جملات و مکالمات روزمره سوئدی به فارسی

جملات و مکالمات روزمره سوئدی به فارسی

جملات و مکالمات روزمره سوئدی به فارسی

از سلام و احوالپرسی تا حمل و نقل و خرید، جملات پرکاربرد زیادی در زبان سوئدی وجود دارد و نیز در کنار این جملات یک سری اصطلاحات روزمره بکار گرفته می شود. با یادگیری آن ها شما می توانید بهتر به برقراری ارتباط با مردم عادی در زمان سفر به سوئد بپردازید. در این خصوص برای موقعیت های مختلف به بیان این جملات و اصطلاحات در زبان سوئدی در این مقاله پرداخته شده است تا شما را در این زمینه یاری نماییم.

 

سلام و احوالپرسی در زبان سوئدی

!Hej! Hejsan! Hallå! Tjena

در زبان رسمی سوئدی سلام به صورت Hej می باشد. که در تلفظ همانند Hey در زبان انگلیسی است که صورت غیررسمی سلام در زبان انگلیسی می باشد. اگر Hej را دو بار پشت سر هم تکرار نمایید به آن جنبه غیر رسمی می دهد. همچنین این کلمه برای بیان خداحافظی نیز استفاده می شود.

سه کلمه دیگر Hejsan!، Hallå! و Tjena / Tjenare به معنی سلام اما در حالت غیررسمی می باشند.

God morgon, God dag, God kväll, God natt

God در زبان سوئدی به معنای خوب یا همان Good در زبان انگلیسی است. بنابراین معانی کلمات بالا به ترتیب این چنین خواهد بود : صبح بخیر، روز بخیر، عصر بخیر و شب بخیر.

این کلمات در هر دو حالت رسمی و غیررسمی با توجه به مدل بیان شان مورد استفاده قرار می گیرند.

حرف d در پایان god بسیار آرام و خفیف تلفظ می شود.

Hej då! Vi ses! Vi hörs!

کلمه رسمی برای خداحافظی کردن در زبان سوئدی Hej då است. و همچنین دو کلمه دیگر به ترتیب به معنی: بعدا شما را می بینم و بعدا با شما صحبت خواهم کرد، برای بیان خداحافظی استفاده می شود.

!Jag heter… Vad heter du? Trevligt att träffas

Hej! Jag heter Christine. Vad heter du? : سلام، اسم من کریستین است. اسم شما چیست؟

در زبان سوئدی معرفی کردن خود بسیار شبیه به زبان انگلیسی می باشد. و Trevligt att träffas! به معنی از ملاقات شما خوشبختم می باشد. البته این جمله را می توان به صورت کوتاه Trevligt استفاده کرد که به صورت رسمی نیز قابل استفاده است.

?Hur mår du? Hur är det? Läget

جمله اول به معنی حال شما چطور است؟ یا همان How are you? در انگلیسی می باشد که مدل رسمی در زبان سوئدی است. در زبان سوئدی این جمله برای پرسیدن حال یک شخص در زمان مریضی نیز استفاده می شود که در زبان انگلیسی به صورت How do you feel? بیان می شود. برای این حالت دو جمله Hur är det? و Hur är det med dig? نیز استفاده می شود.

در موقعیت های غیررسمی می توانید از Läget? که مخفف جمله Hur är läget? است که به معنی چه خبر یا همان What’s up است استفاده کرد.

!Tack! Ursäkta! Varsågod

در بیان مودبانه زبان سوئدی کمی از زبان انگلیسی متفاوت است. در صورتی که برای پرسیدن و درخواست کردن به صورت مودبانه جملاتی چون Var god، Snälla و یا om du är snäll وجود دارد برای گفتن کلمه “لطفا” کلمه مشخصی وجود ندارد و معمولا با گفتن tack به صورت پشت سر هم می توان این معنی را اطلاق کرد که این کلمه خود به معنی متشکرم می باشد.

در جواب کلمه متشکرم می توان از Varsågod یا Det var så lite که به معنی مشکلی نیست استفاده کرد و همچنین می توان از کلمه Ursäkta که به معنی عذر می خواهم یا همان Excuse me در زبان انگلیسی است برای مودبانه صحبت کردن و یا شروع یک مکالمه با افراد غریبه بهره برد. در ادامه یک جدول شامل تمامی کلمات مهم در زمینه معرفی و سلام و احوالپرسی با هر دو معنی فارسی و انگلیسی آورده شده است.

 

جملات سوئدی معنی فارسی معنی انگلیسی

Hej! Hejsan! Hallå! Tjena(re)! سلام Hello!

God morgon! صبح بخیر Good morning!

God dag! روز خوش Good day!

God kväll! عصر بخیر Good evening!

God natt! شب بخیر Good night!

Hej då! (Hej hej!) خدانگهدار Goodbye!

Vi ses! بعدا می بینمت See you later!

Vi hörs! بعدا باهات حرف می زنم Talk to you later!

Ha det bra! روز خوبی داشته باشید Have a nice day!

Detsamma! شما هم همینطور The same to you!

Vad heter du? اسم تان چیست؟ What is your name?

Jag heter… اسم من … است My name is…

Trevligt att träffas! (Trevligt!) از دیدارتان خشنودم Nice to meet you!

Hur mår du? Hur är det (med dig)? Läget?

Och med dig? حال تان چطور است؟

و شما؟ How are you?

And you?

Tack (så mycket)! متشکرم ( خیلی زیاد) Thank you (very much)!

Ursäkta! ببخشید Excuse me!

Varsågod! خواهش می کنم You’re welcome!

Det var så lite. مشکلی نیست It was nothing.

Välkommen بفرمایید Welcome

Jag mår bra, tack خوبم، ممنون I’m fine, thanks

Bra / Sådär خوب / بد نیستم Good / so-so

Hejsan kompis سلام رفیق Hey friend

Jag har saknat dig خیلی دلم برات تنگ شده I miss you so much

Något nytt på gang? تازه چه خبر؟ What’s new?

Inte mycket خبری نیست Nothing much

Var kommer du ifrån? اهل کجا هستید؟ Where are you from?

Du är väldigt vänlig خیلی مهربان هستید You are very kind

Jag är från (USA / Sverige ) اهل امریکا یا سوئد هستم I’m from ( USA / Sweden )

Vart bor du någonstans? کجا زندگی می کنید؟ Where do you live?

Jag bor I ( USA / Sverige ) در آمریکا یا سوئد زندگی می کنم. I live in ( USA / Sweden )

Vad jobbar du med? شغل تان چیست؟ What do you do for living?

Oj! Det var bar اوه! خیلی خوب است Oh! That’s good

Hur gammal är du? چند ساله تان است؟ How old are you?

 

جملات سوئدی برای خرید

وقتی وارد یک مغازه می شوید، ممکن است با شما خوش و بش نمایند. در مغازه ممکن است از شما بپرسند Vill du ha hjälp? یا du hjälp med någonting? که به معنی مایل هستید کمک تان کنم؟ می باشند. اگر جواب تان مثبت است بگویید Ja, tack و اگر کمک نمی خواهید بگویید Nej, tack, Jag tittar bara یعنی نه، ممنونم، فقط دارم به اطراف نگاه می کنم. برای اینکه به مغازه دار بگویید چه می خواهید می توانید از جمله Jag vill Köpa… که به معنی می خواهم … بخرم استفاده نمایید.

در کشور سوئد معمولا قیمت محصولات با مالیات محاسبه شده بر روی اجناس قابل مشاهده است. اما اگر در مورد قیمت چیزی سوال دارید می توانید بپرسید Hur mycket kostar det här?

زمان پرداخت قیمت به سمت قسمت صندوق مغازه بروید. پرداخت به صورت نقدی kontamter در سوئد خیلی مرسوم نبوده در نتیجه بهتر است که همواره از کارت kort استفاده نمایید.

در قسمت صندوق ممکن است از شما بپرسند Är det bra så? به معنی: این همه خرید شماست؟ و شما با یک کلمه Ja می توانید به این پرسش پاسخ دهید مگر اینکه بخواهید وسیله دیگری را از پشت پیشخوان به شما بدهند. بیشتر مغازه های سوئد دارای کیسه خرید مجانی kasse نمی باشند در نتیجه شما باید برای این موضوع یک کیسه به همراه داشته باشید و یا اینکه هزینه اضافی برای آن بپردازید.

صندوق دار ممکن است در آخر از شما بپرسد Vill du ha kvittot? یعنی آیا مایل به دریافت رسید هستید؟ و برخی اوقات ممکن است از شما بپرسند Ska det slås in som paket? آیا می خواهید وسایل تان بسته بندی شوند؟ یا کادو پیچ؟

در فروشگاه های مواد غذایی فروشی یا سوپرمارکت ها برای گرفتن سبد چرخ دار kundvagn باید مبلغی به عنوان پیش پرداخت به میزان ۵ یا ۱۰ کرون بدهید. البته این سیستم در سوئد زمانی که استفاده از سکه مرسوم بود رواج داشت اکنون با از بین رفتن و کم شدن استفاده از سکه دیگر با این مسئله کمتر روبرو خواهید شد البته هنوز در برخی از فروشگاه ها این موضوع وجود دارد پس بهتر است برای چنین مواقعی آمادگی داشته باشید.

برای خرید نوشیدنی مقداری پول برای نوشیدنی هایی که در ظرف های آلومینیوم یا شیشه ای و پلاستیکی هستند نیز گرفته می شود و در صورتی که ظرف مورد نظر را برای بازیافت برگردانید این پول به شما پس داده می شود.

زمانی که برای خرید لباس می روید برای اینکه خرید بهتری داشته باشید پرسیدن این سوال Får jag prova den här? به معنی: می توانم لباس را امتحان کنم؟ به شما کمک خواهد کرد. اگر می خواهید در مورد اینکه آیا می توانید خرید خود را پس بدهید مطلع شوید از فروشنده در مورد قوانین پس گرفتن اجناس سوال نمایید به صورت Är det öppet köp på det här? اما معمولا در مدت ۳۰ روز می توانید جنس خرید شده را براساس شرایطی برگردانید. در جدول زیر به جملات کاربردی سوئدی در خرید به صورت کلی در موقعیت های مختلف اشاره کرده ایم و معانی فارسی و انگلیسی آن ها نیز آورده شده است.

 

جملات سوئدی معنی فارسی معنی انگلیسی

Vill du ha hjälp? Behöver du hjälp? کمک می خواهید؟ کمک نیاز دارید؟ Would you like help? Do you need help?

Ja, tack. Nej, tack. بله، لطفا.

نه، ممنون Yes, please.

No, thank you.

Jag tittar bara. فقط در حال تماشا کردن هستم I’m just looking.

Jag vill köpa… می خواهم … بخرم I want to buy…

Hur mycket kostar det här? قیمتش چقدر می باشد؟ How much does this cost?

Rea, Extra pris, Sänkt pris تخفیف دارد Sale, Reduced price

Kontanter / Kort نقدی / با کارت Cash / Card

Är det bra så? همه خریدتان همین است؟ Is that everything?

Vill du ha kvittot? مایل به دریافت رسید می باشید؟ Would you like a receipt?

Ska det slås in som paket? می خواهید برای تان بسته بندی شود؟

یا کادوپیچ Would you like this gift wrapped?

Kundvagn سبد خرید Shopping cart

Pant پیش پرداخت Deposit

Får jag prova det här? می توانم این را امتحان کنم؟ May I try this on?

Provrum اتاق پرو Fitting rooms

Är det öppet köp på det här? آیا این وسیله قابل برگشت است؟ Can this item be returned?

 

جملات سوئدی در حمل و نقل

بیشتر مکان ها در سوئد از سرویس حمل و نقل عمومی kollektivtrafik بسیار خوبی برخوردار است. فهمیدن مسیرهای مختلف و اطلاعات آن ها بسیار آسان بوده و حتی به زبان انگلیسی نیز بیان می شوند اما آگاهی از یک سری جملات به زبان سوئدی می تواند مفید واقع شود.

ایستگاه در زبان سوئدی station است همانند زبان انگلیسی اما در تلفظ متفاوت می باشد و برای اینکه مشخص کنیم کدام ایستگاه مد نظر ما است باید از ترکیب کلمات بهره ببریم که داریم busstation ایستگاه اتوبوس و tågstation ایستگاه قطار که tåg به معنی قطار است. همچنین علامت Centralstation به معنی ایستگاه مرکزی می باشد. تعداد کمی از قطارها و اتوبوس ها از مسافران پول نقد دریافت می کنند. پس بهتر است حتما بلیط biljett خود را تهیه نمایید. همچنین می توانید از کارت حمل و نقل استفاده نمایید. بلیط نیز از طریق موبایل بوسیله پیامک قابل دریافت است.

جدول زمانی tidtabeller اتوبوس ها و قطار ها در اکثر مواقع درست و سر وقت می باشد اما اگر مطمئن نیستید می توانید بپرسید När går bussen / tåget? چه زمانی اتوبوس یا قطار حرکت می کند؟ برای فهمیدن مسیر به یک مقصد خاص می توانید بپرسید Hur tar jg mig till… چطور می توانم به …. بروم؟
در کنار اتوبوس و قطار در شهرهای بزرگ سوئد مترو tunnelbana، قایقbåt و تراموا spårvagn نیز برای جابجایی وجود دارد. وقتی سوار قطار می شوید باید بدانید در کدام خط spår مسیرش تغییر می کند.

همچنین می توانید از تاکسی taxi استفاده کرده که این کلمه در سوئدی و انگلیسی یکسان است. اگر گواهینامه körkort دارید می توانید یک ماشین کرایه ای hyrbil گرفته و برای جابجایی از آن استفاده نمایید و حتی می توانید دوچرخه cykel کرایه کرده که انتخاب بهتری نسبت به ماشین نیز می باشد.

زبان انگلیسی در مقوله حمل و نقل هوایی و در فرودگاه در سوئد بسیار مورد استفاده است و انگلیسی زبان ها براحتی می توانند از زبان انگلیسی در اینجا استفاده نمایند. بعد از اینکه در فرودگاه کارهای مربوط به خروج را انجام دادید می توانید کیف و وسایل bagage خود را به قسمت بار بدهید و کیف دستی handbagage خود را برداشته و پرواز flyg تان را از روی تابلو اعلانات چک کنید. تابلو پروازهای خروجی avgångar را پیدا کنید نه تابلو پروازهای ورودی ankomster تا بفهمید کدام خروجی terminal و گیت utgång باید بروید. حواستان به زمان باشد تا به موقع از محل بازرسی säkerhetskontroll عبور کنید.

حواستان به مانیتور باشد تا از زمان ورود به هواپیما ombordstigning مطلع شوید و یا اینکه پرواز تاخیر försenat داشته و یا کنسل inställt است.
اگر برای پیدا کردن مسیر نیاز به کمک داشتید با استفاده از یک سری جملات می توانید به مقصد برسید. برای اینکه بپرسید فلان مکان کجاست از Var ligger… یا Var finns… استفاده نمایید. ممکن است نیاز باشد مستقیم بروید rakt fram یا اینکه به چپ یا راست بپیچید sväng vänster، sväng höger. شاید برای رسیدن به مقصد نیاز باشد مکانی را رد کنید gå förbi یا یک چهار راه korsning که باید حواستان به آن باشد. در جدول زیر جملات و کلمات پرکاربرد مفید مورد استفاده در زبان سوئدی برای حمل و نقل آورده شده است.

 

جملات سوئدی معنی فارسی معنی انگلیسی

Kollektivtrafik حمل و نقل عمومی Public transportation

Station ایستگاه Station

Centralstationen ایستگاه مرکزی The Central Station

Slutstation آخرین ایستگاه End of the line

Buss اتوبوس Bus

Tåg قطار Train

Busshållplats ایستگاه اتوبوس Bus stop

Biljett بلیط Ticket

Tidtabell برنامه زمانی Schedule (for a bus or train)

Tunnelbana مترو Subway

Spårvagn تراموا Trolley

Båt قایق Boat

Spår خط یا مسیر Track

Cykel دوچرخه Bike

Hyrbil ماشین کرایه ای Rental car

Körkort گواهینامه Driver’s license

Bagage کیف Luggage

Handbagage کیف دستی Carry-on bag

Flyg پرواز Flight

Terminal پایانه یا خروجی Terminal

Utgång گیت Gate

Säkerhetskontroll ایستگاه بازرسی Security checkpoint

Ombordstigning محل سوار شدن Boarding

Försenad, Försenat تاخیر داشتن Delayed

Inställd, Inställt کنسل شدن Canceled

När går bussen/tåget? چه زمانی قطار یا اتوبوس حرکت می کند؟ When does the bus/train leave?

Hur tar jag mig till…? چطور می تونم به …. برسم؟ How do I get to…?

Var ligger…? Var finns…? …. کجاست؟ Where is…?

Rakt fram مستقیم Straight ahead

Sväng vänster / höger بپیچ به چپ / راست Turn left / right

Gå förbi رد کردن Go past

Korsning چهارراه Intersection

Jag har tappat bort mig من گمشدم I’m lost

Jag letar efter John دنبال جان می گردم I’m looking for John

Ett ögonblick یک لحظه لطفا One moment please

Följ med mig همراه من بیا Come with me

 

یک روز معمولی اولاف

اولاف از خواب بیدار می شود و با همسرش ماری قبل از ترک کردن خانه برای رفتن به سرکار صبحانه می خورد:

Sven-Olof: God morgon

Marie: God morgon

?Sven-Olof: Hur är det med dig

?Marie: Bra. När går bussen

Sven-Olof: 8:00

Marie: Ok, vi ses. Ha det bra

Sven-Olof: Tack, detsamma. Hej då

در ایستگاه اتوبوس دوست خود را ملاقات می کند:

Sven-Olof: Hejsan Lars

?Lars: Tjenare! Läget

?Sven-Olof: Läget är bra. Och med dig

Lars: Bra, tack

?Sven-Olof: Är bussen försenad

Lars: Ja

بعد از رسیدن اتوبوس سوار آن شده و به محل کار خود که یک فروشگاه کوچک در مرکز شهر هست می رود:

?S-O: Behöver du hjälp

?Kund: Ja, tack. Jag vill köpa en t-shirt. Hur mycket kostar den här

S-O: 100 kr.

?Kund: Får jag prova den

S-O: Ja. He points to a sign that says Provrum

Kund: Tack. A few minutes later… Jag vill köpa den.

?S-O: Är det bra så

Kund: Ja, tack

?S-O: Kort eller kontanter

Kund: Kort

?S-O: Tack! Vill du ha kvittot

Kund: Nej, tack

?S-O: Ska det slås in som paket

Kund: Ja, tack

S-O: Ok. (He wraps it and hands the bag to the customer.)

Kund: Tack så mycket

S-O: Varsågod

Kund: Hej då

S-O: Hej då

بعد از کار به مغازه ای می رود تا برای شام کمی وسیله تهیه نماید و سپس با اتوبوس به خانه برمی گردد. در طول مسیر یک توریست را می بیند و او در مورد خرید هایش از او می پرسد:

…Tourist: Ursäkta

?S-O: Ja

?Tourist: Var ligger mataffären

S-O: (pointing) Gå rakt fram till korsningen och sväng vänster. Gå förbi McDonalds och sväng höger

Tourist: Tack

S-O: Det var så lite

و بعد از پخت غذا شام را به همراه همسرش میل می کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

آموزش الفبای زبان سوئدی

4.7/5 - (24 امتیاز)

1 در مورد “جملات و مکالمات روزمره سوئدی به فارسی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *