12 روش برای یادگیری انگلیسی در سریع ترین زمان

آموزش سریع زبان انگلیسی در 50 روز

 

 می‌خواهید مهاجرت کنید؟ به دنبال تحصیل یا کار در کشور دیگری هستید؟ قصد سفر دارید؟ یا اهداف شخصی دیگر؟

معمولاً افراد به دلایل بالا قصد یادگیری سریع زبان انگلیسی را دارند.

ولی فرقی نمی‌کند که کدام هستید، اگر روش های درست یادگیری سریع زبان انگلیسی را که در این مقاله معرفی می‌کنیم بدانید و قول بدهید که به آنها عمل کنید، ماهم قول می‌دهیم که در زودترین زمان ممکن انگلیسی را یاد بگیرید. پس بدون اضافه گویی برویم سراغ اصل مطلب!

 

1.هدفتان را مشخص کنید

اولین قدم مشخص کردن هدفتان است. در صورت مشخص بودن هدف آموزش، شما می‌توانید برای یادگیری خود به بهترین وجه برنامه آموزشی خود را تنظیم نمایید و از بسیاری از سردرگمی های آموزشی خود جلوگیری نمایید. با این کار شما به صورت مشخص می‌توانید از نحوه پیشرفت خود مطلع و مطمئن شوید و این خود انگیزه ای مضاعف به شما برای ادامه راه می‌دهد.

اما چطور هدف‌گذاری کنید؟

اهداف بهتر آن‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند پیشرفت خود را در ارتباط با زندگی خودتان به صورت مداوم اندازه گیری کنید.

این اهداف باید مشخص (Specific)، قابل اندازه‌گیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، مرتبط (Relevant) و زمان‌دار (Time-bound) باشند، یا به اصطلاح «هوشمند» (SMART) باشند.

نمونه هایی که می‌توانید الگو بگیرید موارد زیر هستند:

  • در عرض شش ماه، می‌خواهم بتوانم بدون استفاده از دیکشنری، به سرعت با شرکای تجاری‌ام به انگلیسی صحبت کنم و ایمیل بزنم.
  • در عرض سه ماه، می‌خواهم بتوانم در مورد موضوعات رایج (آب و هوا، گردشگری، ورزش و غیره) با انگلیسی‌زبان‌های native مکالمات کوتاه (small talk) داشته باشم.
  • بعد از نه ماه یادگیری آنلاین زبان انگلیسی، می‌خواهم در آزمون تافل (TOEFL) نمره‌ی ۱۰۰ را کسب کنم تا بتوانم برای دانشگاه کلمبیا درخواست دهم و پذیرفته شوم.

 

2. به صورت روزانه تمرین کنید

بعد از اینکه هدف گذاری کردید، کمال گرایی نکنید! زودتر اقدام کنید و عملاً یادگیری را شروع کنید.

برای اینکه در عرض 2 تا 3 ماه حدوداً به انگلیسی مسلط شوید، ترتیب یادگیری زبان انگلیسی  در کوتاه ترین زمان به این صورت است که باید به صورت روزانه تمرین کنید. حدوداً هر روز، 4 ساعت را به تمرین اختصاص دهید، به عبارتی نیاز است که پشت کار زیادی داشته باشید و حدود 8 تا 14 ساعت در روز تمرین انجام دهید.

می‌توانید 1 ساعت لغت بخوانید، به مدت 1 ساعت مکالمات روبروی آینه را تمرین کنید. سپس 2 ساعت ریدینگ تمرین کنید و متن ها را بخوانید و 2 ساعت هم انگلیسی گوش کنید. اگر تمرکز شما بیشتر روی مکالمه است، تمرین های مربوط به لیسنینگ را بیشتر انجام دهید؛ اما نگران نباشید، چون مطالعه کردن و خواندن هم به اسپیکینگ شما کمک می‌کند. 

همچنین برای بعضی از افراد 2 ساعت خواندن و گوش کردن در روز کافی است، ولی اگر می‌خواهید زودتر به نتیجه برسید، از روشی که گفته شد استفاده کنید.

تمرین کردن با دوستان و مکالمه با آنها درمورد اتفاقات روزمره در انگلیسی نیز می‌تواند مفید باشد. برای این مورد شما می‌توانید در کلاس های بحث آزاد (Free discussion) نیز شرکت نمایید که آموزشگاه زبان دهخدا یکی بهترین آموزشگاه های زبان در بحث آموزش زبان انگلیسی و همچنین کلاس های فری دیسکاشن می‌باشد.

 

 

3. با زمان بندی درست مطالعه کنید

زمان بندی درست یکی از اصول یادگیری مؤثر تر است؛ مثلاً هنگامی که برای اولین بار مطالعه می‌کنید، مثلاً یک لغت را می‌خوانید، اگر در 24 ساعت آینده بار دیگر نیز آن را بخوانید، 80 درصد آنچه خوانده اید را حفظ می‌کنید.

بعد از گذشت یک هفته، وقتی همان مطلب را 5 دقیقه مرور کردید آن را به خاطر می‌آورید. این مطلب بدون فراموشی به مدت 30 روز در ذهن شما تثبیت می‌شود. اگر بعد از چهل روز دوباره آن را مطالعه کنید تا 6 ماه در ذهن شما ماندگار خواهد شد. هفته بعد هم یک بار مرور کنید و چهل روز بعد هم یک بار مرور انجام دهید.

یادگیری و آموزش سریع زبان انگلیسی

4. از فلش کارت برای یادگیری لغات استفاده کنید

برای آموزش سریع زبان انگلیسی در کوتاه ترین زمان یکی از راه های خوب یادگیری لغات استفاده از فلش کارت است؛ اما هشدار کوچکی هم در این مورد وجود دارد: کارت‌های واژه‌آموزی گاهی می‌توانند یک دوست فریبنده باشند، زیرا باعث می‌شوند زمان زیادی را صرف یادگیری لغات بدون در نظر گرفتن کاربرد آنها در متن کنید.

با این حال، در صورتی که با تمرین زیاد صحبت کردن همراه شوند، روشی ساده برای جذب حجم زیادی از واژگان جدید به نسبت سریع و در خانه هستند. خوشبختانه، اپلیکیشن‌های عالی و رایگان زیادی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها هرجا که هستید، شروع به حفظ کردن لغات کنید! چند مورد از محبوب‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تینیکاردز (Tinycards)
  • ممرایز (Memrise)
  • ورد پاور لایت (Word Power Lite)
  • کوئیزلت (Quizlet)

خبر خوب این است که یک استاد دانشگاه در انتاریوی غربی کانادا کشف کرده است که برای درک 75 درصد از زبان انگلیسی که در زندگی عادی صحبت می‌شود، تنها به حدود 800 کلمه‌ی پرکاربرد نیاز دارید. می‌توانید از این کلمات در فلش کارت استفاده کنید.

 

5. خلاصه نویسی کنید

یکی از روش هایی که در چند سال اخیر به شدت روی افزایش سرعت یادگیری زبان انگلیسی تاثیر داشته خلاصه نویسی است. برای این کار هر وقتی که 2 یا 3 پاراگراف را مطالعه نمودید، 3 تا 4 خط نظرتان را راجع به پاراگراف بنویسید  و به نوعی خلاصه نویسی کنید. 

این کار باعث می‌شود که هم ریدینگ شما تقویت شود، هم رایتینگ شما و هم درک مطلب شما افزایش پیدا کند. بعد ها وقتی که می‌خواهید مرور کنید همان 3 تا 4 خط را به همراه پاراگراف ها بخوانید تا متوجه تاثیر شگفت‌انگیز آن شوید.

 

6. متن ها را با صدای بلند بخوانید

برای یادگیری سریع زبان انگلیسی در خانه هر زمان که وقت مناسبی بود، سعی کنی متن ها را با صدای بلند بخوانید و به صورت شمرده. حتی اگر اشتباه نیز بخوانید، بلند خواندن این کمک را به شما می‌کند که انگلیسی را راحت تر صحبت کنید. برای بلند خواندن می‌توانید از روزنامه، مجله و یا هر چیز دیگری استفاده کنید.  وقتی که انگلیسی را با صدای بلند صحبت کنید رفته رفته میبینید که قادر هستید سریع تر و آسان تر جملات را بسازید. 

 

7. کلمات را در جمله ها یاد بگیرید

فلش‌کارت‌ها مفید هستند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که یادگیری کلمات در جمله ها حتی ممکن است مفیدتر نیز باشد. علاقه‌مندان به زبان، این تکنیک را «استخراج جمله» (sentence mining) می‌نامند. با یک جستجوی سریع در اینترنت برای «استخراج جمله»، به یک وب سایت هایی برخواهید خورد که قسم می‌خورند این سریع‌ترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه است!

قطعاً، یادگیری کل کلمه ها در جمله به صورت حفظی می‌تواند به شما کمک کند کلمات را در جمله یاد بگیرید و به شما آموزش دهد که چگونه معنای آن‌هادر جملات دیگر که تغییر می‌کنند به خاطر بسپارید.

 

8. از هوش مصنوعی استفاده کنید

هوش مصنوعی تحول بزرگی در بحث آموزش به وجود آورده است و به شما برای دریافت اطلاعات مفید و تمرین و تکرار دانش زبان انگلیسی در تمامی مهارت های زبانی کمک خواهد کرد. با استفاده از ابزارهای مختلف هوش مصنوعی در زمینه یادگیری زبان انگلیسی می‌توانید دانش خود را محک زده و با تمرین بیشتر به صورت پویا زبان انگلیسی را سریع تر آموزش ببینید.

هوش مصنوعی یکی از معضلات مهم بسیاری از زبان آموزان یعنی داشتن یک پارتنر زبان انگلیسی نیتیو را براحتی برطرف کرده و شما می‌توانید با ابزارهای مختلف هوش مصنوعی مکالمه فعالی را در هر زمینه ای داشته باشید و با دریافت بازخوردهای مختلف زبان خود را راحت تر بهبود بخشید. ChatGPT و گوگل جمینای مهم ترین ابزارهای هوش مصنوعی هستند که با قابلیت مکالمه و تایپ به شما برای تقویت هر مهارت و مشکلی کمک خواهد کرد. توصیه می‌شود در کنار کتاب های آموزشی و کلاس زبان حتماً از این ابزار ها برای بهبود زبان انگلیسی خود استفاده نمایید.

نکات مهم در استفاده از هوش مصنوعی برای یادگیری سریع زبان انگلیسی:

  • در هنگام انتخاب برنامه‌ها یا ابزارهای یادگیری زبان با هوش مصنوعی، به دنبال برنامه‌هایی باشید که دارای اعتبارنامه‌های خوب و نظرات مثبت کاربران باشند.
  • از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای تکمیل یادگیری زبان خود استفاده کنید، نه به عنوان جایگزینی برای روش‌های یادگیری سنتی.
  • برای رسیدن به بهترین نتایج، هوش مصنوعی را با سایر روش‌های یادگیری زبان مانند مطالعه کتاب‌های درسی، شرکت در کلاس‌های درس و صحبت با افراد انگلیسی زبان ترکیب کنید.

 

9. شرکت در کلاس زبان مناسب

اگر سرعت برای شما مهم است، در کلاس های فشرده نیز ثبت نام کنید. مطمئناً یادگیری به صورت خودخوان مشکلات بسیاری را برای زبان آموزان به همراه خواهد داشت و روند یادگیری را کند خواهد کرد. برای اینکه بتوانید به یادگیری خود سرعت بخشید شرکت در یک کلاس مناسب که براساس هدف شما برنامه ریزی شده بسیار به شما کمک خواهد کرد.

در نتیجه در یک آموزشگاه مناسب مثل آموزشگاه دهخدا ثبت نام کنید و با دریافت مشاوره صحیح با یک برنامه ریزی درست و دقیق یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کنید، مخصوصاً اگر اول راه می باشید.

 

 

10. با آهنگ های انگلیسی همخوانی کنید

موسیقی یک زبان بی نظیر جهانی است! همچنین می‌تواند ابزاری قدرتمند برای طبیعی‌تر کردن صحبت های انگلیسی باشد.

گوش دادن به موسیقی با متن انگلیسی می‌تواند بدون اینکه احساس درس خواندن داشته باشید، به شما در درک بهتر تلفظ، واژگان و ساختار جمله کمک کند. یک مطالعه‌ی جالب حتی نشان داد که گوش دادن به موسیقی به زبان جدید می‌تواند به شما کمک کند قوانین گرامری را به راحتی یاد بگیرید، مشابه روشی که در کودکی و هنگام یادگیری اولیه‌ی صحبت کردن انجام می‌دادید.

دسترسی به موسیقی های انگلیسی ساده است. یوتیوب مجموعه‌ای تقریباً نامحدود از موسیقی با متن آهنگ را دارد تا بتوانید بدون اینکه کلمه‌ای را از دست بدهید، همراه با آن بخوانید. جدا از آن:

  • اپلیکیشن «آموزش متن آهنگ» (Lyrics Training) به شما امکان می‌دهد با ایجاد تمرین‌های «جاهای خالی را پر کنید» از متن آهنگ‌های مورد علاقه‌تان، مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنید.
  • «باغ رادیو» (Radio Garden) یک ابزار عالی و رایگان برای گوش دادن به ایستگاه‌های رادیویی سراسر جهان است.

 

11. سریال انگلیسی تماشا کنید

دیدن سریال یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی است، اما بهترین ها کدم‌اند؟ طبق یک مطالعه انجام‌شده توسط Kaplan در سال ۲۰۱۲، پنج تا از محبوب‌ترین نمایش‌هایی که دانش‌آموزانشان برای یادگیری زبان انگلیسی انتخاب کرده‌اند عبارت‌اند از:

  • Friends (محبوب‌ترین نمایش با ۲۶ درصد از کل دانش‌آموزان!)
  • How I Met Your Mother
  • CSI
  • House
  • The Big Bang Theory 

 همچنین می‌توانید افزونه‌ی Language Learning with Netflix را برای کروم امتحان کنید که به شما امکان می‌دهد نتفلیکس را با زیرنویس انگلیسی و زبان مادری خود به طور همزمان تماشا کنید. این ابزار رایگان عالی حتی به شما امکان می‌دهد کلمات جدیدی را که با آن‌ها برخورد می‌کنید ذخیره کنید.

تماشای تلویزیون و فیلم همچنین می‌تواند به شما در کشف لهجه‌های جدید و تلاش برای درک آن‌ها کمک کند. 

 

12. تنظیمات گوشی و شبکه های اجتماعی خود را به انگلیسی تغییر دهید

خب، با مواردی که گفته شد می‌توانید اصول اولیه زبان انگلیسی را درک کنید. آیا مایل هستید به مرحله بعد بروید؟ حالا وقت آن است که تا حد امکان دور اطراف خود را با انگلیسی پر کنید!

اکثر ما هر روز ساعت ها به گوشی هایمان خیره می شویم و بی هدف اسکرول می‌کنیم. تغییر تنظیمات گوشی شما به انگلیسی، راهی بسیار آسان برای غوطه ور شدن در زبان انگلیسی است.

تغییر تنظیمات گوشی شما کلماتی را به شما یاد می‌دهد که برای زندگی مدرن بسیار مرتبط هستند و لزوماً در وب سایت های یادگیری لغات آنها را نخواهید دید، مانند “newsfeed” (خوراک خبری) و “sponsored content” (محتوای تبلیغاتی).

 

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی 12 مورد از بهترین روش ها برای یادگیری سریع زبان انگلیسی پرداختیم. لازم است بدانید که در این پروسه، از اشتباه کردن نترسید. همه در طول یادگیری ممکن است اشتباه کنند! این بخشی از فرآیند یادگیری است. در واقع، بهترین راه برای یادگیری از اشتباهات خود درس گرفتن است. برای یادگیری سریع زبان انگلیسی باید زمان زیادی را صرف نمایید که بستگی به شرایط هر فرد می‌تواند متفاوت باشد اما استمرار در یادگیری کلیدی است که با آن می‌توانید تا آخر این مسیر یادگیری حرکت کنید و موفق شوید.

برای یادگیری اصولی زبان انگلیسی می‌توانید در دوره های آموزش زبان انگلیسی موسسه دهخدا به صورت حضوری و آنلاین در سطح های مبتدی تا پیشرفته شرکت کنید.

 

بیشتر بخوانید:

انگیزه یادگیری زبان انگلیسی ،معرفی بهترین روش ها

مدت زمان لازم برای یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری سریع زبان انگلیسی برای مهاجرت

4.7/5 - (44 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *