بهترین فیلم و سریال ها برای یادگیری زبان ترکی

بهترین فیلم ها برای یادگیری زبان ترکی

بهترین فیلم و سریال ها برای یادگیری زبان ترکی

مطمئنا امروزه به دلیل راحتی امکان دسترسی به فیلم و سریال های ترکی یادگیری زبان ترکی از طریق فیلم و سریال بسیار مفید و جذاب می باشد. این روش به شما از هر دو وجه بصری و شنوایی کمک شایانی خواهد کرد. بعلاوه فیلم های ترکی به شما بازخوردی از زندگی واقعی، فرهنگ مردم ترکیه، هنر و موارد دیگر از کشور ترکیه را خواهد داد. فیلم ها و سریال های ترکی همچنین به شما مکالمات روزمره زبان ترکی را آموزش می دهند و نیز به شما برای بهبود تلفظ و پیدا کردن تسلط به شما برای درک این زبان کمک می کنند. اگر سریال های ترکی را با زیرنویس تماشا کنید جدا از بهبود بخشیدن دایره لغات یاد خواهید گرفت کدام کلمه را در چه مکانی از جمله یا سوال بکار ببرید. در نتیجه تماشای فیلم و سریال های ترکی شما را در جنبه های مختلف در یادگیری زبان ترکی کمک کرده و یک منبع و روش مناسب برای یادگیری زبان ترکی هستند.

 

چگونه به وسیله فیلم و سریال های ترکی، زبان ترکی خود را تقویت کنیم؟

تماشا کردن هر نوع فیلم و سریالی به زبان ترکی در هر ژانری به شما برای یادگیری و تقویت زبان ترکی کمک خواهد کرد. با این حال، برای اینکه بتوانید بیشترین بهره را از این موضوع کسب نمایید می توانید با استفاده از موارد زیر به تماشای فیلم و سریال های ترکی بپردازید.

 

۱. در ابتدا، تعیین کنید که چه نوع فیلم یا سریالی را می خواهید تماشا کنید. این موضوع بسیار مهم است چرا که اگر به تماشای فیلم و سریالی که از آن لذت می برید بپردازید می تواند بسیار اثر بخش باشد.

 

۲. از آنجایی که تکرار و تمرین بسیار در یادگیری مفید و مهم است بیشتر از یک بار به تماشای فیلم بپردازید از این رو اگر از فیلم لذت نبرید این کار برای تان سخت خواهد بود.

 

۳. استفاده از زیرنویس برای فهم فیلم بسیار مفید است اما برای اینکه بتوانید بهره کافی را از فیلم ببرید تنها بار اول از زیرنویس برای تماشای فیلم استفاه کنید.

 

۴. در زمانی که در حال مشاهده فیلم هستید از دیکشنری استفاده نکنید البته ممکن است بگویید که فیلم را متوقف می کنم و کلمه را در دیکشنری چک کرده و سپس به تماشای ادامه فیلم می پردازم. هرگز این کار را نکنید در صورت نیاز فقط از مواردی که نیاز است یادداشت برداری کنید و بعد از پایان یافتن فیلم کلمات را در دیکشنری چک کنید.

 

۵. دوباره برگردیم به قسمت تکرار و تمرین، کلمات و جملات مهم و پرتکرار فیلم را چندین بار تکرار کنید.

 

۶. در زمان های مختلف از فیلم سعی کنید که خلاصه آن بخش را بگویید یا بنویسید.

 

با استفاده از این نکات می توانید به بهبود زبان ترکی خود با تماشای فیلم و سریال های ترکی بپردازید. البته می توانید به همراه شخصیت های مختلف فیلم نیز دیالوگ های مهم و کاربردی را با توجه به لحن بیان شان بلند تکرار کرده تا لهجه و نحوه بیان خود را بیشتر تقویت نمایید.

 

اصطلاحات و کلمات مرتبط به فیلم در زبان ترکی

۱. komedi

کمدی

۲. aksiyon

اکشن

۳. bilim kurgu

علمی تخیلی

۴. fantastik

فانتزی

۵. romantik

عاشقانه

۶. müzikal

موزیکال

۷. gerilim

حادثه ای

۸. korku

ترسناک

۹. sinema / sinema filmi

سینما

۱۰. film

فیلم

۱۱. izlemek / seyretmek

تماشا کردن

۱۲. oyuncu

بازیگر

۱۳. yönetmen

کارگردان

 

بهترین فیلم ها برای یادگیری زبان ترکی

در این بخش به معرفی تعدادی از بهترین فیلم های ترکی برای یادگیری این زبان پرداخته ایم.

 

۱. Süt KardeŞler

سریال Süt KardeŞler

این فیلم یک فیلم کمدی برای سال ۱۹۷۶ است. در این فیلم بازیگران معروف سینمای ترکیه بازی می کنند. موضوع فیلم در مورد یک نویسنده مشهور است و به این قرار است که خانوم مالک در یک خونه ویلایی زندگی می کند و تصور می کند که پسری به نام رمضان که دوست سبهان است، پسر خوانده اش است و رمضان با او زندگی می کند. زمانی که متوجه می شود که این موضوع صحت ندارد او رمضان را به برادرش با نام بایرام به عنوان برادر شوهرش معرفی می کند به دلیل اینکه برادرش آدم عصبانی و بد اخلاقی است. در ادامه مسائل بسیار پیچیده می شود وقتی سبهان واقعی وارد ماجرا می شود. این فیلم مناسب افرادی است که تازه شروع به یادگیری زبان ترکی کرده و از سطح مبتدی برخودار هستند.

یک دیالوگ معروف از فیلم:

Ben garip bir dilenciyim sokak sokak gezerim

من یک گدای غریبم، که در خیابان ها پرسه می زنم.

 

۲. Selvi Boylum Al Yazmalim

سریال Selvi Boylum Al Yazmalim

این فیلم یک فیلم در ژانر عاشقانه است که در سال ۱۹۷۸ ساخته شده. موضوع فیلم در مورد یک دختر روستایی است که عاشق یک راننده تراکتور از استانبول می شود. بعد از اینکه با هم ازدواج می کنند و بچه دار می شوند. یک شب شوهر زن به یک مرد کمک می کند و زندگی شان از آن لحظه تغییر می کند. این موضوع باعث می شود تا مرد زن و پسر خود را ترک کند و پیش دوست دختر قبلی خود برمی گردد در ادامه دختر روستایی همراه پسرش به یک جایی می روند و هیچ نشانه ای از خود به جای نمی گذارند. بعد از مدتی با مرد دیگری آشنا شده و تصمیم به ازدواج با او می گیرد که در این حین همسر قبلی او برمی گردد و زن را بین دو راهی عشق و عقل قرار می دهد. این فیلم سه جایزه سینمایی را کسب کرده و به عنوان ۱۰ فیلم برتر کشور ترکیه انتخاب شده است.

یک دیالوگ معروف از این فیلم:

Sevgi neydi? Sevgi, sahip cikan dost, sicak insane li. Insan emegiydi. Sevgi iyilikti. Sevgi emekti.

عشق چه بود؟ عشق یک آغوش گرم و دوستانه است که به دنبال تو می گردد. یک تلاش انسانی است. عشق مهربانی بود. عشق تلاش کردن بود.

 

۳. Muhsin Bey

فیلم ترکی Muhsin Bey

یکی دیگر از فیلم های دیدنی و جذاب ترکیه ای که برای یادگیری زبان ترکی نیز مناسب است فیلم Muhsin Bey است که یک فیلم دارم است. موضوع فیلم در مورد آقای Muhsin است که یک تهیه کننده موزیک میانسال می باشد و شخصی به نام علی نزیک که یک پسر جوان است و رویایش این است که یک فرد معروف شود. در ابتدا فیلم به صورت یک ماجراجویی ساده آغاز می شود اما در ادامه اتفاقات عجیب و غریبی در فیلم رخ می دهد. این فیلم جوایز بسیاری را در جشنواره های فیلم ترکیه در آنکارا و استانبول برنده شده است.

یک دیالوگ معروف از این فیلم:

Agam, bene acik soyle. Ben kitipiyoz bi Ali Nazik’im. Turkucu bile degilem, bi garibem. Senin gibi anli sanli biri beni ne yapsin?

قربان، به من رو راست بگید. من علی نزیک فقیر هستم. من حتی یک خواننده سنتی نیستم، من یک فرد عجیبم، یک فرد موفق مثل شما چکاری می تونه برای من بکنه؟

 

۴. Ucurtmayi Vurmasinlar

فیلم Ucurtmayi Vurmasinlar

این فیلم ترکی نیز یک فیلم دارم جنایی ترکی است و در مورد زندان می باشد. داستان فیلم به این قرار است که یک زن به زندان محکوم می شود و باید پسرش را نیز با خود به زندان ببرد. در زندان پسرش با یک فردی در زندان به نام Inci آشنا می شود و با یکدیگر رابطه نزدیکی را برقرار می کنند. این فیلم به تمامی جنبه های زندگی در زندان می پردازد. این فیلم نیز برنده جوایز متعدد از جشنواره های سینمای ترکیه شده است و در سال ۱۹۸۹ نیز به عنوان بهترین فیلم سال از نگاه مخاطبان نام گرفته است.

یکی از دیالوگ های معروف فیلم:

Bak kuşların kanatlarına, güneş sana el sallıyor. Her akşam kuşlarla birlikte uykuya yatar güneş. Gün batımını göremeyenlere kuşların kanatlarıyla el sallar. Biz de el sallayalım.

به بال های پرنده ها نگاه کن، خورشید برای تو دست تکان می دهد و سلام می کند. هر شب که خورشید به همراه پرندگان به خواب می رود. او بوسیله بال های پرندگان به کسانی که نمی توانند طلوع خورشید را ببینند برای شان دست تکان می دهد و به آن ها سلام می کند. پس بیا ما هم برای خورشید دست تکون بدیم.

 

۵. Babam ve oğlum

فیلم Babam ve oğlum

این فیلم نیز یک فیلم درام ترکی است و محصول سال ۲۰۰۵ می باشد. موضوع فیلم در مورد مرد جوانی است به نام Sadik که روستا را ترک می کند تا به تحصیل در رشته روزنامه نگاری در استانبول بپردازد. اما، پدرش حسین می خواهد که او در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرده تا بتواند مزرعه شان را اداره نماید. در زمان تحصیل در دانشگاه Sadik یک مبارزه در حزب چپ می شود و زمانی که پدرش این موضوع را متوجه می شود او را از ارث محروم می کند. همسر او زمانی که در حال زایمان پسرشان است در پارک جان خود را از دست می دهد چون به دلیل مقررات حکومت نظامی قادر به رفتن به بیمارستان نیست در ادامه Sadik نیز به دلایل فعالیت های سیاسی اش دستگیر می شود و به مدت سه سال به زندان محکوم می شود و بعد از مدتی دچار بیماری می شود. بعد از آزاد شدن از زندان، متوجه می شود که زیاد زنده نخواهد ماند و در نتیجه پسرش را به نزد خانواده اش در روستا می برد. این فیلم نیز جوایزه متعددی را در جشنواره های ترکیه برنده شده است.

یکی از دیالوگ های این فیلم:

İnsan büyüyünce hayalleri küçülür mü?

وقتی یک انسان رشد می کند آیا آرزوهایش کوچک تر می شود؟

Evlatlar, babalarını hep hatırlamak istedikleri gibi hatırlarlar.

پسرها، پدرانشان را به آن صورتی که می خواهند بخاطر می آورند.

 

۶. Beyaz melek

فیلم Beyaz melek

این فیلم محصول سال ۲۰۰۷ کشور ترکیه است و در ژانر درام می باشد. موضوع فیلم به این قرار است که علی و رضا پدرشان احمد را که بیماری تومور مغزی دارد را برای شیمی درمانی به استانبول می برند. اما،‌ احمد در طول درمان طاقتش تمام می شود و خود را باری به دوش پسرانش می بیند. او از بیمارستان فرار می کند و به خانه سالمندان می رود و آن ها او را می پذیرند. اما پسرانش او را پیدا می کنند و در آخر اجازه می دهند پدرشان در همین جا بماند چرا که او احساس خوشحالی می کند. این فیلم نیز در جشنواره مولوی برنده جایزه شده است. این فیلم برای افراد مبتدی و سطح متوسط بسیار مناسب می باشد.

یکی از دیالوگ های معروف فیلم:

Hayat her şeye rağmen yaşamaya değer.

زندگی با تمام سختی هاش ارزش زندگی کردن دارد.

 

۷. Hababam Sinifi

فیلم Hababam Sinifi

این فیلم کمدی ترکیه ای که محصول سال ۱۹۷۵ است یکی دیگر از فیلم های عالی و خوب برای یادگیری زبان ترکی است. در این فیلم یک گروه از دانش آموزان تنبل و خودخواه که در یک مدرسه خصوصی مشغول به تحصیل هستند و هیچ عجله ای برای فارغ التحصیل شدن ندارند ماجراهایی را رقم می زنند. این دانش آموزان در مدرسه به صورت یک خانواده باهاشون رفتار میشه و با کلی موقعیت های بامزه فیلم به ما فضایی جذاب را ارائه می دهد و فیلم موفقی در سینما ترکیه بوده است.

یکی از دیالوگ های ماندگار فیلم:

Uçan memeliye örnek ver Damat Ferit.

Uçan memeliii…uçan memeli… hmmm… hostes.

یک مثال از یک پستاندار پرنده بزن Damat Ferit.

پستاندار پرنده …. پستاندار پرنده …. ممممم …. مهماندار.

 

۸. Dünyayi Kurtaran Adam

فیلم Dünyayi Kurtaran Adam

یک فیلم علمی و ماجراجویی کشور ترکیه که محصول سال ۱۹۸۲ می باشد فیلم Dunyayi Kurtaran Adam است که یکی از فیلم های جذاب برای یادگیری زبان ترکی است. بسیاری از افراد این فیلم را ورژن ترکیه ای فیلم جنگ ستارگان Star Wars نامیده اند. موضوع فیلم به این قرار است که کره زمین به چندین سیاره کوچک تر تقسیم می شود به دلیل حمله ای که آدم فضایی ها انجام می دهند. دو خلبان شجاع ترکی خود را در یکی از سیاره هایی می یابند که بوسیله یک فرد شرور اداره می شود که نامش جادوگر می باشد. در ابتدا این دو خلبان توانایی از بین بردن او را ندارند با این حال در انتها می توانند او را از بین ببرند و در پایان به همین دلیل لقب مردانی که دنیا را نجات دادن را می گیرند.

 

۹. Sivas

فیلم Sivas

یکی دیگر از فیلم های سینمای ترکیه فیلم Sivas است که محصول سال ۲۰۱۴ می باشد. این فیلم در مورد رابطه یک پسر یازده ساله به نام اصلان و یک سگ جنگی است. یک روز، او و برادرش شاهد یک دعوا بین دو سگ هستند که یکی از آن ها زخمی می شود. اصلان می خواهد تا سگ زخمی را به خانه ببرد که در ابتدا برادرش مانع این کار می شود. با این حال، آن ها سگ را به خانه برده و داستان شروع می شود. این فیلم جایزه هیئت داوران هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز را کسب کرده است.

 

۱۰. Uzak

فیلم Uzak

این فیلم که محصول سال ۲۰۰۲ کشور ترکیه است داستان یوسف یک کارگر کارخانه است که کارش را از دست داده و برای زندگی به استانبول رفته تا با یکی از اعضای فامیلش به نام محمود زندگی کند. محمود یک عکاس باهوش پولدار است در حالی که وضعیت یوسف برعکس محمود می باشد و همانطور که مشخص است این دو با هم نمی توانند رابطه خوبی را برقرار کنند هر دو در زندگی با یک سری مشکلات روبرو هستند که برای حل آن ها تصمیم می گیرند به یک شهر ساحلی رفته تا بتوانند فکری به حال خود کنند که اتفاقاتی برای شان رقم می خورد. این فیلم ۳۱ جایزه مختلف را از جشنواره های مختلف مانند کن و سوفیا برنده شده است.

یک دیالوگ ماندگار از این فیلم:

Bazı insanlar çok uzaktalar. Bizim asla gidemeyeceğimiz yerdeler

برخی از انسان ها بسیار دور هستند. آن ها در مکان هایی هستند که هرگز نمی توان به آنجا رفت.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای یادگیری زبان ترکی استانبولی در منزل

بهترین آهنگ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

بهترین پادکست ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *