رزومه تحصیلی چیست؟ نکاتی برای نوشتن CV

راهنمای کامل نوشتن رزومه تحصیلی cv

 

حتماً شما نیز دوست دارید که استاد دانشگاه یا سوپروایزری که می‌خواهد رزومه شما را بررسی کند، اولین جمله ای که با خودش بگوید “به نظر جالب میاد…” باشد.

در واقع رزومه شما، نمایشگاهی از تمامی تجربه ها و موفقیت هایتان است که باید به بهترین شکل ممکن شخصیت شما را به نمایش بگذارد چون اصلاً دوست ندارید جزو 81 درصد رزومه هایی باشید که در نگاه اول رد می‌شوند!

به همین دلیل نوشتن یک رزومه استاندارد و قدرتمند به اندازه تمام تجربیاتی که داشته اید اهمیت دارد و باید نکات بسیار مهمی را در نوشتن آن رعایت کنید. این مقاله را بخوانید، تا هر آنچه نیاز است درباره رزومه تحصیلی و نوشتن آن را بدانید.

 

معرفی رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی چیست؟ رزومه تحصیلی و یا شغلی به زبان ساده معرفی نامه ای جامع از اطلاعات شخصی، تحصیلی، شغلی و تمام تجربیات شما در زمینه های مختلف مرتبط با کاری است که می خواهید انجام دهید. داشتن یک رزومه استاندارد و بیان کافی و مؤثر در مورد توانایی های خود برای اینکه بتوانید قابلیت های خود را به معرض نمایش بگذارید اولین قدم برای ورود به تحصیل در دانشگاه های معتبر و همچنین محیط کار است.

 

اهمیت نوشتن رزومه تحصیلی

اولین چیزی که توسط آن درباره شما قضاوت می‌شود رزومه شماست! نگارش و تدوین رزومه یکی از مهم ترین و اولین قدم ها برای شروع کار خود در محلی که برای آن درخواست می‌دهید است؛ و افراد می‌توانند براساس آن شما را ارزیابی اولیه کرده و تصمیم بگیرند تا شما را برای مصاحبه حضوری دعوت نمایند.

همچنین رزومه برای مهاجرت تحصیلی بسیار مهم است و نوشتن یک رزومه عالی شما را نسبت به رقبا پیش خواهد انداخت. اکنون که از اهمیت بالای رزومه یا CV مطلع شدید باید متوجه تفاوت های بین CV و رزومه شوید و همچنین بدانید که ویژگی های یک رزومه استاندارد چگونه است؟ و نحوه نوشتن یک رزومه به چه صورت است؟

 

CV چیست؟

CV یک سند جامع و مفصل است که سیر فعالیت های علمی و شغلی افراد را در 3 تا 10 صفحه به صورت کامل معرفی می‌کند. CV مخفف curriculum vitae است که در لاتین به معنای “برنامه تحصیلی یا شغلی زندگی” است. CV سابقه کامل شما را به عنوان یک محقق، دانشمند یا متخصص در یک زمینه خاص ارائه می‌دهد در حالی که رزومه بر روی مهارت‌ها، تجربیات و دستاوردهای مرتبط با شغل مورد نظر تمرکز دارد. 

CV معمولاً برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • درخواست موقعیت‌های دانشگاهی برای اساتید، محققان و کارکنان پژوهشی.
  • درخواست کمک‌های مالی و بورسیه تحصیلی برای تامین مالی تحصیلات تکمیلی یا تحقیقات.
  • درخواست جوایز و افتخارات و به رسمیت شناختن دستاوردهای برجسته در تحقیق یا تدریس.
  • ارائه صلاحیت برای عضویت در انجمن‌های حرفه‌ای و نشان دادن تعهد و تخصص شما در یک زمینه خاص.

در برخی از کشورها مانند هند، آفریقای جنوبی و استرالیا، رزومه و CV یکی هستند. با این حال، در ایالات متحده و بسیاری از نقاط اروپا، یک CV یک طرح کلی از حرفه دانشگاهی و دستاوردهای شما است.

در برخی مواقع ممکن است برای درخواست موقعیت آموزشی یا تحقیقاتی به یک CV نیاز داشته باشید. اگر برای شغلی درخواست می‌دهید که رزومه درخواست می‌کند، می توانید رزومه خود را ارسال کنید.

 

رزومه (Resume) چیست؟

رزومه، سندی 1 تا 2 صفحه ای است که خلاصه‌ای از مهارت‌ها، تجربیات و دستاوردهای تحصیلی و شغلی شما را نشان می‌دهد. هدف از رزومه متقاعد کردن کارفرما است که شما برای یک موقعیت شغلی خاص واجد شرایط هستید.

این اصطلاح از کلمه فرانسوی رزومه گرفته شده است که به “خلاصه” یا “چکیده” ترجمه می‌شود. رزومه نسبت به CV کوتاه تر و مختصر تر است و باید بر روی مرتبط‌ترین اطلاعات با شغل مورد نظر تمرکز داشته باشد.

رزومه تحصیلی چیست؟ نکاتی برای نوشتن CV

تفاوت بین رزومه و CV

ویژگی ها رزومه CV
صفحات 1 تا 2 صفحه 3 تا 10 صفحه یا بیشتر
محتوا مهارت‌ها، تجربیات، دستاوردها سابقه تحصیلی، تحقیقات، جوایز، انتشارات
هدف متقاعد کردن کارفرما نشان دادن صلاحیت و تخصص
کاربرد درخواست شغل، بورسیه، کارآموزی درخواست موقعیت‌های دانشگاهی، کمک‌های مالی، جوایز

از جمله تفاوت‌ های کلیدی بین رزومه و CV، طول سند، محتویات و هدف آن است. هنگام تصمیم گیری برای استفاده از هر کدام، باید توجه داشته باشید که در کدام کشور درخواست می‌دهید. مهم‌تر از همه، رزومه باید مجموعه‌ ای مختصر و منتخب از تجربیات، مهارت‌ ها و صلاحیت‌ های حرفه‌ ای شما باشد که کاملاً با شغلی که درخواست می‌کنید مرتبط است. در مقابل، یک CV جامع‌ تر است و تاریخچه عمیقی از مدارک و موفقیت‌های حرفه‌ای و دانشگاهی شما ارائه می‌کند.

 

نحوه نوشتن CV

در ادامه هفت مرحله اساسی برای نوشتن یک CV را بیان کردیم که اگر رعایت کنید یک CV قدرتمند خواهید نوشت:

 

  1. یک بخش به عنوان اطلاعات تماس در نظر بگیرید

این قسمت باید در بالای صفحه باشد و شامل نام، شماره تلفن و آدرس ایمیل شما، تا کارفرمایان فورا بدانند شما کی هستید و چگونه با شما تماس بگیرند.

 

  1. یک خلاصه یا Summary حرفه ای از خودتان بنویسید

خلاصه حرفه ای شما بیوگرافی کوتاهی است که شما را به خواننده معرفی می‌کند. این بخش بهترین مهارت شما را خلاصه می‌کند و مسیر شغلی ایده آل شما را توضیح می‌دهد.

 

  1. جزئیات تحصیلات خود را بنویسید

از آنجایی که CV اغلب برای فرآیند جستجوی شغل آکادمیک و تحصیل استفاده می‌شود، مهم است که بخشی از تاریخچه تحصیلی خود را درج کنید. تحصیلات خود را به ترتیب زمانی معکوس، با آخرین مدرک تحصیلی خود در ابتدا فهرست کنید. هر دو مدرکی را که کسب کرده اید و تحصیلاتی را که در حال یادگیری هستید را نیز در نظر بگیرید.

 

  1. سوابق کاری خود را ارائه دهید

تمام تجربیات کاری خود را به تفصیل شرح دهید تا کارفرمای آینده شما بتواند مسیر شغلی شما را ببیند، از جمله:

  • استخدام تمام وقت و پاره وقت
  • دوره های کارآموزی
  • پروژه های تحقیقاتی
  • کار آزمایشگاهی
  • کار داوطلبانه
  • تجربه میدانی

عنوان شغلی خود، نام و محل کارفرمای خود و تاریخ استخدام را درج کنید. در ادامه دو تا سه نکته از وظایف خود را فهرست کنید که وظایف شغلی شما را توضیح می‌دهد.

 

  1. مهارت های مرتبط خود را فهرست کنید

هر گونه توانایی که برای شغل احتمالی اعمال می‌شود، مانند زبان های خارجی یا یک نوع نرم افزار را فهرست کنید. سعی کنید مهارت‌ هایی را که به شرح شغل مربوط می‌شوند را بگنجانید تا خود را به کاندیدای مطلوب‌ تری تبدیل کنید.

 

۶. بخش اطلاعات اضافی از مهارت های خود ایجاد کنید

CV ها معمولاً طولانی‌تر از رزومه هستند، بنابراین می‌توانید تمام دستاوردهای مرتبط با نقش بالقوه را به تفصیل شرح دهید.

در صورت نیاز بخش هایی را اضافه کنید تا همه دستاوردهای خود را فهرست کنید، از جمله:

  • انتشارات
  • ارائه و سخنرانی
  • خدمات اجتماعی
  • کمک های مالی، کمک هزینه تحصیلی
  • جوایز و افتخارات
  • عضویت های حرفه ای
  • کار مشاوره
  • کار میدانی
  • تجربه تحصیل در خارج از کشور
  • همایش ها

 

  1. علایق شخصی خود را شرح دهید (اختیاری)

می توانید شرح مختصری از سرگرمی ها و علایق خود را نیز بنویسید. گنجاندن چند مورد از علاقه مندی های خود ممکن است به شما در ایجاد ارتباط شخصی با مدیر استخدام کمک کند.

 

رایج ترین فرمت های رزومه کدامند؟

سه فرمت رایج رزومه وجود دارند که عبارتند از:

1. رزومه زمانی chronological

این فرمت رزومه سابقه کاری یا تحصیلی شما را به ترتیب زمانی معکوس، از جدیدترین شغل یا پوزیشن شما تا اولین شغل شما، فهرست می‌کند. اگر سابقه کاری ثابت و پیشرفت شغلی یا تحصیلی دارید، رزومه زمانی ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشد.

فرمت رزومه زمانی معمولاً شامل اطلاعات زیر به این ترتیب است:

  • اطلاعات تماس
  • بیان هدف یا خلاصه
  • مهارت های مربوط
  • تجربه حرفه ای
  • تحصیلات
  • اطلاعات اضافی (به عنوان مثال، کار داوطلبانه و علایق ویژه – اختیاری)
  • کاربرد استفاده از رزومه زمانی

رزومه زمانی انتخاب خوبی برای افرادی است که سابقه شغلی آنها مسیر شغلی ثابت و رو به پیشرفتی را نشان می‌دهد. برای مثال، اگر چندین سال گذشته را در همان صنعت گذرانده‌اید و هر نقشی که بر عهده داشته‌ اید بالاتر از گذشته باشد، ممکن است یک قالب رزومه زمانی انتخاب کنید.

همچنین اغلب توسط افرادی استفاده می‌شود که در اکثریت تجربه کاری خود برای موقعیتی در زمینه مشابه درخواست می‌دهند.

با این حال، اگر چندین شکاف در سابقه کاری خود دارید، به دنبال تغییر شغل هستید یا تجربه کاری شما بسیار متنوع است، ممکن است بخواهید یک رزومه کاربردی یا ترکیبی را در نظر بگیرید.

 

2. رزومه کاربردی functional

این فرمت رزومه بر مهارت ها و دستاوردهای شما به جای سابقه کاری و تحصیلی شما تمرکز دارد. اگر سابقه تحصیلی یا کاری نامنظم یا شکاف در اشتغال یا تحصیل دارید، رزومه کاربردی یا ترکیبی ممکن است مناسب تر باشد.

فرمت رزومه کاربردی معمولاً شامل اطلاعات زیر به این ترتیب است:

  • اطلاعات تماس
  • بیان هدف یا خلاصه
  • خلاصه مهارت های مربوطه
  • تجربه کاری
  • تحصیلات
  • اطلاعات اضافی (به عنوان مثال، کار داوطلبانه و علایق خاص)
  • کاربرد استفاده از رزومه کاربردی

اگر در پنج سال گذشته یک شکاف طولانی یا چندین شکاف شغلی در رزومه خود دارید، یا برای اولین بار می خواهید کار یا تحصیل کنید یا می خواهید مسیر شغلی خود را تغییر دهید، پس یک رزومه کاربردی را در نظر بگیرید.

این نوع رزومه با برجسته کردن مهارت هایی که در صنایع و مرتبط ترین دستاوردهای شما منتقل می‌کند، می توانید بر شرایط مناسب برای شغل مورد نظر خود تأکید کنید. این رزومه همچنین اطلاعاتی را که برای استخدام‌ کننده مهم‌ تر است به جای تمرکز بر سابقه کاری که با آن شغل همخوانی ندارد را اولویت قرار می‌دهد. در برخی موارد، یک رزومه کاربردی ممکن است بسیار محدود کننده باشد. اگر تجربه ای دارید و شکاف های کمی در سابقه کاری خود دارید یا هیچ شکافی ندارید، یک رزومه ترکیبی ممکن است انتخاب مناسبی باشد.

 

3. رزومه ترکیبی combination

 این فرمت رزومه ترکیبی از عناصر رزومه زمانی و کاربردی است. اگر مهارت ها و دستاوردهای خاصی دارید که می خواهید برجسته کنید، رزومه کاربردی یا ترکیبی ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشد.

فرمت ترکیبی رزومه معمولاً شامل اطلاعات زیر به این ترتیب است:

  • اطلاعات تماس
  • بیان هدف یا خلاصه
  • خلاصه ای از بیشتر مهارت های مرتبط
  • تجربه کاری
  • تحصیلات
  • کاربرد رزومه ترکیبی

رزومه ترکیبی فرمت انعطاف‌ پذیرتری دارد، بنابراین باید ابتدا مهارت‌ها یا تجربه کاری خود را فهرست کنید، بسته به اینکه کدام نقش را مهم‌ تر می‌ دانید. برای مثال، اگر مهارت‌ های منحصر به‌ فرد زیادی دارید که به‌ خصوص برای صنعتی که در آن درخواست کار می‌ کنید ارزشمند هستند، ممکن است آن‌ ها را در بالای تجربه کاری خود فهرست کنید. همچنین جستجوی سرنخ هایی در آگهی استخدام برای درک اینکه چه چیزی برای کارفرما در یک نامزد ایده آل مهم است، می تواند مفید باشد.

در نهایت وقتی تصمیم گرفتید از کدام فرمت رزومه استفاده کنید، سابقه حرفه ای خود و نقشی را که برای آن درخواست می کنید در نظر بگیرید.

 

میزان صفحات رزومه تحصیلی چقدر باید باشد؟

 معمولا بهتر است رزومه تحصیلی در ۴ صفحه نگارش و تدوین شود و به سوابق خود در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر اشاره کنید. معمولا افرادی که از شما رزومه درخواست می کنند چه رزومه دانشگاهی یا علمی و یا رزومه کاری علاقه مند هستند تا شما به صورت مختصر و خلاصه بتوانید در مورد مدارک و قابلیت ها، سوابق تحصیلی و تجربیاتتان در کار و تحصیل به آن ها اطلاعات کافی و لازم را ارائه نمایید.

زیاده گویی در رزومه باعث می‌شود تا رزومه خسته کننده شده و از اهمیت نکات اصلی بکاهد، پس تا جایی که ممکن است از صحبت کردن راجع به موارد غیر ضروری و توضیحات اضافه خودداری نمایید. تا زمانی که شما به اصل موضوع می پردازید و موارد را به صورت تیتروار ذکر می کنید می توانید به تمام دستاوردهای خود اشاره نمایید.

 

نحوه نوشتن رزومه تحصیلی

برای نوشتن رزومه تحصیلی مناسب باید بخش های آن را بدانید. در ادامه بخش های نوشتن رزومه تخصیلی به شما معرفی می‌شوند:

 

بخش اول: اطلاعات شخصی

در ابتدا رزومه باید به معرفی خود بپردازید و اطلاعات شخصی مثل نام، نام خانوادگی، اطلاعات تماس، آدرس،‌ یک آدرس ایمیل را به صورت حرفه ای بیان نمایید. بهتر است شامل اسم معنی داری همچون اسم خودتان و نام خانوداگی تان باشد.

سعی کنید در ایمیل نام و فامیل اصلی خود را ذکر نمایید، به دلیل اینکه بیشتر ارتباطات از طریق ایمیل شما خواهد بود در نتیجه ایجاد یک ایمیل مناسب که نشان دهنده هویت شما است بسیار مؤثر است.

 

بخش دوم: اطلاعات تحصیلی

بعد از بیان اطلاعات شخصی، به بیان اطلاعات تحصیلی خود بپردازید؛ و در قسمت توصیف خلاصه رزومه تحصیلی سعی کنید به صورت خلاقانه و متفاوت به توضیح در مورد خود و توانایی هایتان بپردازید و از کلمات متداول همچون متعهد و سخت کوش و علاقه مند به تحقیق و پژوهش و امثال این ها کم تر استفاده نمایید. اکثر افراد از این الفاظ در رزومه های خود استفاده می کنند و معمولا برای کسی که در حال خواندن رزومه شما است حوصله سر بر خواهد بود و همچنین فضای رزومه را شلوغ و رزومه را طولانی خواهد کرد.

بهتر است هر بخش یک عنوان اصلی به اقتضای عنوان و یا عناوین فرعی داشته باشد. در ادامه به اشاره در مورد سوابق تحصیلی خود بپردازید؛ و در آخر به دستاوردهای خود از جمله مقالات، کتاب های چاپ شده، کنفرانس ها و یا سخنرانی هایی که دعوت شده اید، بورسیه های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی تان اشاره نمایید.

نکته حائز اهمیت آن است که در تمام موارد ذکر شده باید با صداقت کامل به موارد لازم اشاره کنید. مورد دیگری که باید در نظر داشت این است که باید از بیان مواردی که به موضوع رزومه مربوط نیستند خودداری کنید.

در این بخش که بسیار مهم است باید به سوابق تحصیلی خود از بالاترین و آخرین مدرک تحصیلی خود اشاره نمایید تا به قدیمی ترین مدرک تحصیلی خود برسید. ذکر زمان آغاز و پایان تحصیل در هر مقطع، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، نام دانشگاه و یا موسسه آموزشی و عنوان پایان نامه ضروری است.

 

بخش سوم: اطلاعات شغلی

در این بخش بهتر است از سوابق گذشته و تجربیات خود صحبت نمایید و در این قسمت نیز زمان را باید از آخرین شغل خود تا قدیمی ترین آن لیست نمایید. صحبت کردن از آینده شغلی ضروری نمی‌باشد. شما باید در این قسمت با بیان کارهایی که تا کنون انجام داده اید قابلیت های خود را به معرض نمایش بگذارید.

رزومه تحصیلی چیست؟ نکاتی برای نوشتن CV

نکات مهم در نوشتن رزومه

نحوه نگارش و تدوین یک رزومه تحصیلی که به صورت آکادمیک نوشته خواهد شد باید انسجام و نظم مشخصی داشته باشد. در نتیجه بهم ریختگی در بیان و نداشتن خط مشی ای مشخص باعث پایین آمدن کیفیت رزومه شما می‌شود و باعث نادیده گرفتن توانایی های تان از سمت دانشگاه یا محل کار مورد نظر خواهد شد.

  • انتخاب فونت مناسب و یکسان در طول رزومه بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید از فونت ۱۱ یا ۱۲ استفاده نمایید و حاشیه رزومه ۱.۵ سانتی متر تا ۲.۵ سانتی متر مناسب است.
  • از مواردی چون Italic، Bold، Underline به صورت مختصر و در موارد ضروری استفاده نمایید. 
  • حواستان باشد غلط های املایی و دستوری بسیار مهم می باشند از این موضوع کاملا پرهیز نمایید و با دقت بالایی به نگارش رزومه بپردازید و از افرادی که در این زمینه تجربه دارند بهره ببرید.
  • دستاوردها را برجسته کنید و به جای اینکه فقط شرح وظایف خود را ذکر کنید، بر دستاوردها و نتایج قابل اندازه گیری که در مشاغل قبلی خود به دست آورده اید تأکید کنید.
  • تا حد امکان از اعداد برای نشان دادن دستاوردهای خود استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید “مسئول بازاریابی بودم”، بگویید “20 درصد از سهم بازار را به دست آوردم”.
  • از کلمات قدرتمند و فعال برای توصیف تجربه خود استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید “مسئول پاسخگویی به سؤالات مشتریان بودم”، بگویید “مشکلات مشتری را به طور مؤثر حل کردم و رضایت 95 درصدی را به دست آوردم.”
  • سعی کنید رزومه خود را مختصر و مفید نگه دارید که معمولاً 1 تا 2 صفحه است.

نکته مهم: سعی کنید رزومه خودتان را برای شغلی که برای آن درخواست می‌دهید تنظیم کنید؛ یعنی نکاتی که مرتبط با شغل یا موقعیت تحصیلی درخواستی هست را بولد تر کنید و تجربه های غیر مرتبط را کمرنگ تر یا حذف نمایید.

 

سوابق تحصیلی چیست؟

به مدارک و مستنداتی که مسیر تحصیلی شما را از دوره ابتدایی تا مقاطع بالاتر (مانند دانشگاه) به طور کامل شرح می‌دهد سوابق تحصیلی گفته می‌شود. این مدارک شامل نمرات امتحانات، گواهی‌نامه‌ها، مدارک تحصیلی و سایر دستاوردهای تحصیلی شما هستند.

سوابق تحصیلی در موارد مختلفی از جمله درخواست شغل، ادامه تحصیل، مهاجرت و ارائه به نهادهای دولتی کاربرد دارند.

 

رزومه علمی چیست؟

رزومه علمی، سندی طولانی‌تر و مفصل‌تر از رزومه معمولی است که سابقه تحصیلی، پژوهشی و شغلی شما را به طور کامل توضیح می‌دهد. این رزومه معمولاً برای اهداف آکادمیک مانند درخواست موقعیت‌های دانشگاهی، کمک‌های مالی، جوایز و بورسیه‌ها، ارتقای شغلی و پذیرش در دوره‌های دکتری استفاده می‌شود.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی رزومه تحصیلی پرداختیم، نحوه نگارش آن را گفتیم و مهمترین نکاتی که باید درباره آن بدانید را شرح دادیم. روزمه تحصیلی مانند کارت ویزیت برای شما است. در نتیجه هر چقدر ساده تر و شفاف تر مطالب را در آن با نظمی درست و یکپارچه بیان نمایید بهترین نتیجه را خواهید گرفت. در برخی از موارد ساده گویی و بیان اصل مطلب بسیار مهم تر از زیاده گویی و توضیحات اضافه است.

این را به خاطر بسپارید هر ساله چند صد رزومه از کشورهای مختلف برای دانشگاه ها ارسال خواهد شد و این کار برای افرادی که موظف به بررسی رزومه ها می باشند بسیار کسل کننده و سخت است. در نتیجه دانستن مخاطب بسیار مهم است و اینکه بدانید دانشگاه مورد نظر به چه اطلاعاتی نیاز دارد و شما باید به چه نکاتی اشاره نمایید تا بتوانید آن ها را متقاعد نمایید تا به شما پاسخی مثبت بدهند.

 

مطالب پیشنهادی:

آزمون دولینگو برای مهاجرت تحصیلی و کاری

انگیزه نامه SOP یا (Motivation Letter) چیست؟

4.6/5 - (28 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *