معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه در سال 2022

معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه در سال 2021

معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه در سال 2022

هر ساله دانشجویان زیادی در دانشگاه های ترکیه مشغول به تحصیل می شوند. امروزه تقریبا ۴۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های ترکیه به تحصیل می پردازند که چیزی حدود ۲ برابر نسبت به یک دهه گذشته رشد داشته است. در سال های اخیر دانشگاه های ترکیه توانسته اند خود را در زمره دانشگاه های معتبر دنیا مطرح کرده و در رنکینگ های جهانی رتبه های خوبی را کسب نمایند. مانند دانشگاه Anadolu، Istanbul، Bogazici و Ankara که از بهترین دانشگاه های کشور ترکیه محسوب می شوند. در کشور ترکیه حدودا ۱۹۰ دانشگاه دولتی و غیردولتی وجود دارند که به آموزش دانشجویان با استانداردهای اروپایی می پردازند. در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه دانشگاه هایی چون Bilkent university، Middle East Technical University و Hacettepe university وجود دارد. در شهر استانبول دانشگاه های Sabanci، Koc، Istanbul Technical، Bogazici و Istanbul مشغول به فعالیت می باشند.

دانشگاه های ترکیه نسبت به دانشگاه های اروپایی هزینه کمتری را برای تحصیل دارند اما کمبودی در امکانات این دانشگاه ها نسبت به دانشگاه های اروپایی دیده نمی شود.

دانشجویان در هر مقطع تحصیلی از لیسانس تا دکتری تخصصی می توانند در دانشگاه های ترکیه به تحصیل بپردازند. یکی از مزیت های بارز کشور ترکیه توریستی بودن این کشور می باشد که به دلیل وجود فضاهای تفریحی مدرن و همچنین تاریخ غنی و مکان های تاریخی از شهرت خاصی برخوردار است و از منظر زندگی و زیباشناسی نیز کشوری زیبا و جذاب تلقی می شود. از این رو برای پیدا کردن کار در کنار تحصیل فرصت های شغلی پاره وقت و تمام وقت زیادی وجود دارد. در ادامه به ویژگی ها و مزایای کشور ترکیه برای تحصیل و کار خواهیم پرداخت و نیز دانشگاه های معتبر کشور ترکیه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

واقعیت هایی در مورد دانشگاه های ترکیه

۱. در کشور ترکیه حدود ۴۸ هزار دانشجوی بین المللی مشغول به تحصیل می باشند.

۲. دانشگاه های کشور ترکیه به هر دو شکل دولتی و غیردولتی وجود دارند.

۳. دانشجویان بین المللی در کشور ترکیه می توانند به کارهای پاره وقت به مدت ۲۴ ساعت در هفته مشغول شوند.

۴. متداول ترین زبان خارجی در دانشگاه های ترکیه زبان انگلیسی است.

۵. بسیاری از دانشجویان در ترکیه یک دوره فشرده زبان انگلیسی را قبل از ورود به دانشگاه می گذرانند.

۶. دانشگاه های معتبر ترکی که در لیست بهترین دانشگاه های دنیا لیست شده اند به شرح زیر می باشند: دانشگاه Koc، Sabanci، Bilkent،‌ Istanbul Sehir، Yasar، Istanbul Aydin، Izmir university of economics، Beykent و Okan

۷. دانشگاه های ترکی به صورت فعال با دانشگاه های کشورهای همسایه خود و نیز دانشگاه های معتبر در دنیا به همکاری می پردازند.

۸. بیشتر دانشگاه ها توسط دولت اداره می شوند.

۹. همه دانشگاه ها اعم از دولتی و غیردولتی از تفاهم نامه Bologna پیروی می کنند که یک تفاهم نامه بین المللی استاندارد در دانشگاه های اروپا می باشد و مدارک دانشگاه ها را در یک استاندارد مشخص می سنجد.

 

شرایط تحصیل در کشور ترکیه چگونه است؟

۱. نرخ سواد در ترکیه 95.6 درصد است.

۲. سیستم آموزشی و مدرک در کشور ترکیه براساس سیستم آمریکا طراحی شده به این صورت که دو سال برنامه آموزشی فوق دیپلم، ۴ سال برنامه آموزشی لیسانس،‌ و ۲ تا ۴ سال برای تحصیلات تکمیلی اختصاص داده شده است.

۳. همانند کشورهای دیگر دانشگاه های دولتی دارای شهریه کمتری نسبت به دانشگاه های غیردولتی می باشند. به عنوان مثال دوره دکتری تخصصی در یک دانشگاه دولتی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار هزینه داشته که این رقم در دانشگاه غیردولتی حدود ۲۰ هزار دلار می باشد. با این حال، تحصیل در کشور ترکیه بسیار ارزان تر می باشد.

۴. تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های ترکیه از تحصیل به زبان ترکی گران تر خواهد بود.

۵. هزینه زندگی در کشور ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر می باشد. این هزینه تقریبا حدود ۵۰۰ تا ۶۵۰ دلار در ماه متغیر است که شامل هزینه هایی چون محل اقامت، خورد و خوراک، کتاب و هزینه ثبت نام می باشد.

۶. سال تحصیلی در ترکیه از اواسط سپتامبر یا اوایل اکتبر آغاز می شود و در ماه می یا اوایل ژوئن پایان می یابد و دارای دو هفته تعطیلی زمستانی در فوریه است.

۷. دانشگاه ها در ترکیه توسط سازمان YOK یا Higher Educational Council نظارت می شوند.

۸. در کل ترکیه دارای ۱۶۶ مرکز آموزش عالی است که ۱۰۴ مرکز به صورت دولتی و ۶۲ مرکز به صورت خصوصی می باشند.

۹. معمولا دوره لیسانس در دانشگاه های ترکیه حدود ۴ سال به طول می انجامد و در این بین رشته هایی چون پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی بیشتر از ۴ سال خواهند بود.

۱۰. در دانشگاه های دولتی دروس به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و ترکی تدریس می شوند و دانشجوبان بین المللی نیاز به یادگیری زبان ترکی برای تحصیل در کشور ترکیه نخواهند داشت البته دانشجویان می توانند در یک دوره آموزش زبان ترکی یک ساله برای یادگیری زبان ترکی شرکت نمایند.

۱۱. در دانشگاه های غیردولتی زبان آموزشی اولیه زبان انگلیسی است و دانشجویانی که در زبان انگلیسی دانش لازم را نداشته باشند باید در دوره های آموزش زبان انگلیسی که به صورت یک دوره یک ساله می باشد شرکت نمایند.

۱۲. در کشور ترکیه هر ساله ۱۰ درصد بودجه به بحث آموزش تعلق می گیرد.

 

کدام شهر ترکیه برای تحصیل دانشجویان بین المللی بهتر است؟

در حالی که اکثر دانشگاه های ترکیه آموزش را با کیفیت بالا ارائه می کنند یکی از تصمیمات مهم برای دانشجویان این است که در کدام شهر می خواهند به تدریس بپردازند. همانطور که بیان شد کشور ترکیه براساس تاریخ غنی که دارد یکی از کشورهای مورد توجه از جنبه های مختلف است و این موضوع باعث شده تا دانشجویان بین المللی، زیاد نگران برقراری ارتباط و روابط خود در این کشور به عنوان یک فرد غیربومی نباشند. در ادامه به معرفی ۵ شهر مهم ترکیه پرداخته ایم که برای اقامت دانشجویان بسیار مناسب می باشد.

 

تحصیل در دانشگاه های استانبول

تحصیل در دانشگاه های استانبول

شهر استانبول به دلیل اینکه پلی بین آسیا و اروپا به حساب می آید یکی از شهرهای پرجمعیت و مهم ترکیه می باشد. این شهر که به عنوان یک شهر تاریخی نیز شناخته می شود دارای بیش از ۵۰ دانشگاه است. در این شهر مراسم مذهبی و تاریخی زیادی برگزار می شود.

 

تحصیل در دانشگاه های آنتالیا

تحصیل در دانشگاه های آنتالیا

شهر آنتالیا در ترکیه یکی از شهرهای توریست پذیر می باشد. دمای این شهر تقریبا در تمامی سال حدود ۱۵ درجه بوده و روزهای سرد کمی را به خود می بیند. در این شهر جشنواره شن برگزار می شود که هنرمندان به وسیله آن به طراحی اشکال مختلف می پردازند. این شهر دارای دانشگاه های معتبری از جمله دانشگاه بین المللی آنتالیا، دانشگاه آکیو،‌ دانشگاه آک دنیز، دانشگاه علاءالدین کیبوکات و دانشگاه حمدالله امین پاشا است. دانشگاه های حاضر در شهر آنتالیا مقصد بسیاری از دانشجویان در رشته های مختلف بوده و یکی از ویژگی های دانشگاه های شهر آنتالیا تنوع رشته های حاضر در دانشگاه های این شهر است. توریستی بودن شهر نیز برای تنوع فرهنگی و همچنین پیدا کردن کار به صورت پاره وقت برای دانشجویان بسیار مناسب می باشد و همچنین یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه که دارای رتبه معتبر جهانی نیز هست در شهر آنتالیا واقع شده و به نام دانشگاه آک دنیز معروف است که رشته های زیادی را برای آموزش در این دانشگاه وجود دارد.

 

تحصیل در دانشگاه های ازمیر

تحصیل در دانشگاه های ایزمیر

برخلاف اینکه شهر ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه می باشد این شهر یکی از شهرهای بسیار امن ترکیه است. این شهر دارای سواحل زیادی است که برای گذراندن اوقات فراغت بسیار مناسب می باشد. شهر ازمیر به عنوان یک شهر با سبک زندگی مدرن و آزاد معمول بشمار می آید. برخلاف اینکه شهر ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه می باشد این شهر یکی از شهرهای بسیار امن ترکیه است. این شهر دارای سواحل زیادی است که برای گذراندن اوقات فراغت بسیار مناسب می باشد. شهر ازمیر به عنوان یک شهر با سبک زندگی مدرن و آزاد معمول بشمار می آید. این شهر دارای ۸ دانشگاه بوده که ۶ دانشگاه دولتی و ۲ دانشگاه غیردولتی می باشند و نیز دانشکده حمل و نقل هوایی دانشگاه هوانوردی ترکیه در ازمیر قرار دارد. دانشگاه های شهر ازمیر به واسطه پیشرفت صنعتی و تجاری این شهر و اهمیت این شهر در کشور ترکیه از امکانات خوب آموزشی برخوردار بوده و سطح آموزشی بالایی را برای دانشجویان فراهم کرده اند و رشته های متنوعی در دانشگاه های شهر ازمیر مورد تدریس می باشند.

 

تحصیل در دانشگاه های آنکارا

تحصیل در دانشگاه های آنکارا

شهر آنکارا دومین شهر بزرگ کشور ترکیه بشمار می آید که دارای بیشترین تعداد دانشگاه در ترکیه است. در این شهر با فرهنگ های متفاوتی روبرو خواهید شد و از هر نوع فرهنگی در این شهر زندگی می کنند. همچنین شهر آنکارا دارای مکان های تاریخی همچون Mausoleum of Ataturk است. در این شهر همواره مکان ها و چیزهای جدیدی برای کشف کردن وجود خواهد داشت. البته آنکارا پایتخت کشور ترکیه نیز است.

 

تحصیل در دانشگاه های غازیانتپ

تحصیل در دانشگاه های غازیانتپ

این شهر در غرب ترکیه واقع شده است. شهر غازیانتپ یکی از شهرهای توسعه یافته شامل موزه ها، باغ های وحش، مکان های تاریخی و … است. دانشگاه غازیانتپ در این شهر حضور دارد که یک دانشگاه دولتی بوده و از سطح کیفی آموزشی بالایی برخوردار است. این شهر زیبا و تاریخی یکی از شهرهای عالی برای دانشجویان برای تحصیل در ترکیه است.

 

معرفی برترین دانشگاه های ترکیه براساس رشته

قبل از بیان دانشگاه های برتر ترکیه براساس رشته های مختلف به بیان دانشگاه های معتبر کشور ترکیه به صورت کلی پرداخته شده که براساس رتبه EECA که مربوط به کشورهای حوزه شوروی است لیست شده اند.

  1. دانشگاه فنی خاورمیانه Middle East Technical University (METU)
  2. دانشگاه بغازیچی Bogazici University
  3. دانشگاه کوچ Koc University
  4. دانشگاه بیلکنت Bilkent University
  5. دانشگاه سابانچی Sabanci University

 

برترین دانشگاه های ترکیه در رشته مهندسی

رشته های مهندسی همواره جز رشته های پرمخاطب و مهم در دنیا محسوب می شود و دانشگاه های معتبر دنیا که رنکینگ های مهم را در بین دانشگاه های دنیا دارند از جمله دانشگاه های مهندسی می باشند. در کشور ترکیه نیز با توسعه روز افزون تکنولوژی بحث مهندسی بسیار حائز اهمیت بوده و دانشگاه ها به صورت فعال در رشته های مختلف مهندسی همچون برق، مکانیک، هوا و فضا، الکترونیک،‌ عمران و معماری مشغول به ارائه آموزش به دانشجویان می باشند. از جمله دانشگاه های ترکیه در مهندسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دانشگاه فنی استانبول Istanbul Technical University
  2. دانشگاه فنی خاورمیانه Middle East Technical University
  3. دانشگاه بغازیچی Bogazici University
  4. دانشگاه یلدیز Yildiz Teknik University
  5. دانشگاه فرات Firat University
  6. دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University
  7. دانشگاه بیلکنت Bilkent University
  8. دانشگاه قاضی Gazi University
  9. دانشگاه فنی کارادنیز Karadeniz Teknik University
  10. دانشگاه اژه Ege University

 

برترین دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی

کشور ترکیه در زمینه های پزشکی نیز دارای دانشگاه های معتبری در خاورمیانه و اروپا می باشد که این موضوع هم به تاریخ این کشور مربوط می شود و هم به پیشرفت علم مدرن در کشور ترکیه در نتیجه برای تحصیل در رشته های پزشکی نیز دانشجویان بسیاری مقصدشان کشور ترکیه می باشد.

  1. دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University
  2. دانشگاه استانبول Istanbul University
  3. دانشگاه آنکارا Ankara University
  4. دانشگاه اژه Ege University
  5. دانشگاه مارمارا یا مرمره Marmara University
  6. دانشگاه دوکوز ایلول Dokuz Eylul University
  7. دانشگاه قاضی Gazi University
  8. دانشگاه کوچ Koc University
  9. دانشگاه آک دنیز Akdeniz University

 

برترین دانشگاه های ترکیه در رشته های علوم انسانی

معمولا پذیرش در رشته های علوم انسانی در کشورهای خارج سخت تر از رشته های دیگر می باشد به دلیل شرایطی که این رشته ها از لحاظ موضوعی دارند. اما تحصیل در این رشته ها در دانشگاه های معتبر ترکیه فرصت مناسب و خوبی را برای دانشجویان فراهم می کند. دانشجویان می توانند در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در این دانشگاه ها تحصیل کرده و برخی از این دانشگاه ها با کشورهای اروپایی پروژه های تحقیقاتی مشترکی را نیز انجام می دهند. از جمله برترین دانشگاه ها در رشته های علوم انسانی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. دانشگاه تد Ted University
  2. دانشگاه بیلکنت Bilkent University
  3. دانشگاه Hasan Kalyoncu University
  4. دانشگاه کوچ Koc University
  5. دانشگاه Istanbul Sehir University
  6. دانشگاه Bahcesehir University

 

برترین دانشگاه های ترکیه در رشته هنر

غنای فرهنگی کشور ترکیه و ادبیات ترکی و داشتن ریشه های مشترک با زبان فارسی این کشور را برای تحصیل در رشته هنر یکی از کشورهای جذاب و مناسب تبدیل کرده است. در این خصوص شما در رشته های هنری کلاسیک و مدرن شانس تحصیل را در ترکیه خواهید داشت.

  1. دانشگاه Kadir Has University
  2. دانشگاه بیلکنت Bilkent University
  3. دانشگاه سابانچی Sabanci University
  4. دانشگاه Mimar Sinan Fine University
  5. دانشگاه آنکارا Ankara university

 

تحصیل در ترکیه

در کل کشور ترکیه با توجه به فرهنگ و سبک زندگی مدرن که در بسیاری از شهرهای آن وجود دارد یکی از کشورهای مهم در خاورمیانه برای زندگی و تحصیل تلقی می شود و بسیاری از افراد که توانایی تحصیل و زندگی در کشورهای اروپایی را ندارند می توانند در این کشور به تحصیل و زندگی پرداخته و از امکانات عالی و بروز این کشور استفاده کرده و خود را آماده سفر به اروپا و آمریکا نمایند. ترکیه پلی بین آسیا و اروپا بوده در نتیجه شما می توانید با یک برنامه ریزی مشخص خود را در این مسیر موفقیت قرار داده و با دریافت یک مدرک معتبر از دانشگاه های ترکیه مسیر خود را برای رفتن به اروپا و آمریکا هموارتر نمایید. هر چند تحصیل در بسیاری از دانشگاه های سطح اول ترکیه هم سطح بسیاری از دانشگاه های معتبر اروپایی و آمریکایی می باشد و از روش ها و علم روز دنیا بهره گرفته می شود.

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *