هموفون یا هم آوایی (Homophone)

هموفون ها در زبان انگلیسی

ابهام در واژه‌هایی که یک صدا هستند ولی املای آن ها ما را به دردسر می اندازد در همه زبان ها به چشم می‌خورد؛ ولی در انگلیسی با دقت بیشتری بررسی شده است. هموفون‌ها، دو یا چند کلمه هستند که تلفظ یکسانی دارند، اما معانی متفاوتی دارند. برای مثال، واژه‌های «hear» و «here» هم‌آوا هستند، ولی به معنای چیزهای کاملاً متفاوتی هستند، حتی اگر به نظر شبیه باشند.

 

هموفون چیست؟

هموفون چیست ؟

قبل از شروع، مهم است که منظورمان از “هموفون” را به صورت مشخص تعریف کنیم. این کلمه گاهی اوقات با اصطلاحات مشابه اشتباه گرفته می‌شود، بنابراین بیایید با نگاهی به یک تعریف ساده از هموفون شروع کنیم. هموفون ها کلماتی هستند که مانند یکدیگر تلفظ می‌شود؛ اما معنای متفاوتی دارند و از نظر املایی می توانند متفاوت باشند، مانند (carat) به معنی عیار و (carrot) به معنی هویج، یا مثل واژه های (they’re) و (their) و(there) که نمونه های عام تری هستند.

 

چند نمونه هموفون

اکنون که ما یک تعریف مناسب از هموفون داریم، اجازه دهید به چند نمونه از هموفون‌ها نگاهی بیندازیم:

در زبان انگلیسی، تعداد زیادی کلمه با دو هموفون و تقریبا 90 کلمه وجود دارد که دارای سه هموفون هستند. بعضی کلمات هموفون‌های بیشتری دارند. در این لیست، 10 نمونه از هموفون های رایج را قرار داده ایم. بنابراین، اگر دانش‌آموزانتان بپرسند «هموفون چیست؟»، چند مثال مفید برای کمک به آنها خواهید داشت:

  1. There vs Their vs They’re
  2. To vs Too vs Two
  3. Bough vs Bow
  4. Lead vs Led
  5. Sell vs Cell
  6. Hear vs Here
  7. Sea vs See
  8. Bear vs Bare
  9. Flower vs Flour
  10. Ate vs Eight

 

انواع مختلف هموفون چیست؟

در حالی که ما تعریف مفیدی از هموفون به دست آوردیم و چند نمونه را از نظر گذراندیم، ممکن است ندانید که انواع مختلفی از هموفون وجود دارد. بیایید نگاهی دقیق تر به این انواع مختلف داشته باشیم:

 

شبه هموفون(pseudo-homophone) چیست؟

شبه هموفون، همآوایی است که از نظر آوایی یکسان است. با این حال، تقریباً در همه موارد شبه هموفون ها در واقع کلمات واقعی نیستند. به عنوان مثال، کلمه “blue” و غیر کلمه “bloo” را می توان شبه هموفون در نظر گرفت. به همین ترتیب، کلمه groan و املای منسوخ “grone” شبه هموفون هستند.

 

هموفون نزدیک (near homophone) چیست؟

هموفون نزدیک کلمه ای است که تقریباً مشابه کلمه دیگری تلفظ می شود، اما معنای متفاوتی دارد و املای آن کمی متفاوت است. بر خلاف هموفون های کامل، که همانطور که می دانیم تلفظ یکسانی دارند، هموفون‌های نزدیک ممکن است یک صدا یا حرف داشته باشند که باعث می شود به طور متفاوتی به صدا درآیند. اکنون که ما یک تعریف ازهموفون نزدیک داریم، این نمونه‌ها را به دقت بررسی کنید:

  • Except and Accept
  • Proceed and Precede
  • Worn and Warn

یک نمونه: (Weather and whether)

برای کمک به درک بهتر هموفون ها و اینکه چرا آنها می توانند باعث سردرگمی کودکان و بزرگسالان باشند، بیایید کلمات “آب و هوا” و “آیا” را بررسی کنیم. این دو از رایج ترین هموفون ها هستند که موجب اشتباه نیز هستند، و در حالی که دقیقاً یکسان هستند، معانی کاملاً متفاوتی نیز دارند.

  1. آب و هوا (Weather)

«آب و هوا» اسمی است که به شرایط جوی فعلی اشاره دارد، مانند باد، باران یا آفتابی. در اینجا چند نمونه از “آب و هوا” در یک جمله آورده شده است:

The weather is awful today.

I’ll check the weather to see if I need to wear a coat.

The weather is going to be hot and sunny tomorrow

امروز هوا افتضاحه

من آب و هوا را بررسی می کنم تا ببینم نیازی به پوشیدن کت دارم یا خیر.

فردا هوا گرم و آفتابی خواهد بود.

  1. اینکه آیا (Whether)

(Whether)  نه اسم است و نه فعل – بلکه یک ادات ربط است که دو کلمه یا دو عبارت را در یک جمله به هم می پیوندد و مشابه کلمه “if” استفاده می شود. در اینجا چند مثال از نحوه استفاده از ” Whether ” در یک جمله آورده شده است:

I’m going to follow my dreams, whether you like it or not.

No matter whether it’s night or day, my cat is asleep.

I don’t know whether to go to the park or to the cinema.

من به دنبال رویاهایم خواهم رفت، چه بخواهی و چه نخواهی

فرقی نمی کند شب باشد یا روز، گربه من خواب است.

نمی دانم به پارک بروم یا سینما.

 

چه زمانی کودکان در مورد هموفون ها یاد خواهند گرفت؟

چگونه می توانم به کودکان در مورد هموفون آموزش دهم؟

در انگلستان و بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان، کودکان باید فهرستی از هموفون ها را طبق برنامه درسی ملی یاد بگیرند. آنها با هموفون‌های رایج‌تر و راحتتر شروع می کنند و املا و معنی آن را یاد می‌گیرند. در اینجا چند نمونه از هموفون هایی که در هر سال در کلاس انگلیسی یاد می گیرند آورده شده است که برای زبان آموزان نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود و می تواند اهمیت دو چندان این موضوع را بار دیگر به شما گوشزد نماید:

Year 2
Night Knight
Here Hear
Sea See
Year 3 & 4
Break Brake
Fair Fare
Groan Grown
Year 5 & 6
Farther Further

 

چگونه می توانم به کودکان در مورد هموفون آموزش دهم؟

آموزش هموفون‌ها می تواند مزایای زیادی برای یادگیرندگان جوان داشته باشد، از جمله واضح تر کردن نوشته های آنها و درک آسان تر. هم‌آوا‌های زیادی مانند تاثیرگذاشتن ( affect) و اثر (effect)  که شبه هموفون هستند، وجود دارد که می‌تواند منبع سردرگمی برای کودکان و بزرگسالان باشد. آموزش تعریف هموفون به بچه ها و نشان دادن اینکه کدام کلمات هموفون هستند می تواند به آنها کمک کند تا از دام های املایی و نگارشی مانند این جلوگیری کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری هموفون‌های انگلیسی، استفاده از کاربرگ‌ها یا فعالیت‌هایی است که زبان‌آموزان را تشویق به شناسایی آنها، مطالعه و نمایش فهرست‌ها یا جلوه های مصور کلمات (word mats)، بازی‌های لغات واژگانی، یادآوری هم‌آواها و استفاده از آنها در نوشتار می‌کند. فراموش نکنید که دانش کودکان را از هموفون ها به صورت گفتاری و نوشتاری امتحان کنید.

 

دوره مکالمه فشرده انگلیسی

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *