همه چیز درباره مدرک TEFL ،تدریس زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی

همه چیز درباره مدرک TEFL

TEFL چیست؟

این کلمه مخفف عبارت Teaching English as a Foreign Language به معنای تدریس زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی است.  در حقیقت TEFL  یک گواهینامه ی معتبر است که شما را واجد شرایط تدریس زبان انگلیسی در کشورهای غیر انگلیسی زبان می کند. اگر مایلید همه ی نکات و اطلاعات لازم را راجع به مدرک TEFL بدانید تا انتهای مقاله همراه  ما باشید.

در ابتدا بهتر است بدانید که یکی از بنیانگذاران و نویسندگان ارشد آکادمی بین المللی  TEFL (ITA) جان بنتلی است. او پیشرو جهانی در صدور گواهینامه TEFL برای آموزش زبان انگلیسی در خارج از کشور است.

شما با در دست داشتن مدرک TEFL در ایران تجربه ی شیرین تدریس را در بهترین آموزشگاه ها و با حقوق بالا‌ خواهید داشت. با اینکه بسیاری از آموزشگاه ها داشتن مدرک TEFL را به عنوان یک الزام ذکر نکرده اند ولی شما با گذراندن این دوره و گرفتن گواهینامه ی آن کاندید بهتر و مناسب تری برای تدریس خواهید بود. همینطور در کشورهایی که زبان انگلیسی، زبان اول یا دوم آنها نیست هم با داشتن این مدرک قادر به یافتن شغل معلمی زبان انگلیسی هستید اما این مدرک در کشورهای انگلیسی زبان کارایی ندارد.

 

چرا مدرک TEFL ؟

مدرک  TEFL یک الزام رایج برای تدریس در مدارس کشورهای خارجی غیرانگلیسی زبان است. در این گونه کشورها برای تدریس زبان انگلیسی شما نیاز به تجربه ی تدریس یا مدرک دانشگاهی مرتبط با زبان انگلیسی ندارید و تنها مدرک تدریسی که باید ارائه کنید، مدرک TEFL است.

برای مثال اگر شما در چین فارغ التحصیل رشته ی علوم سیاسی باشید و هیچگونه تجربه تدریس زبان انگلیسی هم نداشته باشید، تنها با در دست داشتن مدرک TEFL بسرعت می توانید شغل معلمی زبان انگلیسی را در چین داشته باشید.

آموزش های دوره TEFL

شما در این دوره خواهید آموخت که چگونه به افراد غیرانگلیسی زبان، آموزش دهید. حتی افرادی که زبان اول یا دوم شان هم انگلیسی است، بدون گذراندن دوره های آموزشی teaching  در هنگام تدریس با مشکل روبرو خواهند شد. درست است که این افراد به زبان مادری خود مسلط هستند ولی چیزهای زیادی وجود دارد که انها به طور طبیعی فراگرفته اند اما توضیح شان دشوار است به ویژه دستور زبان انگلیسی.

در این دوره شما با نکات مهمی که مربوط به آموزش زبان انگلیسی است، آشنا خواهید شد. این نکات عبارتند از برنامه ریزی درس ، مدیریت کلاس و نحوه آموزش مهارت های زبان انگلیسی مانند خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن ، گوش دادن ، تلفظ و گرامر، شناخت تکنیک های کلاس های Student-Centered، شناخت تفاوت ها در تدریس به کودکان و بزرگسالان و تدریس انعکاسی (استفاده از بازخورد زبان آموزان برای بهبود روند تدریس).

این دوره همچنین شما را به مهارت‌های ضروری برای کلاس زبان خارجی مجهز می‌کند ، مانند نحوه شناسایی سبک‌ های مختلف یادگیری و تطبیق درس‌ها با نیازهای دانش ‌آموزان مختلف. زیرا معلم باید مطابق با سرعت و توانایی هر دانش آموز تدریس را پیش ببرد.

شما همچنین با گذراندن دوره  TEFL اعتماد بنفس لازم را برای تدریس مقابل دانش آموزان غیرانگلیسی زبان در کلاس درس کسب خواهید کرد.

همه چیز درباره مدرک TEFL

 

چگونه مدرک TEFL معتبر را اخذ کنیم؟

هم اکنون هزاران موسسه آموزشی وجود دارند که مدرک TEFL را ارائه می دهند ولی چطور مطمئن شویم که این مدرک معتبر است و استانداردهای بین المللی British Council را داراست.

همانطور که گفته شد، مدرک معتبر TEFL  باید استانداردهایی از جمله:

  • حداقل ۱۲۰ ساعت دوره ی اموزشی داشته باشد (زیرا اگر ساعات آموزشی این دوره کمتر از ۱۲۰ ساعت باشد، ارگان هایی که به این مدرک اعتباربخشی می کنند مانند TQUK و OFQUALآن را تایید نمی کنند)
  • ۶ ساعت تمرین عملی با دانشجویان (واقعی)ESL داشته باشد
  • دوره باید توسط مربیان باتجربه دانشگاهی اجرا شود
  • دوره توسط یک آموزشگاه معتبر برگزار شود

اکثر آموزشگاه های معتبری که این دوره ها را می گذرانند، برای مدرسانی که با موفقیت در پایان دوره مدرک را اخذ می کنند، پیشنهادات شغلی خوبی خواهند داشت، پس آموزشگاهی را انتخاب کنید که علاوه بر رعایت استانداردهای ذکر شده، شما را در فرایند یافتن شغل هم کمک کند.

در نهایت برای یافتن یک راه خوب و درست برای گذراندن دوره ها میتوانید از یک مشاور بین المللیTEFL کمک بگیرید تا اطلاعات کامل و مفیدی راجع به دوره در اختیار شما قرار دهد.

 

دوره های آنلاین و حضوری TEFL

برای گرفتن مدرک  TEFL هم می توانید در دوره های حضوری که در موسسات معتبر تشکیل می شوند، شرکت کنید، هم اگر شرایط شرکت در دوره های حضوری را ندارید، در دوره های آنلاین که با هزینه ی بسیار کمتری در سایت هایTefl.org و Mytefl  برگزار می شوند، شرکت کنید.‌

بعد از این که به سایت ها مراجعه کردید می بینید که هشت سطح مختلف برای مدرک TEFL وجود دارد که در این بخش به سطوح مختلف آن خواهیم پرداخت.

برای این که در سطح 3 قرار بگیرید که کمترین سطح قابل قبول برای بیشتر آموزشگاه ها می باشد، باید یک دوره 120 ساعته بگذرانید. سطح 3 به این معناست که شما آمادگی شروع به تدریس آنلاین و یا سطوح پایین تر در تمامی آموزشگاه های دنیا را دارید. سطح 5 این دوره معادل داشتن مدرک CELTA می باشد. این سطح به این معناست که شما درک میق تری از تدریس زبان دارید. سطح 5 گزینه های شغلی بیشتری در اختیار شما قرار می دهد (برای مثال تدریس در آموزشگاه های بیشتر و توانایی تدریس به کودکان و نوجوانان تدریس زبان در زمینه تجارت). سطح 7 این دوره معادل داشتن مدرک DELTA یا فوق لیسانس می باشد. این سطح برای کسانی مناسب است که می خواهند در زمینه تربیت مدرس و مدیریت آموزشگاه ها فعالیت کنند.

 

مدرک TEFL در ایران

برای اخذ این مدرک معتبر با دوره ی ۱۲۰ ساعته باید از طریق سایتهایی که در قسمت قبل گفته شد، اقدام کرد زیرا این دوره بصورت حضوری در ایران برگزار نمی شود.

اگر هم در آموزشگاهی در ایران دوره ای بنام TEFL در حال برگزاری باشد، قطعا دوره ی ۱۲۰ ساعته و معتبر که مدنظر کشورهای غیرانگلیسی زبان هست، نیست.

 

مدرک آنلاینTEFL  برای کار در کشورهای خارجی معتبر است؟

بله، تا زمانی که دوره ی آنلاینی که شما شرکت کردید، معتبر باشد و تمام استانداردهای بین المللیBritish Council  را رعایت کند، این مدرک آنلاین نیز مانند مدرک حضوری برای کارفرمایان در خارج معتبر است. تنها به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از دوره های آنلاین که قیمت های خیلی ارزانی دارند، این استانداردها را رعایت نمی کنند، در نتیجه فاقد اعتبار لازم هستند.

برای مثال دوره ای که شامل تمرین زنده در مقابل دانش آموزان واقعی نمی باشد، توسط بسیاری از مدارس زبان و برنامه های  TEFLدر سراسر جهان به رسمیت شناخته نمیشود.

 

با مدرک TEFL در یک حوزه خاص متبحر شوید

برخی از دوره های TEFL، مانند دوره TEFL دانشگاهOISE  تورنتو ، گزینه های دوره تخصصی را در زمینه هایی مانند انگلیسی تجاری و آموزش زبان انگلیسی به زبان آموزان جوان ارائه می دهند (سطح 5). با گذراندن برخی دیگر از دوره های تخصصی، می توانید در آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزانی که زبان اصلی آنها مثلاً عربی یا چینی است ، تخصص پیدا کنید. در برخی از دوره های خاص TEFL شما مجهز به مهارت های بین فرهنگی خواهید شد، به این معنی که وقتی شما دچار شوک فرهنگی در یک کشور خارجی شده اید، به شما کمک می کند به راحتی در مسیر زندگی در داخل و خارج از کلاس درس در یک کشور خارجی حرکت کنید .

برای مثال یکی از بخش های یک دوره خاصTEFL  بنام UC Berkeley(I-House) روی “مسئله ی تدریس بین المللی و اثربخشی جهانی” تمرکز کرده است. موضوعات پوشش داده شده در این بخشها شامل بررسی چگونگی شکل گیری ادراکات توسط فرهنگ و چگونگی انطباق موثر با فرهنگ جدید با درک ارزش های فرهنگی است.

همه ی این تخصص ها به شما این اجازه را می دهند که مدرک خود را برای انواع مکان ها یا موقعیت های خاص تدریس تنظیم کنید و همانند یک معلم باتجربه و آشنا به فنون مختلف تدریس در کلاس درس ظاهر شوید.

 

با مدرک TEFL می توان بصورت آنلاین تدریس کرد؟

بله، شما با داشتن مدرک TEFL می توانید در صورت داشتن اینترنت قوی از هر نقطه ای در دنیا، تدریس آنلاین داشته باشید و بصورت پاره وقت یا تمام وقت کار کنید. در واقع شما می‌توانید در حین آموزش آنلاین انگلیسی از هر کجای جهان درآمد بالایی کسب کنید.

در آخر به این نکته توجه داشته باشید که پرداخت هزینه ی مالی و زمانی در جهت گذراندن دوره و گرفتن مدرک TEFL مانند یک ضمانت عالی برای آینده ی شغلی شماست. پس تردید نکنید و این مدرک را در اسرع وقت در حوزه ی تخصص موردنیازتان در آموزشگاه های معتبر بگیرید تا آینده ی شغلی تان را چه در داخل کشور و چه در کشورهای خارجی غیرانگلیسی زبان به نحو احسن بسازید.

 

بیشتر بخوانید:

دوره تخصصی تربیت مدرس زبان انگلیسی (TTC)

شرایط اخذ مدرک سلتا (CELTA) و دلتا (DELTA)

راهنمای دوره زبان تیسول TESOL

3.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *