خداحافظی به زبان ترکی استانبولی، انواع مختلف

خداحافظی به زبان ترکی استانبولی با مثال

خداحافظی به زبان ترکی استانبولی، انواع مختلف

هرگز قدرت یک سلام دوستانه و یک خداحافظی صمیمانه را دست کم نگیرید!

نحوه سلام یا خداحافظی سطح اولیه یادگیری زبان جدید است، قدمی مهم برای ارتباط گرفتن با افرادی که به آن زبان صحبت میکنند.

نه تنها برای زندگی در کشوری دیگر بلکه برای سفرهای کوتاه نیز یادگیری مکالمات روزانه بسیار کمک کننده خواهد بود. این می تواند نشان دهد که شما تلاش کرده اید حداقل بخشی از زبان و فرهنگ را بیاموزید، و می تواند به شما کمک کند از هرگونه ناهنجاری یا سوء تفاهم جلوگیری کنید. در ادامه به عبارت‌های مختلفی که برای خداحافظی در زبان ترکی استانبولی استفاده میشود، میپردازیم.

 

عبارات خداحافظی به زبان ترکی استانبولی

در ادامه مقاله با عبارات کاربردی که می توانید برای خداحافظی استفاده نمایید را آورده ایم.

 1. Hoşçakal , Güle güle

هر دو در معنای خدانگهدار استفاده میشوند.  دو نفر پس از ارتباط متقابل، فردی که می‌خواهد محل را ترک کند از عبارت Hoşçakal استفاده می‌کند و طرف دیگر که در محل می‌ماند از عبارت Güle güle استفاده میکند.

 

2. görüşürüz, (Tekrar) görüşmek üzere

اینها احتمالاً معمولی ترین کلمات خداحافظی ترکی هستند که به صورت ” تا دیدار بعدی ” یا “تا زمانی که دوباره ملاقات کنیم”  ترجمه می‌شود. در حالی که görüşmek üzere کمی رسمی تر است و به طور کلی در همه موقعیت ها قابل قبول است، görüşürüz کمتر رسمی است و اغلب در بین دوستان استفاده می شود.

 

3.Kendine iyi bak

درهنگام خداحافظی با کسی در معنای مواظب خودت باش و زیاد به خودت فشار نیاور استفاده می‌شود که در هر دو موقعیت رسمی و غیر رسمی کاربرد دارد، با این تفاوت که در موقعیت رسمی‌تر بصورت Kendinize iyi bakin  که حالت جمع دارد، به کار می‌بریم.

 

4. Dikkatli ol

عبارت بالا در معنای “مراقب باش” در موقعیت‌های ضروری که نگران فرد مقابل خود هستید، در هنگام خداحافظی میتوانید استفاده کنید.

 

5. İyi Akşamlar, İyi Günler, İyi Geceler

عبارات İyi Günler (روز بخیر)، İyi Akşamlar (عصر بخیر)، İyi Geceler (شب بخیر) راه مناسبی برای پایان دادن جملات ومکالمات روزانه‌تان خواهدبود.

 

6. Baybay

این ساده‌ترین راه است، و اگر موارد دیگر را فراموش کنید، می‌تواند شما را به سرعت نجات دهد، اما در موقعیت‌های رسمی کاربرد ندارد.

 

7. Müsadenizle

اگر در میان جلسه کاری و یا یک جمعی هستید وبه قصد خروج از پشت میز بلند می‌شوید، می‌توانید از عبارت Müsadenizle که درمعنای “بااجازه شما” است، استفاده کنید.

 

8. Öptüm, Öpüyorum

این دو عبارت که هر دو در معنای “میبوسمت” است تنها برای خداحافظی و پایان دادن مکالمات تلفنی استفاده می‌شود.

 

9. Elveda

اگر با فردی برای همیشه خداحافظی میکنید از این اصطلاح که در معنای بدرود است میتوانید استفاده کنید، همچنین اصطلاحاتی مثل  Allah’a emanet ol (در امان خدا)، Yolun açık olsun (موفق باشی) در چنین موقعیتی کاربردی خواهدبود.

 

10. Allahaısmarladık

عبارت ” Allahaısmarladık ” کلمه خداحافظی است که فرد در حال خروج با بقیه در هنگام جدایی بیان می کند. یعنی تو را به خدا می سپارم. از ترکیب کلمه عربی Allah و ısmarlamak فارسی شکل گرفته‌است.

 

11. Bize de bekleriz, Bize de buyrun

اگر به خانه کسی دعوت شده اید و زمان رفتن فرا رسیده است، می توانید با یکی از این عبارات بالا که به معنای به “خانه ماهم تشریف بیاورید” است، استفاده کنید.

 

12. Yine bekleriz

در موقعیت بلعکس اگر کسی در خانه‌تان مهمان شما است و اکنون باید آنجا را ترک کند، می توانید از عبارت Yine bekleriz (بازهم تشریف بیاورید) استفاده کنید.

 

13. yi tatiller, iyi yolculuklar

وقتی کسی برای تعطیلات به مسافرت می‌رود شما میتوانید از عبارات İyi tatiller, iyi yolculuklar (سفرخوبی داشته باشی) استفاده کنید.

 

14. İyi geceler, İyi uykular

هنگامی‌که شما یا شخصی که با او صحبت می کنید به قصد خواب به رختخواب می روید، می توانید از İyi geceler (شب بخیر)، İyi uykular (خوب بخوابی) و همچنین اصطلاح Allah rahatlık versin (آسوده بخوابی) استفاده کنید.

 

15. İyi eğlenceler

وقتی شخصی به یک رویداد اجتماعی مانند یک مهمانی، یک کنسرت یا یک فیلم می رود از عبارت بالا که به معنی “خوش بگذره، لذت ببرید” استفاده میشود.

 

16. Haftaya görüşmek üzere

اگر با فرد مقابل هفته بعدهم دیداری دوباره خواهید داشت میتوانید از عبارت Haftaya görüşmek üzere (هفته آینده می بینمت) استفاده کنید.

 

17. iyi akşamlar / iyi günler

عبارت   iyi günler به معنی روز بخیر و عبارت   iyi akşamlar به معنی عصر بخیر می باشد که هردو را می توانید به عنوان عبارت خوشامدگویی و یا خداحافظی استفاده نمایید.

 

 

سخن آخر

ما در این مقاله در رابطه با راه‌ها، اصطلاحات وعبارات متفاوت در رابطه با خداحافظی در زبان ترکی استانبولی که برای موقعیت‌های مختلف کاربرد دارند صحبت کردیم، اگر شماهم راه‌های دیگری برای خداحافظی در زبان ترکی استانبولی می شناسید، باما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید..

 

 

حتما بخوانید:

سلام و احوال پرسی به زبان ترکی استانبولی

جملات روزمره در ترکی استانبولی با ترجمه فارسی

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *