اشتباهات عمده زبان آموزان در یادگیری زبان انگلیسی

اشتباهات عمده زبان آموزان در یادگیری زبان

اشتباهات عمده زبان آموزان در یادگیری زبان انگلیسی

در مسیر یادگیری زبان انگلیسی زبان آموزان با چالش های مختلفی روبرو هستند که باعث می شود یادگیری زبان برای شان در برخی از مواقع سخت جلوه نماید. با این حال در زمان یادگیری زبان یک سری رفتارها و اشتباهات باعث می شود تا روند آموزش برای برخی از افراد کند شود و تصور کنند که استعداد یادگیری را نداشته و یا به میزانی که مطالعه و تمرین می کنند بازده ای لازم را ندارند. در این مقاله می خواهیم با بیان این اشتباهات و ارائه راه حل های مناسب به شما کمک کنیم تا راحت تر بتوانید روند آموزش زبان انگلیسی را طی نمایید.

 

۱. میل به موفقیت و یادگیری در زمان کوتاه

مطمئنا تبلیغات این چنینی را زیاد شنیده اید که برخی می خواهند به شما زبان انگلیسی را در یک مدت زمان کوتاه مثلا ۳ ماه یا ۶ ماه آموزش دهند و زمان آموزش شما را از طی کردن یک مسیر حداقل ۲ ساله به میزان ۶ ماه کاهش دهند و این موضوع بسیار اغواکننده بوده و اگر رخ دهد خوشاینده همه است اما با کمی تفکر و بررسی می توان متوجه شد که این نوع از آموزش و رسیدن به یک هدف در این مدت زمان آن هم برای یادگیری یک زبان دیگر که در کنار استعداد یک پروسه اکتسابی نیز است نمی تواند برای همه کارساز باشد و می توان گفت در ۹۹ درصد موارد غیرممکن است و نباید براساس استثناها نتیجه گرفت که این کار شدنی است.

بسیاری از افراد با توجه به این موضوع شروع به یادگیری زبان می کنند و بعد از گذر مدت زمانی که نتیجه لازم را دریافت نکرده و یا در روند آموزش دچار خستگی می شوند از یادگیری دوری کرده و یا احساس می کنند که استعداد یادگیری زبان انگلیسی را نداشته و در آخر به کل از این کار دست می کشند در نتیجه این موضوع بسیار مهم است که به صورت منطقی یک روند آموزشی و یک هدف زمانی معقول را برای خود تعیین نمایید و براساس آن و به صورت پیوسته شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

 

۲. یادگیری مباحث بدون توجه به سطح زبان انگلیسی خود

میل به یادگیری و دانستن اطلاعات و مباحث جدید برای یک زبان آموز انگلیسی امری طبیعی و با توجه به دسترسی شما به اینترنت و اطلاعات گسترده در این فضا می تواند اطلاعات بسیاری را در اختیار شما قرار دهد اما فقط باید به این موضوع توجه نمایید که یادگیری مباحث جدید در کنار جذابیت می تواند خطر این موضوع را داشته باشد که تمرکز شما را برای آن مباحثی که اکنون باید فراگرفته و بر آن ها مسلط شوید بهم بزند در نتیجه سعی کنید مباحثی را که در حال آموزش آن هستید را به خوبی مطالعه و تمرین کرده و بر آن ها مسلط شوید و از یادگیری آن ها به صورت سطحی و راحت، گذر نکنید زیرا این مباحث پایه و اولیه به شما برای درک بهتر موضوعات پیچیده تر در آینده کمک خواهد کرد و شما می توانید براحتی تفاوت استفاده از گرامر های مختلف، کلمات و عبارات و اصطلاحات گوناگون را تشخیص داده و در زمان مناسب و به درستی از آن ها استفاده نمایید.

 

۳. از صحبت کردن نترسید

بسیاری از زبان آموزان که به کلاس های مختلف زبان می روند و حتی در سطوح متوسط نیز می باشند از صحبت کردن طفره می روند و همواره از این کار اجتناب خواهند کرد. این موضوع باعث می شود تا شما هیچوقت نتوانید دانش خود را بکار گرفته و در استفاده از آن مسلط نخواهید شد.

صحبت کردن کلید رسیدن به موفقیت در یادگیری زبان است شما حتی اگر در تمامی مهارت های زبان بهترین باشید تا وقتی نتوانید صحبت کنید می توان گفت که زبان انگلیسی را بلد نیستید هر چند بدون مهارت اسپیکینک نخواهید توانست مهارت های دیگرتان را نیز تقویت نمایید. در نتیجه کلید موفقیت برای یادگیری زبان اسپیکینگ است.

برای این کار چندین روش وجود دارد یکی از راه هایی که می تواند شما را ترغیب به صحبت نماید شرکت در کلاس است البته نمی توان گفت هر کلاس زبانی می تواند برای این موضوع مفید باشد برای انتخاب یک کلاس خوب باید توجه شود که استاد مربوطه نیز در کلاس به این کار اهمیت داده و زبان آموزان را تشویق به صحبت در کلاس نماید، شرکت در کلاس های مکالمه و بحث آزاد یا فری دیسکاشن نیز در انتخاب شما برای صحبت کردن مناسب می باشد.

همچنین می توانید با روش های چون شادویینگ، میرر و غیره نیز در خانه این مهارت را تقویت نمایید که باعث می شود شما به استفاده از کلمات و گرامری که آموزش دیده اید بپردازید و سرعت خود را در این رابطه بهبود ببخشید. البته این نکته حائز اهمیت است که برخی از افراد ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران را دارند در حالی که بسیار در این خصوص مهارت دارند و توصیه می شود که حتما در کلاس های مربوط به مکالمه مثل کلاس فری دیسکاشن شرکت نمایند تا از این ترس گذر کنند.

 

۴. ترجمه از زبان مادری ممنوع

در ابتدا یادگیری زبان انگلیسی شاید این موضوع اشکالی نداشته باشد و کمی به شما کمک نماید تا بتوانید به زبان انگلیسی مسلط شوید و سازوکار یادگیری برای تان روشن تر شود اما در ادامه مسیر نباید این کار را ادامه دهید و باید از ترجمه زبان مادری و تبدیل کردن آن به زبان انگلیسی خودداری نماید. زبان انگلیسی همانند سایر زبان ها دارای جملات و عبارات و ساختارهای زبانی مخصوص به خود است و در صورتی که شما بخواهید براساس زبان مادری خود به صحبت کردن به زبان انگلیسی بپردازید در واقع در بسیار از موارد به صورت اشتباه صحبت کرده اید و فقط توانسته اید چند کلمه انگلیسی را در کنار هم قرار دهید ولی هیچ جمله معنی داری را نساخته اید و حتی در برخی از موارد ممکن است جمله ای را با یک معنی توهین آمیز بسازید.

در نتیجه سعی کنید زبان انگلیسی را همچون یک کودک با همان قواعد و حالات زبان انگلیسی یاد بگیرید تا براحتی بتوانید از عبارات و ساختارهای زبان انگلیسی استفاده نمایید و برای این موضوع نیز باید توجه کنید که صحبت کردن یکی از مهم ترین جنبه هایی است که می تواند به شما در این موضوع کمک نماید. پس باز هم تاکید می شود صحبت کردن را فراموش نکنید.

 

۵. تمرین، مطالعه مستمر و مرور مطالب را فراموش نکنید

برای یادگیری زبان انگلیسی که یک امر اکتسابی است تمرین و تکرار مطالب بسیار مهم است حتی مطالبی که برایتان آسان است و بر آن ها مسلط هستید زیرا همانطور که می دانید هر چقدر در مسیر یادگیری به جلو می روید باید مطالب جدیدی را یاد بگیرید در نتیجه اگر مرور و تمرین کافی را نداشته باشید انباشتگی مطالب برای تان چالش بزرگی خواهد شد و توصیه می شود مطالب را با یک برنامه مشخص روزانه مطالعه کنید و با این کار همیشه با انگلیسی سروکار خواهید داشت و مطالب به اصطلاح ملکه ذهن تان خواهد شد. مطمئن باشید تمرین زیاد و مستمر شما را زودتر به هدف تان خواهد رسانید نه دوره های شگفت انگیز یادگیری که به شما می خواهد زبان را با روش های ماورایی تدریس نمایند.

 

۶. اعتدال در یادگیری مطالب و تمرکز نکردن تنها بر برخی از جنبه های زبان انگلیسی

در یادگیری زبان برخی از زبان آموزان تنها به دنبال این هستند که یکی از مهارت های زبان را که معمولا مکالمه است را فرا بگیرند در صورتی که این باور و این کار معمولا برای یادگیری زبان انگلیسی به صورت کامل آن ها را دچار مشکل خواهد کرد از این رو نباید تنها برای یادگیری به تقویت یک مهارت و جنبه بپردازید این که فقط کلمه یاد بگیرید یا فقط به یادگیری گرامر بپردازید و یا بیشترین زمان خود را صرف اسپیکینگ کنید و رایتینگ و ریدینگ را نادیده بگیرید. از این رو براساس نیاز خود اولویت بندی نمایید و سعی کنید به یادگیری تمامی جنبه های زبان انگلیسی بپردازید و مطمئن باشید با این کار بهتر و سریع تر می توانید در یادگیری زبان انگلیسی نتیجه بگیرید.

 

۷. زبان انگلیسی را مستمر آموزش ببینید

یکی دیگر از مشکلات زبان آموزان و اشتباهاتی که در زمان یادگیری زبان انگلیسی انجام می دهند وقفه های زمانی است که در طول یادگیری ایجاد می کنند و این موضوع باعث می شود تا با سختی زیادی به یادگیری زبان بپردازند زیرا مطالب گذشته را تقریبا فراموش می کنند و یادگیری دوباره آن ها و خواندن این مطالب برای یادآوری مجدد و رفع اشکال باعث می شود از زبان انگلیسی احساس خستگی کنند و از یادگیری دست بکشند در نتیجه سعی کنید تا جایی که می توانید حتی اگر زمان کمی را به یادگیری اختصاص می دهید روند یادگیری تان مستمر باشد. وقفه به عنوان یکی از موانع یادگیری زبان تلقی می شود پس حتما از این کار حدالامکان دوری کنید.

 

۸. لذت بردن از یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری اگر همراه با لذت نباشد می تواند بسیار سخت و دشوار باشد یادگیری زبان انگلیسی از این موضوع مستثنی نیست و باید یادگیری زبان را نیز با لذت همراه کنید با روش ها و مواردی که به شما لذت یادگیری را به همراه خواهد داشت. از این رو سعی کنید براساس علاقه مندی های خود به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید مثلا اگر اهل فیلم یا سریال هستید از این موضوع بهره بگیرید تا به شما انگیزه خواندن و تمرین کردن و یادگیری بدهد و لذت یادگیری را برای تان دوچندان نماید. پس یادگیری را تنها به کتاب آموزشی تان محدود نکنید و این موضوع شاید آموزش را برای شما حوصله سربر نماید.

 

۹. بی هدف به یادگیری زبان نپردازید

زبان را تنها برای اینکه یک زبان بین المللی است و همه باید آن را بلد باشند آموزش نبینید هر چند این موضوع خود به تنهایی یک دلیل بسیار مهم و اساسی است اما بهتر است برای آموزش یک دلیل شخصی و مشخص داشته باشید این کار به شما انگیزه می دهد تا در مواردی که آموزش برای تان دشوار می شود از پس این دشواری ها براحتی گذر کنید. بسیاری از زبان آموزان در مسیر یادگیری به دلیل نداشتن یک هدف مشخص و تنها به دلیل برخی موارد کلی از یادگیری دست می کشند و یادگیری زبان را رها خواهند کرد چون زبان انگلیسی با تمام اهمیتی که دارد برای شان به یکی از اهداف مهم شان تبدیل نشده است.

 

سخن آخر

سعی کردیم در این مقاله به مهم ترین چالش ها و اشتباهات زبان آموزان در یادگیری زبان انگلیسی بپردازیم و به شما کمک کنیم تا از این اشتباهات پرهیز نمایید تا بتوانید مسیر یادگیری زبان انگلیسی را بهتر و راحت سپری نمایید. هر چند ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشد اما در اینجا به اصلی ترین موارد اشاره شده که اگر از این موارد خودداری نمایید یادگیری زبان انگلیسی برای تان بسیار آسان خواهد شد و تا آخر به یادگیری و آموزش ادامه خواهید داد و نتیجه مطلوب را دریافت خواهید کرد.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

مدت زمان لازم برای یادگیری زبان انگلیسی

انگیزه یادگیری زبان انگلیسی ،معرفی بهترین روش ها

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *