راهنمای جامع تست داف TestDaF زبان آلمانی ،معرفی کتاب

تست داف زبان آلمانی

تست داف TestDaF

برای دریافت پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور در هر مقطعی نیاز به ارائه یک مدرک زبان معتبر البته براساس شرایط دانشگاه خواهید داشت. در نتیجه برای دریافت پذیرش در دانشگاه های آلمان می توانید از مدارک زبان آلمانی استفاده کرده و با ارائه یک مدرک زبان معتبر با نمره مناسب به تحصیل در کشور آلمان بپردازید. تست داف TestDaF یک تست معتبر زبان آلمانی است که توسط آلمان طراحی و برگزار می شود و تصحیح و اختصاص نمرات نیز توسط آن ها صورت خواهد گرفت. البته برای شرکت در تست داف می توانید از طریق موسسه زبان آلمانی گوته اقدام به شرکت در این تست نمایید. این آزمون نیز همانند تمامی آزمون های زبان دیگر به سنجش ۴ مهارت اصلی زبان یعنی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن می پردازد و براساس نمره هر بخش و میانگین آن، نمره نهایی شما محاسبه خواهد شد.

 

چه میزان نمره ای برای دریافت پذیرش در تست داف نیاز است؟

میزان نمره شما در تست داف می تواند مقداری بین ۱ تا ۵ را شامل شود. اما، حداقل نمره قبولی در این آزمون TDN3 بوده که برای دریافت پذیرش در دانشگاه ها شما نیاز دارید نمره TDN4 را کسب کنید و نمره TDN5 نیز بالاترین میزان نمره در این آزمون است که شما با دریافت این نمره خود را در زبان آلمانی به عنوان یک فرد بسیار ماهر در این زبان و تمامی جنبه های آن مطرح خواهید کرد. برای شرکت در این آزمون باید به صورت اینترنتی اقدام کرده و از طریق سایت موسسه آموزش زبان آلمانی گوته DSIT به ثبت نام بپردازید. هزینه این آزمون در ایام قبل از کرونا به میزان تقریبی ۱۳۰ یورو بوده که در حال حاضر به دلیل بیماری کرونا این آزمون در ایران برگزار نمی شود.

 

آزمون های آمادگی تست داف

قبل از شرکت در آزمون تست داف شما می توانید در آزمون های آمادگی تست داف شرکت کرده و میزان توانایی و دانش خود را در این تست محک بزنید و با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود عملکرد بهتری را در این آزمون داشته باشید. همانطور که می دانید برای پذیرش در دانشگاه های آلمان باید نمره TDN4 را کسب نمایید و در غیر این صورت کار برای شما مشکل می شود و باید دوباره در این آزمون شرکت نمایید در نتیجه داشتن آمادگی لازم برای شرکت در این آزمون بسیار مهم می باشد. البته میزان نمره برای پذیرش در دانشگاه ها و موسسات عالی آموزشی آلمان بستگی به شرایط هر دانشگاه خواهد داشت که می توانید قبل از شرکت در آزمون به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کرده و از میزان نمره مورد نظر آن ها در تست داف مطلع شوید و برای رسیدن به آن نمره تلاش و برنامه ریزی نمایید. آموزشگاه های مختلفی از جمله آموزشگاه زبان دهخدا، موسسه آموزش زبان آلمانی گوته و … به برگزاری دوره های آمادگی آزمون و آزمون های آزمایشی مختلف و استاندارد می پردازند و شما می توانید برای بالا بردن ضریب بازده ای خود در این آزمون های آزمایشی و دوره ها شرکت کرده و بهترین نتیجه ممکنه را در تست داف دریافت نمایید.

 

نحوه ثبت نام تست داف

برای شرکت در تست داف و ثبت نام در این آزمون ابتدا باید از طریق موسسه آموزش زبان آلمانی DSIT اقدام به ثبت نمایید و سپس برای ایمیل شخصی شما لینک ثبت نامی در سایت اصلی تست داف ارسال خواهد شد که از طریق این ایمیل شما اقدام به ثبت نام در این سایت خواهید کرد و کد واریزی که از طریق این ایمیل برای شما ارسال شده است را در سایت تست داف وارد می کنید و ثبت نام شما تکمیل خواهد شد.

 

ساختار تست داف

همانطور که مطرح شد تست داف دارای ۴ بخش بوده که هر کدام به ارزیابی یکی از مهارت های زبان آلمانی می پردازد. هر بخش نیز به صورت مجزا مورد ارزیابی و نمره دهی قرار می گیرید. برای آشنایی با نحوه برگزاری آزمون با ما همراه باشید.

 

۱. بخش شنیداری Hörverstehen

در این بخش از آزمون با ۳ تمرین روبرو هستید. این قسمت دارای ۲۵ سوال برای پاسخگویی می باشد و هر کدام یک نمره دارد. در نتیجه این بخش ۲۵ نمره از تست داف را شامل می شود. برای پاسخگویی به سوالات این بخش زمان ۴۰ دقیقه ای اختصاص داده شده است که از این ۴۰ دقیقه، ۱۰ دقیقه زمان برای انتقال پاسخ خود به برگه پاسخ نامه خواهید داشت. این بخش شامل ۳ متن شنیداری بوده که متن اول دارای ۸ سوال و شما فقط یکبار به فایل صوتی گوش خواهید کرد. متن دوم دارای ۱۰ سوال بوده که در این متن نیز فقط یک بار فایل صوتی پخش خواهد شد و در متن سوم تعداد ۷ سوال وجود دارد که برای این متن شما ۲ مرتبه به فایل صوتی گوش می کنید. لازم به ذکر است جواب های داخل برگه سوال قابل استناد نخواهد بود و تنها جواب هایی که در برگه پاسخ نامه نوشته شده تصحیح می شوند در نتیجه در زمان انتقال پاسخ ها دقت کافی را به خرج دهید.

در قسمت شنیداری اول این بخش سنجیده می شود که آیا قادر به شناسایی اطلاعات مهم و پیدا کردن جواب دقیق سوالات خواهید بود و در این بخش یک مکالمه معمول بین ۲ نفر در موقعیت های روزمره دانشجویی را گوش خواهید کرد و باید جواب سوالات که معمولا تک کلمه ای می باشند را پیدا نمایید. البته قبل از گوش کردن به فایل مدت زمان ۴۰ ثانیه ای را وقت دارید که سوالات را مطالعه نمایید.

در قسمت دوم شما به یک مکالمه طولانی تر نسبت به حالت اول گوش می دهید که در این مکالمه بیش از ۲ نفر مشغول صحبت کردن می باشند و در این بخش سوالات به صورت صحیح و غلط بوده و باید با دقت به صحبت ها و نظرات افراد توجه کرده تا بتوانید پاسخ درست را انتخاب نمایید.

قسمت سوم و پایانی بخش شنیداری تست داف که کمی سخت از دو بخش اول می باشد و نیز کمی شبیه به قسمت اول نیز است شما باید براساس یک سری اطلاعات و دریافت اطلاعات غیرمستقیم به جواب درست دست یابید. در این بخش موضوع گفتگو یک موضوع تخصصی بوده که در مورد آن بحث خواهد شد و در نتیجه به دلیل اینکه کمی این قسمت سخت تر می باشد به این فایل دو بار گوش خواهید داد.

 

۲. بخش درک مطلب Leseverstehen

بخش درک مطلب یا خواندن در تست داف برای ارزیابی یکی دیگر از مهارت های زبان آلمانی طراحی شده است. این بخش دارای ۳ متن بوده که هر کدام به طور جداگانه مورد سوال است. در این بخش شما باید به ۳۰ سوال پاسخ دهید که سهم هر متن ۱۰ سوال می باشد. اما برای متن اول ۱۰ دقیقه زمان لحاظ شده است و دو متن دیگر هر کدام ۲۰ دقیقه مدت زمان پاسخگویی را دارند که جمعا ۵۰ دقیقه خواهد شد و در آخر نیز شما ۱۰ دقیقه زمان برای انتقال پاسخ های خود به برگه پاسخ نامه را خواهید داشت. همانطور که بیان شد برای تعیین سطح زبان آلمانی از سطح TDN3 تا TDN5 مورد ارزیابی است در نتیجه این متون نیز بر این اساس طراحی شده اند.

متن اول برای ارزیابی شما در سطح TDN3 طراحی شده است برای پاسخگویی به این قسمت شما با یک سری عنوان روبرو هستید که باید پیشنهاد هایی را که به صورت پاراگراف های ۳ الی ۴ خطی نوشته شده است ارتباط دهید. در ابتدا یک مثال برای این قسمت آورده شده که بهتر است از خواندن آن صرف نظر نمایید به دلیل اینکه زمان زیادی برای پاسخ گویی نخواهید داشت به سراغ سوالات بروید. برای پاسخ گویی به این قسمت پیشنهاد می شود با خواندن موضوعات و با توجه به کلمات کلیدی به سراغ متون رفته و گزینه مناسب را انتخاب نمایید.

متن دوم در سطح TDN4 طراحی شده است و در نتیجه سخت تر از متن اول می باشد. در این بخش یک متن تخصصی به شما ارائه شده است که باید براساس آن به یک سری سوالات پاسخ دهید و این سوالات می تواند به صورت جای خالی و یا چندگزینه ای مطرح شوند برای اینکه عملکرد بهتری را داشته باشید بهتر است اول سوالات را مطالعه کرده و سپس برای پیدا کردن پاسخ ها به متن رجوع کنید تا درگیر اطلاعات اضافی متن نشوید.

قسمت آخر این بخش در سطح TDN5 طراحی شده و باید براساس اطلاعاتی که از متن بدست می آورید به سوالاتی به صورت اینکه آیا با متن مطابق دارد یا خیر پاسخ دهید. در این بخش باید کمی از نظر شخصی خود نیز بهره برده و همراه با منظور و جهت گیری نویسنده سوالات را جواب دهید.

 

۳. بخش نوشتاری Schriftlicher Ausdruck

بخش نوشتاری یکی از بخش های مهم تست داف است که قدرت تحلیل و بیان شما را به صورت یک گزارش مورد ارزیابی قرار می دهد. در این قسمت شما باید یک موضوع را که دارای اطلاعات و نمودارهای گرافیکی است تحلیل نمایید و به صورت یک متن منسجم و استاندارد در مورد آن به تحلیل و استدلال بپردازید. در این بخش شما تنها باید یک متن بنویسید و برای آن ۶۰ دقیقه زمان خواهید داشت و همچنین برای بررسی و خواندن موضوع نیز ۵ دقیقه زمان به شما داده خواهد شد. در کنار برگه سوال و پاسخ یک برگه پیش نویس نیز به شما داده خواهد شد که می توانید برای نکته برداری و ایده پردازی اولیه از آن استفاده نمایید اما اینکه اول در این پیش نویس شروع به نوشتن متن کنید و سپس آن را به برگه پاسخ نامه منتقل نمایید کار درستی نمی باشد و تنها بهتر است برای ساماندهی متن خود از آن استفاده کنید تا زمان را از دست ندهید.

متن شما باید دارای یک مقدمه باشد که می توانید از همان توضیح اولیه سوال استفاده نمایید اما سعی کنید آن را کپی نکرده و از زبان خود و مواردی که دریافت کرده اید برای نوشتن آن استفاده نمایید. سپس به تحلیل نمودارها بپردازید و اطلاعاتی را که به شما می دهد در تمامی جوانب مختلف بررسی کرده و سپس به بیان نظرات خود نسبت به موضوع اقدام نمایید و در آخر نتیجه گیری نهایی را لحاظ کنید. توجه داشته باشید که سعی کنید پاراگراف ها به صورت منسجم و در ارتباط با یکدیگر بیان شوند و هر چقدر متن شما قابل فهم و بیان روان و ساده ای داشته باشد و خواننده بتواند آن را درک نماید بهتر می باشد.

 

۴. بخش گفتاری Mündlicher Ausdruck

این بخش یکی از مهم ترین و سخت ترین بخش های تست داف می باشد. برای این بخش ۷ تمرین یا موقعیت برای صحبت کردن طراحی شده است که هر کدام دارای سختی خاصی می باشد. برای انجام این قسمت شما ۳۰ دقیقه زمان خواهید داشت و به این صورت می باشد که شما موضوعات و موقعیت های مختلف را از طریق فایل صوتی گوش خواهید کرد و از طریق هدفون به صحبت در مورد هر کدام خواهید پرداخت و صحبت های شما ضبط می شود.
در بخش اول شما باید با یک منشی و یا کارمند یک شرکت به صورت تلفنی صحبت نمایید و اطلاعاتی را در مورد آن شرکت و یا موضوعی که می تواند برای ثبت نام در آن شرکت نیز باشد از او دریافت کنید در نتیجه برای اینکار شما ۳۰ ثانیه زمان آمادگی داشته و ۳۰ ثانیه زمان برای صحبت کردن در اختیار دارید.
در بخش دوم باید با دوستانتان به صحبت بپردازید و آن ها از شما می خواهند تا اطلاعاتی را در مورد موضوع خاصی راجب به کشورتان بیان کنید و شما باید بتوانید در مدت ۱ دقیقه این اطلاعات را برای آن ها مطرح کرده و برای آمادگی نیز ۱ دقیقه زمان خواهید داشت.

در بخش سوم، شما در کلاس دانشگاه حضور داشته و استادتان از شما می خواهد تا در مورد موضوعی که مطرح می کند و شما آمار و اطلاعات آن را در اختیار دارید صحبت کرده و جوانب مختلف این موضوع را بررسی و ارائه نمایید برای آمادگی این بخش ۱ دقیقه زمان داشته و برای بیان آن ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه به شما تایم داده خواهد شد.

بخش چهارم که یکی از بخش هایی است برای ارزیابی سطح TDN5 از سخت ترین قسمت های تست گفتاری داف است. این بخش نیز در محیط آکادمیک مطرح می شود و شما باید در میان جمعی از اساتید و مدیران و دانشجویان به بیان نظرات و ایده های خود در مورد موضوع مهمی که مورد بررسی و یا ارزیابی دانشگاه است بپردازید و برای جنبه های مختلف آن دلیل و برهان بیاورید. در نتیجه در این بخش کلام شما باید به صورت رسمی باشد و مخاطبان شما گروهی از افراد می باشند. زمان آمادگی شما برای این بخش ۳ دقیقه بوده و برای بیان آن ۲ دقیقه زمان در اختیار خواهید داشت.

بخش پنجم این قسمت یکی از دوستان شما دچار مشکل می باشد و بر سر یک دو راهی قرار گرفته و نیاز دارد شما به او کمک کرده و پیشنهادهایی را برای حل مشکل به او ارائه نمایید و از مزایا و معایب این تصمیم برایش بگویید و در گرفتن تصمیم نهایی به او کمک کنید. برای آمادگی در این بخش ۲ دقیقه زمان خواهید داشت و برای صحبت کردن ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه زمان دارید.

بخش ششم قسمت گفتاری تست داف دارای ارزیابی TDN5 است و یکی از بخش های سخت سطح صحبت کردن محسوب می شود. در این قسمت شما باید در یک سمینار صحبت کنید و براساس یک گرافیک فرضیه های خود را بیان کنید و در مورد تغییراتی که در گرافیک وجود دارد و تغییراتی که در آینده ممکن است رخ دهد اطلاعات و نظرات خود را بیان کنید. در این بخش شما ۳ دقیقه زمان برای آمادگی خواهید داشت و ۲ دقیقه برای ارائه وقت به شما داده می شود.

بخش هفتم که بخش آخر قسمت گفتاری است این بخش نیز در مورد حل کردن مشکل یکی از دوستان شما می باشد که از شما ایده و نظر می خواهد تا بتواند تصمیمی را در خصوص مشکل خود بگیرد برای این بخش نیز شما برای آمادگی ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه زمان خواهید داشت و برای پاسخ گویی نیز ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه زمان در اختیار دارید.

 

کتاب ها و منابع تست داف

برای شرکت در این آزمون و کسب توانایی یک سری منابع وجود دارد که در این بخش به آن ها پرداخته شده تا به شما در جهت بهبود عملکرد در آزمون کمک نماید. از جمله منابع و کتاب های تست داف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱. Training TestDaF

این کتاب شامل نمونه سوالات تست داف به همراه پاسخ بوده و راهنمایی برای حل سوالات و مراحل مختلف آزمون است.

 

۲. Prüfungstraining TestDaF

این کتاب به شما استراتژی های مختلفی را برای حل سوالات تست داف ارائه خواهد کرد و نیز دارای نمونه سوالات تست داف می باشد.

 

۳. Mit Erfolg zum TestDaF

این کتاب دارای نمونه سوالات تست داف به همراه پاسخ نامه بوده و نیز در مورد آزمون به شما اطلاعاتی را به صورت مرحله به مرحله نیز می دهد و کمک می کند تا برای پاسخ گویی به هر بخش آشنایی لازم را داشته باشید.

 

۴. Fit für den TestDaF

این کتاب هم دارای نمونه سوالات تست داف بوده و با تمرین های مختلف به بررسی استراتژی های مختلف برای پاسخ گویی به هر بخش می پردازد.

 

۵. Musterprüfung 1 bis 5

این کتاب نیز دارای نمونه سوالات کاربردی برای تمام سطوح از ۱ تا ۵ در تست داف است.

 

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای جامع تست AS زبان آلمانی TestAS

4.7/5 - (28 امتیاز)

1 در مورد “راهنمای جامع تست داف TestDaF زبان آلمانی ،معرفی کتاب”

  1. سلام میخواستم بدونم ترتیب skill های آزمون تستداف رو بدونم، اینکه ابتدا امتحان شنیداریه یا نه؟
    و همینطور ۳تا امتحان کتبی در یه روز برگزار میشه و امتحان شفاهی در یه روز دیگه برگزار میشه یا هر چهار تا skill در یه روز هست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *