استاد زبان نیتیو (Native) به چه کسی گفته می شود؟

استاد زبان نیتیو (Native) به چه کسی گفته می شود؟

امروزه مقوله یادگیری و آموزش زبان برای افراد بسیار مهم و جدی است و مطمئنا برای پیشرفت در بسیاری از زمینه ها و برقراری ارتباط موثر نیاز به یادگیری زبان خواهیم داشت. از این رو یادگیری زبان باید به صورت اصولی و درست انجام گیرد تا بهترین نتیجه را رقم بزند. اینکه آموزش زبان از طریق کلاس و مدرسین انجام گیرد و یا به صورت خودآموز خود مسئله ای مهم است که باید بررسی شود اما برای آموزش مطمئنا یکی از مهم ترین مولفه ها داشتن یک استاد مناسب می باشد. از این رو شاید شنیده باشید که برخی از کلاس های آموزشی زیر نظر اساتید Native یا بومی ارائه می شود و شاید برایتان این سوال مطرح شود که یادگیری زبان تحت آموزش یک استاد زبان Native چه تفاوتی داشته و چقدر می تواند این موضوع بروی یادگیری شما و سطح آموزش تاثیر بگذارد و اینکه آیا باید به عنوان یک مزیت مهم برای انتخاب استاد این موضوع را در نظر گرفت یا خیر؟ در این جا با یک سری توضیحات به بررسی این موضوع پرداخته ایم تا شاید شما را در حل این مسئله یاری کنیم.

 

استاد زبان Native به چه کسی گفته می شود؟

تعریف اساتید Native به زبان ساده به این شکل است که افرادی که در کشورهایی که می خواهند زبان مورد نظر را تدریس کنند به دنیا آمده اند و بزرگ شده آنجا هستند اساتید Native می گویند. برخی تصور می کنند افرادی که برای مدتی در یک کشور دیگر زندگی کرده باشند نیز به عنوان استاد Native شناخته می شوند که این تصور غلطی است. مثلا یک استاد زبان انگلیسی Native در کشورهایی چون انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا به دنیا آمده است و در آنجا بزرگ شده است البته بیشتر این موضوع به خانواده اشاره دارد که چون این افراد در یک خانواده انگلیسی زبان زندگی کرده اند اساتید Native اطلاق می شوند چون ممکن است در کشور دیگری زندگی کنند. پس این افراد از همان بدو تولد با زبان انگلیسی همراه بوده و زبان انگلیسی زبان مادری آن ها می باشد. در مورد زبان های دیگر مانند استاد زبان آلمانی native باید متولد آلمان باشد و یا کشورهایی چون لیختنشتاین که زبان آلمانی زبان اصلی آن هاست. از این رو برای تمامی زبان ها استاد Native وجود دارد. حال این موضوع مطرح می شود که یک استاد native چه ویژگی ها و مزایایی دارد که می تواند تاثیر در آموزش داشته باشد.

 

تفاوت اساتید Native و اساتید غیر Native

مطمئنا برای یادگیری یک زبان اینکه شما صرفا یک استاد یا مدرس زبان را به این دلیل که Native می باشد انتخاب نمایید نمی تواند دلیل قانع کننده ای باشد. آموزش در اصل دارای اصول و مبنایی می باشد که اگر افراد Native زبان نیز از این دانش به خوبی برخودار نباشند باز هم در بحث آموزش نمی توانند عملکرد خوبی را داشته باشند. اما مزیت های یک استاد native زبان نسبت به غیر native می تواند در صورت داشتن مهارت های بالای آموزشی تفاوت هایی را بین این دو ایجاد نماید.

۱. اساتید native به دلیل یادگیری زبان به عنوان زبان مادری از لحاظ بیان و لهجه بسیار بهتر از اساتید دیگر هستند البته این موضوع به این معنا نیست که افراد غیر بومی در این زمینه مشکل خواهند داشت خیر اما به دلیل اینکه اساتید native در تمام عمر به این زبان صحبت کرده اند می توانند کلمات را با تلفظ بومی تری به شما آموزش دهند.

۲. اطلاعات فرهنگی و بیان استفاده از جملات و عبارات در موضوعات مختلف در زمان مناسب می تواند به شما دید بهتری را نسبت به زبانی که در حال یادگیری آن هستید بدهد و شما را بیشتر به یادگیری این زبان جذاب نماید مخصوصا از طریق بیان فرهنگ و سبک زندگی افراد در آن کشور.

۳. انگیزه و جذابیت آموزش زبان خود به دیگران که باعث می شود راحت تر با شما ارتباط برقرار کند و لذت و انگیزه مضاعف در اساتید Native

۴. آشنایی با بسیاری از عبارات و جملات عامیانه که ممکن است حتی در هیچ کتاب و هیچ کجایی نتوان آن ها را پیدا کرد و یا به دلیل استفاده کم از آن ها بسیاری از اساتید غیر بومی از آن ها بی اطلاع باشند.

 

با توجه به نکات فوق یادگیری آموزش از طریق یک استاد Native می تواند بسیار جذاب به نظر برسد اما این موضوع یک سری جنبه های دیگر نیز دارد مانند:

۱. اساتید native به دلیل اینکه با فرهنگ و آداب رفتاری شما آشنایی کاملی ندارند ممکن است در بسیاری از موارد برای برقراری ارتباط موثر با زبان آموزان به مشکل برخورد نمایند.

۲. آموزش برخی از مسائل و یا بیان برخی از موارد که ممکن است در فرهنگ آن ها بدون اشکال باشد اما در فرهنگ ما مورد تایید نبوده و از بیان آن باید خودداری کرد.

۳. به دلیل آشنا نبودن با اخلاقیات و فرهنگ شما ممکن است در شیوه تدریس و نحوه تدریس به شما و تفهیم مسائل به آسانی در برخی از موارد این موضوع اتفاق نیافتد.

در نتیجه ممکن است با تمام مزایایی که یک استاد Native دارد برای برخی از افراد اصلا گزینه مناسبی برای یادگیری زبان تلقی نشود و یا اینکه نتوان هر استاد Native‌ را به عنوان یک استاد خوب در نظر گرفت و بررسی تمامی جنبه ها باید مدنظر قرار گیرد.

 

ویژگی یک استاد زبان خوب

استاد زبان نیتیو (Native) به چه کسی گفته می شود؟

همانطور که بیان شد اساتید Native صرف اینکه دارای این مزیت می باشند نمی توان بیان کرد که حتما از سایر اساتید بهتر خواهند بود. از این رو دانستن ویژگی یک استاد زبان در کنار Native بودن آن می تواند در انتخاب استاد زبان به شما کمک شایانی نماید. از ویژگی یک استاد زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. برخورداری از دانش کافی برای تدریس که در این خصوص بتواند تمامی جنبه های یک موضوع را پوشش دهد.

۲. توانایی برقراری ارتباط با افراد در مواقع مختلف

۳. توانایی بالا در مدیریت کلاس و زمان که از مولفه های اصلی آموزش است

۴. بیانی شیوا و ساده برای تدریس موضوعات پیچیده و خلاقیت در بحث آموزش

۵. بروز و آشنا با متدهای نوین آموزشی و بهره گیری از تمامی پتانسیل های موجود در بحث آموزش برای تفهیم بهتر مطالب

۶. صبور در بحث آموزش و خوش اخلاق و دارای قابلیت مانور در بیان موضوع برای اینکه بتواند موضوعات را با روش های متفاوت به زبان آموزان آموزش دهد.

۷. استفاده از روش های سرگرم کننده و دارای انگیزه بالا و توانایی ایجاد حس انگیزه در زبان آموزان

۸. نگاه یکسان به تمامی افراد و توجه بیشتر به افرادی که کمی در یادگیری از دیگران کند تر هستند

۹. توانایی قدرت انتقال بالا دانش

 

با توجه به موارد فوق می توان یک استاد زبان خوب را تشخیص داد و آن را برای آموزش انتخاب کرد و اگر بتوانید استادی را با این ویژگی ها پیدا کنید که Native نیز باشد می توانید برای آموزش زبان از آن استاد Native بهره برده و از یادگیری لذت ببرید. آموزشگاه زبان دهخدا نیز با توجه به موارد فوق دارای اساتید native زبان و غیر Native زبان بوده تا بتواند بهترین کلاس های آموزش زبان را برگزار نماید.

 

سخن آخر

بسیاری از افراد در مورد اینکه استاد زبان شان Native هست یا خیر حساسیت بالایی را نشان می دهند در اینجا برای شما بیان کردیم که صرف Native بودن نمی تواند تضمین کننده این باشد که آن استاد زبان،‌ بهترین است و شما باید به مسائل دیگری نیز توجه نمایید تا حتی بتوانید یک استاد Native خوب را برای یادگیری زبان انتخاب کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

چگونه زبان انگلیسی تدریس کنیم؟

بهترین مدرس زبان انگلیسی ،استاد ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

4.9/5 - (19 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *