اصطلاحات و مهره های شطرنج به انگلیسی

اصطلاحات و مهره های شطرنج به انگلیسی

 

اصطلاحات و مهره های شطرنج به انگلیسی

شطرنج (chess) که به هوش و مهارت های استراتژیک نیاز دارد، یک بازی روی تخته است که با دو بازیکن در یک زمان انجام می شود. این بازی از یک کلمه هندی به نام «چاتورانگا» گرفته شده است. بازی شطرنج در کل ۳۲ مهره و دو بازیکن دارد که  به هر بازیکن ۱۶ مهره می رسد که هشت عدد از آنها سرباز، ‌دوعدد فیل, دو عدد  اسب و دو عدد رخ وجود دارد. ۱۶ عدد از این مهره ها سفید و ۱۶ عدد بعدی سیاه هستند‌.

هدف شطرنج حذف مهره ها از قلمرو حریف با یک پیشروی استراتژیک است که پادشاه حریف را به موقعیتی اجتناب ناپذیر هدایت می کند که مات اعلام می شود. شطرنج توانایی های ذهنی فرد را می سازد و به او کمک می کند تا استراتژی های بهتری برای زندگی داشته باشد. رشد مداوم ذهن انسان را فراهم می کند.

 

علاقه به بازی شطرنج بعد از پخش سریال گامبی وزیر (The Queen’s Gambit) در تمام دنیا شدت یافت و اگر شما هم بعد از دیدن این مینی سریال می خواهید اصطلاحات شطرنج را یاد بگیرید و بازی را شروع کنید می توانید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

حال در جدول زیر اسامی مهره ها به انگلیسی و فارسی، نام اختصاری آنها و توضیحی کوتاه راجع به هر کدام از مهره ها خواهیم داشت.

 

مهره شطرنج/

Chessman

نام اختصاری معنی لغوی نام مهره در فارسی توضیح
King K شاه شاه شاه مهمترین مهره ی شطرنج است و تنها یک حرکت میتواند انجام دهد. تا انتهای بازی باید در صفحه شطرنج باقی بماند و هدف باقی مهره ها حمایت و پشتیبانی از اوست.
Queen Q ملکه وزیر وزیر قدرتمندترین مهره شطرنج است که قدرت مانور بالایی دارد و در اصل ترکیب دو مهره رخ و فیل است.
Rook R کلاغ سیاه رخ (قلعه) این دو مهره بصورت عمودی و افقی حرکت می کنند و از مهره های قدرتمند به حساب می آیند‌.
Bishop B اسقف (یک مقام در کلیسا) فیل این دو مهره یکی بر روی مربع های سفید و دیگری بر روی مربع های مشکی به صورت مورب حرکت می کند.
Knight N شوالیه اسب اسب ها که مهره های استراتژیک شطرنج محسوب می شوند، تنها مهره هایی هستند که اجازه دارند به صورت Lاز روی مهره های دیگر بپرند
Pawn P گروگان یا بازیچه سرباز(پیاده) در ابتدا بر اساس استراتژی بازیکن سرباز ها می توانند دو حرکت رو به جلو داشته باشند و بعد از ان فقط یک حرکت دارند. در صورتی که یک سرباز مهره ای را روبروی خود ببیند متوقف می شود ولی اگر این مهره در سمت راست و چپ جلوی او باشد(یک خانه مورب جلوی سرباز) می تواند با زدن باعث حذف آن مهره شود.

 

اصطلاحات رایجی در بازی شطرنج وجود دارد که در جدول زیر ذکر شده است.

 

 

اصطلاحات و مهره های شطرنج به انگلیسی

 

 

اصطلاح معنی توضیحات
Check کیش حمله مستقیم به شاه حریف توسط یک یا چند مهره که شاه باید در نوبت خود از آن رهایی یابد.
Double check کیش دوگانه کیش دو گانه زمانی اتفاق می افتد که دو مهره به طور همزمان به مهره ی شاه حمله می کنند/ کیش می دهند.

در این زمان شاه باید حرکت کند‌.

Illegal move حرکت ممنوع برای مثال زمانی که شاه را کیش داده باشید ولی بازیکن قصد داشته باشد مهره های دیگر خود را جابجا کند،این حرکت ممنوع است.
Checkmate مات وقتی شاه کیش باشد و امکان آنکه درحرکت بعدی از کیش نجات پیدا کند وجود نداشته باشد در اینجا بازی تمام میشود.
Stalemate پات پات یا همان تساوی به شرایطی گفته می شود که یکی از طرفین بازی کیش نشده باشد ولی قابلیت حرکت اضافه نیز نداشته باشد. در برخی از بازی ها نیز اگر فقط دو شاه در بازی باقی مانده باشد و یا شاه و اسب در بازی باشد بازی را پات اعلام می کنند.
En passant ان پاسان یا حرکت در عبور آن پاسان به شرایطی گفته می شود که سرباز یک بازیکن دو مربع جلو می رود ، در صورتی که سرباز حریف روبروی آن قرار بگیرد می تواند سرباز را زده و به مربع کناری سرباز بنشیند.
Touch move دست به مهره حرکته در صورتی که دستتان به یک مهره بخورد باید با آن بازی کنید.
Queen’s Gambit گامبی وزیر بازیکن با حرکت دادن دو سرباز روبروی وزیر ، یکی را به نوعی قربانی می کند تا موقعیت بهتری برای حمله به وزیر کسب کند
Adjournment بازی نیمه تمام به بازی نیمه تمام که ادامه ی آن به زمان دیگری موکول شود گفته میشود
Adjust اجازه تنظیم‌ مهره ها کسب مجوز از رقیب یا داور مسابقه به منظور تنظیم جانمایی چند مهره به گونه ای که مکان آن تغییر نکند.
Bad bishop فیل بد فیلی که معمولا پشت پیاده های(سربازهای) خودی گرفتار میگردد.
Blitz بازی رعدآسا به بازی گفته میشود که بازیکنان کلیه حرکات را در ده دقیقه یا کمتر به اتمام برسانند.
Blockade بلوکه به وضعیتی اطلاق میشود که پیشروی سوار یا معمولا پیاده توسط حریف مسدود میگردد.
Castling قلعه گیری حرکتی در شطرنج برای حفاظت از شاه که هم زمان شاه و رخ حرکت میکنند.
Chess clock ساعت شطرنج ساعت بخصوصی که برای نشان دادن زمان باقی مانده هر یک از بازیکنان طراحی شده است و نوبت هر بازیکنی ساعت او در حال کار کردن و ساعت حریفش از کار می ایستد
Cross table جدول نتایج جدول نتایجی که در هر بازی امتیازات را نشان می دهد
Attack حمله حرکت مهره ای که تهدیدی برای مهره های حریف ایجاد کند.
Double attack (Fork) حمله دوگانه یا چنگال تهدید دو مهره حریف در آن واحد.
Double pawn سرباز دوبله یا دوپشته دو سرباز از یک رنگ در یک ستون
Draw مساوی بازی تمام شده ای که نصف امتیاز برای هر یک به ارمغان میاورد
Escape square خانه فرار شاه زمانی که شاه مورد تهدید قرار میگیرد میتواند از ان خانه فرار نماید .
Exchange تعویض زدن و از دست دادن همزمان مهره های هم ارزش با یکدیگر
Absolute pin آچمز مهره ای که به خاطر کیش، بی حرکت شده و اگر حرکت کند شاه خودی در معرض کیش قرار می گیرد.اصلاحا این مهره، آچمز شده است و حق حرکتش سلب شده و نمی توان آن را حرکت داد.
Quick chess مسابقات سریع شطرنج در این نوع مسابقات شطرنج باید بازیکنان، بین ۱۰ تا ۶۰ دقیقه، کلیه حرکت های خود را انجام دهند و گرنه بازنده  مسابقه خواهند بود.
Active مهره ی فعال  مهره ای که جایگاه مهمی را اشغال  کرده باشد یا محدوده ای را در صفحه این ورزش ذهنی، تحت کنترل خود داشته باشد. مثل اسب یا فیل که میتواند محدوده ای را به صورت ضربدی کنترل کند.
Blindfold chess بازی چشم بسته این بازی به رقابتی گفته می شود که بازیکنان بدون آن که صفحه و مهره های بازی را از اول تا آخر مشاهده کنند، بازی را انجام داده و وضعیت مهره  ها را در ذهن خود بررسی می کند.
Overlook/ Blunder اشتباه اورلوک از دست دادن مهره ی سرباز یا دیگر مهره ها در اقدامی اشتباه.
Brilliancy بازی اصیل بازی که در ان نوآوری و خلاقیت باشد.
Centralization استقرار در مرکز اوردن یک مهره ای در چهارخانه ی مرکزی که تسلط بهتری به تمام نقاط داشته باشد.
Cheapo دام یا تله موقعیتی که اگر حریف در آن قرار بگیرد، مات شده یا مهره اشو از دست می دهد.
Classical بازی کلاسیک بازی که دو طرف سعی دارند به سرعت نقاط مرکزی را بدست آورند‌.
Combination ترکیب ایجاد یک سری حرکات اجباری برای حریف است که باعث برتری و یا کسب مهره از طرف مقابل شده که معمولا با از دست دادن مهره خودی همراه است.
Cramped عدم تحرک مهره ای که هیچ حرکتی نداشته باشد را می‌گویند.

 

بیشتر بخوانید:

کلمات و اصطلاحات انگلیسی مربوط به فوتبال

معرفی بهترین بازی ها برای تقویت دایره لغات زبان انگلیسی

2.9/5 - (12 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *