آموزش الفبای زبان ایتالیایی به زبان ساده با تلفظ

آموزش الفبای زبان ایتالیایی به زبان ساده با تلفظ

آموزش الفبای زبان ایتالیایی به زبان ساده با تلفظ

ایتالیایی یک زبان رومی است که عمدتاً در ایتالیا، سوئیس، سن مارینو، واتیکان، اسلوونی و کرواسی صحبت می شود. در سوئیس در کانتون های Graubünden و Ticino در جنوب شرقی صحبت می شود. در کرواسی نیز عمدتاً در شهرستان ایستریا در شمال غربی و در منطقه همسایه ایستریا در جنوب غربی اسلوونی صحبت می شود. همچنین در کشورهای دیگر از جمله مالت، موناکو، رومانی، فرانسه، اریتره، سومالی، برزیل، استرالیا و ایالات متحده ایتالیایی زبانان نیز وجود دارند.

حدود 64 میلیون نفر در سراسر جهان به زبان مادری ایتالیایی صحبت می کنند و 3 میلیون نفر دیگر این زبان را به عنوان زبان دوم صحبت می کنند.

 

نوشتار در زبان ایتالیایی

ایتالیایی برای اولین بار در قرن دهم در اسناد مکتوب به صورت یادداشت ها و متون کوتاه درج شده در اسناد لاتین مانند دعاوی حقوقی و شعر ظاهر شد. برای مدت طولانی در ایتالیا زبان نوشتاری یا گفتاری استانداردی وجود نداشت و نویسندگان تمایل داشتند به لهجه ها و زبان های منطقه ای خود بنویسند. در شمال ایتالیا که اغلب توسط فرانسوی ها اداره می شد، زبان های فرانسوی و اکسیتان به عنوان زبان های ادبی استفاده می شد.

در طول قرن سیزدهم نویسندگانی مانند دانته آلیگری (1265-1321)، پترارک و بوکاچیو در رواج گویش ایتالیایی خود – توسکانی فلورانس (la lingua fiorentina) – به عنوان یک زبان ادبی استاندارد تأثیرگذار بودند. تا قرن چهاردهم، گویش توسکانی در محافل سیاسی و فرهنگی در سرتاسر ایتالیا مورد استفاده قرار می‌گرفت، اگرچه لاتین تا قرن شانزدهم زبان ادبی برجسته باقی ماند.

اولین دستور زبان ایتالیایی با عنوان لاتین Regule lingue florentine (قوانین زبان فلورانسی) توسط لئون باتیستا آلبرتی (72-1404) تولید و در سال 1495 منتشر شد.

در طول قرون 15 و 16 هر دو لاتین و ایتالیایی برای متون فنی و علمی استفاده می شد. زبان ایتالیایی مورد استفاده پر از کلمات لاتین بود و با گذشت زمان از لاتین کمتر و کمتر استفاده می شد زیرا ایتالیایی به طور فزاینده ای محبوب شد.

امروزه گویش توسکانی به ایتالیایی (ایتالیانو) معروف است و زبان رسمی ایتالیاست. زبان اصلی ادبیات و رسانه نیز است.

آموزش الفبای زبان ایتالیایی به زبان ساده با تلفظ

الفبای زبان ایتالیایی

الفبای ایتالیایی یادگیری زبان ایتالیایی را آسان می کند. ایتالیایی یک زبان آوایی است. این بدان معنی است که شما کلمات را هنگام خواندن آنها تلفظ می کنید و کلمات را همانطور که می شنوید می نویسید.

این امر یادگیری زبان ایتالیایی را آسان‌تر از زبان‌هایی مانند فرانسوی می‌کند. اگر الفبای ایتالیایی و چند قانون همراه با حروف آن را بیاموزید، می‌توانید در مدت زمان بسیار کمی زبان ایتالیایی خود را به سرعت بهبود بخشید.

الفبای ایتالیایی L’alfabeto italiano از 21 حرف تشکیل شده است. الفبای ایتالیایی یک الفبای لاتین است و شامل موارد زیر می باشد:

5 مصوت A – E – I – O – U

16 صامت ایتالیایی B – C – D – F – G – H – L – M – N – P – Q – R – S – T – V – Z

5 صامت خارجی J – K – W – X – Y – Z

همه این حروف با الفبای انگلیسی مشترک هستند، اما تلفظ ایتالیایی آنها یکسان نیست! بیایید نگاهی به نحوه تلفظ الفبای ایتالیایی بندازیم:

تلفظ الفبا ایتالیایی
آ A
بی B
چی C
دی D
اِ E
اِفِ F
جی G
آکّا H
ای I
اِلِ L
اِمِ M
اِنِ N
آ O
پی P
کو Q
اِرِّ R
اِسِّ S
تی T
او U
وو یا وی V
زِتا Z

 

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، الفبای رسمی ایتالیایی شامل J، K، W، X و Y نمی شود، اما همچنان در کلمات خارجی که در زبان ایتالیایی استفاده می شوند ظاهر خواهند شد.

 

تفاوت صامت های C، G، H، Q و Z در ایتالیایی و انگلیسی

صامت C

در ایتالیایی، حرف C به تنهایی می تواند دو صدا ایجاد کند: /k/ ک یا /tʃ/ چ. و این بستگی به حرفی دارد که در ادامه می آید.

اگر بعد از c حروف A، O و U ظاهر شود حرف c به صورت /k/ ک تلفظ می شود. مانند cane (سگ)، come (چطور) و cuore (قلب)

اگر بعد از c حروف E و I ظاهر شود حرف c به صورت /tʃ/ چ تلفظ می شود. مانند cento (یکصد) و ciclo (چرخه)

حال اگر بخواهیم در این حالت حرف c صدای /k/ بدهد باید بعد از آن حرف h بیاید. مانند anche (همچنین) و chicco (غلات)

دیدیم که وقتی C قبل از یک صامت دیگر (h) می آید، صدای /k/ را می دهد. اما وقتی C بعد از S می آید، می تواند دو صدا ایجاد کند: /k/ یا /ʃ/ ش.

وقتی داشته باشیم sc قبل از حروف A، O، U و H و یا دیگر صامت ها صدای /sk/ می دهد مانند scale (پله ها) و scrivere (نوشتن) و قبل از E و I صدای /ʃ/ ش می دهد مانند scendere (پایین رفتن) و scimmia (میمون).

صامت G

قاعده حرف G شبیه به حرف C در زبان ایتالیایی می باشد. وقتی G قبل از A، O، U می آید به صورت /g/ گ تلفظ می شود. مانند gatto (گربه)، gomma (چرخ) و guidare (رانندگی کردن) و زمانی که قبل از E و I ظاهر شود به صورت /dʒ/ ج تلفظ می شود. مانند gelato (بستنی) و gioco (بازی)

زمانی که حرف G با حرف H ترکیب شود قبل از E و I به صورت /g/ تلفظ می شود. مانند alghe (جلبک) و ghigno (پوزخند)

صامت H

در زبان ایتالیایی، حرف H تقریبا صدایی ندارد. این حرف یا می تواند در اول حرف ظاهر شود و صدایی نداشته باشد و یا باعث شدت تلفظ دو حرف C و G شود.

صامت Q

در زبان ایتالیایی، حرف Q صدای /k/ می دهد. در یک قاعده کلی، مگر اینکه آن کلمه از زبان دیگری وام گرفته شده باشد. معمولا بعد از Q حرف U می آید. مانند questo، quasi و quindi

صامت Z

شما می توانید حرف Z ایتالیایی را به دو صورت تلفظ کنید.

حالت اول به صورت /dz/ مانند zaino و یا zebra

حالت دوم به صورت /ts/ مانند canzone و یا marzo

 

 

برای یادگیری زبان ایتالیایی در سطح مبتدی تا پیشرفته می توانید در کلاس های آموزش زبان ایتالیایی موسسه دهخدا شرکت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین دیکشنری زبان ایتالیایی

بهترین فیلم و سریال ها برای یادگیری زبان ایتالیایی

رنگ ها در زبان ایتالیایی در جدول با ترجمه

4.9/5 - (7 امتیاز)

2 در مورد “آموزش الفبای زبان ایتالیایی به زبان ساده با تلفظ”

  1. سلام ببخشید یه سوال داشتم
    شما گفتید حرف z رو به دو صورت میتونیم تلفظ کنیم
    یعنی به دلخواه هستش یا قانونو قواعدی داره؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *