معرفی آزمون زبان سوئدی Swedex

سودکس

معرفی آزمون زبان سوئدی Swedex

تعداد بسیاری از مردم، سوئدی را به عنوان یک زبان خارجی یاد می گیرند تا بتوانند در سوئد کار یا تحصیل کنند. بسیاری دیگر که خارج از سوئد زندگی می کنند با سوئد یا با شرکت های سوئدی تماس دارند و باید بتوانند به زبان سوئدی ارتباط برقرار کنند. امتحانات Swedex فرصتی را برای آنها فراهم می کند تا مهارت و شایستگی خود را در زبان سوئدی ثابت کنند.

Swedex یک آزمون بین المللی زبان سوئدی منحصر به فرد است که توسط Folkuniversitetet طراحی شده است. هرکسی که زبان مادری‌اش سوئدی نیست، می‌تواند در این آزمون شرکت کند. از سال 2011 امکان شرکت در آزمون در سه سطح A2، B1 و B2 وجود دارد. Swedex  توسط نهاد دولتی موسسه سوئد تایید شده است و صرف نظر از نحوه یادگیری زبان سوئدی می توان آن را دریافت کرد. Swedex چهار مهارت صحبت کردن، خواندن، گوش دادن و نوشتن را ارزیابی می کند. گواهی Swedex سندی ارزشمندی است که دروازه ورود را برای ارزیابی منصفانه تر هنگام استخدام و صدور گواهینامه در بسیاری از فعالیت های متنوع باز می کند.در ادامه می خواهیم ویژگی های این آزمون را بررسی کنیم.

 

آزمون Swedex چیست؟

Swedex  مخفف دو واژه Swedish Examinations به معناری آزمون زبان سوئدی است که برای تعیین مهارت در این زبان برگزار می‌شود. سطح بندی این زبان براساس سطوح چارچوب مرجع متداول اروپا برای زبان مانند، B1، A2 وB2 است. آزمون این زبان در ۲۸ کشور جهان برگزار می‌شود. آزمون Swedex تنها آزمون بین المللی زبان سوئدی در این سطوح است. امروزه آزمون Swedex در آلمان، لهستان، اتریش، استونی، ایسلند، بلغارستان، هلند، سوئیس، یونان، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، جمهوری چک، روسیه، ریسلند، صربستان، بوسنی، مکزیک، اروگوئه، آرژانتین، بلژیک، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده، سودان، فنلاند و مولداوی و…برگزار می شود. امروزه Swedex در سطوح مربوط به A2، B1 و B2 بر اساس چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان ها شورای اروپا در دسترس است.

 

مزیت‌های آزمون Swedex

Swedex  گواهی بر دانش زبان سوئدی در سطحی مطابق با A2، B1 یا B2 بر اساس چارچوب مرجع مشترک اروپایی شورای اروپا برای زبان ها است. اگر می خواهید در سوئد کار کنید، تحصیلات خود را به زبان سوئدی ادامه دهید یا تحصیلات خود را به زبان سوئدی دنبال کنید، این مدرک قابل استفاده است. در پشت گواهینامه ها توضیحاتی به زبان سوئدی و انگلیسی در مورد آنچه باید در هر سطح بدانید وجود دارد.

 

آیا Swedex شرایط تحصیلی را در دانشگاه سوئد ایجاد می‌کند؟

خیر، Swedex شما را واجد شرایط تحصیل در دانشگاه به زبان سوئدی نمی کند. یک امتحان خاص سوئدی برای آموزش عالی وجود دارد: TISUS. لطفاً به www.nordiska.su.se/tisus مراجعه کنید. سطح TISUS مطابق با C1 در مقیاس سطح شورای اروپا است در حالی که Swedex فقط در سطح B2 موجود است.

 

ساختار آزمون Swedex

Swedex هر چهار مهارت زبان را آزمایش می کند و شامل پنج بخش مختلف در سطوح A2 و B1 است:

ماژول های زیر در آزمون گنجانده شده است:

  • درک مطلب
  • کلمات و گرامر (سطح A2 و B1)
  • درک شنیداری
  • آزمون کتبی
  • امتحان شفاهی

 

مدت زمان بخش کتبی

A2: تقریباً 2 ساعت، شامل یک استراحت

B1: تقریباً 3 ساعت، شامل دو استراحت

آزمون اسپیکینگ به صورت انفرادی (A2) یا دوتایی (B1) طبق جدول زمانی خاص برگزار می شود.

 

مدت زمان بخش شفاهی

A2: تقریباً 8 دقیقه

B1: تقریباً 15 دقیقه + 15 دقیقه زمان آماده سازی

آزمون های آزمایشی برای A2 و B1 در دسترس هستند که تست های آزمایشی مختلف امتحانات را نشان می دهد. آنها را می توانید مستقیماً از صفحه اصلی Swedex دانلود: http://www.swedex.info/def_eng.asp

 

نحوه ثبت نام در آزمون Swedex

به طور معمول، شما باید 5 تا 6 هفته قبل از امتحان درخواست دهید. به طور معمول، تا یک هفته قبل از آزمون امکان ارسال درخواست وجود دارد. لطفاً برای اطلاعات بیشتر با مرکز امتحانی که می‌خواهید در Swedex شرکت کنید، تماس بگیرید. به مرکز آزمونی که می خواهید در آن امتحان بدهید، درخواست دهید. لطفاً برای آدرس تمامی مراکز در داخل و خارج از سوئد به مرکز آزمون مراجعه کنید. یک کپی از گذرنامه یا کارت شناسایی شما باید همراه با درخواست شما باشد.شما باید حداقل 14 سال داشته باشید و زبان سوئدی زبان مادری تان نباشد. داوطلبان جوانتر با ارائه دلایل خاص ممکن است بتوانند در آزمون Swedex شرکت کنند.

 

آمادگی برای آزمون Swedex

یک راه خوب برای انجام این کار، گذراندن دوره زبان سوئدی در سطح مناسب است.همچنین یک آزمون آزمایشی در وب سایت Swedex موجود است که شبیه آزمون واقعی است. آن را ملاحظه کنید تا بدانید امتحان چگونه است!

 

مدت زمان آزمون

Swedex A2  برای قسمت های نوشته شده (از جمله استراحت) حدود 2 ساعت طول می کشد. بخش شفاهی طبق یک برنامه زمانی خاص انجام می شود و برای هر فرد حدود 8 دقیقه طول می کشد. داوطلبان آزمون یک به یک مورد آزمایش قرار می گیرند.

 

Swedex B1  برای قسمت های نوشته شده (از جمله استراحت) حدود 3 ساعت طول می کشد. در معاینه شفاهی شرکت کنندگان بر اساس برنامه زمانی مشخصی به صورت زوجی مورد ارزیابی قرار می گیرند. آزمون شفاهی برای هر زوج حدود 15 دقیقه طول می کشد. علاوه بر این، 15 دقیقه آماده سازی وجود دارد.

 

Swedex B2  برای بخش های کتبی (شامل استراحت) حدود 3 ساعت زمان می برد. آزمون شفاهی حدود 20-25 دقیقه برای هر زوج طول می کشد. علاوه بر این، حدود 15 دقیقه آماده سازی وجود دارد.

 

مدت زمان دریافت گواهی نامه

داوطلبان آزمون می توانند گواهینامه خود را در مدت 6 تا 7 هفته پس از اتمام امتحان دریافت کنند.

 

آیا امکان شرکت مجدد در آزمون وجود دارد؟

بله، می توانید دوباره در آزمون Swedex شرکت کنید و باید هزینه جدیدی برای آن پرداخت شود.

 

نتایج آزمون Swedex

بخش های نوشتاری در سطوح A2 و B1 (درک خواندن و شنیدن، کلمات و گرامر، آزمون کتبی) در ارزیابی جمع می شوند. بخش شفاهی به صورت جداگانه ارزیابی می شود. برای قبولی باید حداقل 60% هم در قسمت کتبی و هم شفاهی امتیاز کسب کنید. از نمرات زیر برای نشان دادن نتایج استفاده می شود:

  • قبول(منحصر به فرد)
  • قبول(با امتیاز بالا)
  • قبول
  • مردود

اما در آزمون B2 فقط نمرات Pass / Fail قبول و مردود داده می شود.

برای قبولی در کل آزمون، باید حداقل در سه (3) بخش امتحانی به سطح قبولی و حداکثر یک (1) بخش برسید. فرقی نمی کند که در کدام بخش ها به حداقل حد مجاز برسید. اگر در یک بخش مردود شوید، در امتحان به طور کامل مردود شده اید. این به این معنی است که دفعه بعد باید دوباره کل امتحان را بدهید. در سطوح A2 و B1 باید قسمت شفاهی را بگذرانید (حداقل 60٪). نکات مربوط به قسمت های نوشتاری (درک مطلب، کلمات و گرامر، درک مطلب شنیداری و آزمون کتبی) جمع می شود. برای قبولی باید حداقل 60 درصد از کل امتیازات را داشته باشید.

 

افرادی که در آزمون موفق شده اند گواهینامه و یک تکه کاغذ دریافت می کنند که نتایج را در بخش های مختلف امتحان نشان می دهد. کسانی که امتحان را قبول نشده اند، اطلاعات نتایج خود را در بخش های مختلف دریافت می کنند. تحقیقات نشان می دهد که برای پیشرفت یک فرد از یک سطح از چارچوب مرجع مشترک اروپایی (CEFR) به سطح بعدی، تقریباً 200 ساعت زمان برای یادگیری لازم است. آزمون C1 زبان سوئدی در ایران در موسسه ای برگزار نمی شود اما گاهی آزمون C1 زبان سوئدی در سفارت سوئد در تهران با همکاری موسسات دانشگاهی اقدام به برگزاری آزمون TISUS می کنند. بنابراین زبان آموزان برای شرکت در ایران آزمون باید با سفارت سوئد تماس بگیرند و از زمان برگزاری آن آگاه شوند.

 

فراگیری بالای زبان سوئدی باعث می شود تا شما با یادگیری این زبان با کل زبان های اسکاندیناوی آشنا شوید که باعث فهم متقابل بین زبان های سوئدی، دانمارکی و نروژی خواهد شد. به دلیل وجود شرایط زندگی راحت در کشور سوئد بسیاری متقاضی مهاجرت و تحصیل در این کشور هستند بنابراین یادگیری این زبان بسیار حائز اهمیت شده است. آموزشگاه زبان دهخدا با برگزاری دوره های خصوصی و نیمه خصوصی کلاس های آنلاین و حضوری زبان سوئدی و داشتن دپارتمانی مستقل برای زبان های اسکندیناوی به آموزش این زبان کاربردی با بهره گیری از اساتید مجرب و کادر آموزشی متعهد به ارائه خدمات در جهت آموزش زبان سوئدی پرداخته است.

 

 

مطالب پیشنهادی

جملات و مکالمات روزمره سوئدی به فارسی

تفاوت زبان دانمارکی، سوئدی و نروژی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *