آموزش الفبای زبان سوئدی

آموزش الفبای زبان سوئدی

آموزش الفبای زبان سوئدی

سوئدی یک زبان اسکاندیناویایی است که مانند زبان های همسایه آن نروژی و دانمارکی از زبان نورس قدیم گرفته شده است.

اکثر نروژی‌ ها و سوئدی ‌ها می ‌توانند زبان یکدیگر را به خوبی درک کنند و دانمارکی ‌ها نیز معمولاً سوئدی و نروژی را می‌ فهمند. سوئدی ها و نروژی ها اغلب با تلفظ دانمارکی مشکل دارند.

زبان سوئدی توسط حدود ده میلیون نفر صحبت می شود که بیشتر آنها در سوئد زندگی می کنند، اگرچه جمعیت قابل توجهی از فنلاندی ها نیز وجود دارد که به زبان سوئدی صحبت می کنند.

 

الفبای سوئدی چند حرف دارد؟

الفبای سوئدی 29 حرف دارد، همان 26 حرف (A-Z) که الفبای انگلیسی دارد، به علاوه سه حرف سوئدی اضافی – Å، Ä و Ö که از 20 حرف صامت و 9 حرف مصوت تشکیل شده است.

گاهی اوقات Y در زبان سوئدی به جای صامت به عنوان یک مصوت در نظر گرفته می شود – بنابراین حروف صدادار در زبان سوئدی، A، E، I، O، U و Y به اضافه سه نماد سوئدی Å، Ä و Ö هستند.

 

علائم لهجه سوئدی چیست؟

از سه نماد سوئدی، دو نماد بالای آنها یک umlaut (Ä و Ö) و یکی (Å) دارای کروزک است که به آن حلقه نیز می گویند. با این حال، در سوئدی این حروف به عنوان حروف با لهجه بالای آنها در نظر گرفته نمی شوند، بلکه به عنوان حروف کاملاً مستقل به خودی خود در نظر گرفته می شوند که در انتهای الفبای سوئدی و به عنوان کلیدهای متمایز در صفحه کلید اسکاندیناوی ظاهر می شوند.

توجه داشته باشید که وقتی سوئدی ‌ها Ä و Ö را با دست می ‌نویسند، نه روی صفحه‌ کلید، اغلب این دو نقطه را ادغام می ‌کنند تا یک خط بالای A و O تشکیل دهند.

 

تلفظ الفبای سوئدی

اگرچه بسیاری از صامت ‌های سوئدی تلفظی مشابه با انگلیسی دارند، تلفظ واکه‌ های (حروف صدادار) سوئدی می‌تواند بسیار مشکل باشد. مصوت‌های سوئدی می‌توانند بلند باشند (زمانی که در انتهای یک کلمه هستند یا با یک صامت دنبال می‌شوند) یا کوتاه (زمانی که با دو صامت دنبال می‌شوند).

حرف سوئدی Ä مانند e انگلیسی تلفظ می شود، در “get”، در حالی که Ö صدای بلندتری دارد، مانند “fur”. Å می تواند بلند (مانند “raw”) یا کوتاه (مانند “hot”) تلفظ شود.

حروف صامت B، D، F، H، L، M، N، P، R، T، V و X تلفظی مشابه در زبان انگلیسی دارند. همچنین ترکیب خاصی از حروف وجود دارد که صدای خاصی دارند. به عنوان مثال، حرف J، هنگام دنبال کردن برخی از صامت های دیگر، صدای حرفی را که دنبال می کند تغییر می دهد. به عنوان مثال: Dj، Gj، Hj، Lj همه مانند Y انگلیسی تلفظ می شوند، در حالی که Tj و Kj مانند انگلیسی Sh تلفظ می شوند.

 

برای یادگیری زبان سوئدی می توانید در دوره تخصصی آموزش زبان سوئدی از مبتدی تا پیشرفته موسسه دهخدا شرکت کنید

 

 

بیشتر بخوانید:

جملات و مکالمات روزمره سوئدی به فارسی

معرفی بهترین فیلم و سریال ها برای یادگیری سوئدی

رای دهید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *