مراکز آموزش زبان فارسی در ایران

زبان فارسی نیز مانند دیگر زبان‌های زندۀ دنیا در مراکز مختلفی در اقصی‌نقاط جهان آموزش داده می‌شود. ایران یکی از مراکز بزرگ در زمینۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان است که همه ساله خارجیان زیادی که علاقه‌مند به فراگیری زبان فارسی هستند به ایران می‌آیند و در مراکز دانشگاهی و آموزشگاه‌های مرتبط با این حوزه زبان فارسی را می‌آموزند. در ایران، آموزشگاه های زیادی برای تدریس زبان فارسی وجود دارند. بسیاری از آن ها کیفیت ویژه ای دارند و شما می توانید با گذراندن دوره های آن ها این زبان را به صورت حرفه ای یاد بگیرید. آموزشگاه زبان فارسی هم مثل آموزشگاه های زبان دیگر باید ویژگی هایی داشته باشد. کیفیت مؤسسات بسیار اهمیت دارد چرا که برخی از آن ها با بی برنامگی وقت و هزینه شما را تلف می کنند. برخی از مراکز مهم آموزش زبان فارسی در ایران عبارتند از: موسسۀ دهخدا، مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شهید بهشتی، تربیت مدرس، اصفهان و غیره. در ادامه برخی از این مراکز را به شما معرفی می‌کنیم:

 

آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در آموزشگاه زبان دهخدا

آموزشگاه زبان دهخدا با تشکیل دپارتمان حرفه‌ای زبان فارسی به آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان پرداخته است. این آموزشگاه از معدود آموزشگاه هایی است که در حوزه آموزش زبان فارسی به صورت عمومی و تخصصی برای اهداف مختلف به آموزش زبان فارسی می پردازد و به افرادی که به هر دلیل و در هر سطحی نیاز به یادگیری زبان فارسی دارند با کلاس های مکالمه محور کاربردی با استفاده از روش های نوین کمک می‌کند.

در این مرکز، هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین دوره های آموزش زبان فارسی برگزار می‌شود. این دوره‌ها در بهترین پلتفرم آموزشی برگزار می‌شود و قابلیت ارتباط همزمان به صورت صوتی و تصویری با اقصی‌ نقاط جهان را فراهم می‌سازد. کلاس های زبان فارسی این آموزشگاه توسط سوپروایزرهای دپارتمان فارسی به صورت مستمر مورد ارزیابی و نظارت بوده و اساتید در هر جلسه به ارائه گزارش از جلسات برگزار شده می پردازند. دوره های آمادگی آزمون مهارت های زبان فارسی نیز در این کلاس ها برگزار می شود و افرادی که نیاز به کسب یک مدرک زبان فارسی معتبر می باشند می توانند در این دوره ها شرکت کنند. کلاس های تخصصی مجزا از کلاس های عمومی برگزار می شود و افرادی که نیاز به شرکت در کلاس های تخصصی زبان فارسی دارند نیازی به گذراندن دوره عمومی زبان فارسی نداشته مگر اینکه در مفاهیم ابتدایی زبان فارسی مشکل داشته که در این صورت با توجه به تعیین سطح و میزان دانش باید در سطح مورد نظر به آموزش زبان فارسی مشغول شوند.

استفاده از بهترین اساتید زبان فارسی و بهره مندی از منابع به روز آموزش زبان فارسی کلاس های زبان فارسی موسسه زبان دهخدا را از جمله بهترین کلاس های زبان فارسی مطرح کرده است.

 

دوره تخصصی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

 

مرکز بین‌المللی آزفا دانشگاه شهید بهشتی

این مرکز زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی است و از آغاز دهۀ 1390 کارهای مقدماتی برای تأسیس آن در دانشکده و گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه انجام شد. مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه شهید بهشتی در شهریور 1394، پس از برگزاری هشتاد و دومین دورۀ دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با همکاری مرکز بنیاد سعدی و با اخذ مجوز رسماً آغاز شد. این مرکز متقاضیان یادگیری زبان فارسی را از سراسر جهان می‌پذیرد. دوره‌های این مرکز شش تا نه ماهه است. این دوره‌ها شامل آموزش مهارت‌های خواندن، شنیدن، بیان شفاهی، دستور و نگارش می‌شود. در ترم‌های تکمیلی، با توجه به علاقه یا رشتۀ تحصیلی زبان‌آموزان، علاوه بر مهارت‌های فوق، در سطح پیشرفته زبان فارسی در قالب محتوای تخصصی ارائه می‌گردد.

در پایان دوره، زبان‌آموزان می‌توانند در صورت تمایل با علایقشان در یک یا چند کلاس تخصصی مانند آشنایی با اصطلاحات روزمرۀ زبان فارسی، روزنامه‌خوانی، سینما، تاریخ، ادبیات، ایران‌شناسی، ترجمه، نگارش تخصصی، هنرهای ایرانی و … شرکت کنند. همچنین، مرکز در هر ترم مجموعه کارگاه‌هایی برای آشنایی با فرهنگ ایران برگزار می‌کند.

در این مرکز، کارگاه‌ها و نشست‌هایی در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تربیت مدرس نیز برای مدرسان برگزار می‌شود که مدرسان را با به روزترین دستاوردهای آموزش زبان آشنا می‌سازند. مدرسان این مرکز، علاوه بر همکاری در تدریس می‌توانند خلأهای منابع در برخی از حوزه‌ها را، به ویژه حوزۀ فارسی برای اهداف ویژه و دستور آموزشی را شناسایی نمایند.

این مرکز فرصت‌هایی را فراهم می‌آورد تا فارسی‌آموزان برای دستیابی به اهداف شغلی و ادامۀ تحصیل در ایران، زبان فارسی را در مدت زمانی کوتاه بیاموزند. در پایان هر دوره، مدرک بین‌المللی ارائه می‌شود که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است.

دوره‌های آموزشی این مرکز مناسب تمام افراد از کشورهای مختلف است. مدرسانی که در این مرکز مشغول به کار هستند، دارای تحصیلات عالیه و متخصص آموزش زبان فارسی هستند و با استفاده از آخرین روش‌های آموزشی، به تعلیم مشغول هستند. این مرکز دارای کلاس‌های مجهز به تجهیزات شنیداری و دیداری و همچنین، دسترسی به اینترنت نیز می‌باشد. در مدت یادگیری فارسی، خوابگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی در اختیار زبان‌آموزان برای اقامت است.

 

 

مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی تربیت مدرس

این مرکز با همکاری استادان و متخصصان مجرب و با به‏ کارگیری جدیدترین فناوری‏های آموزشی، روش‌ها و مهارت‌های یادگیری زبان دوم، ارزشیابی مهارت‌های زبانی، بهترین خدمات آموزشی را به علاقه‏ مندان زبان فارسی ارائه می‏‌دهد. فارسی‏‌آموزان این مرکز می‏‌توانند پس از اتمام دوره آموزش زبان فارسی متناسب با رشته تحصیلی خود، در تمامی رشته­‌های دانشگاه و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند. همچنین، دوره‌های آموزشی این مرکز به صورت حضوری، برخط (آنلاین) و تلفیقی برگزار می‌شود. برنامۀ درسی آموزش زبان فارسی در این مرکز بر اساس CEFR و ACTFL است.

 

مرکز آموزش زبان فارسی جامعه‌المصطفی

یکی دیگر از مراکزی که به آموزش زبان فارسی می‌پردازد، مرکز جامعه‌المصطفی است. دوره‌های این مرکز به صورت برخط و حضوری بوده و در این دوره‌ها از مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان پارسا که برای انتشارات جامعه‌المصطفی است، استفاده می‌شود.

 

مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه اصفهان

مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه اصفهان درسال ۱۳۶۳ تأسیس شد و زیرنظر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه مشغول به فعالیت کرد. در طول این سال‌ها مرکز زبان فارسی فارسی‌آموزان و مدرسانی از کشورهای آمریکا، انگلیس، بلژیک، دانمارک، روسیه، سوئد، نروژ، هلند و سایر کشورها را پذیرفته است. این مرکز دوره‌هایی برای فارسی‌آموزان و مدرسان دانشگاه‌های خارجی برگزار کرده است و ضمن آموزش زبان فارسی امکان آشنایی بیشتر با فرهنگ و تمدن فارسی و ایرانی را برای آن‌ها فراهم‌کرده‌است. در حال‌حاضر نیز این مرکز با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امورخارجه، وزارت بهداشت و درمان و سایر سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی کوتاه‌مدت و بلندمدت (دوهفته تا یک‌سال) می‌کند.

از جمله فعالیت‌های این مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، جذب دانشجویان غیرفارسی‌زبان برای یادگیری فارسی، فعال‌سازی امکانات و قابلیت‌های دانشگاه در حوزۀ آموزش زبان فارسی و همکاری با دیگر دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و اجرای طرح‌های مناسب برای گسترش و ترویج زبان، فرهنگ و تاریخ ایرانی و تقویت روابط فرهنگی با سایرکشورها، ترویج و گسترش زبان فارسی با برگزاری دوره‌های تربیت مدرس در داخل و خارج از کشور، ایجاد دوره‌های زبان‌آموز گردشگری و ایجاد ارتباط فعال با مراکز آموزش زبان فارسی در خارج از کشور، انجام پژوهش در زمینۀ یادگیری زبان فارسی با به کارگیری توانمندی هیئت اعضای علمی فعال در زمینه آموزش زبان می‌باشد.

 

مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دهخدا

این مرکز در سال 1368 به پیشنهاد دکتر سید جعفر شهیدی و با تلاش‌های دکتر غلامرضا ستوده، معاون موسسه، مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی را ایجاد کردند. این مرکز با دو هدف تأسیس شد:

1. گسترش و ترویج زبان و ادبیات فارسی در سراسر دنیا؛ 2. کمک به هزینۀ تألیف لغت‌نامۀ بزرگ فارسی. این مرکز هر سال میزبان زبان‌آموزان زیادی از اقصی‌نقاط جهان است. بر اساس آمارهای این مرکز، از زمان تأسیس مرکز تا تیر ماه 1400، حدود 23.407 زبان‌آموز از سراسر جهان فارسی را در این مرکز آموخته‌اند. در ابتدا، دوره‌های آموزش فارسی این مرکز تنها در 4 سطح برگزار می‌شد و سه ماه و نیم طول می‌کشید. در حال حاضر دوره‌های آموزش زبان فارسی بسیار متنوع است و به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. هرساله بیش از 1000 زبان‌آموز از همه جای جهان مشغول یادگیری زبان و ادبیات فارسی در این مرکز هستند.

 

مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی بر اساس مصوبه هیئت امنای دانشگاه و مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری «مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» را تأسیس نموده است. مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی در تهران واقع شده‌است. در این مرکز، با استفاده از یافته‌های نوین علمی دوره‌های کوتاه مدت و بلندمدت آموزش زبان فارسی، به دو صورت مجازی (آموزش از راه دور) و حضوری برگزار می‌شود. فارسی‌­آموزان این مرکز می­‌توانند بخشی از آموزش خود را در ایران و بخشی دیگر را در کشور خود یا هر جای دیگری دریافت کنند. این مرکز در 28 آذرماه سال 1396 با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هئیت رئیسه دانشگاه در محل ساختمان خیابان ایتالیا افتتاح شد. ساختمان مرکز که منسوب به پروین اعتصامی است، دارای بافتی سنتی و جذاب است. این ساختمان دارای سه طبقه بوده که شامل؛ 6 کلاس درس، 5 اتاق اداری، غذاخوری، اتاق استراحت اساتید و …  می باشد. این مرکز، ویژگی‌ها و اهداف گوناگون دیگری نیز دارد. از جمله این اهداف می‌توان به  آموزش زبان فارسی بر اساس یک برنامه آموزشی تکلیف-محور و با استفاده از کتاب‌های ارتباطی جدید، یادگیری زبان فارسی در قالب یک برنامه آموزشی یکپارچه (یادگیری + تجربه عینی)، حضور مداوم در بین فارسی‌زبانان و محیط واقعی زبان فارسی،  یادگیری فارسی همراه با تهران‌گردی و ایرانگردی،  یادگیری زبان فارسی از طریق مشارکت در کارگاه‌های هنری، صنایع دستی و بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی و اماکن فرهنگی، اجتماعی و طبیعی ایران،  آموزش فارسی با اهداف ویژه مانند تجارت، روزنامه‌نگاری، ادبیات ‌فارسی وگردشگری،  اعطای گواهینامه معتبر بر اساس استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی اشاره کرد.

این مرکز با توجّه به نیاز و درخواست فارسی‌آموزان و مدرسان آموزش زبان فارسی در سراسر جهان دوره‌های پیشنهادی مانند دورۀ عمومی آموزش زبان فارسی، دورۀ فارسی با اهداف ویژه، دورۀ روش تدریس زبان فارسی به غیر فارسی‎زبانان را برگزار می‌کند.

 

 

مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه فردوسی مشهد

مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در مهر ماه سال 1392 تأسیس شد. این مرکز که در یکی از بخش‌های دانشگاه فردوسی قرار گرفته است، دارای 25 کلاس مجهز به انواع تجهیزات شنیداری و دیداری، تالار گردهمایی، سالن مطالعه و کتابخانه‏‌ی تخصصی و بخش اداری است. همچنین، سالن مطالعه، سالن غذاخوری و نزدیکی به سالن‌های ورزشی از امتیازات مکانی این مرکز می‌باشد.

این مرکز تا کنون 2100 فارسی‌آموخته تربیت کرده است و زبان‌آموزان آن از 38 کشور می‌باشند. در حال حاضر، 61 مدرس دارد.

 

 

مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه الزهرا

مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه الزهراء (س) فعالیت‌های خود را جهت تهیه منابع آموزشی زبان فارسی، ایجاد امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز، فراهم نمودن زمینه‌های جذب و آموزش فارسی‌آموزان و استخدام مدرسان زبان فارسی، از بهمن 1394 شروع کرد و در آبان 1395 موفق به اخذ مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد. لازم به ذکر است که آموزش حضوری برای بانوان و آموزش مجازی برای بانوان و آقایان ارائه می‌گردد. به عبارتی، این مرکز از آموزش حضوری آقایان معذور است.

از اهداف این مرکز می‌توان به تهیه و تدوین مجموعه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان به صورت چهارمهارتی و چندرسانه‌ای در سطوح مقدماتی،  میانی و پیشرفته؛ تولید فایل‌های شنیداری آموزشی با استفاده از اتاق آکوستیک و امکانات چندرسانه‌ای دانشگاه؛ شناسایی نیازهای پژوهشی حوزه آزفا و انجام پروژه‌های مرتبط با آنها به کمک دانشجویان و استادان گروه‌های  زبان‌شناسی، ادبیات فارسی و زبان انگلیسی و در نهایت ایجاد زمینه‌ اشتغال برای دانش‌آموختگان آزفا اشاره کرد.

 

 

مرکز مطالعات زبان و فرهنگ ایران دانشگاه پیام نور

مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه پیام نور درمهر 1395 زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در امور بین‌الملل تأسیس شد و در 21 فروردین 1396 موفق به اخذ مجوز به شماره 160718/4/41 از سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید. هدف این مرکز آموزش زبان فارسی به شهروندان سایر کشورها و غیر فارسی‌زبانان است. برنامه‌های این مرکز عبارتند از:

– برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی (کوتاه‌مدت) برای علاقمندان زبان و فرهنگ ایران در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه در قالب دوره‌های مقدماتی، میانی و پیشرفته.

– برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی (بلند‌مدت) برای علاقمندان زبان و فرهنگ ایران در قالب دوره‌های مقدماتی، میانی و پیشرفته.

– تهیه‌ی محتواهای الکترونیک آموزش زبان فارسی با نظر به تجربیات دانشگاه پیام نور در زمینه‌ی تولید محتوای الکترونیکی و به‌کارگیری آن در روند آموزش.

– برگزاری دوره‌های مجازی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در سطح جهانی.

– ایجاد زمینه‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان دوره‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور در رشته‌ی آموزش زبان فارسی.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

مقایسه زبان فارسی و عربی

سختی زبان فارسی برای خارجی ها ،آیا زبان فارسی سخت است؟

انواع گویش های زبان فارسی

کتاب‌های آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی‌زبانان

بهترین چنل‌های یوتیوب برای یادگیری زبان فارسی

کدام کشورها به زبان فارسی صحبت می‌کنند؟

1.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *