنیده بودم برای گرفتن مدرک ژاپنی باید اول انگلیسی در حد ایتلس بلد باشی وگرنه قبول نمیکنن ، من هم انگیرم نابود شد هم وقتم تلف شد نمیدونستم میشه بدون انگلیسی هم مدرکشو گرفت:)❤️‍🩹

  2. سلام. آزمونها باید به ترتیب انجام بشن و یا میشه مستقیم آزمون N1 رو ثبت نام کرد؟ اگر باید به ترتیب باشن آیا امکانش که در یکسال همه رو ثبت نام و ارائه داد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *