معرفی آزمون CPE، ساختار و ثبت نام و هزینه

معرفی آزمون CPE

معرفی آزمون CPE، ساختار و ثبت نام و هزینه

گواهی تسلط به زبان انگلیسی (CPE) Certificate of Proficiency in English یک مدرک زبان انگلیسی است که توسط Cambridge English Language Assessment ارائه می ‌شود. تا سطح بسیار بالایی از زبان انگلیسی را نشان دهد. آزمون CPE در سال 1913 آغاز شد و اولین مدرک زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی بود که توسط سندیکای امتحانات محلی دانشگاه کمبریج (UCLES) University of Cambridge Local Examinations Syndicate ارائه شد.

معرفی آزمون CPE

این آزمون ثابت می کند که یک داوطلب به زبان انگلیسی مسلط است و می تواند در محیط انگلیسی زبان بخواند، صحبت کند، گوش کند و ارتباط برقرار کند. این آزمون در سطح C2 از چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها (CEFR) تنظیم شده است. اشاره به این سطح به این معنی است که یک نامزد می تواند:

  • دانش خوبی از زبان برای خواندن و تفسیر مطالب آکادمیک پیشرفته تر از سخنرانان معمولی، از جمله برنامه های PG و PhD داشته باشد.
  • بحث، مذاکره و متقاعد کردن کارآمد در سطح مدیریت ارشد در کسب و کارهای بین المللی
  • در مورد مسائل پیچیده یا حساس صحبت کند
  • با اطمینان در مورد هر موضوعی مطلب نویسد.

آزمون CPE در سرتاسر جهان توسط بسیاری از مؤسسات آموزشی و شرکتی به عنوان مدرکی مبنی بر مهارت یک نامزد در سطح استثنایی در زبان انگلیسی تأیید و پذیرفته شده است.

آزمون CPE از چهار بخش تشکیل شده است که 4 مهارت زبانی Listening، Reading، Writing، Use of English و Speaking را مورد ارزیابی قرار می دهد.

 

چه کسی باید در آزمون CPE شرکت کند؟

اگر می خواهید به کارفرمایان ثابت کنید که می توانید از زبان انگلیسی در سطح مدیریت ارشد استفاده کنید، یا اگر می خواهید در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در یک دانشگاه انگلیسی زبان تحصیل کنید، باید CPE بگیرید.

برای شرکت در آزمون CPE باید بتوانید:

تقریباً هر چیزی را که به زبان انگلیسی می شنوید یا می خوانید درک کنید

استفاده و درک زبان رسمی، دانشگاهی و محاوره ای

در مورد مسائل ظریف موضوعات پیچیده مذاکره، بحث و گفتگو کنید.

معرفی آزمون CPE

ساختار آزمون CPE

بخش 1- خواندن و استفاده از زبان انگلیسی Reading and Use of English

بخش Reading and Use of English به صورت یک آزمون کاغذی در دسترس است و ارزش آن 40 درصد از نمره کل است. بخش های 1 تا 4 بر استفاده از زبان انگلیسی و دانش دستور زبان و واژگان تأکید دارند. بخش 5 تا 7 بر خواندن و درک متن تمرکز دارند.

برای پاسخگویی به این بخش شما ۱ ساعت ۳۰ دقیقه زمان در اختیار دارید و باید به ۵۳ سوال در ۷ بخش پاسخ دهید.

بخش 1: شامل 8 سوال چند گزینه ای است. لازم است داوطلبان جاهای خالی متن ارائه شده را با کلمه یا عبارت مناسب پر کنند. برای هر پاسخ صحیح یک نمره در نظر گرفته می شود.

بخش 2: شامل یک متن با 8 جای خالی است و از داوطلبان خواسته می شود که جاهای خالی متن ارائه شده را با کلمات مناسب پر کنند. برای هر پاسخ صحیح یک نمره در نظر گرفته می شود.

بخش 3: شامل یک متن با 8 جای خالی است و داوطلبان موظفند جاهای خالی را پر کنند. برای هر پاسخ صحیح یک نمره در نظر گرفته می شود. این بخش دایره لغات داوطلبان را بررسی می کند.

بخش 4: شامل 6 مورد جداگانه با یک جمله مقدماتی و جاهای خالی است. داوطلبان باید جاهای خالی را با 3 تا 8 کلمه، شامل کلمه کلیدی داده شده، تکمیل کنند. برای هر پاسخ صحیح دو نمره در نظر گرفته می شود.

بخش 5: شامل 6 سوال چند گزینه ای بر اساس متن داده شده است. داوطلبان موظفند بهترین پاسخ ممکن را انتخاب کنند. برای هر پاسخ صحیح دو نمره داده می شود.

بخش 6: شامل متنی است که پاراگراف هایی از آن خارج شده و به طور نامنظم بعد از متن قرار گرفته است. کاندیداها باید مشخص کنند که پاراگراف ها از کجای متن بیرون کشیده شده اند. در مجموع 7 سوال از این قبیل وجود دارد. برای هر پاسخ صحیح دو نمره داده می شود.

بخش 7: شامل یک متن کوتاه است که شامل 10 سوال چند گزینه ای است. داوطلبان باید گزینه های موجود را با اجزای متن مطابقت دهند.

بخش ۲ – نوشتن Writing

بخش Writing به صورت تست کاغذی برگزار می شود و ارزش آن 20 درصد از نمره کل است.

برای این بخش از آزمون شما یک ساعت و سی دقیقه زمان در اختیار خواهید داشت که باید به دو بخش پاسخ دهید بخش اول یک موضوع معین به شما داده خواهد شد و در بخش دوم شما باید از ۴ موضوعی که به شما داده می شود یکی را برای نوشتن انتخاب کنید.

بخش 1: تکمیل این بخش الزامی است. به داوطلبان 2 متن 100 کلمه ای داده می شود و باید مقاله ای در حدود 240-280 کلمه بنویسند که نکات اصلی موجود در دو متن را خلاصه و ارزیابی می کند.

بخش 2: در این بخش داوطلبان موظفند به یک سوال از چهار گزینه ارائه شده پاسخ دهند. پاسخ آنها باید در حدود 240-280 کلمه باشد. آنها ملزم به نوشتن نامه، یا مقاله، گزارش یا شرح یا نقد و بررسی هستند و از نظر توانایی ترکیب، توانایی زبانی و افکار و دیدگاه‌ هایشان در مورد یک موضوع معین، و تأثیر نوشته آنها بر خواننده ارزیابی خواهند شد.

بخش 3- گوش دادن Listening

بخش Listening به عنوان یک آزمون کاغذی برگزار می شود و ارزش آن 20٪ از کل نمره ها است.

این بخش از آزمون دارای ۴ بخش می باشد که دارای ۳۰ سوال است و شما باید در مدت زمان ۴۰ دقیقه به آن ها پاسخ دهید.

بخش 1: شامل 4 فایل مستقل مختصر به مدت 1 دقیقه است. داوطلبان موظف به گوش دادن به فایل ها و پاسخ به 2 سوال چند گزینه ای برای هر کدام هستند. در مجموع 6 سوال از این قبیل وجود دارد. برای هر پاسخ صحیح یک نمره داده می شود.

بخش 2: شامل فایلی حدود 3-4 دقیقه ای و 9 جمله ناقص است. داوطلبان موظفند جای خالی هر جمله را بر اساس اطلاعات مندرج در فایل پر کنند. برای هر پاسخ صحیح 1 نمره داده می شود.

بخش 3: شامل یک مونولوگ در حدود 3-4 دقیقه است و 5 سوال چند گزینه ای برای پاسخ. برای هر پاسخ صحیح 1 نمره داده می شود.

بخش 4: شامل 5 مونولوگ مبتنی بر موضوعی خاص است که هر کدام حدود 35 ثانیه طول می کشد. همچنین شامل 2 سوال تطبیقی چندگزینه ای است که در آن هر قسمت شامل 5 سوال است. فایل ها از چندین موضوع شفاهی مانند سخنرانی، مصاحبه، تفسیر و غیره گرفته شده است. نامزدها باید ماهیت قطعه ارائه شده را درک کنند.

بخش 4- صحبت کردن Speaking

بخش Speaking یک آزمون گفتاری حضوری است و ارزش آن 20 درصد کل نمره است. در این بخش، دو نامزد با هم جفت می شوند. همچنین، دو ممتحن وجود دارد که در آنها یک ممتحن هم به عنوان مصاحبه کننده و هم ارزیاب است و در حالی که دیگری فقط به عنوان ارزیاب عمل می کند.

این قسمت از آزمون دارای ۳ بخش و مدت زمان آن ۱۶ دقیقه می باشد.

بخش 1: شامل یک مکالمه کوچک در حدود 2 دقیقه با ممتحن است. داوطلبان موظفند به سؤالات ممتحن پاسخ دهند.

بخش 2: شامل یک کار مشترک در حدود 4 دقیقه با نامزد دیگر است. در این بخش، یک یا چند تصویر به نامزدها نشان داده می ‌شود و از آنها خواسته می ‌شود که بر اساس آن عکس‌ ها به سؤالات پاسخ دهند و سپس با نامزد دیگر یک نتیجه گیری را انجام دهند.

بخش 3: شامل یک مونولوگ طولانی و یک بحث گروهی است. به داوطلبان کارتی با موضوع و چند ایده داده می شود. آنها باید نزدیک به 2 دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کنند. هنگامی که شما صحبت تان تمام می شود، نامزد دیگر باید نظرش را بیان کند و سپس ممتحن یک سوال در امتداد موضوعی که به هر دو نامزد داده شده است می پرسد. همین روند با نامزد دوم تکرار می شود و بعداً ممتحن با هر دو کاندیدا مناظره می کند.

 

ثبت نام آزمون CPE و هزینه ها

برای شرکت در آزمون CPE، داوطلب باید مستقیماً در یک مرکز آزمون مجاز ثبت نام کند. بیش از 2800 مرکز در 130 کشور در سراسر جهان وجود دارد.

همه آنها توسط ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج بازرسی می شوند و استانداردهای بین المللی را برآورده می کنند.

برای درخواست CPE، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. یک مرکز آزمون در نزدیکی منطقه خود پیدا کنید. برای اطلاع از مرکز امتحانی در نزدیکی خود به Find a Center مراجعه کنید.

۲. برای اطلاع از جزئیات ثبت نام و هزینه ها با مرکز آزمون خود تماس بگیرید.

۳. طبق دستورالعمل های ارائه شده توسط مرکز آزمون نزدیک شما به موقع درخواست دهید. تاریخ و نوع امتحان را انتخاب کنید، یعنی کاغذی یا کامپیوتری.

هزینه با توجه به مکان متفاوت است. برای اطلاع از هزینه ها با مرکز آزمون محلی خود تماس بگیرید.

معرفی آزمون CPE

امتیازدهی و نتایج

داوطلبی که امتحان CPE را گذرانده باشد، یک کارنامه نتایج دریافت می کنند و در صورت موفقیت در آزمون گواهینامه نیز دریافت خواهند کرد. نمرات زیر برای گزارش نتایج استفاده خواهد شد:

بیانیه نتایج شامل:

سطح CEFR امتیاز عددی نمره یا امتیاز
C2 ۲۲۰ تا ۲۳۰ A
C2 ۲۱۳ تا ۲۱۹ B
C2 ۲۰۰ تا ۲۱۲ C
C1 ۱۸۰ تا ۱۹۹ C1

حداکثر امتیاز قابل دستیابی 230 است. داوطلبی که امتیاز 220 تا 230 را کسب کند، نمره A را دریافت خواهد کرد. داوطلبانی که نمرات 213 تا 219 را داشته باشند، نمره B را دریافت خواهند کرد. کسانی که بین 200 تا 212 امتیاز داشته باشند، نمره C دریافت خواهند کرد. این داوطلبان گواهی در سطح C2 دریافت خواهند کرد.

داوطلبانی که امتیاز بین 180 تا 199 را کسب کنند، گواهی زبان انگلیسی کمبریج مبنی بر اثبات توانایی آنها در سطح C1 دریافت خواهند کرد.

داوطلبانی که نمره کمتر از 180 کسب کنند گواهینامه دریافت نمی کنند، اما امتیاز در کارنامه نتایج نشان داده می شود.

داوطلبان می توانند نتایج خود را به صورت آنلاین نیز با ثبت نام آنلاین در Results Online دریافت کنند. با ثبت نام، در صورت اعلام نتایج به داوطلبان اطلاع داده می شود و می توانند با استفاده از شماره شناسه و رمز عبور وارد شوند و مشخصات نتایج خود را مشاهده کنند.

 

برگزاری آزمون CPE در ایران

آزمون CPE همچون دیگر آزمون های کمبریج مانند CAE و FCE در ایران برگزار نمی شود و شما برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای همسایه بروید. کشورهایی چون ارمنستان، ترکیه، روسیه، کویت، امارت متحده عربی، عمان و قطر.

 

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

مهم ترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی کدامند؟

سطح های زبان انگلیسی به ترتیب (استاندارد CEFR)

راهنمای جامع آزمون زبان انگلیسی CAEL

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *