دوره تخصصی آمادگی آزمون زبان MSRT (ام اس آر تی)

دوره تخصصی آمادگی آزمون زبان MSRT (ام اس آر تی)

تافل کوچک یا MSRT!؟ فرقی نمی‌کند چه اسمی روی آن بگذارند. آزمونی مهم برای ورود به مقطع دکترا که قبولی در آن یکی از چالش های بزرگ دانشجویان محسوب می‌شود چون اکثر ما در زبان انگلیسی مشکل داریم!

اما چطور باید در این آزمون موفق شوید؟ 

یکی از سریع ترین و تضمین شده ترین راه ها شرکت در کلاس های آمادگی قبل از این آزمون است. کلاس هایی که شما را برای بخش های مختلف آزمون آماده می‌کنند، استرس شما را در سر جلسه آزمون به حداقل می‌رسانند و راهی باز می‌کنند تا برای دانشگاه و رشته مورد علاقه تان پذیرفته شوید. 

در این مقاله شما را به طور کامل تا انتخاب یک کلاس MSRT خوب راهنمایی می‌کنیم و منابعی در اختیارتان قرار می‌دهیم که شانس موفقیت شما را به شدت بالا ببرند. پس این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

آزمون زبان MSRT چیست؟

آزمون MSRT برای افرادی که به دنبال ادامه تحصیل در مقطع دکتری هستند و برای شرکت در آزمون جامع آماده می‌شوند طراحی شده است. آزمون زبان MSRT یکی از آزمون های معتبر برای ارائه مدرک زبان به دانشگاه ها می باشد. این آزمون یکی از آزمون های داخلی معتبر می باشد که توسط وزارت علوم برگزار می‌شود. آزمون MSRT قبلاً تحت عنوان MCHE برگزار می‌شده است.

برای دریافت نتیجه مطلوب در این آزمون می‌توانید در کلاس MSRT که در مؤسسات مختلف برگزار می‌شود شرکت کنید. آموزش msrt به شما کمک می‌کند تا در آزمون عملکرد بهتری داشته باشید و به‌راحتی نمره دلخواه تان را دریافت کنید. یکی از راه های آمادگی برای آزمون MSRT آشنایی با آزمون است که در ادامه به این بحث پرداخته شده.

همچنین این آزمون یکی از چند آزمون داخلی زبان در ایران است که مخفف Ministry of science, Research and Technology می باشد. همانطور که بیان شد این آزمون تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود. از نظر استاندارد آزمون MSRT شبیه استاندارد های آزمون های بین المللی همچون آیلتس IELTS و تافل TOEFL است و به تافل کوچک معروف می باشد.

 

آزمون زبان MSRT‌ مخصوص چه کسانی می باشد؟

داوطلبین شرکت در آزمون جامع در مقطع دکتری نیازمند ارائه مدرک زبانی معتبر به دانشگاه محل تحصیل خود هستند. این آزمون یکی از آزمون های معتبر است که داوطلبین می‌توانند در آن شرکت کرده و با کسب نمره قبولی در این آزمون و ارائه آن به دانشگاه خود مجوز شرکت در آزمون جامع دکتری را دریافت نمایند.

 

آزمون MSRT در کجا برگزار می‌شود؟

برای مطلع شدن از برنامه برگزاری این آزمون و تاریخ و زمان برگزاری داوطلبین می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش امور دانشجویان از نحوه برگزاری و محل آن مطلع شوند.

این آزمون معمولاً هر ساله ۱۰ بار برگزار می‌شود و در اکثر شهرهای بزرگ و مراکز استان ها از جمله تهران، اهواز، تبریز، بابلسر، زاهدان، فارس، شیراز، همدان، قم، رشت، گیلان، اصفهان، کرمانشاه، کرمان، اراک، اردبیل، کیش، بیرجند، خرم آباد، لرستان، کردستان، قزوین، ایلام،‌ گرگان، کاشان، سمنان، یزد، بندرعباس، هرمزگان و غیره آزمون گرفته خواهد شد.

 

خصوصیات بهترین کلاس MSRT

برای ثبت نام در کلاس MSRT برخی ویژگی ها وجود دارند که یک دوره خوب را متمایز می‌کنند و همچنین نکاتی وجود دارد که در هنگام مقایسه دوره ها باید در انتخابتان مد نظر  قرار دهید که شامل موارد زیر هستند:

 

  1. استفاده از مدرسین مجرب و متخصص

مدرسان دوره باید از دانش عمیق و به روز در مورد آزمون MSRT و مهارت های لازم برای موفقیت در آن برخوردار باشند. باید تجربه و سابقه تدریس به دانشجویانی که در حال آماده شدن برای آزمون MSRT هستند را داشته باشند و همچنین بتوانند به طور مؤثر مطالب را به شما منتقل کنند.

 

  1. داشتن محتوای جامع

دوره باید تمام بخش های آزمون MSRT (مهارت های شنیداری، درک مطلب خواندن، ساختار و بیان نوشتاری و واژگان) را به طور کامل پوشش دهد.

محتوای دوره نیز باید شامل تمرینات، نمونه سؤالات و نکات و استراتژی های امتحانی باشد که به شما در بهبود مهارت هایتان و افزایش شانس موفقیتتان در آزمون کمک کند.

 

  1. تمرکز بر نقاط قوت و ضعف شما

یک دوره خوب آمادگی MSRT باید به شما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف خود را در آزمون MSRT شناسایی کنید و بر روی آنها تمرکز کنید. مدرسان دوره باید به شما بازخورد و راهنمایی های شخصی ارائه دهند تا به شما در پیشرفت در هر بخش از آزمون کمک کنند.

 

  1. برنامه ریزی و پشتیبانی مناسب

حتماً برای زمان آزمون برنامه ریزی کرده اید. پس دوره ای که شرکت می‌کنید نیز باید دارای برنامه ریزی مناسبی باشد که به شما کمک کند تا در مدت زمان مشخصی برای آزمون آماده شوید. همچنین باید بتوانید در صورت لزوم مشاوره و پشتیبانی مناسبی دریافت نمایید.

 

  1. قیمت منطقی

در بخش پایین این مقاله، رنج قیمت دوره آمادگی MSRT را بیان کرده ایم که دوره های دیگر نیز باید در همین حدود قیمتی باشند. همچنین هزینه دوره باید متناسب با کیفیت و محتوای ارائه شده باشد.

 

علاوه بر موارد فوق، برخی از ویژگی های دیگری که ممکن است برای شما مهم باشد عبارتند از:

  • نوع دوره: دوره های حضوری، آنلاین یا ترکیبی از هر دو
  • محیط یادگیری: کلاس های کوچک، کلاس های بزرگ یا آموزش خصوصی
  • فشرده بودن یا ترمیک: دوره ها معمولاً به فشرده، نیمه فشرده و فوق فشرده تقسیم می‌شوند
  • امکانات و منابع: کتاب های درسی، نرم افزارهای آموزشی، وب سایت های آموزشی
  • برنامه امتحانی: برنامه ریزی برای شرکت در آزمون های آزمایشی 

 

بخش های مختلف آزمون زبان MSRT

این آزمون در ۳ بخش برگزار می‌شود و شامل ۱۰۰ سؤال در یک دفترچه می باشد. این بخش ها به صورت زیر می‌باشند:

  1. مهارت شنیداری Listening Skill
  2. گرامر و مهارت نوشتاری Grammar and Writing Expression
  3. ریدینگ و یا درک مطلب Reading Comprehension

 

۱. مهارت شنیداری Listening Skill

در بخش اول آزمون MSRT مهارت شنیداری داوطلبین مورد سنجش قرار خواهد گرفت. در این بخش داوطلبین باید به ۳۰ سؤال پاسخ بدهند. این قسمت به این صورت است که شما باید به فایل صوتی گوش دهید و سپس براساس آن به سؤالات مطرح شده پاسخ دهید.

مهارت در این قسمت باید به شکلی باشد که داوطلبین بتوانند مکالمات دو نفره و یا چند نفره را در موضوعات عمومی و علمی درک کرده و قادر به پاسخگویی سؤالات براساس فایل صوتی باشند. مدت زمان پاسخگویی در این بخش حدود ۳۰ الی ۳۵ دقیقه می باشد.

برای تقویت این مهارت داوطلبین نیازمند گوش کردن به فایل های صوتی بسیاری در موضوعات و زمینه های متنوع می‌باشند و همچنین نمونه سؤالات و فایل های صوتی آزمون های قبلی می‌تواند به شما در تقویت مهارت شنیداری شما کمک نماید. همچنین کمک گرفتن از منابع شنیداری آزمون های بین المللی از جمله تافل و آیلتس می‌تواند کمک شایانی نماید.

 

۲. گرامر و مهارت نوشتاری Grammar and Writing Expression

این بخش از آزمون زبان MSRT داوطلبین با ۳۰ تست مواجه خواهند شد. ۱۵ سؤال مربوط به بخش گرامر و ۱۵ سؤال مربوط به قسمت نوشتاری است. به این صورت که در بخش گرامر باید به صورت چهار گزینه ای مربوط به گرامر پاسخ دهند و پاسخ را از بین گزینه ها انتخاب نمایند.

در بخش دوم داوطلبین با متنی رو برو هستند که زیر برخی کلمات و یا گروه کلمات خط کشیده شده و باید بین آن ها موارد غلط را پیدا کرده و گزینه درست را انتخاب نمایند.

مدت زمان پاسخگویی در این بخش ۲۰ دقیقه می باشد. بر این اساس در این بخش سرعت عمل پاسخ گویی بسیار حائز اهمیت بوده و داوطلبین باید از تمرکز و قدرت تصمیم گیری بالایی برای پاسخ دادن به این بخش برخوردار باشند.

برای تقویت در این قسمت می‌توان از کتاب های مناسب در تقویت گرامر و همچنین ساختارهای مختلف جمله و کلمات بهره گرفته و همچنین نمونه سؤالات آزمون MSRT در سال های قبل می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

۳. ریدینگ و یا درک مطلب Reading Comprehension

قسمت سوم که مربوط به درک مطلب می باشد داوطلبین باید به ۴۰ سؤال پاسخ دهند. در این بخش داوطلبین با چهار متن روبرو خواهند شد و در هر متن باید به ۱۰ سؤال به صورت مجزا پاسخ دهند. قدرت استنباط و استدلال بالا در این قسمت می‌تواند به داوطلبین بسیار کمک نماید. در این بخش شما با سؤالاتی در مورد لغات، درک مطلب متن، نتیجه گیری و استنباط از متن مواجه خواهید شد.

مدت زمان برای پاسخ گویی به این قسمت ۵۵ دقیقه می باشد. در مجموع مدت زمان برگزاری این آزمون حدود ۱۱۰ دقیقه می باشد.

خواندن متون زیاد از آزمون های مختلف و استدلال آن ها و دایره لغات متنوع و گسترده می‌تواند در این قسمت به داوطلبین کمک شایانی نماید.

 

تفاوت آزمون MSRT با EPT

دو آزمون زبانی که در کشور برای ورود به مقطع دکترا برگزار میشوند MSRT و EPT هستند. اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تفاوت این دو آزمون در چیست. در جدول زیر تفاوت های آنها را برای شما بیان کرده ایم.

نام آزمون آزمون MSRT آزمون EPT
برگزار کننده سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی
مخاطب دانشجویان متقاضی آزمون دکتری در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی (به جز دانشگاه آزاد) دانشجویان متقاضی آزمون دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی
اعتبار داخل کشور داخل کشور
هزینه 360،000 تومان 400،000 تومان
ساختار 100 سؤال 100 سؤال
بخش‌ها 3 بخش: 30 سؤال شنیداری، 30 سؤال گرامر، 40 سؤال درک مطلب 4 بخش: 25 سؤال واژگان، 40 سؤال گرامر، 20 سؤال درک مطلب، 15 سؤال کلوزتست
نمره قبولی 50% 50%
مدت زمان آزمون 110 دقیقه 140 دقیقه
محتوا مشابه آزمون تافل با تمرکز بیشتر بر مهارت‌های شنیداری و گرامر مشابه آزمون تافل با تمرکز بیشتر بر مهارت‌های واژگان و کلوزتست
مزایا ارزان‌تر و در دسترس‌تر از EPT بخش لیسنینگ را ندارد
معایب اعتبار بین‌المللی ندارد سخت‌تر از MSRT

 

هزینه شرکت در آزمون زبان MSRT

یکی از دلایل داوطلبین برای شرکت در  آزمون ام اس آر تی نسبت به شرکت در آمون های بین المللی هزینه ثبت نام آن بوده که مبلغ آن در اردیبهشت 1403 مبلغ 360،000 تومان می باشد و می‌توانید آن را به صورت اینترنتی پرداخت نمایید. البته هر ساله این قیمت دستخوش تغییر می‌شود.

 

هزینه دوره MSRT

با تحقیقاتی که انجام دادیم هزینه دوره MSRT به طور دقیق مشخص نیست، اما برخی آموزشگاه ها در سال 1403 هزینه های زیر را اعلام کرده اند:

  • هزینه دوره نیمه فشرده MSRT دو یا سه روز در هفته: 1،800،000 تومان
  • هزینه دوره فشرده MSRT یک روز در هفته: 2،250،000 تومان
  • هزینه دوره فوق فشرده هر ترم از 3،600،000 تومان 

همچنین لازم به ذکر است که در این دوره طول هر ترم فشرده 3 هفته است و طول هر ترم فشرده یا نیمه فشرده 5 هفته. در دوره فشرده MSRT نیز برگزاری کلاس ها هم به صورت متنوع و حتی آخر هفته ها انجام می‌شود.

دوره تخصصی آمادگی آزمون زبان MSRT (ام اس آر تی)

چند بار می‌توان در آزمون زبان MSRT شرکت کرد؟

برای شرکت در آزمون زبان msrt محدودیتی وجود ندارد و شما می‌تواند در هر نوبتی از آزمون شرکت نمایید در صورتی که نمره قبولی را در آزمون کسب نکرده باشید؛ اما در صورت دریافت نمره قبولی حق شرکت در آزمون را تا یک سال نخواهید داشت.

 

نحوه ثبت نام در آزمون زبان MSRT

برای ثبت نام msrt داوطلبین به‌راحتی و به صورت اینترنتی می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت وزارت علوم بخش امور دانشجویان قسمت آزمون زبان در این آزمون ثبت نام کرده و از همین طریق از نحوه برگزاری آن نیز مطلع شوند. آدرس سایت portal.saorg.ir می باشد. توجه شود که سایت ام اس ار تی برای ثبت نام وجود ندارد و باید از طریق لینک داده شده برای ثبت نام آزمون اقدام نمایید.

 

  

میزان نمره قبولی در آزمون MSRT

آزمون MSRT در مجموع تمام بخش های آزمون ۱۰۰ نمره دارد. داوطلبین با دریافت نمره ۵۰، نمره قبولی را دریافت خواهند کرد؛ اما ‌ این نکته حائز اهمیت می باشد که برای دانشگاه های مختلف این نمره ممکنه است متفاوت باشد به این صورت که برخی نمره بالای ۶۰ و برخی دانشگاه ها نمره بالای ۷۵ را جهت اعلام قبولی از داوطلبین نیاز دارند. همچنین این آزمون نمره منفی ندارد.

 

مدرک زبان MSRT

برای دریافت مدرک msrt همانطور که بیان شد باید در آزمون msrt شرکت کنید و براساس نیازتان نمره قبولی را دریافت کنید و سپس مدرکی معتبر به شما ارائه خواهد شد. لازم به ذکر است که نمی‌توانید اقدام به خرید مدرک زبان msrt نمایید. دریافت مدرک این آزمون با توجه هزینه و راحتی آن نسبت به آزمون های بین المللی بسیار راحت تر خواهد بود.

 

کلاس های MSRT دانشگاه تهران

دوره MSRT جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران نیز جزو انواع کلاس های آمادگی برای ورود به مقطع دکتری محسوب می‌شود که شامل دوره EPT, MSRT و UTEPT هستند. کسب حداقل نمره لازم در این آزمون ها به عنوان پیش نیاز دفاع کردن از رساله دکتری محسوب می‌شود.

هدف آزمون MSRT دانشگاه تهران: ارتقاء سطح مهارت های گرامر زبان انگلیسی، درک مطلب واژگان و خواندن

شرایط پذیرش: ویژه بزرگسالان است و نیاز است تا با مهارت های درک مطلب واژه ها، خواندن و گرامر آشنایی داشته باشند.

 ساختار آموزشی: یک ترم 30 ساعته که در 10 هفته در سرفصل های لازم برگزار می‌شود.

برای ثبت نام در این دوره ابتدا باید در سایت معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران عضو شوید که در زیر لینک آن قرار داده شده است:

https://jtehran.com/employee/user/login/

دوره تخصصی آمادگی آزمون زبان MSRT (ام اس آر تی)

منابع آزمون زبان انگلیسی MSRT

منبع نوع منبع توضیحات مزایا معایب
کتاب‌های کمک آموزشی کتاب چاپی کتاب‌های مختلفی توسط ناشران مختلف در مورد آزمون MSRT منتشر شده است. این کتاب‌ها شامل توضیحات مربوط به هر بخش از آزمون، تمرینات، نمونه سؤالات و نکات و استراتژی‌های امتحانی است. تنوع زیاد، پوشش جامع مطالب، وجود پاسخ تشریحی برای اکثر سؤالات کیفیت و محتوای برخی از کتاب‌ها ممکن است مطلوب نباشد
وب سایت‌های آموزشی وب سایت وب سایت‌های مختلفی وجود دارند که منابع و مطالب آموزشی رایگان و پولی برای آزمون MSRT ارائه می‌دهند. این منابع شامل درس‌های آنلاین، تمرینات، نمونه سؤالات و نکات و استراتژی‌های امتحانی است. دسترسی آسان، تنوع زیاد، امکان یادگیری در هر زمان و مکان کیفیت و محتوای برخی از وب سایت‌ها ممکن است مطلوب نباشد، نیاز به اتصال به اینترنت
کانال‌های یوتیوب ویدئو کانال‌های یوتیوب مختلفی وجود دارند که ویدئوهای آموزشی مربوط به آزمون MSRT را ارائه می‌دهند. این ویدئوها شامل درس‌های ویدئویی، نکات و استراتژی‌های امتحانی و نمونه سؤالات حل شده است. یادگیری بصری، تعامل با مدرس، امکان پرسش و پاسخ محدودیت در تنوع و محتوای ارائه شده
کلاس‌های آمادگی دوره آموزشی کلاس‌های آمادگی مختلفی توسط مؤسسات زبان و دانشگاه‌ها برای آزمون MSRT برگزار می‌شود. این کلاس‌ها شامل تدریس توسط مدرسان مجرب، تمرینات و نمونه سؤالات و نکات و استراتژی‌های امتحانی است. یادگیری ساختاریافته، تعامل با سایر دانشجویان، امکان پرسش و پاسخ هزینه بالا، عدم انعطاف‌پذیری در زمان‌بندی
آزمون‌های آزمایشی آزمون آزمون‌های آزمایشی مختلفی برای سنجش آمادگی شما برای آزمون MSRT وجود دارد. این آزمون‌ها به شما کمک می‌کند تا با ساختار و محتوای آزمون آشنا شوید، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و به نمره خود در آزمون واقعی پی ببرید. سنجش آمادگی، شبیه‌سازی شرایط واقعی آزمون استرس و اضطراب ناشی از امتحان، هزینه آزمون‌های آزمایشی

 به دلیل شباهت بالای این آزمون به آزمون تافل بسیاری از منابع آزمون تافل می‌توانند به عنوان منابع این آزمون استفاده شوند. در کنار این منابع و کتاب ها،‌ استفاده از نمونه سؤالات دوره های قبل MSRT می‌تواند شما را با این آزمون آشنا نماید.

 

این اینجا به یک سری منابع معتبر برای آمادگی آزمون MSRT اشاره کرده ایم:

  1. کتاب TOEFL Preparation KIT
  2. کتاب Barron’s Essential Words For The TOEFL
  3. کتاب Understanding and Using English Grammar – by Betty Azar
  4. 504 Absolutely Essential Words کتاب ۵۰۴
  5. کتاب Longman Preparation Course For The TOEFL

 

 

دوره های آمادگی آزمون MSRT و آزمون های آزمایشی آموزشگاه دهخدا

آموزشگاه زبان دهخدا با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت در بحث آموزش و آزمون های زبان برگزار کننده دوره های آمادگی آزمون msrt و بین المللی است و همچنین آزمون های آزمایشی MOCK در بالاترین استاندارد های بین المللی آزمون می باشد تا داوطلبین بتوانند با بالاترین سطح در این آزمون ها شرکت نمایند و نتیجه دلخواه خود را کسب کنند.

همچنین مشاوره مستمر در طول دوره msrt می‌تواند به تقویت و برنامه ریزی بهتر جهت آمادگی آزمون msrt کمک شایانی نماید. بهترین کلاس msrt، کلاسی است که بتواند به صورت هدفمند شما را به نتیجه دلخواه تان برساند.

این دوره ها به صورت خصوصی و گروهی به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود و اساتید این دوره ها از بهترین مدرسین آزمون های بین المللی می‌باشند. آزمون های آزمایشی نیز به صورت دوره ای و منظم برای محک داوطلبین پیش از آزمون اصلی و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف زبان آموزان برگزار می‌شوند.

 

 

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله راهنمایی های جامعی برای شرکت در دوره های آمادگی آزمون MSRT ارائه دادیم و شما را با انواع منابع و کلاس هایی که می‌توانید شرکت کنید آشنا کردیم. آزمون MSRT شباهت بسیار زیادی به آزمون تافل انگلیسی دارد. پس پیشنهاد می‌کنیم برای آمادگی این آزمون هر منابعی اعم از کتاب، کانال یوتیوب، دوره آموزشی، پادکست و دیگر منابعی که مرتبط به آموزش تافل است را دنبال کنید. مطمئن باشید اگر پشت کار کافی و برنامه ریزی مناسب داشته باشید می‌توانید در این آزمون موفق شوید. پیروز باشید!

 

 

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای جامع آزمون زبان انگلیسی CAEL

مهم ترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی کدامند؟

4.8/5 - (54 امتیاز)

1 در مورد “دوره تخصصی آمادگی آزمون زبان MSRT (ام اس آر تی)”

  1. با سلام وخسته نباشید .و تشکر از زحمات و برنامه بسیار ارزنده این سایت و مسولیت زحمت کش .هزینه این دوره چقدر است و تا چه زمانی طول خواهد کشید،؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *