سختی زبان فارسی برای خارجی ها ،آیا زبان فارسی سخت است؟

سختی زبان فارسی برای خارجی ها

زبان های کمی در دنیا وجود دارند که در کنار پیچیدگی دارای جذابیت نیز باشند. این موضوع به دلیل نفوذ زبان عربی در زبان فارسی، پشتوانه بسیار غنی و جذاب ادبیات و شعر فارسی و روند تکاملی این زبان بعد از برخورد با زبان های دیگر در طول تاریخ می باشد. اما همواره این سوال مطرح بوده است که زبان فارسی برای خارجی زبان ها سخت می باشد و یا جز زبان های معمول یا آسان برای یادگیری است؟ پاسخ این سوال به سادگی این است که این زبان تقریبا جز زبان های سخت محسوب می شود. که این موضوع را می توان در چند جنبه از لحاظ زبانی و مهارت های یادگیری زبان بررسی کرد.

 

۱. واژگان

واژگان و لغات زبان فارسی به طور کلی دارای یک ساختار منطقی می باشند. زمانی که با ساختار ساخت کلمه در این زبان آشنا شوید براحتی می توانید کلمات جدید را در زبان فارسی بسازید. این زبان از زبان های دیگر همچون انگلیسی کلماتی را در خود قرار داده است اما اگر شما با زبان های عربی و فرانسوی آشنایی داشته باشید برای یادگیری زبان فارسی از مزیت های بیشتری برخوردار خواهید بود و این زبان برای تان راحت تر جلوه خواهد کرد.

 

۲. دستور زبان یا گرامر

گرامر زبان فارسی به صورت کلی و ساده به شکل فاعل، مفعول و فعل است و این ترکیب با استفاده از اسم های ترکیبی نیز همراه خواهد بود که برای این موضوع نیاز به تمرین و مهارت بیشتر خواهید داشت. پسوند ها برای افعال نشانه ضمایر بوده و در بحث زمان فعل نیز کمی برای یادگیری با چالش روبرو خواهید بود.

 

۳. صحبت کردن / گوش کردن

این زبان یک زبان آوا دار است و استرس در این زبان به صورت ساده و واضح می باشد. آواها و صداها در زبان فارسی خیلی پیچیده و سخت نمی باشند مخصوصا برای افراد انگلیسی زبان.

 

۴. نوشتن / خواندن

برای نوشتن در زبان فارسی از سیستم عربی استفاده می شود که از سمت راست به چپ خواهد بود و این زبان دارای ۳۲ حرف الفبا است. برای افرادی که با این مدل از نوشتار آشنا نمی باشند باید زمان بسیاری را صرف تمرین و یادگیری این موضوع نمایند.

 

ساختار واژگان در زبان فارسی

لغات و واژگان در زبان فارسی یا از طریق مشتق کلمات حاصل می شوند و یا با استفاده از ترکیب چند کلمه دیگر، برای مثال با استفاده از ریشه دان که به معنی دانستن است چند کلمه را ساخته ایم:

 

دانشمند / دانشگاه / نادانی

با این حالت شما می توانید بی نهایت کلمه در زبان فارسی تشکیل دهید. همانطور که بیان شد زبان فارسی لغات و واژگان زیادی را از زبان های گوناگون همچون عربی، فرانسه، ترکی، انگلیسی وام گرفته است. که امروزه کلمات انگلیسی در فارسی بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفته اند. برخی از این کلمات به قرار زیر می باشند:

  • بارکد – barcode
  • تی شرت – T-shirt
  • چیز برگر – cheese burger
  • کامپیوتر – computer
  • سیلیکون – silicon

 

گرامر یا دستور زبان

برای فهم و درک دستور زبان ضروری است که ساختار جملات پایه را در آن زبان بشکنید تا متوجه شوید که ساختار آن زبان به چه شکل عمل می کند.
ویژگی های کلیدی گرامر زبان فارسی به صورت زیر می باشد:

۱. ترتیب کلمات: در زبان فارسی ترتیب کلمات به شکل فاعل، مفعول و فعل است.

۲. حروف شناسه : در زبان فارسی می توانید از کلمه (یک) قبل از اسم و یا از حرف (ی) بعد از اسم برای اسامی نامشخص استفاده کنید. اگر از هیچ کدام از این دو مورد استفاده نشد اسم مشخص و معلوم است.

۳. ضمایر : ضمایر فاعلی در پسوند افعال ظاهر می شوند که خیلی ضروری نمی باشند. اما اگر از این حالت استفاده شود بیان شما غیررسمی تلقی خواهد شد به این صورت می توان حالت رسمی را از غیررسمی مشخص کرد.

۴. اسامی : اسامی جمع با اضافه کردن یک پسوند به صورت (ها) بوجود می آیند هر چند راه های دیگری نیز برای ساخت اسامی جمع در زبان فارسی وجود دارد. پیچیدگی اسامی در زبان فارسی زمانی بروز پیدا می کند که نقش آن ها در جمله مورد بررسی قرار می گیرد. در فارسی ۵ نقش برای اسامی تعریف شده است.

۵. صفات : در فارسی صفات بعد از اسامی استفاده می شوند و معمولا یک حرف اضافه بعد از اسم برای ارتباط بین اسم و صفت وجود دارد.

۶. افعال : افعال در زبان فارسی براساس فاعل و زمان جمله تغییر می کنند. در این حالت مصدر فعل با استفاده از پیشوندها و پسوندها تبدیل به فعل مورد نظر برای استفاده در جمله تبدیل خواهد شد.

۷. حالت منفی : برای ساخت جمله منفی در زبان فارسی از یک پیشوند (ن) استفاده می شود.

۸. حالت سوالی : به شکل های مختلفی می توان در فارسی یک جمله را سوالی کرد که معمولا از یک کلمه پرسشی برای اینکار استفاده می شود.
چرا باید فارسی را یاد بگیریم؟

 

اگر در حال فکر کردن به این موضوع هستید که آیا فارسی را یاد بگیرید یا خیر در اینجا به سه نکته اساسی برای اینکه به شما انگیزه یادگیری این زبان را منتقل کنیم اشاره شده است.

۱. زبان فارسی در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی مورد استفاده است و یکی از زبان های کاربردی برای یادگیری است.

۲. کشور ایران دارای یک تاریخ غنی و ادبیات شگفت انگیز است که شامل شعر و داستان های حماسی و افسانه ای بسیار می باشد.

۳. زبان فارسی خود یک زبان خیلی سخت نبوده و بسیاری بر این باور هستند که یکی از زیباترین زبان های دنیا می باشد.

 

جایگاه زبان فارسی

زبان فارسی یکی از زبان های هندی اروپایی است. زبان رسمی کشور ایران و قسمتی از افغانستان و تاجیکستان است. به عنوان زبان اول این زبان را حدود ۷۰ میلیون نفر صحبت می کنند و زبان دوم تقریبا ۴۰ میلیون نفر است. این زبان بوسیله آکادمی زبان و ادب فارسی تنظیم و تدوین شده است.

 

آیا زبان فارسی سخت است؟

براساس بررسی های موسسه Foreign Service Institute که با توجه به جنبه های مختلف و با استفاده از ویژگی های زبان فارسی به بررسی سختی یادگیری این زبان پرداخته است، زبان فارسی را در گروه ۴، از لحاظ سطح سختی قرار داده اند که در کنار زبان هایی چون یونانی، هندی قرار دارد. آن ها بر این باور هستند که برای یادگیری این زبان ۴۴ هفته یعنی حدود ۱۱۰۰ ساعت زمان نیاز است که به سطح پیشرفته در صحبت کردن و خواندن برسید.

 

دوره زبان فارسی موسسه زبان دهخدا

موسسه زبان دهخدا یکی از معتبرترین مراکز برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی است و دوره های بسیاری را برای زبان آموزان در سراسر جهان برگزار می کند. برای آشنایی با این دوره می توانید به این لینک مراجعه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

انواع گویش‌های زبان فارسی

مقایسه زبان فارسی و عربی

مراکز آموزش زبان فارسی در ایران

کتاب‌های آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی‌زبانان

4.5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *