آموزش حروف الفبای زبان نروژی

الفبای زبان نروژی

الفبای زبان نروژی دارای ۳ حرف صدادار بیشتر نسبت به زبان انگلیسی است. این الفبا شامل ۲۹ حرف می شود. این الفبا کمی با الفبای زبان انگلیسی متفاوت می باشد. همانطور که می دانید الفبای انگلیسی ۲۶ حرف دارد و الفبای زبان نروژی همانطور که بیان شد ۲۹ حرف دارد. در زبان نروژی تقریبا از حروف c، q، w، x و z استفاده نمی شود. در اینجا به بررسی الفبای این زبان به طور کامل می پردازیم و تمامی جنبه های آن را بررسی خواهیم کرد.

 

حروف صدادار جدید

در این زبان ۸ حرف صدادار وجود دارد که نسبت به زبان انگلیسی که دارای ۵ حرف است ۳ حرف بیشتر می باشد. این سه حرف æ، ø و å می باشد که در حالت حرف بزرگ به شکل Æ، Ø و Å نوشته می شوند برای تلفظ کردن این حروف نیازی نیست خیلی به خود سخت گرفته و نگران باشید شما صداهای این حروف را نیز در زبان انگلیسی کم و بیش داشته و به گوش تان خورده است. حرف Æ به صورت a که در کلمه sad تلفظ می شود بیان می شود و تفاوتش این است که کمی کشیده تر و شبیه ah بیان می شود. حرف Ø به صورت ur در turn تلفظ می شود و در آخر حرف Å به صورت o در کلمه lord تلفظ می شود. همانطور که می دانید حروف صدادار انگلیسی a، e، i، u، o می باشند.

 

طریقه نوشتاری حروف صدادار نروژی در انگلیسی

به دلیل اینکه حروف صدادار زبان نروژی خاص می باشند برای نوشتن آن ها در زبان انگلیسی یک سری جایگزین در نظر گرفته شده است که برای تایپ کردن نیز استفاده می شود. این حروف به صورت زیر می باشند:

æ = ae

ø = oe

å = aa

 

به عنوان مثال، یکی از اسامی مناطق اسلو با نام Ullevål به صورت Ullevaal نوشته می شود. برخی از اوقات خود نروژی ها نیز از این حالت در نوشتن استفاده می کنند. به عنوان مثالی دیگر، اسم Pål به صورت Paal نیز نوشته می شود. یکی از دلایل این تفاوت در اسامی از یک گذشته تاریخی نشات گرفته است. حرف سوئدی å به صورت رسمی در زبان نروژی با aa در سال ۱۹۱۷ جایگزین شده است. در حالی که بیشتر کلمات از å استفاده می کنند بسیاری از اسامی و نام مکان های تاریخی از aa همانند گذشته بکار گرفته می شود.

 

تلفظ الفبای زبان نروژي

در این قسمت قصد نداریم با جزئیات وارد تلفظ تمامی حروف زبان نروژی شویم. برای این موضوع نیاز است که یک کتاب کامل نوشته و تدریس شود. اما در اینجا به یک سری از مهم ترین موضوعات در تلفظ پرداخته شده است. در بخش قبلی به طریقه تلفظ ۳ حرف صدادار زبان نروژی پرداخته شد. اما یک جز مهم دیگر در تلفظ حروف صدادار وجود دارد. حروف بی صدایی که بعد از حروف صدادار می آیند باعث تغییر تلفظ در حروف صدادار می شوند. به طور دقیق تر،‌ اگر بعد از یک حرف صدادار دو حرف بی صدا ظاهر شود به این معنا می باشد که حرف صدادار به صورت کوتاه تلفظ خواهد شد و اگر یک حرف بی صدا بعد از حرف صدادار بیاید نشانه بلند یا کشیده بودن حرف صدادار است.

البته شاید این موضوع خیلی واضح و روشن دیده نشود اما مسئله مهمی در تلفظ بشمار می آید. برای فهمیدن بهتر موضوع به این مثال توجه نمایید. به دو کلمه tak که به معنی پشت بام و کلمه takk به معنی thanks می باشد توجه نمایید. در کلمه اول حرف صدادار به صورت کشیده تلفظ می شود و در دومی به صورت کوتاه و همین موضوع نشان دهنده تفاوت در معنی این دو کلمه در بیان است به صورت:

Tak = taahk

Takk = takk

نکته دیگر در این خصوص تلفظ حرف y است. تلفظ این کلمه بیشترین تفاوت را بین حروف نروژی با انگلیسی دارد. برای تلفظ صحیح این کلمه به شکل زیر عمل نمایید:

لب های خود را به صورتی که می خواهید بگویید oooooh جمع کنید. سپس دهان خود را به همان شکل حفظ کرده و بگویید eeee. بله همانطور که مشاهده می کنید کمی مسخره می آید ولی این تقریبا صدای y در زبان نروژی است.

 

لهجه یا گویش در کلمات نروژی

نروژی ها تقریبا نسبت به تلفظ حروف لهجه غلیظی ندارند و بسیار شبیه به استاندارد زبان خود صحبت می کنند. اما در این حالت نیز می توان استثناهایی را پیدا کرد. یکی از واضح ترین حالت لهجه در زبان نروژی در کلمه allé مشخص است که به معنی خیابان است. همچنین برخی از اوقات بر روی کلمه en برای متمایز کردن برخی عبارات استفاده می شود مانند én gutt یعنی one boy و en gutt یعنی a boy است. همچنین در کلمه armen به معنی بازو و در کلمه arméen به معنی ارتش لهجه و گویش باعث تفاوت در معنی می شود. لازم بذکر است که بیان کلماتی که از خارج از زبان نروژی وارد این زبان شده دارای قاعده خاصی نیست.

یکی دیگر از این تفاوت ها را می توان در کلمه for مشاهده کرد:

for: به عنوان حرف اضافه

fór: به عنوان فعل است به معنی رفتن

fòr: به عنوان اسم

fôr: به عنوان اسم

 

جدول الفبای نروژی

مثال تلفظ در انگلیسی تلفظ فارسی الفبای نروژی
man اَ A (a)
bid بی B (b)
kids کِ C (c)
dog د D (d)
open اِ E (e)
food اف F (f)
good گ G (g)
house هه H (h)
seek ای I (i)
yet ی J (j)
keen ک K (k)
lime ال L (l)
men ام M (m)
notice ان N (n)
old اَ O (o)
pen پ P (p)
کیو Q (q)
ار R (r)
son اس S (s)
tip تی T (t)
booth او U (u)
vote و V (v)
world و W (w)
tax اکس X (x)
زی Z (z)
few یو Y (y)
old اُ Å (å)
ache اِی Æ (æ)
weird ای یر Ø (ø)

 

 

بیشتر بخوانید:

تفاوت زبان دانمارکی، سوئدی و نروژی

4.5/5 - (25 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *