تدریس زبان بر اساس روش ESA

روش تدریس esa

تدریس زبان بر اساس روش ESA

سال‌هاست که معلمان زبان انگلیسی از مدل PPP (model of Presentation, Practice and Production) برای مدل ترجیحی تدریس استفاده می‌کنند. با این که این مدل خوب نتیجه داده است اما دارای معایبی نیز هست، زیرا هنگام آموزش مشکلات زبانی پیچیده‌تر یا هنگام آموزش مهارت‌های ارتباطی، به خوبی کار نمی‌کند. هنگام آموزش زبان انگلیسی، باید یک تجربه یادگیری مفید و سازنده برای دانش آموزان خود آماده و برنامه ریزی کنید.

ESA موثرترین روش تدریس است. معلمانی که از روش تدریس ESA استفاده می‌کنند، می‌توانند درس‌های خود را به نحو مؤثری سازماندهی کنند. از طریق ESA، دانش آموزان تمرکز و انگیزه بالایی برای یادگیری دارند. آموزش ESA برای اولین بار توسط جرمی هارمر در کتاب خود ” How to teach English” ابداع شد، ESA روشی است که دروس شما را در سه مرحله جای می دهد. مراحل مختلف ESA می تواند انعطاف پذیر باشد و برای درگیر نگه داشتن دانش آموزان در همه زمان ها استفاده شود.در این مقاله می خواهیم این شیوه ی تدریس نوین را به شما معرفی کنیم.

 

ESA به چه معناست؟

ESA مخفف عبارت (Engage-Study-Activate) به معنای تعامل، مطالعه و فعالیت است. استفاده از ESA، به معلم انعطاف پذیری لازم را می دهد تا کلاس درس را به روشی سازمان یافته و در عین حال سازنده اداره کند. ESA در هنگام تدریس بسیار مهم است، زیرا دانش آموزان را علاقه مند، با انگیزه و مشتاق برای یادگیری بیشتر نگه می دارد. به همین دلیل است که همه معلمان، به ویژه معلمان جدید، هنگام آموزش زبان جدید به دانش آموزان، باید روش ESA را یاد بگیرند.

 

به چه دلایلی ESA روش منتخب برای تدریس است؟

روش ESA سازماندهی شده ترین و کارآمدترین راه برای برگزاری یک کلاس درس است. این متد به دانش آموزان امکان می دهد تا به روشی جذاب، هیجان انگیز، سازنده و سرگرم کننده یاد بگیرند. مرحله تعامل، علاقه اولیه به موضوع را برمی انگیزد، مرحله مطالعه، یادگیری دانش جدید است و مرحله فعال سازی همه چیز را عملی می کند. این روش می تواند به شما به عنوان یک معلم ESL کمک کند تا درس های خود را متناسب با سبک آموزشی و نیازهای آموزشی دانش آموزان خود تنظیم کنید. این بهترین روش آموزش زبان انگلیسی است.

 

مراحل روش تدریس ESA

مرحله تعامل Engage (Warming Up)

در طول سال‌ها، مدل PPP همیشه فرض می‌کرد که دانش‌آموزان با انگیزه شنیدن یا مشارکت به دروس می‌آیند. نتایج چندین سال تدریس PPP این فرض را تایید نمی کند. خیلی مهم و ضروری است که همیشه یک درس را با مرحله تعامل شروع کنید. چون در این مرحله است که دانش آموزان شروع به فکر کردن به زبان انگلیسی می کنند. قبل از یادگیری مطالب جدید، دانش آموزان باید برای یادگیری زبان انگلیسی آماده شوند. بازی‌ها، نمایش تصاویر، بحث‌ها، گوش دادن به موسیقی، طوفان فکری واژگان و داستان‌گویی برخی از فعالیت‌های عالی برای درگیر کردن و همراه کردن دانش‌آموزان در کلاس هستند.

بسیار مهم است که همه دانش آموزان در مرحله تعامل با کلاس همراه شوند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. معلمان باید بر تسهیل مشارکت تمرکز کنند و اطمینان حاصل کنند که هر دانش آموز حداقل یک بار قبل از حرکت صحبت کرده است. در مرحله Engage، معلم سعی می کند علاقه دانش آموزان را برانگیزد و احساسات آنها را درگیر کند. این کار ممکن است از طریق یک بازی، استفاده از یک تصویر، ضبط صدا، دنباله ویدئو، یک داستان دراماتیک، یا یک حکایت سرگرم کننده انجام شود. هدف این مرحله برانگیختن علاقه، کنجکاوی و توجه دانش آموزان است. پس از پایان مرحله تعامل، دانش آموزان باید کاملاً آماده و مشتاق شروع بخش بعدی درس باشند.

 

مرحله مطالعه (Study (Learning New Things

این مرحله عمدتاً کار تابلوی کلاس است. اینجاست که دانش آموزان موضوعات زبان انگلیسی را یاد می گیرند یا مرور می کنند. معلمان می توانند از کتاب های درسی، مطالب آموزشی، فیلم ها و تمرین هایی را برای کمک به دانش آموزان در یادگیری و استفاده دقیق از زبان انگلیسی استفاده کنند. فعالیت‌های دیگر شامل آزمون‌های پر کردن جای خالی، تمرین‌های تطبیق و ترتیب کلمات است. پس از اینکه دانش آموزان موضوع درس را یاد گرفتند، معلم درک آنها را بررسی می کند.

به عنوان یک معلم، هرگز نباید این سوال را بپرسید که “آیا متوجه می شوید؟” چرا که دانش آموزان به طور طبیعی تمایل به پاسخ بله در هر شرایطی را دارند حتی علیرغم عدم درک کامل مطلب! در عوض، در مورد آنچه که آموزش داده شده است، سؤال بپرسید و ببینید که چگونه پاسخ می دهند. اگر دانش آموز به سوال در مورد موضوع به درستی پاسخ دهد، آنگاه متوجه شده است. در مواردی که دانش آموزان متوجه نمی شوند، معلم دوباره متن را مرور می کند و سؤالات بیشتری می پرسد. برای اجرای این مرحله سبک های مختلف مطالعه وجود دارد، از بررسی گروهی یک متن، کشف واژگان موضوعی مرتبط، تا توضیح معلم در مورد الگوی دستوری. هارمر می‌گوید: «یادگیری موفق زبان در کلاس درس به ترکیبی منطقی از فراگیری زبان ناخودآگاه (از طریق گوش دادن و خواندن) و نوع فعالیت‌های مطالعه‌ای که در اینجا بررسی کرده‌ایم بستگی دارد.

 

مرحله عملی Activate (Using English Practically)

جنبه نهایی یک درس ESL مرحله فعال سازی و عملکرد است، جایی که دانش آموزان از آموخته های خود در فعالیت هایی مانند نقش آفرینی، گفتگو، بحث و نظرسنجی استفاده می کنند.در مرحله فعال سازی آنچه دانش آموزان آموخته اند در یک موقعیت واقعی تست می شود. با انجام این کار، دانش آموزان شروع به استفاده از زبان انگلیسی خواهند کرد. همانند مرحله تعامل، شرکت و سخنرانی هر دانش آموز در طول فعالیت ها بسیار مهم است. در این مرحله معلمان با تلفظ، ریتم و تصحیح کردن به دانش آموزان کمک می کنند. معلمان می توانند این کار را از طریق نمایش انجام دهند.معلمان باید مرحله فعال سازی را در پایان درس انجام دهند زیرا نحوه عملکرد دانش آموزان نشانگر میزان درک آنها در مرحله مطالعه خواهد بود.

اگر در این مرحله شکاف هایی در یادگیری دانش آموزان وجود داشته باشد، معلمان باید بیشتر بر بهبود مرحله مطالعه تمرکز کنند.در مرحله فعال کردن، تمرین‌ها و فعالیت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانش‌آموزان را به استفاده از زبان تا آنجا که می‌توانند ارتباط برقرار کنند، تشویق می کند. در طول فعال سازی، دانش آموزان بر ساختار زبان تمرکز نمی کنند یا الگوهای خاصی را تمرین نمی کنند، بلکه از دانش کامل زبان خود در موقعیت یا کار انتخاب شده استفاده می کنند. مدل ESA یک متد پیش‌فرض کلان است، تقریباً (به بیان استعاره) یک برنامه آموزشی، هر سه عنصر باید وجود داشته باشند. اما چیزی که آن را به عنوان یک پیش فرض کلان مفید می کند این است که ترتیب این عناصر ثابت نیست.

 

انواع مختلف ESA

Straight-Arrow ESA Lesson

رایج‌ترین روش ESA است، معلمان به سادگی کلاس را با مرحله تعامل شروع می کنند و با مرحله فعالیت به پایان می رسانند.
یک نمونه طرح درس از یک درس ESA با روش مستقیم:

 

مرحله Engage

از تصاویر برای توضیح صفت ها استفاده کنید. همانطور که دانش آموزان صفت ها را می گویند، متضاد آن ها را بنویسید. حدود 10-12 کلمه را روی تخته فهرست کنید. توضیح دهید که می توان از صفت برای توصیف ظواهر استفاده کرد و سپس یک صفت مقایسه ای را مثال بزنید. دو دانش آموز را انتخاب کنید که یکی از آنها بلندتر از دیگری باشد و یک جمله خالی را روی تخته سفید بنویسید.به عنوان مثال. تام از امیلی بلندتر است. برعکس را بیان کنید: امیلی کوتاهتر از تام است.

 

مرحله Study

سه ستون ایجاد کنید و لیست صفت ها را در ستون اول بنویسید. شکل های مقایسه ای صفت ها را از دانش آموزان بخواهید و آنها را در ستون دوم یادداشت کنید. در ستون سوم نحوه ایجاد فرم مقایسه ای را با نوشتن (adjective + er) (more + adjective) توضیح دهید. سپس اولین کاربرگی را که دارای نموداری از صفت ها و صفت های مقایسه ای است، پخش کنید و از دانش آموزان بخواهید که جای خالی ها را پر کنند.

 

مرحله Activate

هر دانش آموز کارتی تصادفی دریافت می کند. نحوه پرسیدن این سوالات را به دانش آموزان آموزش دهید.

  1.  What is your name
  2. What is your fact

دانش‌آموزان دور کلاس می‌گردند و این سؤال‌ها را از همکلاسی‌های خود می‌پرسند و در حین رفتن، برگه ها را پر می‌کنند. هنگامی که دانش آموزان از همه سؤال کردند و اطلاعات را در برگه اطلاعات خود پر کردند، با استفاده از صفت های مقایسه ای جملاتی درباره همکلاسی های خود می نویسند. سپس دانش‌آموزان بلند می‌شوند و برخی از جملات خود را رو به کلاس می‌گویند.

 

Boomerang ESA Lesson

برخلاف روش مستقیم، روش بومرنگ مستقیماً اول به مرحله فعالیت می پردازد و سپس با فعال کردن مجدد دانش‌آموزان به پایان می‌رسد. در مرحله فعال سازی اولیه، دانش آموزان به احتمال زیاد نمی توانند از زبان به درستی استفاده کنند. آنها در گرامر، واژگان و تلفظ اشتباه می کنند که ضعف های آنها را آشکار می کند. هنگامی که دانش آموزان مبحث جدید را یاد گرفتند، مجدداً فعالیت را انجام می دهند و هر نقظه ضعفی که در ابتدای درس داشتند برطرف می کنند.

 

Patchwork ESA Lesson

روش پچ ور ک ESA همیشه با مرحله تعامل شروع می‌شود و با مرحله فعالیت به پایان می‌رسد. با این حال، آنچه در بین این مراحل اتفاق می افتد می تواند توسط معلم ها به صلاحدیدشان تنظیم شود. یک ساختار نمونه از یک درس پچ ورک می تواند E-A-S-A-E-S-A باشد.روش پچ ورک انعطاف پذیر است و می تواند برای حوزه های خاصی از یادگیری دانش آموزان استفاده شود. اگر دانش آموزان نیاز به افزایش درک خود از یک موضوع داشته باشند، یک مرحله مطالعه انجام می شود. برای جذاب‌تر کردن درس، معلم می‌تواند مرحله فعال‌سازی را آغاز کند یا از مرحله تعامل برای معرفی موضوعات جدید استفاده کند. هر چیزی در این روش ممکن است.

 

مزایای استفاده از روش ESA

در پایان، بسیار مهم است که معلمان روش تدریس ESA را یاد بگیرند. یادگیری این روش به معلمان کمک می کند تا به صورت سازماندهی شده و با تسلط کامل در کلاس قرار بگیرند. همچنین به دانش آموزان کمک می کند تا به روشی سرگرم کننده و سازنده یاد بگیرند. مرحله تعامل دانش آموزان را علاقه مند نگه می دارد، مرحله مطالعه به دانش آموزان کمک می کند تا یاد بگیرند و مرحله فعال سازی به عملی کردن آنچه آموخته اند کمک می کند. ESA را می توان با هر شکلی که برای معلم و موضوعی که او تدریس می کند، تطبیق داد. متداول ترین ساختار ESA روش مستقیم است که با مرحله تعامل شروع می شود، سپس مرحله مطالعه و سپس با فعال کردن دانش آموزان به پایان می رسد. معلمان همچنین می توانند از ساختار بومرنگ یا ساختار تکه تکه استفاده کنند. تنها چیزی که مهم است این است که معلم کلاس را با تعامل دانش آموزان شروع کند و با فعال کردن دانش آموزان پایان دهد.

 

ورود به دوره تخصصی تربیت مدرس زبان انگلیسی

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *