رمان‌ های مشهور در ترکی استانبولی

رمان‌های مشهور در ترکی استانبولی

ترکیه در محل تلاقی مرزهای جغرافیایی و سیاسی قرار دارد. با این حال، بافت اجتماعی و تاریخی ترکیه بسیار جالب تر است،  زیرا بین هویت مدرن و همچنین هویت گذشته عثمانی تقسیم شده است. از این رو، نویسندگان ترک و کتاب های ترکی این تضاد عمیق را در خود جای داده اند.

زندگی اجتماعی، سیاسی و مذهبی این کشور دائماً مانند یک آونگ در نوسان است. به این دلیل که در حالی که مردم نوستالژی دوران عثمانی را دارند، به طور همزمان ترکیه مدرن را پذیرفته اند. این یک سناریوی جالب است که برخی از بهترین رمان های ترکی را به دنیای ادبیات بخشیده است.

وقتی فهرستی از کتاب‌های مربوط به ترکیه را می‌خوانید، از خواندن این که چقدر شخصیت‌های این بهترین رمان‌های ترکی سعی می‌کنند از گذشته فرار کنند در حالی که با شک به ترکیه مدرن نگاه می‌کنند، سرگرم می‌شوید. گاهی یک شخصیت مدرن است و دیگری سنت گرا. همه این تضادها در تمامی زمینه‌های ‌زندگی اجتماعی، سیاسی و مذهبی، تعدادی از بهترین رمان های ترکی را به ما داده است.

بیایید فهرست بهترین رمان‌های ترکی نویسندگان ترک را بررسی کنیم. این فهرست شامل برخی از بهترین رمان‌نویسان  درترک مانند اورهان پاموک و الیف شافاک و نام‌های کمتر شناخته شده دیگری نیز است.هر کدام چشم اندازی منحصر به فرد و بینشی عمیق از قلب و روح ترکیه ارائه می دهند!

 

بهترین رمان‌های مشهور در ترکی استانبولی

  1. My Name Is Red (نام من سرخ)

اورهان پاموک، وقتی درباره نویسندگان معاصر ترکیه صحبت می کنیم، نیازی به معرفی ندارد. این نویسنده برنده جایزه نوبل، متولد استانبول بوده و رمان های زیادی مانند «موزه معصومیت»، «برف»، «شب های طاعون»، «زندگی جدید» و بسیاری دیگر نوشته است. با این حال، در میان بهترین کتاب های اورهان پاموک، کلاسیک جاودانه « نام من سرخ» برجسته است.

« نام من سرخ» اثری بزرگ از ادبیات ترکیه است. این قطعه ادبی شما را به اواخر قرن شانزدهم امپراتوری عثمانی می برد و حول هنرمندان مینیاتور و همچنین معمای قتلی می چرخد ​​که قبلاً در صفحه اول اتفاق افتاده است. بی شک یکی از بهترین کتاب های اورهان پاموک است که او را به یک چهره معتبر در ادبیات جهان تبدیل کرد.

My Name Is Red (نام من سرخ)

  1. Baba ve Piç(ناپاکزاده استانبول)

ناپاکزاده استانبول رمانی از الیف شافاک، نویسنده پرفروش ترکیه ای است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این کتاب در ابتدا به زبان انگلیسی با نام (The Bastard of Istanbul) منتشر شده و سپس با عنوان Baba ve Piç به زبان مادری نویسنده ترکی ترجمه شده است.

این رمان شگفت انگیز داستان یک دختر نوزده ساله ارمنی آمریکایی به نام آرمانوش را روایت می کند که در سانفرانسیسکو زندگی می کند. آرمانوش احساس می‌کند که بخشی از هویتش گم شده است و باید سفری به گذشته یعنی ترکیه داشته باشد تا زندگی‌اش را دوباره آغاز کند.

وقتی مخفیانه به استانبول رفت، با خواهران کازانچی آشنا شد و با آسیا دوست شد. سپس ناپاکزاده استانبولی رابطه پنهانی بین دو خانواده را آشکار می کند و آنها را به یک رویداد خشونت آمیز در تاریخ سرزمینشان گره می زند. این کتاب دراماتیک درباره ترکیه مملو از طنز، درک و میل به بررسی گذشته است.

Baba ve Piç(ناپاکزاده استانبول)

  1. Kürk Mantolu Madonna(مدونا با پالتوی خز)

در دنیای هنر، موارد بسیاری اتفاق می‌افتد که یک موسیقی، فیلم، نقاشی یا کتاب منتشر می‌شود اما مورد توجه قرار نمی‌گیرد و هیچ تاثیری بر جای نمی‌گذارد. «مدونا با پالتوی خز» یکی از این نمونه‌هاست که در سال 1943 منتشر شد اما تعداد کمی از آن فروخته شد. اخیراً، خوانندگان در ترکیه و در نهایت در سراسر جهان، احساس پشیمانی را در رابطه با یک داستان عشقی نافرجام کشف کرده‌اند که سرنوشت آن عذاب است. این کتاب سال‌ها پرفروش بود و از کتاب « افکار عجیب من» نوشته اورهان پاموک پیشی گرفت.

این رمان، داستان مرد جوان ترکی به نام Raif Efendi را روایت می کند که در دهه 1920 به برلین سفر می کند تا در میان بلاتکلیفی اقتصادی ترکیه به دنبال کار بگردد. طبق سرنوشت، او عاشق دختری زیبا به نام “مدونا” به دلیل پالتو پوستی می شود که اغلب می پوشد. داستان به بررسی مضامین عشق، اشتیاق، هویت و برخوردهای فرهنگی می پردازد. تا به حال یکی از بهترین رمان های عاشقانه ترکی است که توسط Sabahattin Ali نوشته شده است و باید در لیست کتاب‌های نخوانده خود قرار دهید.

Kürk Mantolu Madonna(مدونا با پالتوی خز)

  1. İstanbul’a Son Tren (آخرین قطار به استانبول)

«آخرین قطار به استانبول» یکی از رمان‌های Ayşe Kulin، نویسنده معاصر ترک است. این یکی از بهترین رمان های ترکی است که در ابتدا به زبان ترکی و سپس انگلیسی و سایر زبان ها منتشر شد.

داستان در طول جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و یک خانواده ترک یهودی ساکن استانبول را دنبال می کند که شامل صباحاتین سلیم، همسرش سلوا و دخترانشان نیمت و سلما می شود. هنگامی که سلما بالغ می شود، با رافائل، مردی یهودی ازدواج می کند. در میان تشدید آزار و شکنجه نازی ها در طول جنگ جهانی دوم، سلما و رافائل با چالش هایی روبرو هستند. در یک سفر جسورانه، صباحاتین و سلوا جان خود را به خطر می اندازند تا دختر و داماد خود را از عذاب قریب الوقوع هولوکاست نجات دهند و موضوعات عشق، فداکاری و پیوندهای خانوادگی را برجسته کنند.

İstanbul'a Son Tren (آخرین قطار به استانبول)

  1. Anayurt Oteli (هتل آنایورت)

Yusuf Atilgan یکی از نویسندگان برجسته ترک در ادبیات قرن بیستم این کشور بود. فعالیت ادبی او به عنوان شاعر آغاز شد، اما چیزی که او را به شهرت رساند، رمان‌ها و مجموعه‌های داستان کوتاه او بود. او با اثر استادانه خود “هتل آنایورت” که در سال 1973 منتشر شد، مورد توجه قرار گرفت.

خلاصه داستان در ترکیه است، جایی که شخصیت Zebercet که یک کارمند شبانه تنها در یک هتل ساحلی ترکیه است، یک زندگی تنهایی را پشت سر می گذارد که در بحران وجودی قرار دارد. سپس، افکار و عواطف پیچیده Zebercet را در حالی که او زندگی ای منزوی را طی می کند، آشکار می کند. این داستان با ارائه نگاه‌های صمیمی به ذهن و تعاملات او، بینش عمیقی از زندگی، عشق و اشتیاق انسان برای ارتباط در دنیایی بی‌تفاوت ارائه می‌کند. این یکی از بهترین کتاب‌های یک نویسنده ترک با فضای ترکیه است و قطعاً ارزش خواندن دارد!

Anayurt Oteli (هتل آنایورت)

  1. Masumiyet Müzesi (موزه معصومیت)

فهرست رمان‌های معروف اورهان پاموک شامل رمان‌های زیادی می‌شود، و «موزه معصومیت» یکی دیگر از آنهاست. اورهان پاموک با تجربه ادبی بیگانه نیست، اما با این رمان، با پر کردن شکاف بین داستان و واقعیت، همه چیز را به سطح دیگری برد. او یک موزه واقعی را در استانبول بر اساس داستان این رمان افتتاح کرد که اشیاء الهام گرفته از داستان را به نمایش می گذارد.

«موزه معصومیت» در استانبول اتفاق می‌افتد، جایی که زندگی مرد ثروتمند کمال وقتی عاشق فوسون، یکی از بستگان جوانش می‌شود، تغییری غیرمنتظره پیدا می‌کند. در حالی که با نامزد دیرینه خود سیبل نامزد کرده است، قلب او از عشق به فوسون غرق می شود. همانطور که داستان ادامه پیدا میکند، انتظارات اجتماعی و فشارهای خانواده بر نیاز آنها برای انتخاب زودتر تأثیر می گذارد. بدون شک این یکی از بهترین رمان هایی است که در استانبول اتفاق می افتد که در یک آخر هفته زیبا شما را مجذوب خود خواهد کرد.

Masumiyet Müzesi (موزه معصومیت)

  1. Yalının Gölgesi (سایه ویلای ساحلی)

Suat Derviş یکی از مشهورترین نویسندگان زن ترک قرن بیستم بود که به خاطر شاهکار ادبی « سایه ویلای ساحلی » شهرت داشت. او در ابتدا برای روزنامه ها و مجلات ترکیه رمان، داستان کوتاه و نقد می نوشت. در سال 1945، ” سایه ویلای ساحلی” او را در محافل ادبی ترکیه مشهور کرد. این رمان امروزه به عنوان یکی از بهترین رمان های ترکی به شمار می رود.

ماجرا در ترکیه اتفاق می‌افتد، جایی که Celile در طول دهه 1940 در استانبول خود را گرفتار کشمکشی بین همسرو شریک تانگویش می‌بیند. اگرچه موضوع جهانی است، اما درویش به خوبی جنبه های منحصر به فرد جامعه ترکیه و تلاش پر فراز و نشیب آن به سمت مدرنیته را به تصویر می کشد.

Yalının Gölgesi (سایه ویلای ساحلی)

  1. İnce Memed (اینجه ممد یا ممد باریک و نحیف)

Yaşar Kemal یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان ترک در قرن بیستم بود که به خاطر خدمات ادبی خود جایزه صلح بین المللی Lenin و جایزه Prix du Meilleur Livre Étranger را دریافت کرد. او رمان‌های زیادی منتشر کرد، اما

رمان  “İnce Memed“سبب شناخته شدن وی شد.

این داستان در منطقه ای روستایی می گذرد، جایی که ممد، یک چوپان جوان شجاع چاره ای جز تحمل ظلم و ستم صاحبخانه بی رحمش را ندارد. با این حال، مدت زیادی طول نمی کشد زیرا او شورش می کند، به کوه می گریزد و یک قانون شکن می شود. او با هدف عدالت و آزادی برای مردمش به نماد امید و مقاومت تبدیل می شود. یکی از بهترین کتاب های ترکی استانبولی که داستان مقاومت و شجاعت را بیان می کند.

İnce Memed (اینجه ممد یا ممد باریک و نحیف)

  1. seçme hikayeler: Lüzumsuz Adam (داستان های منتخب: مرد بی فایده)

Sait Faik Abasıyanık  نویسنده برجسته داستان ‌های کوتاه ترک قرن بیستم بود. او به خاطر مجموعه داستان های کوتاه ترکی که تسلط ادبی او را به نمایش می گذارد، شهرت دارد. او علاوه بر مجموعه داستان کوتاه، آثار برجسته دیگری نیز منتشر کرد.

مجموعه داستان کوتاه درباره زندگی روزمره مردم عادی استانبول و دیگر شهرهای ساحلی ترکیه است. بینش ادراکی وی در مورد طبیعت انسان به او اجازه می دهد شخصیت ها و مبارزات، شادی ها و غم های آنها را به تصویر بکشد. عنوان داستان “یک مرد بی مصرف” درباره شخصیتی است که به طرز جالبی در برخی از داستان های دیگر تکرار می شود. این شخصیت مظهر احساس انصراف و بی هدفی است و پیچیدگی های وجود انسان را منعکس می کند.

seçme hikayeler: Lüzumsuz Adam (داستان های منتخب: مرد بی فایده)

  1. Istanbul Istanbul

Burhan Sönmez یکی از نویسندگان معاصر ترک است که در سال 1965 به دنیا آمد. آثار او اغلب در مورد استانبول معاصر است که در آن درباره مسائل اجتماعی و سیاسی ترکیه بحث می کند. در طول سال‌ها، او رمان‌های متعددی را منتشر کرده است که یکی از بهترین رمان‌های ترکی امروزی است.

داستان «استانبول استانبول» حول محور چهار زندانی است که در یک سلول بازداشتگاه مشترک در استانبول هستند. زبان هر شخصیت توسط اسیرکننده‌هایشان بریده می‌شود. علی رغم ناتوانی در برقراری ارتباط کلامی، آنها شکل منحصر به فردی از ارتباط را ایجاد می کنند و از ژست ها برای به اشتراک گذاشتن تجربیات استفاده می کنند.

همانطور که رمان پیش می رود، چهار شخصیت هر کدام داستان زندگی خود را روایت می کنند و بینشی از گذشته خود، بی عدالتی هایی که با آن ها روبرو بوده اند و اتفاقاتی که آنها را به سلول زندان کشانده است، ارائه می دهند. از آنجایی که نویسنده یکی از بهترین نویسندگان معاصر ترکیه است، در رمان به موضوع سرکوب اجتماعی و سیاسی می پردازد.

Istanbul Istanbul

سخن آخر

ادبیات ترکیه داستان های غنی و متنوعی را ارائه می دهد که پیچیدگی های بافت اجتماعی، سیاسی و تاریخی این کشور را منعکس می کند. به همین دلیل، نویسندگان ترک چیزی منحصر به فرد را برای ادبیات جهان به ارمغان می آورند که ما نمی توانیم آن را با بسیاری از کشورهای دیگر تجربه کنیم.

بهترین رمان‌های ترکی کاملاً در مورد زندگی در ترکیه صحبت می‌کنند و به موضوعات عشق، تعلق، هویت، خاطره و نوستالژی می‌پردازند که ما به برخی از این رمان ها بصورت خلاصه اشاره کردیم. اگر شما نیز با رمان های ترکی استانبولی بیشتری آشنا هستید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

 

مطالب مرتبط به زبان ترکی استانبولی:

دانلود کتاب داستان ترکی استانبولی Salih Hikaye

راهنمای یادگیری زبان ترکی استانبولی در منزل

رای دهید!

1 در مورد “رمان‌ های مشهور در ترکی استانبولی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *