مدیریت زمان در ریدینگ آیلتس (IELTS Reading)

مدیریت زمان در ریدینگ آیلتس (IELTS Reading)

مدیریت زمان در ریدینگ آیلتس IELTS Reading Time Management

آزمون آیلتس یکی از مهم ترین و معتبرترین آزمون های زبان انگلیسی برای سنجش زبان انگلیسی زبان آموزان در سراسر دنیا است. این آزمون با سنجش چهار مهارت اصلی زبان، اسپیکینگ، لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ سطح زبان شما را ارزیابی خواهد کرد. یکی از قسمت هایی که معمولا برای زبان آموزان چالش برانگیز بوده قسمت ریدینگ زبان است. جایی که شما با متن های متعدد و در برخی از بخش ها با متن های طولانی مواجه خواهید شد و با درک آن ها باید به یک سری سوال پاسخ دهید. در نتیجه با توجه به زمانی که در اختیار دارید این بخش می تواند سخت قلمداد شده و دریافت نمره مناسب از آن برای تان سخت جلوه نماید از این رو یکی از مباحث مهم برای بخش ریدینگ استراتژی های پاسخگویی در قسمت ریدینگ و مدیریت زمان در این بخش است که می تواند به شما برای پاسخ گویی به این بخش کمک نماید. در اینجا با توجه به روش های معتبر به بیان راه حل های کاربردی برای پاسخگویی بهتر بخش ریدینگ روش هایی را مطرح کرده ایم تا بتوانید با یک مدیریت زمان مناسب در مدت زمان مشخص در این قسمت از آزمون آیلتس نتیجه مطلوب را دریافت نمایید.

 

ساختار بخش ریدینگ آیلتس IELTS Reading

در آزمون آیلتس در بخش ریدینگ شما با سه متن برای پاسخگویی مواجه خواهید بود. برای هر متن تقریبا بین ۱۱ تا ۱۵ سوال مطرح شده است که در مجموع باید به ۴۰ سوال پاسخ دهید. مدت زمان پاسخگویی به بخش ریدینگ ۶۰ دقیقه می باشد. اما شما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که حدود ۱۰ دقیقه را برای انتقال جواب ها به پاسخ نامه و چک کردن دوباره جواب ها اختصاص دهید، در نتیجه زمان شما از ۶۰ دقیقه به ۵۰ دقیقه کاهش می یابد که این موضوع کار را کمی سخت تر خواهد کرد. برای دریافت نمره ۷ به بالا در بخش ریدینگ نیاز است تا ۳۰ سوال از ۴۰ سوال آزمون را به درستی پاسخ دهید. از این رو اگر بخواهید بودن یک برنامه ریزی مشخص و با نداشتن یک استراتژی پاسخ گویی از پیش تعیین شده به قسمت ریدینگ وارد شوید مطمئنا در صورت داشتن دانش بالا در زبان انگلیسی نخواهید توانست نمره مناسبی را دریافت کرده و با رو به اتمام رفتن زمان، استرس بر شما غلبه خواهد کرد و باعث می شود حتی در پاسخگویی ضریب اشتباه تان بالا رفته و نتیجه بسیار بدی را کسب نمایید. از این رو باید با یک برنامه دقیق و هدف مشخص شروع به پاسخ دادن به سوالات بخش ریدینگ کرده تا بهترین نمره ممکنه را کسب نمایید.

 

استراتژی های ریدینگ آیلتس

برای پاسخ گویی به بخش ریدینگ در آیلتس باید حتما از یک استراتژی پاسخ گویی که بسیار آن را تمرین کرده ایم و به تمامی جنبه های آن مسلط هستیم استفاده نماییم. منظور از استراتژی در ریدینگ به طور کلی نحوه پاسخ گویی به سوالات بخش ریدینگ می باشد به صورتی که بتوان براساس دانشی که داریم بهترین نتیجه را از این بخش بگیریم و در زمان معین شده با ضریب خطا بسیار پایین این بخش را به اتمام برسانیم. از این رو یکی از مهمترین مزایای داشتن یک استراتژی در ریدینگ آیلتس مدیریت زمان است که می تواند ما را برای کسب بهترین نتیجه یاری نماید مادامی که ما بتوانیم زمان خود را مدیریت کنیم بدون هیچ حس نگرانی و استرسی می توانیم به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم. در نتیجه تمامی استراتژی ها در ریدینگ آیلتس برای این است که ما در زمان ۶۰ دقیقه ای که در اختیار داریم بتوانیم به بخش ریدینگ پاسخ دهیم.

 

مدیریت زمان در ریدینگ آیلتس

همانطور که بیان شد برای پاسخ دادن به سوالات بخش ریدینگ شما ۶۰ دقیقه زمان در اختیار خواهید داشت. در نتیجه باید برای هر متن در ریدینگ آیلتس زمان مناسب و مشخصی را براساس یک استراتژی مشخص برای پاسخگویی اختصاص دهید تا بتوانید به بهترین شکل بخش ریدینگ را به سرانجام برسانید. از این رو برای اینکه بتوانید به یک مدیریت زمان مناسب در ریدینگ آیلتس دست یابید یک سری روش های پاسخ گویی در ادامه مطرح شده است که می تواند بازده ای شما را در این بخش بهبود بخشد.

 

سرفصل موضوعات را بخوانید

قبل از اینکه بخواهید وارد پاسخ گویی به سوالات و جزئیات متن ها شوید اول سرفصل ها و عنوان پاراگراف ها را مطالعه نمایید تا یک دید کلی نسبت به موضوع بدست آورید.

 

اول سوالات را مطالعه نمایید

در گام بعدی به سراغ سوالات بروید و بدون اینکه به جواب سوالات توجه نمایید یک بار سوالات را مطالعه کرده و براساس مدل سوال مشخص کنید که کدام سوال برای شما جهت پاسخ گویی آسان تر نسبت به سوالات دیگر است. به عنوان مثال سوالاتی که بیشتر به مفهوم کلی متن می پردازند از جمله سوالات سخت تلقی می شوند و سوالاتی که به یک موضوع خاص براساس یک سری کلمات کلیدی اشاره دارند از جمله سوالات آسان در ریدینگ می باشند. در نتیجه با اینکار مشخص می کنید که اول به سراغ کدام سوالات بروید. و همواره بهتر است به سوالات آسان تر پاسخ دهید تا هم زمان کمتری را تلف نمایید همین اینکه شانس پاسخ گویی به سوالات درست و بیشتر را افزایش خواهید داد. البته لازم بذکر است اینکه تشخیص دهید کدام سوال برای شما آسان تر می باشد بستگی به میزان دانش و قابلیت شما در پاسخ گویی به سوالات دارد. در نتیجه اگر به میزان کافی در این بخش تمرین کرده باشید براحتی می توانید این موضوع را مشخص کنید.

 

کلمات کلیدی را در سوالات مشخص کنید

در این بخش براساس سوالاتی که می خواهید پاسخ دهید به مشخص کردن کلمات کلیدی در متن سوال و پاسخ ها بپردازید. این کار یکی از مهم ترین بخش های پاسخ گویی است که به تمرین بسیار نیازمند است تا بتوانید کلمات کلیدی مهم را از دیگر کلمات که ممکن است به نظر مهم بیایند تشخیص دهید. با اینکار شما براحتی می توانید به سراغ متن رفته و بدون خواندن متن به صورت کامل و فقط با استفاده از روخوانی سریع با چشم این کلمات را در متن مشخص کنید.

 

براساس کلمات کلیدی به سوالات پاسخ دهید

بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی در متن مشاهده خواهید کرد که برخی از جملات و پاراگراف ها نیازی ندارند تا خوانده شوند در نتیجه براساس سوالاتی که می خواهید به آن ها پاسخ دهید به سراغ کلمات کلیدی شان در متن رجوع کرده و با مطالعه قسمتی از متن که به شما مفهوم آن بخش را مشخص می کند می توانید به جواب سوال دست یابید. و از خواندن اطلاعات اضافی خودداری خواهید کرد در نتیجه زمان خود را برای پاسخ دادن و انتقال جواب به بخش های دیگر از دست نخواهید داد.

 

سوالات آسان هر متن را اول پاسخ دهید

در بخش ریدینگ به طور معمول متن ها از آسان به سمت سخت قرار خواهند داشت اما برای هر متن سوالات آسان و سخت وجود دارد که بهتر است بعد از اینکه به سوالات آسان متن اول پاسخ دادید به سراغ متن بعدی رفته و همین رویه را برای آن متن نیز اجرا نمایید. تا بتوانید حداکثر سوال را در کمترین زمان ممکن پاسخ دهید. سپس می توانید به متن اول برگشته و سوالاتی را که برای تان سخت تر بوده را پاسخ دهید به دلیل اینکه همان طور که ذکر شد سوالات سخت متن اول از سوالات سخت متن دوم آسان تر می باشد. معمولا سوالات کلی از متن و یا درک معنی یا مترادف برای یک جمله یا کلمه، نظر یا عقیده نویسنده از جمله سوالات دشوار ریدینگ می باشد.

 

نحوه پاسخگویی به سوالات مفهومی

برای این سوالات بهتر است اول به مطالعه پاراگراف اول متن یا همان پاراگراف معرفی بپردازید و سپس به سراغ پاراگراف آخر یا نتیجه گیری بروید معمولا سوالات کلی متن با خواندن این دو پاراگراف قابل پاسخ گویی می باشد و در صورتی که جواب برای تان واضح نبود به سراغ پاراگراف های میانی متن رفته و براساس کلمات کلیدی که در سوال مطرح شده است پاسخ سوال را جستجو نمایید.

 

مدت زمان پاسخ گویی به هر سوال

بخاطر داشته باشید که شما برای پاسخ گویی به سوالات ریدینگ ۵۰ دقیقه زمان در اختیار داشته و ۱۰ دقیقه دیگر را باید به انتقال جوابهای خود به پاسخ نامه و چک کردن جوابها بپردازید و تمامی جواب ها را از لحاظ املایی چک کنید تا احیانا غلط املایی در جواب هایی که باید کلمه ای را ذکر نمایید نداشته باشید در نتیجه برای خواندن و جواب دادن به سوالات شما برای هر سوال تقریبا ۹۰ ثانیه زمان خواهید داشت که اگر برای هر سوال بیشتر از این زمان وقت صرف نمایید پاسخ گویی شما را دچار مشکل خواهد کرد. در نتیجه با تمرین باید سعی نمایید که بیشتر از این زمان صرف پاسخگویی به هر سوال نکرده و اگر جواب را در این زمان قادر به پیدا کردن نبودید حتما به سوال بعدی رفته و زمان بیشتری را صرف آن سوال نکنید و در آخر در صورتی که به تمامی سوالات ممکنه پاسخ دادید می توانید دوباره سراغ سوال هایی بروید که قادر به پاسخ گویی نبوده اید و شانس بیشتری را برای پیدا کردن جواب در آن ها قائل می باشید. با این کار هم مدیریت زمان را رعایت کرده اید و هم به سوالات محتمل بیشتری می توانید پاسخ دهید و نتیجه نمره خود را در بخش ریدینگ بالا خواهید برد.

 

تمرین، تمرین و تمرین

سرعت عمل و پاسخ دادن به سوالات در زمان مشخص با بالاترین بازده ممکن، تنها با تمرین محقق می شود و شما با تمرین و دست یابی به تسلط بر این موضوع می توانید در آزمون زمان خود را مدیریت کرده و سوالات را به بهترین نحو و در کمترین زمان ممکن پاسخ دهید. در آزمون آیلتس تنها دانش نمی تواند به شما کمک کند تا نمره بالایی را کسب نمایید تکنیک های پاسخ گویی و مدیریت زمان و تمرین بسیار و مطالعه متون متنوع به شما برای جواب دادن به سوالات تاثیر بسزایی خواهد داشت و شما می توانید بهترین استفاده را از دانش خود ببرید.

 

حرف آخر

به دلیل اینکه برای پاسخ دادن به بخش ریدینگ آزمون آیلتس شما یک زمان مشخصی را در اختیار خواهید داشت در نتیجه مدیریت زمان بسیار مهم و حائز اهمیت است و مطمئن باشید بدون مدیریت زمان به طور دقیق نمی توانید نتیجه درستی از این بخش دریافت نمایید حتی اگر از دانش بالایی در بحث زبان انگلیسی برخوردار باشید. از این رو پیدا کردن روش مناسب برای مدیریت زمان و پاسخ دادن به سوالات در بهترین زمان ممکن می تواند شما را به بهترین نتیجه در ریدینگ آزمون آیلتس برساند. و این کار با استفاده از یک استراتژی مشخص و نیز تمرین بسیار محقق می شود.

 

 

بیشتر بخوانید:

تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک (IELTS Academic Reading)

5/5 - (22 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *