مقاطع تحصیلی به ترکی استانبولی، لغات و اصطلاحات

مقاطع تحصیلی به ترکی استانبولی، لغات و اصطلاحات

برای افرادی که قصد تحصیل در مقاطع مختلف تحضیلی در کشور ترکیه را دارند اطلاع داشتند از نوع مقاطع مختلف تحصیلی و روند سیستم آموزشی کشور ترکیه بسیار مهم و ضروری می باشد.

در این مطلب ابتدا به مقاطع تحصیلی به ترکی استانبولی اشاره کرده ایم سپس اطلاعات لازم و مفید در مورد سیستم آموزشی کشور ترکیه را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

لغات مقاطع تحصیلی به ترکی استانبولی

ابتدا می خواهیم یاد بگیریم مقاطع تحصیلی به ترکی استانبولی چه می شوند سپس وارد جزئیات در مورد هر مقطع می شویم.

مهدکودک çocuk Yuvası
پیش دبستانی Anaokulu
ابتدایی Ilkokul
راهنمایی ortaokul
دبیرستان lise
دانشگاه Üniversite
کالج Kolej
ترم تحصیلی Dönem
مدرسه Okul
مدرسه شبانه روزی yatılı okul
موسسه Kurum
لیسانس یا کارشناسی Lisans
فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد Yüksek lisans
دکتری یا phd Doktora
فوق دکتری doktora sonrası
مدرسه مختلط karma okul
مدرسه دولتی Devlet okulu
مدرسه خصوصی özel okul
مدرسه فنی و حرفه ای teknik okul
معلم Öğretmen
دانش آموز Öğrenci
استاد یا پروفسور Professor
دانشکده Fakülte
خوابگاه Yurt

 

ویژگی های کلی نظام آموزشی ترکیه

آموزش و پرورش در ترکیه توسط یک سیستم ملی اداره می شود که مطابق با اصلاحات آتاتورک ایجاد شده است. این یک سیستم تحت نظارت دولت است که برای ایجاد یک کلاس حرفه ای برای مؤسسات اجتماعی و اقتصادی کشور طراحی شده است.

دوره های آموزشی یا تحصیلی در ترکیه از دوره های پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه عالی و آموزش عالی تشکیل شده است.

دوره ابتدایی یک دوره ۴ ساله است که از کلاس اول تا چهارم را شامل می شود بعد از آن مقطع متوسطه اول است که به صورت ۴ سال برگزار می شود و کلاس پنجم تا هشتم را شامل خواهد شد و در آخر مقطع متوسطه عالی است که آن هم به صورت ۴ سال مقاطع نهم تا دوازدهم را شامل می شود.

دوره تحصیلی ابتدایی در ترکیه از سنین ۶ سال شروع می شود و برای برخی افراد دوره پیش دبستانی که نیاز به آموزش خاص دارند این دوره اجباری می باشد.

آموزش پیش دبستانی

آموزش پیش دبستانی شامل آموزش اختیاری کودکان بین 36 تا 72 ماهه یا ۳ تا ۶ سال است که زیر سن آموزش ابتدایی اجباری هستند. موسسات آموزش پیش دبستانی، مهدکودک های مستقل، به عنوان کلاس های مهدکودک و کلاس های عملی در موسسات آموزش رسمی و غیر رسمی با ظرفیت نفرات مناسب افتتاح می شوند.

خدمات مربوط به آموزش پیش دبستانی توسط مهدکودک ها، پیش دبستانی ها، کلاس های عملی که در درجه اول توسط وزارت آموزش ملی افتتاح می شود و توسط مراکز روزانه، مهدکودک ها، پیش دبستانی ها، خانه های مراقبت از کودک و موسسات مراقبت از کودکان که توسط وزارتخانه های مختلف افتتاح می شوند، ارائه می شوند.

 

آموزش ابتدایی و متوسطه اول

این دو دوره آموزشی که به صورت اجباری می باشد به مدت ۸ سال طول خواهد کشید. در سال اول، دوم و سوم، چهار درس اصلی وجود دارد که شامل زبان ترکی، ریاضیات، درس دانش زندگی و زبان خارجی می شود. در سال چهارم درس دانش زندگی با درس علوم یا مطالعات اجتماعی جایگزین می شود.

زبان خارجی در مدارس مختلف می تواند متفاوت باشد بیشتر مدارس زبان انگلیسی را تدریس می کنند در حالی که برخی از مدارس به تدرس زبان آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی به جای انگلیسی می پردازند. برخی از مدارس خصوصی به تدریس ۲ زبان خارجی به صورت همزمان می پردازند.

مقاطع ششم و هفتم دارای ۵ درس اصلی هستند شامل زبان ترکی، ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی، زبان های خارجی. در کلاس هشتم درس مطالعات اجتماعی با تاریخ انقلاب ترکیه جایگزین می شود.

 

آموزش متوسطه دوم

این دوره ۴ ساله به صورت تئوری و حرفه ای و فنی دانش آموزان را برای بازار کار و یا تحصیل در مقاطع عالی و ورود به دانشگاه آماده می کند. در این دوره شما می توانید در مدارس خاص برای رشته های فنی شرکت نمایید و خود را برای ورود به بازار کار آماده نمایید.

بهترین دانشگاه های ترکیه

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آنها توسط دولت اداره می شوند. اکثر این مؤسسات نسبتاً تازه تاسیس هستند. تا سال 1970، تنها 8 موسسه دولتی وجود داشت و اولین دانشگاه خصوصی (دانشگاه بیلکنت) تا سال 1984 تاسیس نشد. در میان تازه ترین دانشگاه های ترکیه، دانشگاه بین المللی آنتالیا (AIU) است که در سال 2012 پذیرای اولین دانشجویان خود بود.

هم دانشگاه‌ های دولتی و هم دانشگاه ‌های خصوصی در ترکیه با توافقنامه بولونیا مطابقت دارند که برنامه‌ های تحصیلی را در سراسر اروپا استاندارد می‌کند و بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه در برنامه Erasmus+ شرکت می‌کنند که از مبادلات بین‌المللی دانشجویی پشتیبانی می‌کند. در آخرین ویرایش رتبه بندی قدرت سیستم آموزش عالی QS، سیستم آموزش عالی ترکیه در رتبه 43 جهان قرار گرفت.

  1. Middle East Technical University (METU)
  2. Boğaziçi Üniversitesi
  3. Koç University
  4. Bilkent University
  5. Sabanci University

 

جهت یادگیری اصولی زبان ترکی استانبولی می توانید در کلاس های آنلاین و حضوری آموزش زبان ترکی استانبولی موسسه دهخدا شرکت کنید.

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

لوازم تحریر در زبان ترکی استانبولی و نمونه جملات با معنی

بهترین پادکست ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *