معرفی آزمون زبان آلمانی ÖSD و هزینه ثبت نام

آزمون زبان آلمانی ÖSD

معرفی آزمون زبان آلمانی ÖSD و هزینه ثبت نام

آزمون ÖSD یک سیستم آزمون و ارزیابی مورد تایید برای آلمانی به عنوان یک زبان خارجی است که با سطوح چارچوب مرجع مشترک اروپایی CEFR برای زبان ها مطابقت دارد. شما می توانید با شرکت در این آزمون یک مدرک اضافی برای اثبات مهارت های زبانی خود ارائه دهید.

آزمون های ÖSD در سطح بین المللی شناخته شده هستند و از سطح A1 تا C2 متغیر هستند. آزمون‌ها در سال 2019 اقتباس شدند و فرمتی را ترجیح دادند که ماژول ‌ها را می‌توان به صورت جداگانه یا ترکیبی با یکدیگر، به استثنای آزمون‌های ادغام ÖSD، شرکت داد.

امتحانات شامل دو ماژول

امتحانات ÖSD شامل دو ماژول آزمون کتبی (خواندن، گوش دادن، نوشتن) و امتحان شفاهی (گفتار) ممکن است به صورت جداگانه یا ترکیبی با یکدیگر برگزار شود.

امتحانات متشکل از چهار ماژول

هر دو آزمون ÖSD Zertifikat B1 و ÖSD Zertifikat C2 از چهار ماژول (نوشتن، خواندن، شنیداری، گفتاری) تشکیل شده اند که می توانند به صورت جداگانه یا در ترکیب با یکدیگر برگزار شوند.

مدرک به دست آمده از آزمون ÖSD یک مدرک رسمی و معتبر است که میزان دانش فرد را از زبان آلمانی نشان می دهد. این مدرک به تمامی دانشگاه های آلمان قابل ارائه است. در واقع دانشجویان اتباع دیگر کشورها مثل ایران می توانند این آزمون را پشت سر بگذارند. چرا که زبان آلمانی به عنوان زبان دوم متقاضیان شناخته می شود.

انواع آزمون ÖSD در سطوح مختلف

۱. ÖSD Zertifikat A1 و ÖSD Zertifikat A1 / Österreich

برای آزمون ÖSD Zertifikat A1 و ÖSD Zertifikat A1 / Österreich، داوطلبان باید بتوانند در موقعیت های ساده زندگی روزمره خود در سطح پایه ارتباط برقرار کنند.

ÖSD Zertifikat A1 برای زبان آموزان 14 ساله و بالاتر طراحی شده است و صلاحیت زبان را در موقعیت های معمول با موضوعات و فعالیت های آشنا تأیید می کند. آزمون ÖSD Zertifikat A1 شامل دو ماژول است: آزمون کتبی (خواندن، شنیدن و نوشتن) و امتحان شفاهی (گفتار)، که عمدتاً بر مهارت های دریافتی، خواندن و شنیدن تمرکز دارد.

۲. ÖSD KID A1

ÖSD KID A1 شایستگی زبانی کودکان و دانش آموزان جوان را در موقعیت های خصوصی، مربوط به مدرسه و نیمه عمومی ارزیابی می کند. بر تبادل ساده و مستقیم اطلاعات در مورد موضوعات آشنا تمرکز دارد.

این آزمون برای زبان آموزان 10 سال به بالا ارائه می شود. آزمون ÖSD KID A1 شامل دو ماژول است: آزمون کتبی (خواندن، شنیدن و نوشتن) و امتحان شفاهی (گفتار)، که عمدتاً بر مهارت‌های دریافتی، خواندن و شنیدن تمرکز دارد.

۳. ÖSD Zertifikat A2 و ÖSD Zertifikat A2 / Österreich

برای آزمون ÖSD Zertifikat A2 و ÖSD Zertifikat A2 / Österreich، داوطلبان باید بتوانند در موقعیت‌های ساده و معمولی روزمره خود و همچنین زندگی حرفه‌ای خود در سطح پایه ارتباط برقرار کنند.

این آزمون برای زبان آموزان 14 ساله و بالاتر برگزار می شود و صلاحیت زبان را در موقعیت های معمول با موضوعات و فعالیت های آشنا تأیید می کند. آزمون ÖSD Zertifikat A2 شامل دو ماژول است: آزمون کتبی (خواندن، شنیدن و نوشتن) و امتحان شفاهی (گفتار) که عمدتاً بر مهارت های دریافتی، خواندن و شنیدن تمرکز دارد.

۴. ÖSD KID A2

ÖSD KID A2 شایستگی زبانی کودکان و جوان را در موقعیت های ساده و معمولی زندگی روزمره ارزیابی می کند. بر تبادل ساده و مستقیم اطلاعات در مورد موضوعات آشنا تمرکز دارد.

این آزمون برای زبان آموزان 10 سال به بالا ارائه می شود.

آزمون ÖSD KID A2 شامل دو ماژول است: آزمون کتبی (خواندن، شنیدن و نوشتن) و امتحان شفاهی (گفتار)، که عمدتاً بر مهارت های دریافتی، خواندن و شنیدن تمرکز دارد.

۵. ÖSD Zertifikat Deutsch Österreich B1 و ÖSD Zertifikat Deutsch Österreich B1 / Jugendliche

آزمون ÖSD Zertifikat Deutsch Österreich B1 و ÖSD Zertifikat Deutsch Österreich B1 / Jugendliche به ویژه برای مهاجران 16 ساله یا بالاتر به اتریش برگزار می شود. با توجه به چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان ها (CEFR) و چارچوب درسی برای دوره های ادغام (RCC، موسسه گوته)، این آزمون توانایی داوطلب را در استفاده مستقل از زبان در زندگی روزمره و موقعیت های حرفه ای ارزیابی می کند. تمام متون و موقعیت های استفاده شده منعکس کننده زندگی روزمره در اتریش است.

این آزمون همچنین در نسخه تغییر یافته برای زبان آموزان جوان 12 سال و بالاتر وجود دارد.

این آزمون شامل دو بخش است: آزمون کتبی (خواندن، شنیدن و نوشتن) و امتحان شفاهی (گفتار) که عمدتاً بر روی شایستگی ارتباطی متمرکز است، حتی اگر به دقت رسمی نیز توجه شود. آزمون ÖSD Zertifikat Deutsch Österreich B1 از آزمون B1 Zertifikat Deutsch، محصولی مشترک با همکاری موسسه گوته، telc GmbH در آلمان و مرکز یادگیری و تحقیقات زبان در دانشگاه فریبورگ در سوئیس تکامل یافته است.

۶. ÖSD Zertifikat B1 و ÖSD Zertifikat B1 / Jugendliche

با مدرک  ÖSD Zertifikat B1و ÖSD Zertifikat B1 / Jugendliche، شما بر اصول اولیه زبان آلمانی تسلط خواهید داشت و ثابت می کنید که مهارت های زبانی کاربردی برای استفاده روزمره مانند برخورد با موقعیت های آشنا و علایق شخصی و همچنین موقعیت های روزمره در زمینه زندگی حرفه ای دارید.

این آزمون برای دانش آموزان 16 سال به بالا برگزار می شود. قالب امتحانی طراحی شده ویژه برای جوانان از دوازده به بالا در دسترس است.

این آزمون از چهار ماژول تشکیل شده است: خواندن، نوشتن، گفتار و شنیدار، که می توانند به صورت انفرادی و یا در ترکیب با یکدیگر شرکت کرده و تایید شوند.

این آزمون که با نام ÖSD-Zertifikat B1 شناخته می شود، به طور مشترک توسط ÖSD، مرکز یادگیری و تحقیقات زبان در دانشگاه فریبورگ در سوئیس و موسسه گوته ایجاد شده است و می توان در مراکز آزمون گوته (Goethe-Zertifikat B1) و مراکز آزمون ÖSD در سراسر جهان شرکت کرد.

۷. ÖSD Zertifikat B2 و ÖSD Zertifikat B2 / Jugendliche

آزمون ÖSD Zertifikat B2 و ÖSD Zertifikat B2 / Jugendliche توانایی یک داوطلب را برای برقراری ارتباط واضح و با جزئیات در مورد طیف گسترده ای از موضوعات و انجام یک مکالمه عادی با افراد بومی به روشی خودجوش و روان تأیید می کند.

این آزمون صلاحیت زبان را در موقعیت‌های ارتباطی که فراتر از حوزه خصوصی است و همچنین زمینه ‌های (نیمه) دولتی و حرفه‌ای را تأیید می‌کند. داوطلبان قادر به درک متن مربوط به حوزه تخصصی خود هستند.

این آزمون برای زبان آموزان 16 ساله و بالاتر برگزار می شود، نسخه تغییر یافته آن برای زبان آموزان جوان 14 سال و بالاتر طراحی شده است.

این آزمون شامل دو بخش است: آزمون کتبی (خواندن، شنیدن و نوشتن) و امتحان شفاهی (گفتار) که عمدتاً بر روی شایستگی ارتباطی متمرکز است، حتی اگر به دقت رسمی نیز توجه شود.

۸. ÖSD Zertifikat C1 و ÖSD Zertifikat C1 / Jugendliche

آزمون ÖSD Zertifikat C1 و ÖSD Zertifikat C1 / Jugendliche توانایی یک داوطلب را برای برقراری ارتباط در موقعیت‌های مختلف حرفه‌ای و اجتماعی که با زمینه‌های پیچیده‌تر سروکار دارند، تأیید می‌کند.

این آزمون صلاحیت زبانی را تأیید می کند که با درجه بالایی از دقت، صحت و تناسب موقعیت خاص مشخص می شود.ÖSD Zertifikat C1 به ‌ویژه برای افرادی که آلمانی را یاد می‌گیرند و مایل به تحصیل در دانشگاه ‌های آلمانی زبان هستند و برای دانش‌آموزان 16 سال و بالاتر طراحی شده است. نسخه تغییر یافته اضافی برای زبان آموزان جوان 14 سال و بالاتر طراحی شده است.

این آزمون شامل دو بخش امتحان کتبی (خواندن، شنیداری و نوشتن) و آزمون شفاهی (گفتاری) است.

۹. ÖSD Zertifikat C2 و ÖSD Zertifikat C2 / Wirtschaftssprache Deutsch

آزمون ÖSD Zertifikat C2 و ÖSD Zertifikat C2 / Wirtschaftssprache Deutsch توانایی یک داوطلب را برای برقراری ارتباط در موقعیت‌های مختلف پیچیده در یک زمینه تجاری و اجتماعی تأیید می‌کند.

این آزمون صلاحیت زبان عمومی و همچنین تخصصی را تأیید می کند که با درجه بالایی از دقت، صحت و تناسب موقعیت خاص مشخص می شود. این آزمون برای دانش آموزان 16 سال به بالا برگزار می شود.

این آزمون شامل چهار ماژول (خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت کردن) است. این ماژول ها را می توان به صورت جداگانه و یا در ترکیب با یکدیگر قرار داد و گواهی داد.

 

مدت زمان آزمون ÖSD چقدر است؟

امتحان کامل در سطوح پایین 90 دقیقه و برای C2 حدود 210 دقیقه طول می کشد. امتحانات سطح بالاتر زمان بیشتری می برد. ماژول نوشته شده بسته به سطح بین 1 تا 3 ساعت طول می کشد. ماژول شفاهی (گفتاری) بسته به سطح، حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد.

آزمون ÖSD

اعتبار مدرک ÖSD

از لحاظ منقضی شدن اعتبار مدرک این آزمون مادام العمر است ولی باید توجه داشت بعضی از دانشگاهها و مراکز ممکن است درباره بازه زمانی اعتباری این مدرک قوانین خاص خود را داشته باشند. به طور مثال برخی دانشگاه های آلمانی زبان به طور سلیقه ای برخی از مدارک را ترجیح می دهند.

 

اعطای قبولی در آزمون های ÖSD

اعطای امتیاز و محدودیت برای پذیرش یا رد داوطلب در آزمون طبق مقررات ارزیابی ÖSD و قوانین اجرایی  ÖSD  صورت می گیرد
آزمون سطوح A1-A2-B2-C1 به دو بخش کتبی و شفاهی تقسیم می گردند که داوطلب می ‌تواند همزمان در هر دو بخش یا هر بخش از آزمون را در زمان های متفاوت، ثبت نام و شرکت نماید.
جهت اخذ مدرک‌ کامل آزمون های فوق داوطلب میبایستی در‌ هر دو بخش شفاهی و ‌کتبی نمره حد نصاب قبولی کسب نماید.
داوطلب در صورت قبولی در یک بخش،کتبی یا شفاهی، تا یک سال بعد از قبولی، زمان دارد جهت اخذ مدرک کامل در ‌بخش دیگر آزمون در یکی از مراکز ÖSD نمره قبولی نیز کسب نماید .
سطح B1 به صورت مودولار برگزار می گردد که داوطلبین می‌توانند هر 4 مهارت را به صورت مجزا امتحان دهند. برای هر مهارت مدرکی مجزا صادر می گردد و همانند سایر آزمون ها برای بهبود نمره قبولی و یا در صورت عدم دریافت نمره حد نصاب قبولی، داوطلب می تواند در هر مودول، مجدد آزمون دهد.

 

 نتایج آزمون ÖSD

اعلام نتایج، حدود 3  الی 4 هفته کاری پس از آخرین آزمون دوره برگزار شده در آن ماه و تحویل مدارک قبولی حدود چهار الی شش هفته پس از آخرین آزمون دوره برگزار شده در آن ماه صورت می گیرد.

 

هزینه ثبت نام آزمون ÖSD

هزینه های شرکت در آزمون ÖSD متغیر هستند. این هزینه ها با توجه به سطوح متفاوت، با واحد پولی یورو در سایت های مراکز اعلام می گیرد. متقاضیان شرکت در آزمون، می بایست در زمان ثبت نام خود این هزینه را با تبدیل به ریال، طبق واحد پولی ایران بپردازند. هزینه آزمون از سطح A1 از ۹۵ یورو تا C1 ۱۵۸ یورو متغیر می باشد.

 

 

صفحه ورود به کلاس آموزش زبان آلمانی

 

 

مقاله های مرتبط پیشنهادی:

معرفی تمامی آزمون های زبان آلمانی

راهنمای آزمون آلمانی DSH ، معرفی منابع و ثبت نام

رای دهید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *