راهنمای آمادگی آزمون زبان فارسی آزفا برای خارجی ها

آزمون زبان فارسی آزفا برای خارجی ها

آزمون آزفا زبان فارسی

یادگیری زبانی دیگر در تمامی کشورها بسیار رایج می باشد و برای ارتباط بهتر با جوامع دیگر و برخورداری از فرصت های مناسب تر مورد توجه است. از این رو زبان فارسی نیز یکی از زبان های مورد توجه بوده مخصوصا برای افرادی که می خواهند در ایران به تحصیل و کار بپردازند است. از این رو برای انسجام دادن به آموزش زبان فارسی و برگزاری آزمون های استاندارد برای ارزیابی مهارت های زبان آموزان زبان فارسی مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان تشکیل شده است.

 

آزفا چیست؟

مرکز آزفا که مخفف مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر افرسی زبانان است در تعداد محدودی از دانشگاه های کشور دارای مرکز می باشد. این مرکز به عنوان یک مرکز متمرکز بر روی آموزش زبان فارسی و همچنین ترویج فرهنگ ایرانی به واسطه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان تاسیس شده است. این مرکز تلاش می کند یک دید ساده از فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان برای زبان آموزان زبان فارسی ارائه دهد. هر چند هدف اصلی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است البته با توجه به اینکه زبان فارسی آینه فرهنگ و سبک زندگی مردم ایران می باشد.

 

چه کسانی در آزمون آزفا و دوره های آزفا شرکت می کنند؟

همه افرادی که در آزفا به یادگیری زبان فارسی می پردازند مشخصا قصد ادامه تحصیل در ایران را ندارند و تنها به دلیل علاقه و آشنایی محدود با زبان فارسی قصد یادگیری زبان فارسی در ایران را دارند در نتیجه تمامی افرادی که در مرکز آزفا به آموزش زبان فارسی می پردازند لزوما دانشجو نمی باشند و بسیار به دلیل پژوهش یا علاقه شان در این دوره ها به یادگیری زبان فارسی می پردازند. افرادی که در حوزه های ایران شناسی، شرق شناسی، بوم شناسی، معماری، هنر مانند فرش و تاریخ مشغول به تحصیل و کار هستند به یادگیری زبان فارسی می پردازند.

مخاطبان آموزش زبان فارسی به صورت حضوری و مجازی از کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، کانادا، فرانسه، روسیه، نروژ و کشورهای همسایه مثل عراق، سوریه و ترکیه می باشند.

 

مراکز آزفا در کدام دانشگاه ها قرار دارند؟

مراکز آزفا در تهران در دانشگاه های الزهرا، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و علوم پزشکی تهران و در شهرستان ها در دانشگاه هایی چون فردوسی مشهد، همدان، مازندران، اصفهان، اهواز به آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان می پردازند. یکی از قدیمی ترین مراکز آزفا در دانشگاه بین المللی امام خمینی در قزوین قرار دارد. این مراکز زیر نظر وزارت علوم فعالیت می کنند و کیفیت آموزش آن ها مورد ارزیابی قرار می دهد.

 

آزمون آزفا چیست؟

آزمون آزفا یکی از آزمون های سنجش سطح زبان فارسی است. این آزمون توسط مراکز آزفا برگزار می شود. این آزمون همچون آزمون های دیگر مثل تافل یا آیلتس بوده که به ارزیابی مهارت های اصلی زبان فارسی، خواندن، نوشتن، شنیدن و گفتن می پردازد. این آزمون مخصوص افرادی است که قصد تحصیل در دانشگاه های ایران را دارند.

نمره کلی در این آزمون از ۱۰۰ بوده و برای قبولی در این آزمون و دریافت حد نصاب نمره ورود به دانشگاه های ایران نمره ۶۰ نیاز است. داوطلبین این آزمون که نمره بین ۵۰ تا ۶۰ را کسب کنند به صورت مشروط قبول خواهند بود و باید یک بار دیگر در این آزمون شرکت نمایند.

 

ساختار آزمون آزفا

آزمون آزفا در دو بخش برگزار می شود: ۱- بخش کتبی ۲- بخش شفاهی

بخش کتبی این آزمون شامل ۳ بخش بوده که هر کدام ۲۰ نمره از آزمون را شامل می شود. بخش شنیدن، خواندن و نگارش جز بخش کتبی آزمون است. بخش شفاهی که همان بخش گفتن می باشد ۲۰ نمره دیگر آزمون را شامل می شود با توجه به جمع نمره این ۴ قسمت که ۸۰ می باشد، ۲۰ نمره پایانی شامل نمراتی است که در طول دوره دریافت خواهید کرد. دوره های آزمون آزفا در مراکز آزفا برگزار می شود.
برای شرکت در آزمون مدارک زیر لازم می باشد:

  1. سه قطعه عکس پشت نویسی شده
  2. کپی صفحه اول گذرنامه
  3. فرم تکمیل شده آزمون آزفا
  4. پرداخت مبلغ ۷۰ هزار تومان هزینه آزمون آزفا

این آزمون ۲ مرتبه در سال در تاریخ های ۲۵ مرداد ماه و ۱۵ دی ماه برگزار می شود.

 

دوره های آموزش زبان فارسی در مراکز آزفا

دوره های آموزش زبان فارسی در مراکز آزفا به صورت کوتاه مدت و بلند مدت می باشد و برای هر کدام به کلاس های آموزش زبان فارسی به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود. دوره های کوتاه مدت حضوری در مدت ۹ ماه، بلند مدت در مدت ۱۵ ماه برگزار می شود. در حالت مجازی دوره های کوتاه مدت در مدت ۱۸ ماه و بلند مدت مجازی در مدت ۳۰ ماه برگزار می شود. همچنین برای افرادی که در دانشگاه های ایران می خواهند تحصیل نمایند دوره های تخصصی زبان فارسی مربوط به رشته خود شان را نیز در مدت یک ماه و یا یک هفته را می توانند در این مراکز بگذرانند. مدت زمان دوره ها براساس ساعت در دوره های کوتاه مدت و بلند مدت حضوری و مجازی در هر ترم ۶۰ ساعت بوده و به صورت ۵ روز در هفته دو جلسه در روز برای کوتاه مدت حضوری، ۳ روز در هفته دو جلسه در روز برای بلند مدت حضوری، ۵ روز در هفته یک جلسه در روز کوتاه مدت مجازی و ۳ روز در هفته یک جلسه در روز بلند مدت مجازی است. در مجموع ۷۲۰ ساعت آموزش در هر کدام از دوره ها به زبان آموز ارائه خواهد شد.

اساتید دوره های آزفا از فارغ التحصیلان دکترا و ارشد زبان فارسی با تخصص آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان می باشند که بر زبان فارسی تسلط کافی داشته و در مقوله تدریس زبان فارسی از تجربه بالا و کافی بهره مند می باشند.

 

منابع آزمون آزفا

برای دوره های آموزش زبان فارسی و آمادگی شرکت در آزمون آزفا یک سری منابع طراحی شده اند که به برخی از آن ها در این قسمت اشاره خواهیم کرد:

  1. آموزش نوین گفتگوی فارسی
  2. آموزش نوین خواندن و درک مطلب فارسی برای غیر فارسی زبانان
  3. چیستان و سرگرمی به همراه تمرین
  4. دستور نو
  5. پنج گفتار در دستور تاریخی زبان فارسی
  6. دستور زبان فارسی بر پایه نظریه گشتاری
  7. نگارش پیشرفته
  8. فرهنگ اصطلاحات بدیعی و ادبی
  9. نظام آوایی زبان فارسی
  10. خواندن و درک مطلب دوره پایه

البته این منابع بخشی از منابع آزفا بوده و شما با شرکت در دوره های آن براساس سطح خود منابع مورد نیاز خود را باید تهیه نمایید.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

مراکز آموزش زبان فارسی در ایران

سختی زبان فارسی برای خارجی ها ،آیا زبان فارسی سخت است؟

4.8/5 - (21 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *