چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم؟ آیا امکان پذیر است؟

خواندن آیلتس در خانه

برای پاسخ به این سوال باید گفت که بله امکان پذیر است ولی با شرایطی که در ادامه ذکر خواهیم کرد.  برای اینکه شروع به مطالعه برای آیلتس بکنید، باید حداقل از نظر زبانی در سطح  intermediate یا upper intermediate  باشید. اما این تمام ماجرا نیست. مطالعه ی منابع آیلتس فقط خواندن گرامر و لغات و … نیست. ترفندهایی که یک استاد در کلاس آمادگی آزمون آیلتس به شما آموزش می دهد را قطعا در هیچ کتابی نخواهید یافت. مگر اینکه از لحاظ انگلیسی بقدری عالی باشید که خودتان بتوانید با ویدیوهایی که اساتید کشورهای مختلف در فضای مجازی راجع به این ترفندها آماده کرده اند، پیش بروید و بشکل خودآموز برای آزمون آیلتس آماده شوید‌. اما برای رسیدن به سطح intermediate و upper intermediate باید از مدرسان زبان کمک گرفت و در کلاس های آموزشگاه شرکت کرد. هستند معدود افرادی که با پشتکار و تلاش فراوان و مستمر در مدت زمان طولانی انگلیسی را از پایه تا سطح upper  در خانه و به شکل خودآموز فرا گرفته اند اما تعدادشان بسیار اندک است. پس بهتر است برای رسیدن به این هدف در مدت زمان کوتاهتر و به شکل صحیحتر، از دانش مدرسان آموزشگاه حداکثر استفاده را برد و در کلاس های زبان عمومی شرکت کرد. حال اگر قصد مطالعه زبان انگلیسی برای شرکت در آزمون آیلتس را در منزل و بدون حضور در کلاس های آموزشگاه دارید، بهتر است به موارد گفته شده در زیر عمل کنید تا در سریعترین زمان به هدف خود برسید.

 

بهتر کردن زبان عمومی

ابتدا سعی کنید انگلیسی عمومی خود را کامل کنید. اینکه با سطح متوسط یا پایین در زبان شروع به زدن نمونه تست های آیلتس کنید یا شروع به نوشتن موضوعات رایتینگ آزمون آیلتس کنید، جز اینکه ناامیدتان کند، سود دیگری نخواهد داشت. پس ابتدا سطح انگلیسی خود را تعیین کنید و در هر سطحی که هستید شروع کنید زبان انگلیسی  را در هر چهار مهارت زبانی ارتقا دهید و با شرکت در کلاس های آموزشگاه های زبان به سطح   upper intermediate  برسید‌. یکی از مهمترین دلایلی که  زبان آموزان نمی توانند در آزمون آیلتس نمره های بالاتر را کسب کنند،این است که آنها در زبان عمومی خود ضعیف هستند.

 

چگونه زبان عمومی خود را در کنار رفتن به کلاس های زبان ، با سرعت بیشتری ارتقا دهیم؟

به پادکست گوش کنید، فیلم و سریال ببینید، تا می توانید کتاب های آموزشی یا حتی غیرآموزشی زبان بخوانید و در آخر برای تقویت مهارت رایتینگ شروع به نوشتن کنید. شروع به نوشتن متنی با موضوعات ساده کنید و کم کم موضوعات سخت تری را برای نوشتن انتخاب کنید. آنچه مهم است غوطه ور شدن شما در زبان است،پس سعی کنید ابتدا با فیلم ها،کتاب ها، و پادکستهای ساده و موردعلاقه تان شروع کنید.در تمام طول این مسیر می توانید از کمک های مدرس کلاس زبان خود نیز استفاده کنید.

 

آشنایی با فرمت و سوالات آزمون

ایلتس را چگونه در خانه بخوانیم

دومین کاری که لازم است انجام دهید اطلاع پیدا کردن از فرمت و سوالات آزمون آیلتس است. “درک فرمت آزمون و انواع سوالات آن کلید موفقیت در آیلتس است.” بنابراین، این یک اصل مهم است که وقتی قصد دارید برای آیلتس در خانه آماده شوید، اینکار باید یکی از اولویت های شما باشد. به راحتی با یک سرچ ساده در نت می توانید با فرمت و نمونه سوالهای آیلتس آشنا شوید.

 

 استفاده از منابع خودآموز

کار بعدی که باید انجام دهید این است که از منابع خودآموز استفاده کنید. به عنوان مثال کتاب های مخصوص گرامر، لغات، ریدینگ، پادکست ها ی رایگان یا حتی فیلم های آموزشی وجود دارد که منابع خوبی برای self-study   در حیطه آزمون آیلتس تلقی می شوند. به عنوان مثال کتابهایی مانند:

English Vocabulary in Use’ (Upper-Intermediate edition).

English Collocations in Use

Cambridge IELTS 10 – 11 – 12 – 13

The Official Cambridge Guide to IELTS

IELTS (General) 5 in 1 Actual Tests eBook combo

Cambridge Vocabulary for IELTS

IELTS Advantage Series

برنامه ریزی برای مطالعه

ایلتس در خانه

حال که منابع خودآموز خود را انتخاب کرده اید،نوبت آن رسیده است که یه برنامه ریزی هم برای مطالعه خود داشته باشید. قطعا هیچ کاری بدون برنامه ریزی به موفقیت منتهی نمی شود. بنابراین داشتن یک برنامه خوب و دقیق برای مطالعه خود در خانه بسیار حائز اهمیت است، بخصوص برای افرادی که برای اولینبار قصد شرکت در آزمون مهم آیلتس را دارند. ‌طبق تحقیقات انجام شده اینکه برای مطالعه در خانه ،چند روز به طور مداوم یک کتاب (مثلا گرامر) را در دست بگیرید و در یک گوشه ی خانه بنشینید تا آن کتاب تمام شود و بعد سراغ کتاب و مهارت بعدی بروید، چندان ایده ی خوبی نیست. سعی کنید از منابع هر چهار مهارت زبانی بطور متنوع مطالعه کنید تا هم مغز شما راحتتر داده ها را پردازش کند، هم خودتان از خواندن یک کتاب خسته نشوید. کارشناسان آیلتس می گویند که تقسیم بندی زمان های آماده سازی و اولویت بندی موضوعات بر اساس برجستگی آنها کاری هوشمندانه است. آنها معتقدند حتی بهتر است گاهی مکان مطالعه خود را تغییر دهید تا آمادگی بیشتری برای حضور در آزمون آیلتس پیدا کنید.

 

انگلیسی را در زندگی خود جاری کنید

دیگر زمان آن رسیده است که انگلیسی را در تمام لحظه های زندگی خود جاری کنید. این یکی از استراتژی هایی است که می توانید برای چند برابر کردن نمره خود در آیلتس دنبال کنید. این واقعیت است که آزمون آیلتس تماماً در مورد زبان انگلیسی است و درگیر کردن آن در روال روزانه به هر طریقی به شما کمک می کند تا همه ی مراحل آزمون را به راحتی با نمره ی بالا بگذرانید. برای تعمیم دادن زبان انگلیسی به تمام لحظات زندگی خود بهتر است در کنار مطالعه ی منابع آیلتس، شروع به خواندن رمان  های انگلیسی کنید، به دوستان خود به زبان انگلیسی پیامک بدهید و با آنها به زبان انگلیسی صحبت کنید، بازی های کلمه ای انجام دهید، و در نهایت حتی انگلیسی فکر کنید تا انگلیسی در وجود شما نهادینه شود.

 

آزمون های Mock

قدم بعدی شرکت در آزمون های  Mock است که شما را با فضای آزمون آیلتس کاملا آشنا می کند و نقاط ضعف و قوت شما را نمایان می کند. ماک به آزمونی گفته می شود که کاملا شبیه آزمون اصلی باشد و دقیقا مانند آزمون اصلی آیلتس دارای سوالات استاندارد در هر چهار بخش زبانی است که بصورت حضوری هم برگزار می شود. به دلیل اینکه این آزمون هم رایگان نیست، بهتر است زمانی در این آزمون شرکت کنید که تسلط نسبی به پاسخ دهی به سوالات آیلتس داشته باشید تا هم هزینه ی بیهوده نکرده باشید، هم با گرفتن نمره ی پایین از ادامه دادن این راه سخت منصرف نشوید.

 

حضور یک متخصص زبان

در خانه مطالعه کردن منافاتی با شرکت در کلاس های آنلاین ندارد، پس برای اینکه مسیر مطالعه و آمادگی برای آزمون آیلتس را درست طی کنید، حضور یک متخصص زبان کنارتان ضروری است تا با راهنمایی ها و بازخورد هایش شما را سریع تر به هدف موردنظرتان برساند. شما می توانید در طی چند ماه مطالعه خودآموز، گاهی به شکل خصوصی،حتی آنلاین چند جلسه با یک مدرس زبان کلاس بردارید و مشکلات خود را با او که یک متخصص زبان در حوزه ی آیلتس است در میان بگذارید و از راهنمایی هایش در جهت رفع مشکلات خود استفاده کنید‌.

 

دوره های آنلاین آیلتس

همچنین می توانید در دوره های آنلاین آیلتس ثبت نام کنید تا در خانه برای آیلتس آماده شوید. امروزه فناوری به ما این اجازه را می دهد که از هرنقطه ای در جهان، بدون طی کردن کمترین مسافت از به روزترین و بهترین امکانات آموزشی بهره مند شویم، به همین سبب همه ی ما شاهد صدها برنامه آمادگی آزمون آیلتس آنلاین  هستیم که متناسب با علایق هر زبان آموزی ساخته شده اند.

 

تقویت Listening برای شرکت در آزمون آیلتس

کتاب Tactics for Listening

این کتاب یکی از بهترین کتاب هایی است که با محوریت تقویت مهارت Listening  طراحی شده و با تمرین های متنوع شما را برای شرکت در آزمون آماده می کند. این کتاب در سه سطح متفاوت گردآوری شده و برای گرفتن نمره بالا در آزمون نیاز هست حتما تا سطح آخر این کتاب را کار کنید. پس از انجام تمرین ها، برای چک کردن پاسخ های خود نیز می توانید نام و سطح کتاب را به همراه عبارت Answer Key سرچ کنین و با استفاده از فایلی که در اختیارتان قرار می گیرد، پاسخ های صحیح را مشاهده بفرمایید.

 

Ted talk

اگر شما یکی از کسانی هستید که قصد دارید نمره ی بالاتری در اسپیکینگ و لیسنینگ خود کسب کنید، بهتر است به سخنرانی های ted talk  گوش کنید، زیرا این سخنرانی ها در تمام زمینه ها وجود دارد و شما می توانید لیسنینگ های خوبی با موضوعات مختلف و لهجه های متنوع سخنرانان را گوش کنید و همچنین حرکات دست و بدن آنها را در هنگام صحبت کردن ببینید. یکی از مزایای مهمی که ممکن است از انجام این کار به دست آورید این است که چگونه یک کلمه را به همراه حرکات صحیح دست و بدن و با عبارات درست و بجا در حین صحبت کردن استفاده کنید. بنابراین ted talks  یک برنامه ی خوب برای گوش دادن، تجزیه و تحلیل و یادگیری لهجه های مختلف در زبان انگلیسی هستند و در بهبود نمره ی شما در مهارت اسپیکینگ و لیسنینگ کمک فراوانی خواهند کرد.

 

تمرین

در آخر بهتر است بدانید که تمرین بهترین سلاح برای تسلط بر هر کاری و موفقیت در آن است. همین قانون برای آیلتس نیز رعایت می شود. تمرین صحیح و مستمر مهمترین نکته ای است که کارشناسان برای مطالعه آیلتس در خانه پیشنهاد می کنند. درنتیجه اگر به دنبال کسب نمره های بالا در آیلتس هستید روشهای بالا را دنبال کنید تا بهترین راه ها را برای مطالعه آیلتس در خانه پیدا کنید. علاوه بر این، با استفاده صحیح از نکات ذکر شده، در زمان و پول ارزشمندتان صرفه جویی می شود زیرا می توانید مطابق با تایم خالی خود برنامه ریزی کنید و آماده شوید.

 

مطالب بیشتر

کتاب های مورد نیاز برای آزمون آیلتس (IELTS)

نکات رایتینگ آیلتس جنرال (IELTS Writing)

آزمون ماک آیلتس چیست؟ IELTS MOCK TEST

رای دهید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *