یادگیری زبان انگلیسی با تد تاک (TED Talk)

یادگیری زبان انگلیسی با سخنرانی تد ted talks

برای یادگیری زبان انگلیسی راه های متنوع و جذابی وجود دارد که هر شخص متناسب با سطح و علاقه خود می تواند از آن ها بهره لازم را ببرد تا در کمترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب برسد. یکی از روش های فوق العاده برای یادگیری زبان انگلیسی در منزل و سرکلاس های زبان، استفاده از سخنرانی های تد برای تقویت زبان است.

سخنرانی های TED مطالب رایگان و جذابی را برای آموزش و یادگیری زبان انگلیسی ارائه می دهند. علاوه بر اینکه می توان از این سمینار ها در مطالعه خودخوان زبان انگلیسی استفاده کرد، معلمان نیز می توانند از آن ها برای تقویت واژگان و تمرین مهارت شنیداری زبان آموزان خود استفاده کنند تا باعث ایجاد علاقه و انگیزه در زبان آموزان شوند. دراین مقاله سعی داریم تا توضیح می دهیم که چرا و چگونه گفتگو های TED Talks برای تقویت زبان انگلیسی عالی هستند.

 

تد تاک چیست؟ TED Talks

تد TED مخفف کلمات Technology, Entertainment, Design به معنی تکنولوژی، سرگرمی و طراحی است. مجموعه تد یک مجموعه همایش جهانی به شمار می رود که در سرتاسر دنیا با شعار ” ایده ها ارزش گسترده شدن را دارند.” برگزار می شوند. همایش های تد توسط موسسه Sapling در سال 1984 بنیان گذاری شدند. سخنرانی های تد تاک TED Talks به صورت رایگان در وبسایت TED.com در اختیار عموم قرار می گیرد.

سخنرانی تد با زیرنویس انگلیسی همیشه منابع خوبی برای کمک به زبان آموزان در بهبود زبان انگلیسی بوده اند. در این مقاله ، با یکی از راحت ترین روش ها و در عین حال موثر برای یادگیری زبان انگلیسی با فیلم های تد تاک TED Talks آشنا می شوید.

 

سخنرانی های تد TED Talks چیست؟

یادگیری زبان انگلیسی با سخنرانی تد ted talks

این مجموعه عظیم از سخنرانی های کوتاه و تاثیرگذار تشکیل شده است که افراد حاضر در کنفرانس ها از سراسر جهان در آن حضور پیدا می کنند و در مورد هر موضوعی که به آن اهمیت داده می شود صحبت می کنند. سخنران ها چهره های شناخته شده علمی، هنری و گاها ناشناخته اما متخصص هستند. سخنرانی های تد شامل موضوعات متنوع بسیاری از جمله: فن آوری، امور مالی، رشد شخصی، الهام بخش زندگی، پیشرفت شغلی، یادگیری زبان، پزشکی، اقتصاد، سیاست، جامعه شناسی، ریاضیات، تجارت ، علم، خلاقیت، تدریس و غیره می شود.

این کنفرانس ها نه تنها به عنوان بهترین فیلم های آموزشی در اینترنت، بلکه یکی از بهترین منابع ویدیویی برای کلاس های ESL آموزش زبان انگلیسی نیز هستند. هدف سخنرانی های TED، گسترش ایده ها در دنیاست.

 

مزیت یادگیری زبان انگلیسی با سخنرانی های تد TED Talks

یادگیری زبان انگلیسی از طریق TED قطعاً به شما کمک می کند که تمام مهارت های زبان انگلیسی خود را بهبود دهید. هرچه بیشتر گفتگو های تد تاک TED Talks را تماشا کنید، مهارت گوش دادن به زبان انگلیسی شما بهتر می شود. تماشا ted talk با زیرنویس انگلیسی که توسط سخنرانان و متخصصان از سراسر جهان انجام می شود، موجب می شود که شما در معرض لهجه های مختلف زبان انگلیسی قرار بگیرید و بتوانید آن ها را از هم تشخیص دهید.

دایره واژگان انگلیسی تان افزایش می یابد. تماشای گفتگوهای TED باعث می شود که با طیف گسترده ای از واژگان و عبارات کاربردی در موضوعات متنوع و همچنین نوع تلفظ و کاربرد کلمات در جملات به عنوان مثال نحوه استفاده از واژگان غیررسمی برای گفت و گوهای روزانه، واژگان نیمه رسمی برای نوشتن نامه ها، ارائه ها، امتحانات دانشگاهی و مدرسه ای آشنا شوید.

دانش و اطلاعات عمومی خود را در مورد موضوعات مختلف در جهان افزایش دهید

کنفرانس های تد TED موضوعات گسترده ای را پوشش می دهد، که اطلاعات زیادی را در زمینه های مختلف به شما می دهد و چشم انداز جدیدی را درباره موضوعات موجود به وجود می آورد. همچنین با تماشای این گفت و گوها دیدتان باز تر شده و از آنها الهام میگیرید تا ایده های جدید تری را بیافرینید.

افزایش مهارت های صحبت کردن

با تماشای این ویدئو ها می توانید شیوه ی صحبت کردن و مهارت سخنرانی افراد مشهور را تقلید کنید و در روابط و مکالمات خود از آن ها استفاده کنید.

 

چطور با سخنرانی های تد تاک TED زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

اینگونه نیست که شما فقط با تماشای سخنرانی های تد زبان انگلیسی را از بر شوید. برای اینکه این یادگیری تاثیر گذار و کارآمد باشد بایستی طبق اصول زیر پیش بروید.
قدم اول برای یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از سخنرانی های تد تاک TED Talks انتخاب صحیح ویدئو است. شما باید از بین گفتگوهای TED آن را که متناسب با سطح زبان انگلیسی تان و علایق تان است، انتخاب کنید. اگر سخنرانی های ted که فراتر از سطح تان است را انتخاب کنید، کاملا سردرگم می شوید و چیزی از محتوای سخنرانی را متوجه نمی شوید. مسئله بعدی انتخاب موضوع مورد علاقه تان است. بهترین ویدئو یا فیلم برای شما باید از موضوعات مورد علاقه و جذاب برای شما باشد.

 

چگونه کلیپ های سخنرانی تد مورد علاقه ی خود را برای یادگیری پیدا کنیم؟

برای این منظور می توانید از وبسایت یوتیوب YouTube استفاده کنید تا موضوع مورد علاقه خود را پیدا کنید اما این روش مقداری زمان بر است. روش بعدی استفاده از نرم افزار فوق العاده کاربردی eJOY است. برنامه eJOY برای یادگیری زبان انگلیسی از روی ویدئو های مختلف طراحی شده است. برنامه eJOY را بر روی گوشی خود نصب کنید و در قسمت جستجوی فیلم، سخنرانی های تد TED Talk را جستجو کنید. در قسمت جستجو برنامه eJOY، با وارد کردن کلمه های کلیدی و فیلتر کردن موضوع ها، یا سطح زبان انگلیسی خود، ویدئو های مرتبط را به راحتی و در کم ترین زمان ممکن پیدا کنید.

همچنین می توانید از YouTube Connect استفاده کنید تا یک سخنرانی TED در یوتیوب YouTube را به eJOY تبدیل کنید. بهتر است سخنرانی تد را با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید زیرا که تماشای کل ویدیو با زیرنویس انگلیسی یک یا دو بار به شما کمک می کند تا ایده کلی در سخنرانی را درک کنید. بار اول ویدئو را بدون توقف تماشا کنید تا ببنید چقدر از موضوع را متوجه می شوید سپس برای بار دوم آن را با مکث و دقت بیشتری تماشا کنید و کاملا به زیر نویس ها توجه کنید هر جا که کلمات را متوجه نشدید ویدئو را متوقف کرده و جملات و کلمات جدید را با استفاده از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی پیداکنید و آن ها را در جایی یادداشت کنید تا دوباره بتوانید آن ها را مرور و تکرار کنید. با این روش مهارت لیسنینگ listening و واژگان خود را تقویت می کنید.

برای دیدن سخنرانی های تد می توانید از خود برنامه ted نیز استفاده کنید و با رفتن به دسته بندی های آن براساس علایق خود سخنرانی مورد نظر را با زیرنویس انگلیسی ببینید. اپلیکیشن ted talk براحتی در دسترس است اما شاید برخی اوقات برای استفاده نیاز به استفاده از فیلترشکن باشد. در این برنامه زیرنویس فارسی موجود نیست. اما در یوتیوب و آپارت می توانید با سرچ کردن سخنرانی تد با زیرنویس همزمان انگلیسی و فارسی را مشاهده نمایید.

 

چطور با استفاده از سخنرانی های تد مهارت صحبت کردن خور را بهبود بخشیم؟

یادگیری زبان انگلیسی با سخنرانی تد ted talks

برای اینکه همزمان روی صحبت کردن خود نیز کار کنید می توانید از روش زیر کمک بگیرید.

ابتدا فیلم را به قطعات کوچک تری تقسیم کنید و زمان بیشتری را صرف یادگیری کنید. زیرا که کار کردن با کلیپ های کوتاه کارآمدتر از کار با فیلم های طولانی است. همچنین، شما می توانید به جای کل یک ویدیوی طولانی، فقط قسمت های مورد علاقه خود را تماشا کنید و روی آن ها متمرکز شوید. برای این کار می توانید از قابلیت برش کلیپ Cut A Clip در نرم افزار eJOY استفاده کنید تا قطعات مورد علاقه خود را هر چند بار که مایل هستید، تماشا کنید. هنگام تمرین زبان انگلیسی با فیلم های تد تاک، بهتر است از کلیپ ویدئویی کوتاه حداکثر سه دقیقه استفاده کنید. چندین بار ویدئو تقسیم شده را تماشا کنید و حتما کلمات جدید را جستجو کرده و آن ها را با صدای بلند برای خود تکرار کنید تا کلمات جدید را فراموش نکنید. ویژگی جالب نرم افزار ای جوی eJOY این است که شما می توانید هر فیلم یا سخنرانی را جستجو کرده، آن ها را به قطعات کوچک تری تقسیم کرده و برای مرور و تمرین بیشتر آن ها را به بازی تبدیل کنید.

این برنامه با استفاده از لغات و عبارات موجود در کلیپ مشخص شده، برای شما بازی طراحی می کند و به شما این امکان را می دهد تا مهارت های گوش دادن listening و صحبت کردن speaking را به صورت عمیق تمرین کنید.

 

به صورت فعالانه گوش دهید

گوش دادن فعالانه یعنی با تمرکز بالا و دقت بسیار به تمام جزئیات کلیپ گوش دهید و از هیچ کلمه یا عبارتی بدون اینکه کاملا آن را درک کرده باشید، عبور نکنید. این روش از گوش دادن به فرم های زبان در سطح کلمه و کاربرد آن در جمله می پردازد.

هر گفتگو را با دقت و هر چند بار که می خواهید گوش دهید.

به صورت مداوم سخنرانی را متوقف کرده و جملات را تکرار کنید.

سپس سخنرانی را دوباره تماشا کرده و آن چه که تکرار کردید را با زیرنویس مقایسه کنید.

 

بازی و آزمون های زبان انگلیسی Game and Quiz

با استفاده از بازی ها و آزمون ها از فراموش کردن کلمات جدید جلوگیری کنید. در اپلیکیشن eJOY بازی ها و آزمون های Quiz متنوعی برای تقویت واژگان موجود در کلیپ های انتخاب شده وجود دارد. به عنوان مثال با پر کردن جاهای خالی نه تنها لغات را بخاطر می سپارید بلکه از نحوه ی استفاده و کاربرد کلمه در جمله نیز مطلع می شوید.

 

بازی سایه Shadow

بر اساس بازی سایه، شما مهارت های صحبت کردن و تلفظ صحیح کلمات را به صورت فعالانه تمرین می کنید. قابلیت جالب دیگر برنامه eJOY این است که شما می توانید از قابلیت ضبط صدای خود برای تکرار عبارات و جملات انگلیسی موجود در سخنرانیها استفاده کنید. به هر خط از سخنرانی های تد گوش دهید، کلیپ را متوقف کرده و برای شروع ضبط صدای خود، روی نماد ضبط (نماد میکروفون) بزنید. برای متوقف کردن ضبط دوباره نماد میکروفون را لمس کنید. سپس اپلیکیشن eJOY با بهره گیری از آخرین فن آوری تشخیص گفتار، صدای شما را تجزیه و تحلیل می کند و همه خطاها و مشکلات تلفظ شما را به شما نشان می دهد.

 

تقویت مهارت نوشتن زبان انگلیسی writing

مهارت دیگری که شما با تماشای سخنرانی های تد و با استفاده از نرم افزار eJOY می توانید آن را تقویت کنید، مهارت نوشتار writing است. نوشتن یکی از بهترین و موثر ترین روش ها برای بهبود و تسلط بر مهارت شنیداری listening شما است. برای اینکه بتوانید هر آنچه که می شنوید را به نوشتن تبدیل کنید، مغز شما باید سخت و سریع کار کند تا اطلاعات جدید را پردازش کند. به این معنی است که ذهن شما بایستی به صورت همزمان روی مهارت های گوش دادن و نوشتن کار کند.

اگر در نوشتن سرعت بالایی دارید می توانید همزمان که گوش می کنید جملات را بنویسید. اما اگر تازه کار هستید و برای نوشتن به زمان نیاز دارید، سخنرانی را موقف کنید و شنیده هایتان را تایپ کنید و ادامه ی کلیپ را تماشا کنید و به همین صورت ادامه دهید. با انجام این تمرین به مرور زمان سرعت عمل تان به طرز چشم گیری افزایش پیدا می کند که این مهارت درآزمون های بین المللی مثل آیلتس و تافل به کمک تان می آید.

برای اینکه نوشتن شما موثر باشد باید از ایرادهای خود مطلع شوید که این امکان نیز در eJOY وجود دارد. اپلیکیشن eJOY خطاهای نوشتار شما را نشان می دهد و شما متوجه اشتباهات خود می شوید. برای برطرف کردن ایراد های متن خود می توانید از نرم افزار grammarly نیز استفاده کنید.

 

Role-Play

ویژگی منحصر به فرد دیگر این برنامه، قسمت نقش آفرینی Role-Play است. با استفاده از فعالیت نقش آفرینی Role-Play می توانید به جای هر کدام از شخصیت های موجود در فیلم یا کلیپ صحبت کنید و نقش آن را بازی کنید. این کار به شما کمک می کند تا روان تر و طبیعی تر به زبان انگلیسی صحبت کنید.

 

مرور واژگان آموخته شده

نرم افزار eJOY با استفاده از فناوری تکرار و فاصله به شما در یادآوری واژگان قدیمی تر کمک میکند. شما همچنین می توانید پیشرفت واژگان خود را دنبال کنید تا متوجه تغییرات در زبان انگلیسی خود شوید. شما می توانید پس از مدتی دوباره به صداهای قدیمی ضبط شده ی خودتان که در ابتدای کار با سخنرانی های تد ضبط کرده اید، متوجه ایرادهای تلفظی و حتی گرامری خود بشوید. از سخنرانی های تد می توان در کلاس های زبان انگلیسی برای ایجاد تنوع و افزایش جذابیت کلاس نیز بهره ببرید.
البته استفاده از گفت و گوهای تد تاک در کلاس درس لازم نیست که مطابق اصول گفته شده باشد. در کلاس درس به دلیل کمبود وقت، فقط کافیست که زبان آموزان موضوع کلی را درک کنند و نیازی نیست که هر کلمه را جز به جز متوجه شوند. سخنرانی های تد همچنین راهی عالی برای استخراج واژگان جدید هستند که شامل اصطلاحات فنی، عبارات عامیانه یا فقط کلماتی که قبلاً هرگز فکر نمی کرده اید هستند.

 

استفاده از TED Talks برای مدرسان

یادگیری زبان انگلیسی با سخنرانی تد ted talks

بهترین نکته در مورد TED Talks موضوعات جالب و جدید آنهاست. این به آن معنی است که وقتی در کلاس درس خود از آن ها استفاده می کنید، می توانید آنها را به کلاس های بحث و گفتگو تبدیل کنید تا دانش آموزان نظرات خود را در مورد سخنرانی های تد تاک بیان کنند و با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند.

 

برخی از بهترین سخنرانی های تد TED Talks که میتوانید در کلاس های esl از آن ها استفاده کنید در ذیل آمده است:

1. 4 Reasons to learn a new language

سخنرانی 4 دلیل برای یادگیری یک زبان جدید که توسط John McWhorter ارائه شد، موضوع جالبی برای زبان آموزان و بحث و تبادل نظر در کلاس است.
زبا آموزان را گروه بندی کنید و از آن ها بخواهید در مورد مزایایی که از یادگیری زبان انگلیسی بدست آورده اند و یا انتظار دارند از یادگیری زبان انگلیسی در آینده ی شغلی نصیب شان بشود با یکدیگر صحبت کنند. سپس از آن ها بخواهید تا با گروه دیگر در مورد اینکه فکر می کنند “چگونه انگلیسی زندگی آن ها را تغییر خواهد داد؟” بحث کنند.

 

2. There is more to life than being happy

سخنرانی تد درمورد زندگی فراتر از خوشحال بودن است، توسط Emily Esfahani Smith قبل از پخش کلیپ با زبان آموزان در مورد معنای زندگی صحبت کنید. حتی می توانید یک جلسه قبل تر از آن ها بخواهید تا در مورد این موضوع بنویسند. نوشتن در مورد موضوعی موجب می شود تا زبان آموزان زمان بیشتری را صرف فکرکردن کنند و بدین صورت مطالب بیشتری برای گفتن سر کلاس خواهند داشت.

ابتدا از آن ها بخواهید تا جواب این سوال را که “چه چیزهایی در زندگی برای شما مهم است؟” را در یک کلمه به شما بگویند. زبان آموزان می توانند ایده های مختلفی در این باره داشته باشند که می توان به مسائلی مانند عشق، پول، خانواده، خوشبختی، مسافرت یا غذا اشاره کرد. حتی می توانید به آنها لیستی بدهید و از آنها بخواهید که آن ها را بر حسب اهمیت رتبه بندی کنند تا از اولویت های آن ها با خبر شوید. پس از تماشای سخنرانی تد، از آن ها بخواهید تا اولویت های خود را با آنچه در کلیپ گفته شد مقایسه کنند و اگر نظرشان تغییر کرده است از آن ها دلیلش را بپرسید.

 

3. Why do we sleep?

چرا ما می خوابیم؟ توسط Russel Foster

می توانید درس خود را با طرح سوالاتی از زبان آموزان خود شروع کنید، این که فکر می کنند منظور از خواب چیست؟ چند ساعت در طول شبانه روز می خوابید؟ خواب زیاد خوب است یا نه؟ وغیره. بعد از تماشای ویدیو می توانند در مورد این موضوع بهتر فکر کنند و با یکدیگر صحبت کنند.

 

4. A tribute to nurses

ادای احترام به پرستاران توسط Carolyn Jones

قبل از پخش این سخنرانی میتوانید یک طوفان فکری راه بیاندازید و واژگان مربوط به مشاغل را دوره کنید. می توانید با مطرح کردن سوالاتی مانند آنچه در ذیل آمده است بحث را شروع کنید:

سخت ترین مشاغل دنیا چیست؟

وظایف پرستاران در مقایسه با پزشکان چیست؟

زندگی یک پرستار چگونه می تواند باشد؟

….

 

5. Before I die I want to …

قبل از اینکه بمیرم، می خواهم… توسط Candy Chang

این موضوع بسیار جالب و بحث برانگیز است مخصوصا برای کلاس های بزرگسال که می توانند زمان زیادی در مورد مسائل شخصی و آرزوهایشان صحبت کنند.

 

چگونه از سخنرانی های تد تاک TED Talks به زبان آموزان انگیزه بدهیم؟

همان طور که برخی از موضوعات مورد بحث در سخنرانی های تد را در بالا مشاعده کردید، مطمئنا متوجه شده اید که موضوعات آن ها بسیار چالش برانگیز و جالب هستند. همین موضوع باعث ایجاد هیجان و انگیزه برای صحبت کردن در کلاس درس می شود. مباحث موجود در سخنرانی های تد نه تنها موجب تقویت زبان انگلیسی زبان آموزان می شوند بلکه آن ها را به تفکر وا می دارند و باعث بوجود آمدن ایده های جدید دیگری در آن ها می شود و باعث می شود افراد به مسائلی که تا به حال نسبت به آن ها بی توجه بودند، فکر کنند و حتی ممکن است روی آینده شغلی و شیوه زندگی آن ها نیز تاثیر بگذارد.

در واقع استفاده از تد تاک TED Talks در کلاس هاس درس فقط به معنای گذراندن وقت و تفریح نیست و می تاند دست آورد های بهتری را برای هر شخص به ارمغان آورد.
گفت و گو های تد الهام بخش هستند و زبان آموزان را برای مطالعه بیشتر، یادگیری بیشتر و افزایش دانش زبان انگلیسی بیشتر ترغیب می کنند.

در نهایت استفاده از ابزار های مختلف در کلاس درس و حتی به صورت خودخوان در منزل موجب می شود که روند آموزش از حالت خشک و بی روح بودن در بیاید و زبان آموزان برای صحبت و مشارکت در بحث و گفت و گو ترغیب شوند. همچنین باعث می شود ذهن افراد باز شود و در مورد مسائل و موضوعات روز دنیا اطلاعاتی را کسب کنند و زمانی را به تفکر و ایده پردازی سپری کنند.

 

 

مطالب بیشتر

بهترین نرم افزار های آموزش زبان

بازیهای جدید زبان انگلیسی در کلاس

روش های تقویت زبان انگلیسی در خانه

4.6/5 - (24 امتیاز)

2 در مورد “یادگیری زبان انگلیسی با تد تاک (TED Talk)”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *