دوره تخصصی آمادگی آزمون زبان EPT

دوره تخصصی آمادگی آزمون زبان EPT

همانطور که می ­دانید یکی از آزمون هایی که برای سنجش دانش زبان شما برای ورود به مقطع دکترا در دانشگاه آزاد مورد بررسی قرار می‌گیرد آزمون EPT است؛ اما نباید از شرکت در این آزمون بترسید، بلکه باید آن را فرصتی در نظر بگیرید که می‌توانید مهارت های زبان انگلیسی خودتان را که حتماً در مقطع دکترا بسیار به آن نیازمند هستید تقویت نمایید.

اما چطور باید در این آزمون موفق شوید؟ قطعاً با تقویت مهارت هایی که مورد نیاز این آزمون است و مطالعه منابعی که در ادامه معرفی می‌شوند می‌توانید حد نصاب قبولی در این آزمون را به دست آورید. در این مقاله به معرفی دوره تخصصی آمادگی آزمون زبان EPT می‌پردازیم و صفر تا صد این آزمون را برایتان روشن می‌کنیم! 

 

مشخصات آزمون EPT در یک نگاه

در ابتدا مشخصات کلی آزمون PET را در یک جدول برایتان آماده کرده ایم تا با کلیات این آزمون آشنا شوید. در ادامه جزئیات بیشتری از نحوه برگزاری و بخش های مختلف آزمون را برایتان شرح می‌دهیم.

نام آزمون آزمون EPT
برگزار کننده دانشگاه آزاد اسلامی
مخاطب دانشجویان متقاضی آزمون دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی
اعتبار داخل کشور
هزینه 400،000 تومان (اردیبهشت 1403)
ساختار 100 سؤال
بخش‌ها 4 بخش: 25 سؤال واژگان، 40 سؤال گرامر، 20 سؤال درک مطلب، 15 سؤال کلوزتست
نمره قبولی 50%
مدت زمان آزمون 140 دقیقه
محتوا مشابه آزمون تافل با تمرکز بیشتر بر مهارت‌های واژگان و کلوزتست

 

آزمون EPT چیست و متقاضیان شرکت در آن چه کسانی هستند؟

آزمون زبان EPT یکی از آزمون های داخلی زبان برای دانشجویان مقطع دکتری متقاضی شرکت در آزمون جامع می‌باشد. این آزمون در سال ۸۶ و برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شده است. EPT، مخفف English Proficiency Test می‌باشد و به صورت کتبی و هماهنگ برگزار می‌شود.

این آزمون در واقع برای دانشجویانی طراحی شده که نمره تعیین شده توسط دانشگاه را دارا نیستند و باید نمره قبولی این آزمون را به عنوان جایگزین آن برای ورود به دوره دکترای دانشگاه کسب نمایند. این آزمون مخصوص دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد و کسانی که برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای شرکت در آزمون جامع و دفاع پروپوزال آماده می شوند نیاز دارند تا مدرک زبان معتبری را به دانشگاه مربوطه ارائه دهند در نتیجه باید در این آزمون شرکت نمایند.

 

 

ساختار آزمون EPT و نمره دهی آن چگونه است؟

ساختار آزمون EPT شبیه آزمون های بین المللی زبان می‌باشد و شامل ۳ بخش به این صورت است:

۱. واژگان Vocabulary

بخش اول این آزمون قسمت واژگان، دارای ۲۵ سؤال تستی چهار گزینه ای بوده و شما باید از دایره لغات گسترده ای برای پاسخ به این سؤالات بهره مند باشید.

 

۲. دستور زبان Grammar

در قسمت دوم دستور زبان سؤالات مربوط به بخش گرامر زبان انگلیسی می‌باشد و تسلط شما بر ساختارهای مختلف جمله و نقش های متفاوت واژگان در جملات و جایگاه آن ها برای پاسخ گویی به سؤالات این قسمت حائز اهمیت می‌باشد. تعداد سؤالات این بخش ۴۰ سؤال تستی است. 

این بخش طوری طراحی شده که در هرکدام از سؤال ها، زیر 4 بخش کلمات خط کشیده اند که شما باید از بین آن‌ها عبارت یا کلماتی که نادرست هستند را انتخاب نمایید. بخش گرامر نیز شامل دو بخش است که بخش دوم از سؤالات 56 تا 65 را شامل است. 

در این بخش جمله هایی وجود دارند که برخی از آن‌ها از نظر ساختاری نادرست اند و شما باید آن‌ها را به درستی شناسایی کنید.

 

۳. درک مطلب Reading Comprehension

بخش سوم آزمون از دو قسمت تشکیل شده است:

۱. خواندن و درک مطلب 

 این قسمت از سؤالات 66 تا 88 می‌باشد. در این قسمت 4 متن به شما داوطلب عزیز داده می‌شود و موضوعات آن معمولا علمی و متنوع هستند. هر کدام از این متن ها شامل 5 سؤال هستند. شرکت کنندگان باید با استفاده از درک مطلب درست و استفاده از تکنیک های Reading به سؤالات پاسخ صحیح دهند.

۲. سؤالات جای خالی

در این قسمت همانطور که از نام آن پیداست، شما با متن هایی مواجه می‌شوید که باید جای خالی آن‌ها را پر نمایید. البته برای این کار سؤالات 4 گزینه ای طرح شده است و شما باید گزینه ای را که فکر می‌کنید مناسب ترین برای پر کردن جای خالی است را انتخاب نمایید. این سؤالات شامل سؤالات 86 تا 100 هستند.

در مجموع شما باید به ۱۰۰ سؤال زبان پاسخ دهید. این آزمون برخلاف آزمون MSRT فاقد بخش شنیداری می‌باشد.

 

آزمون EPT در چه محل هایی برگزار می‌شود؟

آزمون EPT در ایران به صورت هماهنگ و سراسری در روزهای مشخصی برگزار می‌شود. بیشتر شهرهای بزرگ ایران و مراکز استان ها برگزار کننده این آزمون هستند از جمله این مراکز می توان به شهر های زیر اشاره کرد: تهران (دانشگاه علوم و تحقیقات)، تبریز، ارومیه، یزد، اهواز، کرمان، مشهد، کرج، رشت، اردبیل، اراک، خرم آباد، شیراز، همدان، اصفهان، گرگان، کرمانشاه، ساری و قزوین

 

میزان هزینه برای شرکت در آزمون EPT چقدر می‌باشد؟

همانطور که گفته شد ثبت این آزمون به صورت اینترنتی بوده و هزینه این آزمون نیز به صورت اینترنتی قابل پرداخت می‌باشد و داوطلبین برای شرکت در آزمون EPT باید مبلغی به میزان 400 هزار تومان که برای آزمون اردیبهشت ماه سال 1403 تعیین شده را بپردازند.

 

چند بار می توان در آزمون EPT شرکت کرد؟

محدودیتی برای شرکت در آزمون EPT وجود ندارد و داوطلبین به راحتی می توانند در این آزمون به هر تعداد که می خواهند شرکت نمایند.

 

تفاوت آزمون زبان EPT و MSRT

نام آزمون آزمون MSRT آزمون EPT
برگزار کننده سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی
مخاطب دانشجویان متقاضی آزمون دکتری در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی (به جز دانشگاه آزاد) دانشجویان متقاضی آزمون دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی
اعتبار داخل کشور داخل کشور
هزینه 360،000 تومان 400،000 تومان
ساختار 100 سؤال 100 سؤال
بخش‌ها 3 بخش: 30 سؤال شنیداری، 30 سؤال گرامر، 40 سؤال درک مطلب 4 بخش: 25 سؤال واژگان، 40 سؤال گرامر، 20 سؤال درک مطلب، 15 سؤال کلوزتست
نمره قبولی 50% 50%
مدت زمان آزمون 110 دقیقه 140 دقیقه
محتوا مشابه آزمون تافل با تمرکز بیشتر بر مهارت‌های شنیداری و گرامر مشابه آزمون تافل با تمرکز بیشتر بر مهارت‌های واژگان و کلوزتست
مزایا ارزان‌تر و در دسترس‌تر از EPT بخش لیسنینگ را ندارد
معایب اعتبار بین‌المللی ندارد سخت‌تر از MSRT

 بسیاری از متقاضیان شرکت در آزمون های زبان داخلی این سؤال را دارند که در کدام آزمون باید شرکت کنند. آزمون زبان MSRT یک آزمون زبان جامع بوده و تحت نظر وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود و بیشتر دانشگاه های کشور نمره این آزمون را قبول دارند و مورد تائید آن ها می‌باشد.

اما ‌ آزمون EPT فقط مورد تائید دانشگاه آزاد اسلامی بوده و برای دانشگاه های دیگر فاقد اعتبار می‌باشد. همچنین ساختار این دو آزمون کمی با هم متفاوت می‌باشد. در آزمون MSRT مهارت شنیداری نیز مورد ارزیابی می‌باشد اما در آزمون EPT چنین بخشی وجود ندارد. در نتیجه اگر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستید بهتر است در آزمون EPT شرکت نمایید.

دوره تخصصی آمادگی آزمون زبان EPT

نمره قبولی در آزمون EPT چند می‌باشد؟

برای دریافت نمره قبولی در آزمون ept باید حداقل نمره ۵۰ از ۱۰۰ را دریافت نمایید. این آزمون نمره منفی ندارد و همچنین میزان نمره قبولی برای داوطلبین شاهد و ایثارگر ۴۰ می‌باشد. مدت زمان این آزمون نیز 140 دقیقه است و نتیجه آن معمولا بعد از دو هفته به اطلاع شما می‌رسد. 

 

منابع مورد نیاز برای آمادگی در آزمون EPT

منبع نوع شرح مزایا معایب
کتاب‌های آموزشی چاپی کتاب جامع EPT (جلدهای 1 و 2) – کتاب 504 Essential Words for TOEFL – کتاب Longman Preparation for the TOEFL منبعی جامع و کامل برای آمادگی در تمام بخش‌های آزمون – شامل تمرینات متنوع و شبیه‌سازی آزمون ممکن است برای برخی افراد خسته‌کننده باشد – نیاز به صرف زمان زیاد برای مطالعه دارد
آزمون‌های آزمایشی آنلاین و چاپی آزمون‌های آزمایشی EPT دانشگاه آزاد – آزمون‌های آزمایشی آنلاین موسسه زبان دهخدا کمک به سنجش سطح آمادگی و شناسایی نقاط ضعف – آشنایی با نحوه برگزاری آزمون و مدیریت زمان – هزینه برخی از آزمون‌های آزمایشی بالا است – ممکن است تمام اشکالات آزمون واقعی را پوشش ندهند
فیلم‌های آموزشی آنلاین کانال‌های یوتیوب مانند English with Lucy، EPT Master، Iran TOEFL – وب‌سایت‌های آموزشی مانند EnglishClub، MyEnglishTeacher روشی جذاب و سرگرم‌کننده برای یادگیری – دسترسی آسان و رایگان کیفیت و محتوای برخی از فیلم‌ها ممکن است مناسب نباشد – تمرکز بیشتر بر روی برخی از مهارت‌ها (مانند شنیداری)
منابع آنلاین وب‌سایت EPT دانشگاه آزاد – سایت‌های دانلود سؤالات و پاسخ‌های EPT – فروم‌های گفتگو و تبادل نظر در مورد EPT دسترسی آسان و رایگان به اطلاعات و منابع – امکان پرسش و پاسخ با سایر داوطلبان اطلاعات برخی از منابع ممکن است دقیق یا به‌روز نباشد – ممکن است زمان زیادی را صرف جستجوی اطلاعات کنید
کلاس‌های آموزشی حضوری و آنلاین – کلاس‌های آمادگی EPT در موسسه زبان دهخدا – کلاس‌های خصوصی زبان انگلیسی موسسه دهخدا برنامه‌ریزی و نظارت منظم توسط استاد – امکان رفع اشکال و پرسش و پاسخ به صورت مستقیم هزینه نسبتاً بالا – امکان عدم انعطاف‌پذیری در زمان‌بندی

 

بهترین کتاب ها برای آمادگی آزمون EPT

 

1. کتاب جامع EPT (جلدهای 1 و 2)

یکی از کتاب های خوب که به آمادگی شما برای آزمون کمک ویژه ای میکند کتاب جامع EPT است که یکی از منابع معتبر برای آمادگی در آزمون EPT محسوب میشود، توسط دکتر محمد رضا خزایی و دکتر زهرا رهنما تالیف شده و انتشارات گاج آن را منتشر کرده است. این کتاب شامل تمام مطالب مورد نیاز برای آزمون EPT شامل گرامر، واژگان، درک مطلب و کلوزتست می‌باشد.

ویژگی های این کتاب شامل موارد زیر هستند:

  • تمام مباحث مورد نیاز برای آزمون EPT را به طور کامل و جامع شرح داده می‌شود.
  • در این کتاب به نکات کلیدی و مهم هر مبحث اشاره شده است که به شما در یادگیری و به خاطر سپردن مطالب کمک می‌کند.
  • مثال‌های متعددی از تمرین‌ها و سؤالات آزمون EPT ارائه شده است که به شما در درک بهتر مفاهیم و نحوه پاسخگویی به سؤالات کمک می‌کند.
  • برای تمام تمرین‌ها و سؤالات آزمون پاسخنامه تشریحی ارائه شده است که به شما در بررسی پاسخ‌های خود و یادگیری از اشتباهاتتان کمک ویژه ای می‌کند.
  • چندین آزمون آزمایشی در این کتاب برگزار می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها برای سنجش سطح آمادگی خود استفاده کنید.

 

2. کتاب 504 Essential Words for TOEFL

یکی از مواردی که برای نمره بهتر در آزمون EPT باید مد نظر داشته باشید دایره لغات قوی است. به همین دلیل نیز بهترین کتابی که در زمینه دایره لغات می‌توانید مطالعه کنید را به شما معرفی می‌کنیم.

کتاب 504 Essential Words for TOEFL یکی از منابع معتبر برای افزایش دایره واژگان برای آزمون تافل (TOEFL) و سایر آزمون‌های زبان انگلیسی محسوب می‌شود. این کتاب را انتشارات بارونز (Barron’s) به چاپ رسانده است.

 

ویژگی‌های کتاب 504 Essential Words for TOEFL

  • تمرکز بر روی کلمات ضروری

این کتاب روی آموزش 504 کلمه ضروری برای موفقیت در آزمون تافل تمرکز دارد. این کلمات با دقت انتخاب شده‌اند و در طیف وسیعی از متون و موضوعات مرتبط با آزمون تافل و EPT به کار می‌روند.

  • ارائه لغات در جمله های واقعی

این کتاب لغات را به صورت جداگانه معرفی نمی‌کند، بلکه آن‌ها را در جملات و متن‌های واقعی به کار می‌برد. این روش به شما کمک می‌کند تا معنی و کاربرد درست لغات را بهتر درک کنید.

  • تقویت مهارت‌های مختلف

این کتاب به شما در یادگیری لغات جدید که به تقویت مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی از جمله درک مطلب، خواندن، نوشتن و صحبت کردن می انجامد، کمک می‌کند.

  • ارائه تمرین‌های متنوع

تمرین های متنوعی در این کتاب برای شما ارائه می‌شوند. این تمرین‌ها به شما کمک می‌کنند تا لغات را به خاطر بسپارید و نحوه استفاده از آن‌ها را در جملات یاد بگیرید.

  • ارائه مترادف‌ها و متضادها

در این کتاب برای بسیاری از لغات، مترادف‌ها و متضادها نیز ارائه شده است. این کار به شما کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از لغات پیدا کنید و دامنه واژگان خود را گسترش دهید.

 

3. کتاب Longman Preparation for the TOEFL

کتاب Longman Preparation for the TOEFL iBT Test که خودم آن را برای آزمون تافل مطالعه کرده ام، یکی از منابع معتبر و جامع برای آمادگی در آزمون EPT و تافل iBT است که توسط Deborah Phillips تالیف شده و انتشارات Longman آن را به چاپ رسانده.

این کتاب شامل تمرین‌ها و استراتژی‌های مورد نیاز برای کسب نمره خوب در تمام بخش‌های آزمون EPT که مشابه آزمون تافل iBT برگزار می‌شود، هست.

ویژگی‌های کتاب Longman Preparation for the TOEFL iBT Test:

  1. ارائه تمرین‌های متنوع و شبیه‌سازی آزمون

این کتاب شامل تمرین‌های متنوعی در تمام بخش‌های آزمون PTE و تافل iBT است که به شما در آشنایی با نحوه آزمون و مدیریت زمان کمک می‌کند.

  1. ارائه استراتژی‌های موفقیت در هر بخش

در این کتاب برای هر بخش از آزمون PTE و تافل iBT استراتژی‌های موفقیت ارائه شده است که به شما در کسب نمره بالاتر در آن بخش کمک می‌کند. در واقع در هر بخش دقیقاً به شما می‌گوید که راه کسب نمره بالاتر چیست و چه تکنیک هایی باید استفاده کنید. 

  1. ارائه پاسخنامه تشریحی برای تمام تمرین‌ها

یکی از مزایای این کتاب ارائه پاسخنامه تشریحی است. برای تمام تمرین‌های این کتاب پاسخنامه تشریحی ارائه شده که به شما در بررسی پاسخ‌های خود و یادگیری از اشتباهاتتان کمک می‌کند.

همچنین سایت سازمان سنجش دانشگاه آزاد منابعی را برای این آزمون معرفی کرده که به شرح زیر می‌باشد:

  1. کتاب Longman Preparation Course For The TOEFL
  2. کتاب Barron’s Essential Words for TOEFL
  3. کتاب 1100 Words You Need to Know
  4. کتاب 504 Essential Words
  5. TOEFL Reading Flash (2001)

برخی منابع دیگر جهت تقویت برای شرکت در این آزمون شامل موارد زیر هستند:

  • کتاب آموزش گرامر بتی آذر که از منابع معروف برای آموزش گرامر است
  • کتاب موزائیک جلد 1 و 2
  • مجموعه کتاب های Select Reading در سه سطح نیمه متوسط، متوسط و بالای متوسط
  • کتاب دایره لغات تافل Absolutely Essential Words for TOEFL

 همچنین شما می‌توانید با حل نمونه سؤالات سال های قبل این آزمون و سؤالات آزمون های دیگر به تقویت خود برای این آزمون بپردازید.

 

ثبت نام آزمون زبان EPT

ثبت نام این آزمون به صورت اینترنتی بوده و داوطلبین با مراجعه به سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی و پرداخت هزینه آزمون با کارت های شتاب می توانند در این آزمون شرکت نمایند. آدرس سایت ثبت نام آزمون ept به نشانی english.iau.ac.ir می‌باشد.

 

بهترین کلاس EPT – دوره های آمادگی آزمون و آزمون های آزمایشی MOCK در آموزشگاه زبان دهخدا

آموزشگاه زبان دهخدا یکی از بهترین و با سابقه ترین مراکز برگزار کننده دوره های آمادگی آزمون های زبان و آزمون های آزمایشی در ایران و تهران می‌باشد. این دوره ها که جزو بهترین کلاس EPT محسوب می‌شود به هر دو صورت آنلاین و حضوری زیر نظر اساتید مجرب و نوآور در بحث آزمون برگزار می‌شود.

مشاوره دقیق و مستمر در طول این دوره EPT آزمون و تجربه اساتید برای شرکت در آزمون و همچنین برگزاری آزمون های استاندارد و منظم به داوطلبین برای گرفتن بهترین نتیجه در آزمون EPT کمک شایانی خواهد کرد.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی دوره تخصصی آمادگی آزمون زبان EPT پرداختیم، ویژگی های آن را شرح دادیم و راه های موفقیت در آن را به شما نشان دادیم. همچنین بهترین منابعی که برای افزایش مهارت های خود در موفقیت در این آزمون نیاز دارید را معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم جهت صرفه جویی در زمان و هزینه خود، از کلاس های آمادگی موسسه دهخدا استفاده نمایید یا اگر فکر می‌کنید مهارت هایتان به سطح قابل قبولی رسیده است، در آزمون Mock دوره EPT موسسه دهخدا شرکت نمایید. 

 

بیشتربخوانید:

راهنمای جامع آزمون زبان انگلیسی CAEL

مهم ترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی کدامند؟

دوره تخصصی آمادگی آزمون بین المللی تافل (TOEFL)

4.7/5 - (22 امتیاز)

1 در مورد “دوره تخصصی آمادگی آزمون زبان EPT”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *