معرفی بهترین کتاب های مصور برای آموزش زبان به کودکان

معرفی بهترین کتاب های مصور برای آموزش زبان به کودکان

امروزه آموزش زبان به یک دغدغه عمومی تبدیل شده است. افراد جامعه نه تنها برای آموزش خود دغدغه مند هستند، بلکه بسیار احساس نیاز می کنند که فرزندانشان از همان سن کودکی حتی خردسالی آموزش زبان را شروع کنند تا در آینده به راحتی به سوی موفقیت های بیشتر در زندگی تحصیلی یا شغلی شان پیش بروند. حال با توجه به تمام این نکات،آموزش کودکان اهمیت ویژه ای پیدا می کند. به همین دلیل اساتید زبان باید به شکل صحیح و جذاب این آموزش را پیش ببرند تا کودکان نه تنها از زبان آموزی دلزده نشوند، بلکه با اشتیاق فراوان در کلاس ها حضور پیدا کنند و یادگیری زبان را تا سطوح پیشرفته ادامه دهند. بدون شک یکی از کاربردی‌ترین روش‌های یادگیری زبان انگلیسی برای افراد در تمامی سنین مطالعه ی کتاب‌های متفاوت است که کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ کتاب‌های آموزشی که برای کودکان نوشته می‌شود معمولا زبانی ساده و روان دارد و از تصاویر بیشتری برخوردار است و همین باعث می‌شود تا کودک به راحتی بتواند موضوعات کتاب را درک کند و برای یادگیری بیشتر ترغیب شود.

در واقع مهم‌ترین معیاری که برای انتخاب کتاب زبان انگلیسی کودک باید در نظر گرفت روح دار بودن کتاب است. یعنی اینکه شما باید کتاب‌هایی را انتخاب کنید که مصور هستند. این کار مستلزم استفاده مناسب از کتاب های آموزشی خوب، ویژه کودکان است که اغلب با تصویرسازی های جذابشان کار را برای آموزش راحتتر کرده اند. در حقیقت کتاب های مصور بشدت در یادگیری خردسالان و کودکان موثر است زیرا حافظه تصویری انسان چندبرابر بهتر کار می کند  و همین امر اهمیت استفاده از کتاب های مصور آموزشی را بیشتر می کند. بطورکلی میتوان ادعا کرد که اکثر کتاب های آموزش زبان انگلیسی مخصوص کودکان پر از تصاویر جذاب و رنگی است  اما ما در این مقاله قصد داریم به معرفی و توضیح کوتاهی راجع به تعدادی از بهترین کتاب های مصور، دیکشنری های مصور و داستان های مصور مخصوص آموزش زبان انگلیسی کودکان بپردازیم.

 

مجموعه کتاب های Jolly Phonics

مجموعه کتاب های Jolly Phonics

این کتاب دارای هفت سطح است و در هر درس الفبا را به زبان آموزان کوچک با تصاویر شاد و جذاب می آموزد. این کتاب ابزاری ایده آل برای کودکانی هست که شروع به یادگیری حروف الفبای زبان انگلیسی می کنند. همچنین این مجموعه کتاب ها شامل داستان های تصویری و آهنگ های کودکانه و شاد نیز می باشند که به همراه تمرین های جذاب برای هر یک از حروف ارائه شده است. تمرکز اصلی در این کتاب، بر روی آموزش صداها، لغات و الفبا است و یکی از مزایای این کتاب ها استفاده از تصاویر جذاب و بسیار زیبای دنیای حیوانات است. مجموعه کتابهای فونیکس کاملا مناسب آموزش رده ی سنی خردسالان است و برخلاف کتاب های Pockets که بیشتر روی Speakingبچه ها تمرکز می کنند، مجموعه کتابهای فونیکس روی مهارت  Speakingو Writing به طور همزمان کار می کنند. در کنار کتاب اصلی، کتاب کار نیز برای تمرین نوشتار طراحی شده که روی نحوه صحیح نوشتار حروف کار می کند و همچنین با تصاویر خطی، فرصت رنگامیزی را برای کودکان فراهم می آورد.

 

مجموعه کتاب های Pockets

مجموعه کتاب های Pockets

کتاب های Pockets از جمله محبوب ترین کتاب های آموزشی کودکان هستند که توسط انتشارات Pearson منتشر شده و کتابی بسیار مفید برای آموزش به کودکان 4 تا 6 سال می باشد. این کتاب در 4 جلد منتشر شده و با استفاده از تصاویر کودکانه رنگی، شعر، استیکر و دیگر فعالیت های مناسب کودکان، به آموزش زبان انگلیسی پرداخته است. این کتاب مناسب کودکان زیر 7 سال هست که به مدرسه نمی روند. زیرا هیج تمرین نوشتاری نداشته و آموزش را بر پایه Listening  و Speaking  پیش می برد که کودک را در طول آموزش مشتاق و سرگرم نگه می دارد.

 

مجموعه کتاب های Let’s go

مجموعه کتاب های Let’s go

این کتاب توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده است. استفاده از تصاویر مناسب و جذاب در این کتاب باعث شده فرایند آموزش برای کودکان جالب و لذت‌بخش باشد. تمرکز این کتاب از همان آغاز بر روی مکالمه و توانایی صحبت‌کردن زبان ‌آموزان خردسال و کودک است. همچنین این مجموعه کتاب روی مهارت های Listening و Reading زبان آموزان نیز کار میکند. این کتاب مجموعا دارای هفت سطح مختلف (یک مقدماتی و شش سطح اصلی) است.

 

مجموعه کتاب های Big fun

مجموعه کتاب های Big English

یکی از مناسب‌ترین کتاب آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 تا 6 ساله، کتاب Big fun است. در این کتاب از کلمات ساده برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده شده است. این مجموعه بجز تصاویر جالب و متنوعی که داخل کتاب ها دارد با استفاده از آهنگ‌های تصویری، انواع انیمیشن‌ها و داستان‌های ویدئویی برای آموزش بهتر و باکیفیت تر به زبان آموز نهایت تلاش خود را می کند. کتاب بخش های متنوعی برای نقاشی و رنگ آمیزی و همچنین تمرین هایی جذاب دارد که کودک برای انجام آن ها از استیکر های طراحی شده، که به همراه کتاب در دسترس شما قرار میگیرد، استفاده می کند.

 

مجموعه کتاب های Big English

مجموعه کتاب های Big English

کتاب Big English  در ادامه کتاب بیگ فان طراحی شده که برای آموزش زبان به کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار می گیرد، بیگ انگلیش دارای ۷ سطح برای پرورش ذهنی کودک برای یادگیری سریعتر هستند. این کتاب مناسب رده سنی ۶ تا ۱۲ سال است. یکی از ویژگی های این کتاب آموزش با استفاده از تصاویر است که زبان آموزان را در مسیر یادگیری راحت تر زبان همراهی می کند. ازویژگی های بارز این کتاب میتوان به شروع هر درس با یک ترانه اشاره کرد،که لغات مهم و کلیدی همان درس را به کودک آموزش میدهد و در ادامه لغات مهم همان درس به صورت تصویری آموزش داده میشود.، این مجموعه آموزشی دارای یک سی دی صوتی و یک سی دی تصویری می باشد که مخصوص تقویت مهارت شنیداری و دیداری زبان آموزان است.

لازم به ذکر است که سی دی تصویری دارای فیلم هایی برای سرگرمی و آموزش است که مهارت درک فیلم زبان آموزان را ارتقا می دهد. مجموعه بیگ انگلیش توسط نویسندگان برجسته بنام های ماریو هررا و کریستوفر سول کروز نگارش شده است. استفاده از استیکر در این مجموعه، کتاب و یادگیری زبان را برای کودکان جذاب تر کرده است. از متریال های کمک آموزشی این کتاب ها می توان به فلش کارت ها و اپلیکیشن های بازی طراحی شده مختص این کتاب ها اشاره کرد.

 

مجموعه کتاب های Family& friends

Family & friends book collection

از بهترین و محبوب ترین کتاب های آموزش زبان انگلیسی به کودکان، می توان از مجموعه کتاب های آموزشی Family & Friends نام برد. این کتاب برای کودکان در محدوده سنی 8 تا 12 سال است و توسط انتشارات آکسفورد در هفت سطح (یک سطح مقدماتی و شش سطح اصلی) منتشر شده است. این کتاب، مجموعه ای کامل شامل لغات، گرامرها و آموزش تلفظ است. یکی از دلایل قرارگیری این کتاب جزو لیست بهترین کتاب های آموزشی برای کودکان، استفاده از تصاویر مناسب و رنگی است که سبب ایجاد علاقه و انگیزه در زبان آموزان شده است. از بزرگترین مزایای این کتاب می توان به متریال های کمک آموزشی بی شماری که مختص این مجموعه طراحی شده اند، اشاره کرد. کتاب Grammar Friends  به صورت جداگانه برای هر شش سطح از این کتاب طراحی شده که توسط تمرین های متنوع به تقویت گرامر و جمله سازی کودکان می پردازد. کتاب های داستان متعددی مختص سطوح مختلف این کتاب طراحی شده که با تمرین های جذاب تصویری به تقویت دایره لغوی و درک مطلب کودکان پرداخته است. در کنار این ادوات کمک آموزشی، فلش کارت های طراحی شده برای هر سطح، به شما کمک می کند تا به صورت بازی با کودک، به تمرین و آموزش لغات و مهارت Spelling  کودکان عزیز بپردازید.

 

کتاب فرهنگ لغت تصويري Longman Children’s Picture Dictionary

کتاب فرهنگ لغت تصويري Longman Children’s Picture Dictionary

این کتاب یک دیکشنری تصویری برای آموزش زبان به کودکان و نوجوانان است، تصاویر استفاده شده در این کتاب بسیار جذاب هستند و می توانند ۸۰۰ کلمه ضروری زبان را با موضوعات جذاب و متنوع بوسیله تصاویر زیبا و رنگ آمیزی شده به کودکان آموزش دهند. از این دیکشنری می توان بصورت خود آموز self-study و یا در کلاس استفاده نمود. مهم ترین عاملی که می تواند دایره لغات شما را دگرگون کند، استفاده از حافظه تصویری است که این کتاب به فعال سازی آن قسمت از مغز می پردازد.این دیکشنری بر روی نوعی از آموزش کلمات تمرکز دارد، بطوریکه کلمات همراه با تصاویر و آهنگ های بسیار جذاب و سرگرم کننده آموزش داده می شود. یادگیری لغات از طریق تصویر می تواند موجب ماندگاری طولانی مدت لغات در ذهن خواننده گردد. این کتاب 800 لغت را در 50 بخش دسته بندی کرده و در کنار تصاویر، از  دیالوگ های کوتاه و موسیقی نیز در مسیر آموزش استفاده کرده است. در کنار موارد اشاره شده، منابعی چون Board Game، فلش کارت و کتاب کار نیز طراحی شده تا به تمرین هر چه مفید تر موارد آموزش داده شده بپردازید.

 

فرهنگ لغت تصویری کودکان Oxford Children’s Picture Dictionary

فرهنگ لغت تصویری کودکان Oxford Children’s Picture Dictionary

این کتاب یک فرهنگ لغت تصویری برای کودکان می باشد که 800 لغت را درچهل  موضوع مختلف ارایه داده است. این کتاب آموزش لغات را درغالب تصویر آورده است و به همین سبب آموزش را آسانتر کرده است.یکی از ویژگی های خوب این دیکشنری این است که تصاویر کاملا گویای معنای لغات می باشند و نیازی به گفتن معنی فارسی نیست و همین امر باعث می شود که لغات بوسیله ی حافظه ی تصویری کودکان در ذهن شان کاملا تثبیت شوند.

 

کتاب داستان WHERE THE WILD THINGS ARE

کتاب داستان WHERE THE WILD THINGS ARE

این داستان در مورد پسری به نام مکس است که لباس گرگ را هنگام خواب به تن می کند و به رختخواب خود می رود و داستانهای جالبی برایش اتفاق می افتد. با شروع اتفاقات در اتاق او، موجوداتی ظاهر می شوند که تلاقی بین موجودات ترسناک و خنده دار هستند. این کتاب که برنده مدال کالدکات است و نامش در «بهترین کتاب‌های مصور کودکان» برای سال‌ها جای خوش کرده است و دارای تصاویری  است که توجه شما را جلب می کند و داستانی هیجانی دارد که شما و فرزندانتان را بارها و بارها به سمت خود می کشاند. استفاده از این کتاب در راستای تقویت درک مطلب و افزایش دایره لغوی کودکان می باشد که با گنجاندن مطالب در قالب قصه، خواندن را برای کودک جذاب تر می کند.

 

کتاب داستان GOODNIGHT MOON

کتاب داستان GOODNIGHT MOON

این کتاب یکی از بهترین کتاب های داستانی مصور ویکی از محبوب ترین داستان های قبل از خواب  در تمام دوران شناخته شده است. این داستان با شعر ریتمیک نوشته شده است که حفظ کردن آن را برای کودکان نیز آسان کرده است، یکی از نکات مثبت آن این است که کودکان به زودی می توانند با کمک تصویر و شعر آن را همراه با شما “بخوانند”.  در این کتاب یک کودک قبل از خواب به همه چیز “شب بخیر” می گوید و به دلیل استفاده از شعر، برای همه کودکان جذاب است. شما می توانید از این کتاب برای کودکان 2 سال به بالا استفاده کنید.

آموزش زبان برای کودکانی که تازه شروع به یادگیری می کنند باید با روش های جذاب و پر از تصویر باشد تا به راحتی بتوان کودکان را در مسیر صحیح یادگیری قرار داد. در این مقاله سعی کردیم بهترین کتاب های مصور آموزش زبان کودکان را معرفی کنیم و کمی راجع به ویژگی های آنها توضیح دهیم. به امید اینکه شما بهترین کتاب ها را برای فرزندانتان تهیه کنید. لازم به ذکر است که کودکان در جمع هم سالانشان و با حضور یک مدرس باحوصله و بادانش قطعا پیشرفت چشمگیرتری در زمینه ی آموزش زبان خواهند داشت. پس در کنار استفاده از کتابهای مصور آموزشی، شرکت در کلاس های آموزشی نیز برای کودکان بهترین نتیجه را رقم خواهد زد.

 

کلاس زبان کودکان 7 تا 13 سال

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین کتاب های مصور برای آموزش زبان به کودکان

اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان English learning Apps for Kids

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

دانلود کتاب پاکتس 1 تا 3 (Pockets)، آموزش زبان کودکان

دانلود کتاب فرست فرندز 1 تا 3 (First Friends) ،آموزش زبان کودکان

دانلود مجموعه کتاب فونیکس (1تا6) Phonics for Kids + فایل صوتی

دانلود مجموعه کتاب بیگ انگلیش (Big English 2nd) ویراش دوم

دانلود کتاب تین تو تین (teen 2 teen) ،آموزش زبان نوجوانان

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *