تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک (IELTS Academic Reading)

تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک (IELTS Academic Reading)

در آزمون آیلتس که به ارزیابی چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی می پردازد یکی از قسمت های چالش برانگیز آن مخصوصا در مدل آکادمیک آیلتس بخش ریدینگ آن است که از متن های تخصصی و مجلات تخصصی استفاده می شود در نتیجه با توجه به زمان امتحان و سوالات گوناگون که برای هر کدام از این متون مطرح شده است باید با استفاده از یک سری نکات و تکنیک ها به سوالات پاسخ مناسب داد و جواب ها را در کمترین زمان ممکن پیدا کرد در نتیجه در ادامه با مطرح کردن نکات و تکنیک های کاربردی و مفید که بسیاری از آزمون دهندگان آیلتس با آن مشکل داشته و اگر این نکات را رعایت نمایند مطمئنا نتایجی عالی را دریافت خواهند کرد به شما برای داشتن یک دید مطلوب و گرفتن یک نتیجه مناسب در آزمون آکادمیک آیلتس کمک خواهیم کرد. لازم بذکر است که مخاطبین آزمون آکادمیک آیلتس بیشتر افرادی هستند که می خواهند برای دریافت پذیرش در دانشگاه ها اقدام نمایند یا در یک زمینه کاری بسیار تخصصی می خواهند مشغول به فعالیت شوند. با ما همراه باشید تا رازهای مهم ریدینگ آیلتس آکادمیک را برای تان روشن نماییم.

 

تمام متن ریدینگ را به طور کامل مطالعه نکنید!!!

بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک دارای ۳ متن طولانی است و هر کدام به ترتیب از متن دیگر به شدت سخت تر می شود. در نتیجه متن اول از دو متن دیگر آسان تر است و متن آخر سخت ترین متن خواهد بود. این به آن معناست که اگر مدت زمان زیادی را بر روی متن اول صرف نمایید، کاری که بسیاری از افراد در آزمون انجام می دهند، مطمئنا زمان را از دست خواهید داد و قبل از اینکه به متن آخر برسید زمان پاسخ گویی شما در ریدینگ به پایان خواهد رسید. بنابراین نباید هیچ کدام از این سه متن را به صورت کامل از اول تا آخر مطالعه کنید. اما خب این سوال پیش می آید که چگونه باید به سوالات جواب داد و چطور باید این متن ها را بخوانیم تا بتوانیم به سوالات پاسخ دهیم بدون اینکه نیاز داشته باشیم تمام متن را از اول تا آخر مطالعه نماییم. در ادامه به شما خواهیم گفت که در این خصوص باید چه راه کاری را پیش بگیرید.

 

پاسخ گویی به سوالات ریدینگ آیلتس آکادمیک بدون نیاز به خواندن کل متن

برای اینکه بتوانید به سوالات بخش ریدینگ پاسخ داده و زمان را نیز از دست ندهید باید با استفاده از یک سری تکنیک های خاص به سراغ متون رفته و با استفاده از آن ها و بدون نیاز به خواندن متون به صورت کامل به این مهم دست یابید. دو مهارت اساسی و بسیار مهم که باید آن ها را یاد بگیرید مهارت های skimming و scanning می باشند. با یادگیری این دو مهارت می توانید براساس یک استراتژی مشخص به سوالات ریدینگ آیلتس آکادمیک پاسخ دهید. در ادامه به توضیح هر کدام از این مهارت ها می پردازیم و با مثال هایی این دو مهارت و نحوه استفاده از آن ها را برای تان شرح می دهیم.

 

مهارت Skimming

مهارت skimming به زبان ساده یعنی خواندن متن با چشم به صورت اجمالی و بدون اینکه وارد فهم و جزئیات متن شویم. با این کار تنها می خواهیم ایده اصلی متن را دریافته و از کلیت موضوع با خبر شویم. بیایید این موضوع را با سوال منطبق کردن عناوین انجام دهیم. متن زیر را skim کنید و ایده و موضوع اصلی هر پاراگراف را دریابید. این کار به شما کمک می کند تا عنوان درست را برای هر پاراگراف انتخاب نمایید.

?Which paragraphs contains the following information

سوال: کدام پاراگراف دارای اطلاعات زیر است؟

List of Headings

i. It’s all in the brain

ii. Dopamine and the brain

iii. All about those nerves

iv. Introversion vs. Extroversion

v. It’s an extrovert’s world

 Section A

 Section B

 Section C

A. Many people enjoy swaying along to the music in a nightclub. For these extroverts, a night spent dancing and talking to friends is a fun evening. But for introverts, this is the stuff of nightmares. Small talk, dense crowds and loud music can be terrifying. Even partying at home with a group of friends, though fun, can be draining. Some people would much rather be tucked up in reading a book. This is a primary difference between extroverts who on the one hand who feel energized from stimulating environments and interaction, and introverts on the other hand who feel drained and low in energy as a result of such situations.

B. Why do introverts and extroverts react so differently to the same situation? The answer has to do with some key differences in the way their brains are wired. One major difference between the brains of introverts and extroverts is related to their response to the neurotransmitter dopamine. Dopamine is a chemical released in the brain that provides the motivation to seek external rewards like earning money or attracting a mate. It creates a sensation of pleasure as a reward for success in these endeavours. When dopamine floods the brain, both introverts and extroverts become more talkative and motivated to take risks. Introverts have the same quantity of dopamine present in their brains as extroverts. The difference is in the functioning of the dopamine which is more active in the brains of extroverts. Extroverts thrive on the dopamine-charged good feelings created when they engage the sympathetic side. Introverts rely more on a different neurotransmitter called acetylcholine. Like dopamine, acetylcholine is linked to pleasure; the difference is that acetylcholine makes us feel good when we turn inward. It powers our abilities to think deeply and focus intensely on just one thing for a long period of time. It also helps explain why introverts like calm environments; it’s easier to turn inward when we’re not attending to external stimulation. When an introvert is lounging at home in quiet solitude, lost in a book or watching Netflix, they are basking in the pleasant effects of acetylcholine.

C. Another piece of the introvert-extrovert puzzle has to do with the nervous system. Both introverts and extroverts use both sides of their nervous systems at different times, just like they use both neurotransmitters. But extroverts tend to favour the opposite side of the nervous system; the sympathetic side, known as the ‘fight, flight or freeze’ system. This side mobilises us to discover new things and makes us active, daring, and inquisitive. The brain becomes alert and hyper-focused on its surroundings. Blood sugar and free fatty acids are elevated to give us more energy, and digestion is slowed. Thinking is reduced, and we become prepared to make snap decisions.

 

پاسخ ها:

1. Section A (iv)

2. Section B (i)

3. Section C (iii)

 

همانطور که بیان شد بدون خواندن متن و بدون توجه به جزئیات و تنها با خواندن متن به صورت ظاهری می توان فهمید که پاراگراف A در حال مقایسه extroverts و introverts است در نتیجه عنوان این پاراگراف Introversion vs. Extroversion می باشد که بهترین انتخاب بین گزینه های دیگر است.

در جملات ابتدایی پاراگراف B همانطور که مشخص است به اطلاعاتی در مورد brain و brain chemistry اشاره شده است، بنابراین می توان این فرض مطمئن را داشت که عنوان این پاراگراف نیز It’s all in the brain است و برای این پاراگراف بهترین گزینه می باشد.

در آخر نیز در پاراگراف C در مورد nervous system صحبت شده است که عنوان All about those Nerves بهترین عنوان ممکن بین گزینه هاست. بخاطر داشته باشید که عنوان یک پاراگراف یک جمله تک خطی از خلاصه آن پاراگراف است.

 

یکی دیگر از دلایل اهمیت Skim این است که نیازی به خواندن کل متن را نخواهید داشت و این مهارت شما را با متن و موضوع آن آشنا خواهد کرد و مکان بسیاری از اطلاعات را در متن به شما خواهد داد. این موضوع مهم است زیرا وقتی که شما به دنبال یک پاسخ می باشید می دانید که باید به کجای متن رجوع نمایید و این بسیار قابل درک است زمانی که با مهارت دوم یعنی scanning آشنا می شوید که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

 

مهارت Scanning

در این مهارت شما به دنبال کلمات کلیدی در متن می باشید که به سوال مرتبط است. این موضوع بسیار مهم می باشد وقتی که شما به دنبال اطلاعات خاص و مشخصی می گردید در حالی که زمان تان محدود است. برای این کار ۵ مرحله را باید انجام دهید:

۱. خواندن سوالات و مشخص کردن کلمات کلیدی

۲. پیدا کردن پاراگرافی که دارای اطلاعات خاص است ( این موضوع را شما قبلا در مهارت skimming انجام داده اید.)

۳. در پاراگراف مربوطه به دنبال کلمات کلیدی یا مترادف های شان بگردید و آن ها مشخص کنید.

۴. جملات قبل و بعد از این کلمات را بخوانید.

۵. به سوال مراجعه کرده و براساس اطلاعاتی که پیدا کرده اید به سوالات پاسخ دهید.

اکنون می خواهیم این مهارت را با یک سوال چند گزینه ای تمرین کنیم و از متنی که قبلا skim کرده ایم استفاده نماییم.

 

گام اول: خواندن سوال و پیدا کردن کلمات کلیدی

?What is the role of dopamine in the brain

A. It causes nightmares

B. It causes people to think deeply and introspectively

C. It is responsible for the “fight, flight or freeze” response

D. It is responsible for reward-motivated behavior

کلمات کلیدی:

Dopamine, Brain

 

گام دوم: پیدا کردن پاراگرافی که دارای اطلاعات مدنظر است

این موضوع را زمانی که مهارت skim را انجام می دادیم مشخص شده است. در این سوال کلمه کلیدی the brain را داریم که اگر بخاطر داشته باشید پاراگراف B شامل این اطلاعات بود. در نتیجه نیازی به خواندن سایر بخش های متن نمی باشد و باید مستقیما به پاراگراف B مراجعه کرده و دنبال جواب بگردیم.

 

گام سوم: پاراگراف مربوطه را برای پیدا کردن کلمات کلیدی روخوانی کنید و آن ها مشخص کنید.

Why do introverts and extroverts react so differently to the same situation? The answer has to do with some key differences in the way their brains are wired. One major difference between the brains of introverts and extroverts is related to their response to the neurotransmitter dopamine. Dopamine is a chemical released in the brain that provides the motivation to seek external rewards like earning money or attracting a mate. It creates a sensation of pleasure as a reward for success in these endeavours. When dopamine floods the brain, both introverts and extroverts become more talkative and motivated to take risks. Introverts have the same quantity of dopamine present in their brains as extroverts. The difference is in the functioning of the dopamine which is more active in the brains of extroverts. Extroverts thrive on the dopamine-charged good feelings created when they engage the sympathetic side. Introverts rely more on a different neurotransmitter called acetylcholine. Like dopamine, acetylcholine is linked to pleasure; the difference is that acetylcholine makes us feel good when we turn inward. It powers our abilities to think deeply and focus intensely on just one thing for a long period of time. It also helps explain why introverts like calm environments; it’s easier to turn inward when we’re not attending to external stimulation. When an introvert is lounging at home in quiet solitude, lost in a book or watching Netflix, they are basking in the pleasant effects of acetylcholine.

 

گام چهارم: خواندن جملات قبل و بعد کلمات کلیدی

 

گام پنجم: برگشتن به سوال و انتخاب جواب درست.

در سوال مطرح شده جواب گزینه D است. در پاراگراف جمله ای که در بالا با رنگ قرمز مشخص شده که از طریق کلمات کلیدی بدست می آید به ما جواب درست را بین گزینه ها نشان می دهد. در نتیجه با این دو تکنیک ساده می توانید در زمانی مناسب به تمامی سوالات بدون نیاز به خواندن کل متن پاسخ دهید. البته در ادامه به یک سری نکات و مهارت های مهم دیگر نیز اشاره شده است که بسیار مهم و کاربردی هستند.

 

مدیریت زمان برای پاسخ گویی به ریدینگ آیلتس آکادمیک

مدیریت زمان یکی از مهم ترین ارکان پاسخ گویی در بخش ریدینگ است هر چند مدیریت زمان در کل یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در آزمون آیلتس می باشد. در این خصوص زمانی که از دو مهارت skimming و scanning استفاده می کنید بسیاری از مشکلات با مدیریت زمان برطرف خواهد شد. یکی دیگر از کارهایی که باید در این خصوص انجام دهید این است که در مورد سوالاتی که برای پاسخ گویی به آن ها کمی شک دارید و از جواب خود مطمئن نمی باشید و یا پیدا کردن جواب این سوالات زمان بیشتری را از شما می گیرد بهتر است که زمان خود را صرف آن ها نکرده و این گونه سوالات را رها کنید و اول سوالاتی را پاسخ دهید که جواب شان راحت تر پیدا می شوند و در آخر به پاسخ گویی به این سوالات بپردازید. تا هم زمان را مدیریت کنید و هم بتوانید بیشترین سوال ممکنه را پاسخ دهید. نکته دیگر اینکه حتما زمانی را برای چک کردن دوباره جواب ها در نظر بگیرید.

 

آیا نیاز به دانستن تعداد زیادی کلمه تخصصی داریم؟

گستره دایره لغات برای موفقیت در آزمون آکادمیک آیلتس می تواند به شما بسیار کمک نماید. توصیه می شود که روزانه یک مقاله تخصصی را بخوانید زمانی که می خواهید برای آزمون آماده شوید. در زمانی که در حال مطالعه هستید به کلمات جدید توجه نمایید و چگونگی استفاده از آن ها و کلمات کنار آن ها را نیز بررسی کنید. با این کار متوجه خواهید شد که کلمات و گرامر چگونه با یکدیگر یک معنی را به جمله می دهند. در زمان خواندن متن ها به معنی و مفهوم متن نیز توجه کنید تا بتوانید دقیق تر جملات را درک کرده و معنی و مفهوم درست تری را دریابید و با این کار بتوانید معنی برخی از کلمات را که نمی دانید را حدس بزنید.

 

برای تمرین این کار به مثال زیر توجه نمایید.

سوال:

Choose NO MORE THAN THREE WORDS from the text below for each answer

?What are two things that are heightened to increase energy and hinder digestion

 …………….1

 …………….2

در ابتدا باید کلمات کلیدی سوال را مشخص کنیم:

Increase energy and hinder digestion

ممکن است شما معنی کلمه hinder را بلد نباشید. اگر معنی آن را بدانید که بسیار عالی است اما در غیر این صورت با استفاده از حدس زدن معنی در متن و با استفاده از محتوای متن می توانید معنی آن را متوجه شوید. همچنین در سوال کلمات کلیدی دیگری نیز هست که به شما کمک خواهند کرد پس در نتیجه برای پیدا کردن جواب از آن ها استفاده نمایید.

 

پاراگراف زیر را برای پیدا کردن جواب scan کنید.

C. Another piece of the introvert-extrovert puzzle has to do with the nervous system. Both introverts and extroverts use both sides of their nervous systems at different times, just like they use both neurotransmitters. But extroverts tend to favour the opposite side of the nervous system; the sympathetic side, known as the ‘fight, flight or freeze’ system. This side mobilises us to discover new things and makes us active, daring, and inquisitive. The brain becomes alert and hyper-focused on its surroundings. Blood sugar and free fatty acids are elevated to give us more energy, and digestion is slowed. Thinking is reduced, and we become prepared to make snap decisions.

 

جواب ها:

1. Blog sugar

2. Free fatty acids

همانطور که از پاراگراف مشخص است hinder به معنی to slow است. شما این معنی را می توانید براساس اطلاعاتی که در متن داده شده بدست آورید. با حدس زدن معانی کلمات توسط متن و محتوا و کلمات کلیدی براحتی می توانید به سوالات پاسخ دهید.

 

سخت ترین سوال ریدینگ آیلتس آکادمیک

در بین سوالات ریدینگ معمولا سوالات True / False / Not given جز سخت ترین سوالات محسوب می شوند و زبان آموزان همواره در این خصوص برای پیدا کردن جوابی مطمئن بسیار مشکل داشته و در برخی از مواقع جواب هایشان بسیار با یکدیگر متفاوت است. بیایید دقیق تر این موضوع را بررسی نماییم.
ابتدا باید بررسی کنیم که هر کدام از این جواب ها چه معنی داشته و در چه زمانی پاسخ صحیح می باشند.

True: if the statement agrees with the information

زمانی که جمله با اطلاعات در متن موافقت می کند.

False: if the statement contradicts the information

زمانی که جمله متضاد و یا در رد اطلاعات متن است

Not Given: if there is no information on this statement

زمانی که هیچ گونه اطلاعاتی از جمله در متن وجود ندارد.

خب بنابراین true، false و not given دقیقا چه معنی می دهند؟

True: the same meaning

معنی یکسان می دهد

False: mentioned, but not the same meaning

در متن اشاره شده اما معنی یکسانی را نمی دهد.

Not Given: Not mentioned at all, or not mentioned specifically

اصلا در متن به آن اشاره نشده و یا به صورت مشخص اشاره نشده است.

به موارد زیر توجه نمایید:

True:

Mozart created 600 works Mozart created hundreds of musical compositions = True

600 is hundreds

False:

Mozart began composing music at the age of 5 Mozart started writing music when he was 7 years old = False

اطلاعات در دو جمله در تضاد یکدیگر می باشند.

Not Given:

Mozart is an important and influential figure in classical music Mozart is the most famous classical musician = Not Given

اثرگذاری موتزات بر روی موزیک کلاسیک اشاره شده است، اما گفته نشده که او معروف ترین است. که این موضوع در اینجا اشاره نشده است.

در اینجا برای بررسی و تمرین به مثال زیر توجه کنید.

?Dose the information in the statement match the information in the passage

True / False / Not Given

 Introverts and extroverts rarely become friends with each other

 Introverts are energized by socializing at home with friends

 The main difference between introverts and extroverts is how stimulated they feel in lively environments

A. Many people enjoy swaying along to the music in a nightclub. For these extroverts, a night spent dancing and talking to friends is a fun evening. But for introverts, this is the stuff of nightmares. Small talk, dense crowds and loud music can be terrifying. Even partying at home with a group of friends, though fun, can be draining. Some people would much rather be tucked up in reading a book. This is a primary difference between extroverts who on the one hand who feel energized from stimulating environments and interaction, and introverts on the other hand who feel drained and low in energy as a result of such situations.

1. Not Given

2. False

3. True

 

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به زبانی ساده و با گفتن یک سری نکات کاربردی به شما برای موفقیت در بخش ریدینگ آکادمیک آیلتس کمک نماییم تا بتوانید با دید بهتر و متفاوت تری به این بخش نگاه کرده و سوالات این بخش را با ضریبی بالاتری جواب دهید و بتوانید بهترین نتیجه را در بخش ریدینگ و آزمون آیلتس کسب نمایید.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

مدیریت زمان در ریدینگ آیلتس (IELTS Reading)

کتاب های مورد نیاز برای آزمون آیلتس (IELTS)

4/5 - (8 امتیاز)

6 در مورد “تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک (IELTS Academic Reading)”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *