معرفی بهترین دیکشنری های آلمانی (آلمانی به فارسی، آلمانی به آلمانی)

بهترین دیکشنری زبان آلمانی به فارسی ، آلمانی به آلمانی

معرفی بهترین دیکشنری های آلمانی (آلمانی به فارسی، آلمانی به آلمانی)

یک دیکشنری آلمانی خوب و کاربردی ابزاری مهم و ضروری برای زبان آموزان از سطح مبتدی تا پیشرفته بشمار می رود. اما، تمامی دیکشنری های آلمانی به صورت یک شکل و با کیفیت یکسان منتشر نشده اند. دیکشنری های آلمانی در شکل، اندازه، قیمت و زبان های مختلف عرضه شده اند. دیکشنری ها در فرمت های مختلف از دیکشنری آنلاین و نرم افزاری تا دیکشنری های کتابی در اندازه های مختلف برای استفاده به عنوان فرهنگ لغات منتشر شده اند.

دیکشنری ها با سایز کوچک شامل ۵۰۰۰ تا ۱۰٫۰۰۰ لغت می باشند در حالی که دیکشنری های قطورتر می توانند شامل ۸۰۰٫۰۰۰ کلمه باشند. اما، تنها میزان تعداد لغات تعیین کننده خوب یا بد بودن یک دیکشنری نیست. نکات دیگری نیز وجود دارد که باید مد نظر قرار گرفته شود. در اینجا به یک سری از نکات مهم برای انتخاب یک دیکشنری آلمانی مناسب پرداخته ایم و در ادامه به معرفی بهترین دیکشنری ها برای آلمانی به فارسی، آلمانی به انگلیسی و آلمانی به آلمانی در تمامی مدل های آن اشاره خواهیم کرد.

 

نیاز خود را از دیکشنری آلمانی مشخص کنید

همه نیاز به داشتن دیکشنری آلمانی شامل ۵۰۰٫۰۰۰ کلمه ندارند. اما، یک دیکشنری چاپی تقریبا شامل ۴۰٫۰۰۰ کلمه می باشد. در صورتی که یک دیکشنری نیاز شما را مرتفع نکند می تواند باعث بهم ریختگی و عذاب شما شود. لازم به ذکر است که یک دیکشنری دو زبانه شامل ۵۰۰٫۰۰۰ لغت در واقع دارای ۲۵۰٫۰۰۰ لغت برای هر زبان است. در آخر بهتر است دیکشنری انتخابی شما حداقل از ۴۰٫۰۰۰ کلمه تشکیل شده باشد.

 

دیکشنری آلمانی به آلمانی یا دیکشنری آلمانی به فارسی

دیکشنری تک زبانه آلمانی می تواند مشکلاتی را برای زبان آموزان بوجود آورد مخصوصا زمانی که شما تازه شروع به یادگیری زبان آلمانی کرده باشید. برای زبان آموزان سطوح متوسطه و پیشرفته، دیکشنری تک زبانه می تواند به عنوان دیکشنری برای گسترش توانایی های افراد در موارد متنوع و خاص مفید باشد. در حالی که دیکشنری آلمانی به آلمانی شامل لغات و بخش های بیشتری است این دیکشنری ها سنگین تر بوده و برای استفاده روزانه کاربردی نمی باشند. دیکشنری تک زبانه بیشتر برای زبان آموزان سطح پیشرفته تر آلمانی و دانشجویان رشته ادبیات زبان آلمانی مناسب است. اگر یک زبان آموز مبتدی زبان آلمانی می باشید به شدت توصیه می شود از دیکشنری آلمانی به فارسی و دیکشنری آلمانی به انگلیسی اگر زبان انگلیسی را خوب می دانید استفاده نمایید در این صورت می توانید از معنای دقیق و روشن کلمه مطلع شوید و بدرستی از آن استفاده نمایید.

 

دیکشنری چاپی یا دیکشنری آنلاین آلمانی

تا چند سال گذشته هیچ گونه جایگزینی برای دیکشنری های چاپی وجود نداشت. اما، امروزه دیکشنری های آلمانی آنلاین به صورت فراگیر در دسترس می باشد و مورد استفاده زبان آموزان قرار گرفته است. این نوع از دیکشنری ها بسیار مفید و کمک کننده بوده و باعث صرفه جویی در زمان نیز می شوند. دیکشنری های آنلاین یا اپلیکیشن دیکشنری آلمانی یک مزیت بزرگ نسبت به دیکشنری کتابی دارند: این دیکشنری ها دارای وزنی نیستند تا برای شما مشکل حمل و نقل ایجاد کرده و شما را خسته نمایند و براحتی در هر کجا که بخواهید در دسترس می باشند.

 

دیکشنری تخصصی آلمانی

در برخی از مواقع و کاربردها یک دیکشنری معمولی زبان آلمانی هر چقدر هم که کامل و جامع باشد برای رشته های تخصصی و استفاده در کسب و کار مناسب نمی باشد. در این زمان باید از دیکشنری های تخصصی مثل دیکشنری پزشکی آلمانی، دیکشنری فنی آلمانی،‌ دیکشنری کسب و کار آلمانی و مواردی از این قبیل استفاده کرد. معمولا این نوع از لغت نامه آلمانی گران قیمت تر از فرهنگ لغت آلمانی معمولی زبان آلمانی هستند اما نیازهای شما را در رشته مورد نظر رفع می کند و همچنین این نوع دیکشنری ها به صورت آنلاین نیز در دسترس می باشند.

 

ویژگی های یک دیکشنری آلمانی

در انتخاب دیکشنری آلمانی هر مدل دیکشنری را که می خواهید انتخاب نمایید در نظر داشته باشید که موارد اساسی و پایه را داشته باشد مانند حروف شناسه برای مشخص کردن جنسیت کلمه، اسم های جمع، حرف مالکیت اسم ها، حالات مختلف برای حرف های اضافه آلمانی و داشتن حداقل ۴۰٫۰۰۰ لغت. معمولا دیکشنری های ارزان قیمت چاپی از اطلاعات کمی برخوردار هستند و برای خرید و استفاده بدرد نمی خورند. بیشتر دیکشنری های آنلاین و نرم افزاری دارای قسمت تلفظ به صورت صوتی برای فهمیدن تلفظ درست کلمات می باشند. در این موارد سعی کنید از نرم افزارهای اصلی استفاده نمایید تا بهترین نتیجه را دریافت نمایید مانند linguee.

 

بهترین دیکشنری زبان آلمانی

۱. دیکشنری دودن ( دیکشنری آلمانی به آلمانی ) Duden

دیکشنری دودن بهترین دیکشنری آلمانی به آلمانی و از اصلی ترین دیکشنری های زبان آلمانی است که توسط کنراد دودن تهیه شده است. این کتاب با بالاترین استاندارد ممکن تمامی جنبه های زبان آلمانی و طرق استفاده از آن را شامل شده است. این کتاب تنها یک دیکشنری ساده نیست بلکه یک لغتنامه آلمانی کامل در مورد زبان آلمانی، فرهنگ آلمان و موارد مختلف دیگر است. این دیکشنری تا امروز ۲۷ ویرایش را به خود دیده و در ۱۲ جلد کامل ترین کتاب دیکشنری آلمانی به آلمانی است. این کتاب اولین بار در سال ۱۸۷۶ به چاپ رسیده است. دیکشنری آلمانی به آلمانی دودن امروزه به صورت آنلاین نیز در دسترس می باشد و شما براحتی می توانید از این دیکشنری استفاده کرده و در هر زمانی که نیاز به چک کردن لغت و اطلاعاتی در مورد زبان آلمانی دارید از این دیکشنری استفاده نمایید.

 

۲. دیکشنری آکسفورد – دودن ( دیکشنری آلمانی به انگلیسی ) Oxford-Duden

بهترین دیکشنری آلمانی به انگلیسی آکسفورد – دودن یک دیکشنری کامل و جامع زبان آلمانی است. این دیکشنری به صورت چاپی می باشد که شامل ۵۰۰٫۰۰۰ لغات است. این دیکشنری برای زبان آموزان سطوح پیشرفته زبان آلمانی، متخصصین، مترجمین و هر فردی که نیازمند به استفاده از یک دیکشنری دو زبانه است مناسب می باشد. این دیکشنری جدا از معنی لغات دارای راهنمایی برای گرامر زبان آلمانی و استفاده از آن است. همچنین دیکشنری آلمانی به انگلیسی آکسفورد – دودن دارای یک نسخه جیبی شامل ۹۰٫۰۰۰ لغت و اصطلاح آلمانی می باشد.

 

۳. دیکشنری کالینز ( دیکشنری آلمانی به انگلیسی ) Collins

مشابه دیکشنری آکسفورد – دودن، دیکشنری کالینز نیز یک دیکشنری کاربردی است. این دیکشنری دارای حداقل ۵۰۰٫۰۰۰ لغت و برای افرادی که نیاز به یک دیکشنری دو زبانه آلمانی به انگلیسی دارند تهیه شده است. دیکشنری کالینز نیز دارای یک نرم افزار برای گوشی های هوشمند برای تمرین واژگان و لغات بوده و دارای قابلیت های ویژه برای جستجو لغات می باشد.

 

۴. دیکشنری واریگ ( دیکشنری آلمانی به فارسی )

دیکشنری واریگ به عنوان بهترین دیکشنری آلمانی به فارسی شناخته می شود. این کتاب توسط گرهارد واریگ نوشته شده و توسط نادر گلستانی ترجمه شده است. دیکشنری آلمانی به فارسی واریگ توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است. این کتاب شامل لغات بسیاری برای تمامی سطوح زبان آلمانی و همچنین اصطلاحات و عبارات کاربردی زبان آلمانی است که با بهترین ترجمه فارسی ارائه شده است. این کتاب بهترین دیکشنری آلمانی به فارسی با تلفظ است.

 

۵. دیکشنری آلمانی به فارسی آریان پور

دیکشنری آلمانی به فارسی آریان پور که توسط امیر اشرف آریان پور تالیف شده است و نزدیک به ۱۰۰۰ صفحه می باشد دارای ۶۰٫۰۰۰ لغت زبان آلمانی است. در این کتاب استانداردهای پایه زبان آلمانی و گرامری زبان آلمانی آورده شده است. این کتاب توسط انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است.

 

۶. دیکشنری کمبریج کلت ( دیکشنری آلمانی به انگلیسی ) Cambridge Klett

دیکشنری کمبریج کلت یکی دیگر از دیکشنری های آلمانی به انگلیسی است که در آخرین نسخه آن ۳۵۰٫۰۰۰ واژه و عبارت و اصطلاح به همراه ۵۶۰٫۰۰۰ ترجمه برای زبان آموزان سطح پیشرفته و مترجمین در محیط مدرسه و کار تهیه شده است. نسخه جدید این کتاب شامل هزاران کلمه جدید در مورد کارهای محاسباتی، اینترنت و فرهنگ مدرن می باشد.

 

۷. دیکشنری آنلاین آلمانی Linguee

دیکشنری آنلاین لینگو دارای نمونه های واقعی از واژگان از متن های اینترنتی است. این دیکشنری به شما یک دید کلی از ترجمه های اصلی و کاربردی واژگان را نمایش می دهد و دارای قابلیت تلفظ کلمات می باشد. این دیکشنری در قالب نرم افزار برای تمامی سیستم عامل ها از جمله آندروید و ios طراحی شده است.

 

۸. دیکشنری آلمانی بلو دیکت Bluedict

یکی دیگر از دیکشنری های نرم افزاری آلمانی که به صورت آفلاین و آنلاین مورد استفاده بسیاری از زبان آموزان از آلمانی به فارسی قرار گرفته است دیکشنری bluedict می باشد. این دیکشنری دارای قابلیت تبدیل متن به گفتار، منو فارسی، قابلیت خواندن ترجمه متن، بخش علاقه مندی ها و یکی از جامع ترین کتابخانه واژگان آلمانی را دارا می باشد.

 

۹. مترجم گوگل Google translate

Google translate بی شک اولین مقصد هر زبان آموزی برای پیدا کردن معنی کلمات و جملات آلمانی و سایر زبان ها می باشد. در حالی که نمی تواند به عنوان تنها منبع شما تلقی شود اما می تواند در کمترین زمان ممکن یک ترجمه از کلمه یا عبارت مورد نیاز را برای شما فراهم نماید. اگر از نرم افزار Google translate بر روی گوشی هوشمند خود استفاده نمایید تنها با بیان واژه یا جمله به صورت صوتی یا نوشتن می توانید نتیجه آن را مشاهده نمایید. این فرهنگ لغت آلمانی به فارسی بهترین دیکشنری آلمانی به فارسی اندروید و آیفون می باشد. همچنین این مترجم یک دیکشنری فارسی به آلمانی نیز است.

قابلیت ترجمه از طریق عکس یکی از ویژگی های بارز این نرم افزار است. با استفاده از دوربین گوشی همراه خود و نگه داشتن آن بر روی متن و یا کلمه مورد نظر می توانید یک ترجمه همزمان را تجربه نمایید و همچنین با قرار دادن عکس متن و جابجایی آن بر روی هر جمله یا واژه می توانید به معنی آن پی ببرید. در حالت سایت نیز می توانید برخی از فرمت های متنی را بارگذاری کرده و ترجمه آن را بدست آورید. اما لازم به ذکر است این ابزار ترجمه را به صورت حرفه ای انجام نمی دهد و تنها بهتر است در برخی مواقع برای سهل کردن فهم معنی کلمه و یا پیدا کردن معنی یک کلمه به صورت سریع در برخی مواقع از آن استفاده گردد. همچنین قابلیت پشتیبانی از زبان های مختلف به صورت گسترده باعث شده براحتی بتوان معنی یک کلمه را در زبان های مختلف بدست آورد.

 

۱۰. دیکشنری آلمانی Langenscheidt

دیکشنری Langenscheidt که هم به صورت چاپی و هم نرم افزاری برای آلمانی به انگلیسی و آلمانی به فارسی وجود دارد یک لغت نامه آلمانی به فارسی کامل و پر طرفدار برای زبان آلمانی است و دارای ۱۳۰٫۰۰۰ کلمه و عبارت با رعایت استانداردهای زبان آلمانی و پوشش کامل تمامی جنبه های زبان آلمانی می باشد. این دیکشنری شامل واژه های تخصصی در زمینه های چون فناوری اطلاعات، سیاست، فرهنگ، پزشکی و ورزشی و موارد دیگر نیز است. این کتاب دارای گرامر و دستور زبان آلمانی نیز می باشد.

 

۱۱. دیکشنری آلمانی به فارسی wort

سایت wort یک دیکشنری آنلاین آلمانی به فارسی با تمرکز بر زبان آلمانی یکی از معتبرترین دیکشنری های آنلاین زبان آلمانی به فارسی می باشد. این دیکشنری برخلاف برخی ترجمه های نامتعارف مترجم گوگل دقیق تر و در برخی مواقع برای برخی از واژه های خاص زبان آلمانی ترجمه و معنی مشخص تری را ارائه می کند. در اینجا به لیستی از دیکشنری های آنلاین زبان آلمانی اشاره کرده ایم:

  1. دیکشنری آنلاین هوشیار
  2. دیکشنری baya dict
  3. دیکشنری بابیلون Babylon
  4. دیکشنری مایکروسافت Microsoft
  5. دیکشنری ققنوس
  6. دیکشنری Leo
  7. دیکشنری Farlex

 

سخن آخر

همان طور که بحث شد و در مورد ویژگی های انتخاب یک دیکشنری بیان کردیم در اولین گام باید هدف و سطح یادگیری از زبان آلمانی را مشخص کنیم و مسلما یک دیکشنری حرفه ای برای افراد مبتدی انتخابی غلط بوده و هیچ گونه کمکی به یادگیری زبان آلمانی به آن ها نخواهد کرد. توصیه می شود اگر تازه به یادگیری زبان آلمانی پرداخته اید تحت نظر استاد خود و با استفاده از یک دیکشنری دو زبانه به یادگیری زبان آلمانی بپردازید و سپس با پیشرفت در سطح زبان آلمانی به سمت دیکشنری تک زبانه آلمانی به آلمانی رفته تا با چارچوبی بهتر و جزئیات کامل تر بتوانید این زبان را فرا گرفته و در همه زمینه ها به صورت حرفه ای آموزش زبان آلمانی خود را تکمیل نمایید. استفاده از دیکشنری های آنلاین امروزه بسیار کاربردی و مقرون به صرفه بوده ولی از دیکشنری های چاپی نیز غافل نشوید زیرا این نوع دیکشنری ها دارای اطلاعات ارزشمند و جذابی برای فرا گیری زبان آلمانی می باشند.

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین کتاب ها برای یادگیری زبان آلمانی

چرا باید زبان آلمانی یاد بگیریم؟

4.6/5 - (25 امتیاز)

1 در مورد “معرفی بهترین دیکشنری های آلمانی (آلمانی به فارسی، آلمانی به آلمانی)”

  1. دیکشنری المانی به فارسی لغت روز هم خوبه جدا از دیکشنری اصطلاحات المانی و لغت روز هم داره جالبه اگه بررسیش کنین .
    WDT-Wörterbuch

    اینم وب سایت لغت روز است.

    wortdestagess.de

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *