نحوه تندخوانی متن در زبان انگلیسی

تندخوانی متن زبان انگلیسی

نحوه تندخوانی متن در زبان انگلیسی

یادگیری تکنیک تندخوانی می تواند یک مهارت مفید باشد اگر می خواهید یک متن را سریع بخوانید و نیاز دارید که زمان کمی را صرف خواندن متون نمایید. قبل از اینکه بتوانید توانایی خواندن خود را سرعت ببخشید باید متوسط سرعت خود در خواندن را متوجه شوید و با استفاده از روش های مختلف این سرعت را افزایش دهید. برای این منظور در ادامه به یک سری راه کار برای افزایش سرعت خواندن اشاره خواهیم کرد. پس تا آخر این مقاله برای گرفتن نتیجه با ما همراه باشید.

 

درک سرعت خواندن

۱. درک متوسط سرعت خواندن در بزرگسالان

به طور متوسط افرادی که در دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند می توانند در هر دقیقه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه را مطالعه نمایند اگر در حال خواندن متن های معمولی و تخصصی نباشند. یک فردی که در خواندن قوی می باشد می تواند در هر دقیقه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کلمه را بخواند و یک فرد ماهر در خواندن می تواند ۱۰۰۰ کلمه را در یک دقیقه مطالعه نماید. این موضوع به این معنا است که یک خواننده متوسط تقریبا ۵ برابر آهسته تر از یک فردی است که به خوبی می تواند متنی را بخواند و ۱۰ برابر آهسته تر از فردی است که در این کار مهارت دارد. برای بهبود مهارت خواندن اگر یک فرد متوسط یا خوب هستید برای اینکه بتوانید به سطح بالایی برسید نیاز به یک سری تکنیک برای سرعت بخشیدن به نحوه خواندن دارید. بخاطر داشته باشید در طول این مسیر براساس نوع متنی که می خوانید دچار نوساناتی خواهید شد. در کل:

۱. یک خواننده ضعیف در هر دقیقه قادر به خواندن ۱۰۰ تا ۱۱۰ کلمه است.

۲. یک خواننده متوسط در هر دقیقه قادر به خواندن ۲۰۰ تا ۲۴۰ کلمه است.

۳. یک خواننده خوب در هر دقیقه قادر به خواندن ۳۰۰ تا ۴۰۰ کلمه است.

۴. یک خواننده عالی در هر دقیقه قادر به خواندن ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه است.

 

لازم به ذکر است کسانی که زبان انگلیسی برای شان به عنوان زبان دوم محسوب می شود برای اینکه بتوانند بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه در هر دقیقه بخوانند همواره این کار برای شان یک چالش بوده و برخی بر این باورند که این افراد باید با سرعت پایین تری به خواندن متن در انگلیسی بپردازند تا بتوانند با اطمینان درک درستی از مفهوم متن را داشته باشند. اما ما در این مطلب می خواهیم به شما کمک کنیم تا بتوانید متون انگلیسی را سریع تر از حد معمول بخوانید و درک درستی از مفهوم متن را نیز کسب نمایید.

 

۲. از رابطه بین سرعت خواندن و درک متنی که می خوانید مطلع باشید

اینکه بتوانید یک تندخوان باشید لزوما به این معنی نمی باشد که توانایی درک و فهم جزئیات و نکاتی را که در متن وجود دارد را نیز خواهید داشت. در واقع، ممکن است با بالا رفتن سرعت خواندن تان درک شما از متنی که در حال خواندن هستید کاهش یابد. کلماتی که خیلی برای تان متداول نبوده و یا کلماتی که طولانی تر می باشند زمان بیشتری را برای خواندن از شما صرف می کنند و درک کردن شان نیز طولانی تر خواهد بود. با بالا بردن سرعت تان در خواندن ممکن است نسبت به یک سری کلمات کلیدی و مهم در متن بی توجه شوید و درک شما از متن با مشکل و سردرگرمی دچار خواهد شد.

بسیاری از زبان شناسان نظرشان این است که بسیار مهم است که شما دایره لغات تان را افزایش دهید و متون زیادی را از موضوعات مختلف مطالعه نمایید تا بتوانید سرعت خواندن تان را افزایش دهید. این موضوع باعث می شود تا همزمان که در حال افزایش سرعت خواندن تان هستید درک شما از محتوای متن نیز افزایش یابد.

 

۳. سرعت خواندن تان را ارزیابی کنید

میزان سرعت خواندن تان را با استفاده از یک متن و یک زمان سنج بدست آورید. از یک متن که حداقل حدود ۵ تا ۱۰ صفحه A4 می باشد استفاده نمایید و مراحل زیر را برای فهم این موضوع انجام دهید:

 

۱. تعداد کلمات را در ۵ خط اول متن شمارش نمایید. سپس این تعداد را بر ۵ تقسیم کرده تا متوسط تعداد کلمات در هر خط بدست آید. مثلا تعداد کلمات در ۵ خط ۷۰ می باشد که اگر تقسیم بر ۵ شود متوسط کلمات در هر خط ۱۴ کلمه خواهد بود.

 

۲. تعداد خطوط متن مورد نظر را برای ۵ صفحه شمارش کنید و سپس تعداد خطوط بدست آمده را بر ۵ تقسیم کرده تا متوسط خطوط در هر صفحه را بدست آورید سپس این تعداد را در متوسط کلمات در هر خط ضرب نمایید تا متوسط کلمات در هر صفحه مشخص شود. فرض کنید اگر تعداد خطوط در پنج صفحه برابر ۱۹۵ باشد اگر این تعداد را بر ۵ تقسیم کنید تعداد متوسط خطوط در هر صفحه برابر ۳۹ خط می شود و اگر این عدد را در مقدار متوسط هر کلمه در هر خط یعنی عدد ۱۴ ضرب نمایید تعداد متوسط کلمه در هر صفحه بدست خواهد آمد که برای این حالت ۵۴۶ کلمه در هر صفحه خواهد شد.

 

۳. زمانی که میزان متوسط کلمات در هر صفحه را بدست آوردید به مدت زمان یک دقیقه شروع به خواندن متن مورد نظر کنید. سعی کنید تا جایی که می توانید متن را سریع بخوانید اما به صورتی که موضوع متن را نیز درک کنید.

 

۴. بعد از این که متن را در زمان یک دقیقه مطالعه کردید خواندن را متوقف کنید و شروع به شمردن تعداد خطوطی که در این مدت زمان خوانده شده نمایید. سپس تعداد خطوط خوانده شده را در متوسط تعداد کلمات در هر خط ضرب کنید. به عنوان مثال اگر در یک دقیقه توانسته باشید ۲۶ خط را مطالعه کرده باشید با ضرب این عدد در ۱۴ شما ۳۶۴ کلمه در یک دقیقه خوانده اید که به این معنی است که شما یک خواننده خوب می باشید براساس استانداردهای بیان شده.

 

به سرعت مطالعه تان شتاب دهید

۱. یک فعالیت افزایش سرعت را تمرین کنید

این تمرین به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چگونه یک متن را سریع بخوانید و نیز بتوانید آن را درک کنید. هدف از انجام این تمرین این است که متن های قدیمی را به صورت سریع دوباره بخوانید و به آرامی به سمت متن های جدید بروید تا زمانی که بتوانید آن ها را با سرعت خوانده و قادر به درک شان باشید. برای این کار به متن های یک الی دو صفحه ای و یک زمان سنج نیاز خواهید داشت.

 

۱. زمان سنج را بر روی یک دقیقه تنظیم کنید و سعی کنید هر میزان از متن را که می توانید را مطالعه کنید. زمان سنج را در یک دقیقه متوقف کنید.

 

۲. دوباره زمان سنج را بر روی یک دقیقه تنظیم کرده و متن مورد نظر را دوباره از اول بخوانید. سعی کنید میزان بیشتری از متن نسبت به قبل را در این یک دقیقه مطالعه کنید.

 

۳. این تمرین را برای بار سوم و چهارم نیز تکرار نمایید و هر دفعه سعی کنید میزان بیشتری از متن را نسبت به دفعه قبل مطالعه نمایید.

 

 

۲. به یک مطالعه زمان بندی شده بپردازید

این یک تمرین زمان بر است که شما باید یک متن کوتاه را چندین بار بخوانید تا زمانی که سرعت خواندن تان بهبود یابد. سرعت خواندن تان را در ذهن داشته باشید و در پایان تمرین از آن به عنوان معیار در تمرین های دیگر استفاده نمایید. تلاش کنید سرعت خواندن تان را به مرور بیشتر کنید و در هر بار خواندن متن سریع تر از قبل عمل نمایید.

۱. با یک پاراگراف ۱۰۰ کلمه ای آغاز کنید. زمان سنج را بر روی ۲ دقیقه قرار دهید.

 

۲. سعی کنید پاراگراف را ۴ بار در طول آن دو دقیقه مطالعه کنید. هدف تان حداقل این باشد که در هر دقیقه ۲۰۰ کلمه را مطالعه کرده باشید.

 

۳. زمانی که قادر به خواندن پاراگراف برای ۴ بار در دو دقیقه شدید، به متن بعدی بروید که یک پاراگراف ۲۰۰ کلمه ای است که باید ۸ بار در ۴ دقیقه خوانده شود.

 

۴. با انجام این روند به مرور سرعت خواندن شما بهتر خواهد شد.

 

۳. از یک خط کش یا خودکار برای دنبال کردن کلمات استفاده کنید

در زمان خواندن سرعت شما می تواند کند شود به دلیل برگشت دوباره و بازخوانی یک جمله یا سطر به دلیل اینکه یا مفهوم آن قسمت را درک نکرده اید و یا اینکه اشتباها به یک سطر دیگری رفته اید. برای اینکه بتوانید این مشکل را پوشش دهید بهتر است از یک خط کش یا خودکار یا مداد برای این موضوع بهره بگیرید تا مسیر کلمات را گم نکنید. با اینکار حتی می توانید سرعت خود را در خواندن بسنجید و براساس مکانی که مداد یا خودکار شما خط کشی کرده سرعت خود را محک بزنید و در بار دوم نسبت به مکان قبلی خواهید دید که چه میزان سریع تر متن را مطالعه کرده اید.

 

۴. زمانی که در حال مطالعه هستید با خود صحبت نکنید

بسیاری از افراد تلاش می کنند متن را در حالی که مشغول مطالعه آن هستند تفسیر نمایند. این عادت می تواند سرعت خواندن شما را کند نماید همانطور که صحبت کردن خود یک کار نسبتا کند است. همانطور که گفته شد میزان متوسط کلمات در صحبت کردن ۲۵۰ کلمه در دقیقه است و این میزان خیلی سریع محسوب نمی شود.

مطالعه خود را محدود کنید تا بیشتر ذهن و چشم تان درگیر خواندن شود تا اینکه درگیر خواندن واقعی متن شوید. تفسیر متن سرعت شما را کم می کند و باعث می شود تا ذهن تان مشغول دو موضوع شود و تمرکزتان را از روی متن از بین می رود. متن شعر و نمایشنامه برای اجرا شدن نوشته می شوند بنابراین بسیار سخت می باشد که این گونه متن ها را تفسیر نکنید. در واقع، تفسیر این نوع از متون به درک بهتر آن ها کمک خواهد کرد. حتی ممکن است خواندن بلند این گونه متن ها به شما برای درک بهتر موضوع و مفهوم شان کمک نماید. با این حال، باز هم به احتمال زیاد سرعت خواندن شما را کاهش خواهند داد.

 

۵. قبل از خواندن کامل متن یک نگاه اجمالی به آن بیاندازید

اگر می خواهید میزان سرعت خواندن خود را بالا ببرید و همچنین درک خود از موضوع متن را بیشتر نمایید می توانید یک پیش خوانی کلی به اندازه ۳۰ تا ۶۰ ثانیه قبل از خواندن کل متن داشته باشید.

۱. اول با خواندن عنوان های متن مانند عنوان فصول یا بخش های مختلف شروع نمایید

۲. همه تیترها و زیرعنوان ها را مطالعه نمایید.

۳. به نکات و قسمت هایی که به آن به شکل های مختلف تاکید شده توجه کنید

۴. به عکس ها و نمودارهای داخل متن از هر نوعی یک نگاه کلی بیاندازید

۵. جمله اول هر پاراگراف را بخوانید مخصوصا اولین جمله از پاراگراف اول و پاراگراف آخر متن

۶. بعد از اینکه این کار را انجام دادید از خود بپرسید: منظور اصلی متن چیست؟ منظور و مقصود نویسنده از نوشتن این متن چه بوده؟ مدل نوشتاری متن مورد نظر چه می باشد، رسمی، غیررسمی، تخصصی و.. ؟ اگر به خوبی متن را یک پیش خوانی کلی کرده باشید قادر خواهید بود تا به سوالات مطرح شده پاسخ دهید.

 

۶. متن را به چند بخش تقسیم کنید

چند بخش کردن متن به گروه های کوچک تر با معنی، که باعث می شود تا لغات راحت تر در ذهن قرار گیرند و معنی آن ها راحت تر درک شود یکی از راه های موثر برای درک بهتر موضوع یک متن می باشد. اما باید به این موضوع توجه کنید که این تقسیم بندی باید به صورت درست و هدفمند انجام گیرد که هر بخش دارای یک معنی خاص باشد و به صورت جداگانه نیز قابل درک نیز باشد.

 

۷. متن را با یک هدف مشخص بخوانید

خواندن یا مطالعه یک متن با توجه به پیدا کردن یک سوال و یا به هدف پیدا کردن و یا فهم یک موضوع شما را به یک خواننده حرفه ای تر و سریع تر تبدیل خواهد کرد. به متن مورد نظر طوری توجه کنید که انگار دنبال جواب یک پاسخ می گردید و یا می خواهید به یک هدف مشخص دست پیدا کنید. با استفاده از عناوین و تیترهای فصل ها و بخش های مختلف و تبدیل کردن آن ها به یک سوال می توانید به این موضوع دست یابید. به عنوان مثال، اگر عنوان یک قسمت از متن دلایل گرم شدن زمین باشد شما می توانید آن را به یک سوال همچون، دلایل گرم شدن زمین چه می باشد؟ تبدیلش کنید سپس می توانید با یک هدف مشخص به خواندن متن بپردازید و در این حالت به دنبال کلمات کلیدی خواهید گشت برای اینکه به سوال پاسخ دهید. در این حالت مطالعه شما هدفمند خواهد شد و به شما اجازه می دهد که سریع تر متن را بخوانید و بتوانید یک درک مناسب از متن داشته باشید.

 

۸. سرعت خواندن خود را با خواندن متن های سخت به چالش بکشید

زمانی که شروع به سرعت بخشیدن زمان مطالعه خود می کنید باید با استفاده از متن های مختلف خود را در این معقوله به چالش بکشید تا با تمرین بیشتر این قدرت تندخوانی را در خود به خوبی تقویت نمایید. یکی دیگر از مزایای خواندن متن های مختلف گسترش دادن دایره واژگان تان است و باعث می شود کمتر در زمان مطالعه متون به دلیل اینکه کلمه ای را بلد نیستید توقف کنید و زمان کمتری را صرف خواندن متن نمایید. بخاطر داشته باشید برخی از متن ها مخصوصا متون تخصصی در حوزه های مختلف چون پزشکی، حقوق و غیره را نمی توان به سرعت مطالعه کرد و درک درستی از مفهوم آن ها بدست آورد و برای اینکه در این مدل متون بتوانید به یک سطح خوب و مناسب از سرعت مطالعه دست یابید باید زمان بیشتری را صرف نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 در مورد “نحوه تندخوانی متن در زبان انگلیسی”

  1. مطلب شما عالی بود . . . اما به شرطی که کمیت را فدای کیفیت نکنیم و مطلب یا کلمه را در خواندن سریع هستیم . درست ادا کنیم . و قانون وصل کلمات به هم هم را بلد باشیم . و شکل مخفف کلمه را بلدم باشیم تا در زمان کمتری . تند خوانی به فرا و هایپر تاثیر گذار باشد . من که از مقاله شما آموختم . سپاسگزارم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *