چگونه زبان انگلیسی تدریس کنیم؟

چگونه زبان انگلیسی تدریس کنیم

چگونه زبان انگلیسی تدریس کنیم؟

اگر یک مدرس تازه کار زبان هستید و برای بهبود روش تدریس خود و این موضوع که چگونه می توانید زبان انگلیسی را بهتر و راحت تر به اشخاصی که با زبان انگلیسی آشنایی چندانی ندارند و به عنوان زبان دوم برای شان تلقی می شود تدریس کنید شما را کنجکاو کرده است، بهتر است با ما همراه باشید تا در این جا به شما راهکارهای مفیدی را ارائه نماییم.

جالب است بدانید تدریس به کسانی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود یاد می گیرند تفاوت چندانی با افرادی که به زبان انگلیسی صحبت می کنند ندارند. شاید تعجب کرده اید! اما باید بدانید روش های پایه ای برای یک کلاس خوب در همه کلاس ها یکی می باشد. یک درس باید به خوبی برنامه ریزی شود، مدرس باید بتواند با زبان آموزان ارتباط برقرار نماید تا زبان آموزان با نیازهای مختلف آن را براحتی درک و هضم نمایند. البته چالش هایی خاص تدریس در آموزش آنلاین و یا یک کلاس درس نیز وجود دارد.

 

برای تدریس زبان انگلیسی چه مدارکی لازم است؟

برای اینکه بتوانید به عنوان مدرس زبان انگلیسی فعالیت نمایید اولین فاکتور سطح زبان شما می باشد که شما این موضوع را می توانید با شرکت در کلاس های گوناگون زبان در موسسات زبان کسب نمایید و با حداقل سطح Upper-Intermediate و Advanced خود را برای ورود به این حیطه کاری آماده نمایید. برای اینکه یک مدرس زبان تلقی شوید باید از مهارت های تخصصی تدریس برخوردار باشید برای این منظور دانش زبان اولین گام می باشد. در این خصوص برای اینکه بتوانید در سطح بین المللی خود را به عنوان یک مدرس زبان مطرح کنید دریافت مدرک CELTA به عنوان مدرک بین المللی مدرسی زبان بهترین روش برای ورود و فعالیت در این حوزه است که البته این دوره به صورت بین المللی بوده و نیاز به شرکت در آزمون بین المللی است.

اما برای اینکه بتوانید در ایران به تدریس زبان انگلیسی بپردازید راه دیگری نیز وجود دارد و آن شرکت در دوره های تربیت مدرس زبان یا TTC می باشد که در موسسات زبان، این دوره با مدت زمان مشخص و براساس متدهای روز دنیا و برخی تجربیات و سیاست های موسسه مورد نظر برگزار می شود و شما با شرکت در این دوره می توانید با اتمام آن و با دریافت مدرک TTC به عنوان مدرس زبان در موسسات مختلف به آموزش زبان انگلیسی بپردازید. برای شرکت در دوره TTC سعی کنید دوره ای را انتخاب نمایید که به صورت عملی و کاربردی به شما نحوه تدریس را آموزش دهد و تمامی جنبه های تدریس در مهارت های مختلف زبان و برخورد با شرایط مختلف را به صورت کامل به شما آموزش دهد.

چگونه زبان انگلیسی تدریس کنیم

در این قسمت به بیان نکاتی مهم به عنوان استراتژی های تدریس زبان انگلیسی اشاره شده است:

۱. با زبان آموزان ارتباط برقرار کنید

تصور کنید شما یک زبان آموزان هستید که در یک کلاس حضور دارید و در مقابل شما یک فرد کاملا غریبه ایستاده و به یک زبان خارجی که از آن چیزی متوجه نمی شوید در حال حرف زدن است. این موضوع بسیار ترسناک می باشد که یک مدرس زبان انگلیسی بودن اینکه مقدمه چینی کرده باشد یا یخ کلاس را شکسته باشد یک راست به سراغ درس برود.

بخاطر داشته باشید زبان آموزان مخصوصا کودکان چیزی را از فردی که با او احساس راحتی نمی کنند یاد نخواهند گرفت. پس ابتدا خود را معرفی نمایید. از زبان آموزان سوالاتی بپرسید و یا با یک موضوع جو کلاس را صمیمی کنید سعی کنید قبل از اینکه بخواهید به آن ها چیزی را تدریس نمایید زبان آموزان را بشناسید. اسم آن ها یاد بگیرید و آن ها را با اسم شان صدا بزنید و با هر کدام شان جداگانه خوش و بش کنید و سعی کنید تا جایی که می شود آن ها را بهتر بشناسید. برقراری آرامش باعث می شود تا بتوانید یک رابطه قوی با زبان آموزان برقرار کنید و باعث می شود تا آن ها نیز بهتر زبان انگلیسی را فرا گیرند.

 

۲. محیط آموزشی امن و آرامی را فراهم نمایید

زبان آموزان باید احساس امنیت کنند تا با آرامش خیال بتوانند خود را در کلاس مطرح نمایند. با ساختن یک محیط آموزشی امیدبخش نه تنها به صورت فیزیکی بلکه از لحاظ عاطفی، زبان آموزان بیشتر قادر خواهند بود تا سعی به یادگیری موضوعات جدید نمایند. و مهم تر از همه اینکه به تمرین و تقویت مهارت های زبان انگلیسی بپردازند. اشتباهات آن ها را با دلسوزی تصحیح نمایید زبان آموزان محکوم به اشتباه کردن هستند تنها به این صورت می توانند یاد بگیرند.

از استراتژی های مثبت انگیزشی استفاده نمایید. به رفتارها و فعالیت های خوب جایزه دهید. با این کار زبان آموزان احساس امنیت خواهند کرد. همچنین ضروری است تا به زبان آموزان زمان بدهید تا تکالیف خود را به پایان برسانند در نتیجه صبور باشید. بخاطر داشته باشید که زبان آموزان اکثرا باید سوالات را به زبان خود ترجمه کنند و سپس پاسخ دهند و سپس پاسخ را به زبان انگلیسی بیان نمایند. که این موضوع برای آن ها کمی زمانبر است. در نتیجه بهتر است به آن ها اجازه دهید تا سوالات را درست درک و تحلیل نمایند تا بتواند با درکی مشخص به آن ها پاسخ دهند در نتیجه آن ها را به عجله نیندازید.

از استراتژی های تدریسی چون کار گروهی یا پاسخ گویی با مشورت با همکلاسی استفاده نمایید این موضوع باعث می شود تا زبان آموزان اطلاعات را بررسی کنند و با اطمینان خاطر به آن پاسخ داده و نیز همکاری را بیشتر خواهد کرد.

 

۳. نظم مشخصی داشته باشید

زبان آموزان زبان انگلیسی از روند و ساختاری مشخص استقبال می کنند. داشتن یک برنامه کلاسی مشخص برای هر جلسه، اختصاص دادن زمانی برای فعالیتهای مختلف کلاسی باعث می شود تا زبان آموزان بیشتر با موضوع درس آشنا شوند. اما باید در ارائه موضوع شفافیت داشته باشید تا باعث سردرگمی و گمراهی زبان آموزان نشوید. زبان آموزان باید متوجه هدف و نتیجه ای که می بایست از انجام فعالیت بگیرند شوند تا بتوانند محتوای آن را به خوبی درک نمایند. برای اینکار استفاده از مثال پلی عالی برای پر کردن فاصله بین موضوع و درک زبان آموزان از درس می باشد.

 

۴. آرام و شمرده و با تلفظ صحیح صحبت کنید

در صحبت کردن باید به صورت شمرده و آرام با تلفظ صحیح صحبت کنید تا تمامی زبان آموزان بتوانند منظور شما را متوجه شوند. بسیاری از زبان آموزان معتقد هستند که افراد مسلط به زبان انگلیسی بسیار تند صحبت می کنند و این موضوع باعث می شود در درک کلیت موضوع دچار مشکل شوند. سعی کنید بر قدرت صدای خود مسلط باشید و تا جایی که ممکن است به صورت واضح کلمات را بیان کنید و به دلیل اینکه زبان آموزان در حال یادگیری هستند باید بلندتر از حد معمول صحبت نمایید. و این موضوع بسیار اهمیت دارد که زبان آموزان تلفظ صحیح کلمات را فرا گیرند و تمامی آواها را متوجه شوند.

 

۵. از ارتباط بدون کلام استفاده نمایید

استفاده از زبان بدن برای تدریس در برخی از مواقع در تدریس زبان می تواند تاثیر بسزایی در درک برخی از موضوعات زبان داشته باشد. به عنوان مثال یکی از راه های مناسب برای تدریس برخی قواعد گرامری زبان انگلیسی همچون حروف اضافه استفاده از بدن خود در جابجایی نسبت به شی در کلاس می باشد. به عنوان نمونه برای تدریس کلمه in می توانید با نمایش اینکه دارید چیزی را برای خوردن در دهان می گذارید این کلمه را تدریس نمایید با تکرار این کار می توانید موضوع را برای زبان آموزان کاملا مشخص نمایید.

لازم بذکر است هر چقدر اجرا شما برای موضوعی نوآورانه و جذاب باشد بیشتر در خاطر زبان آموزان حک خواهد شد در نتیجه برای یادآوری کار راحت تری را خواهند داشت. از بازی هایی همچون پانتومیم نیز می توانید بهره ببرید.

 

۶. موضوعات را قابل لمس کنید

آموزش زبان را جذاب و سرگرم کننده جلوه نمایید تا بیشتر در خاطر زبان آموزان بماند. یکی از راه های این کار این است که تدریس را با وسایل جانبی یا چیزهایی که قابل دیدن و تصور کردن هستند همراه نمایید. برنامه آموزشی خود را با دنیای واقعی قابل لمس هماهنگ نمایید اینکار را می توانید با کشیدن شکلی روی تخته یا نمایش تصویر یا ویدیویی در کلاس انجام دهید. با استفاده از علاقه مندی های زبان آموزان به صورت گروهی یا فردی به بیان مثال هایی برای درک موضوعات بپردازید و از زبان آموزان بخواهید با توجه به تجربیات شخصی خود به استفاده از موارد تدریس شده نسبت به زندگی خود استفاده نمایند تا کاملا از درس تدریس شده درکی درست برای استفاده در موقعیت مناسب آن که برایشان قابل درک و یادآوری است کسب نمایند.

 

۷. فیدبک آموزشی از زبان آموزان دریافت کنید

فکر کنید زبان آموزان در میان تدریس شما مابین جملات، شما را متوقف کنند و از شما بخواهند تا موضوع را برای آن ها روشن نمایید وقتی که متوجه موضوع نشده اند. اما این کار در بسیاری از مواقع رخ نمی دهد زیرا بسیاری از زبان آموزان از اینکه در کلاس به این موضوع اشاره نمایند که متوجه بحث نشده اند خجالت می کشند و شما متعجب خواهید شد از شمار زبان آموزانی که موضوع را به درستی و کامل درک نکرده اند. در نتیجه برای این کار خودتان مابین تدریس زبان آموزان را با شرکت در موضوع و مطرح کردن سوال برای روشن شدن بحث شرکت دهید تا گام به گام ابهامات را رفع نمایید و اگر فردی مشکلی برای درک موضوع مورد تدریس دارد به حل مشکل او بپردازید. سکوت زبان آموزان و توجه آن ها به شما نشانه این نیست که آن ها حتما درس را فرا گرفته اند.

 

۸. دارای قدرت مانور و منعطف و سازگار با شرایط مختلف باشید

همواره پیش می آید که برای کلاس یک برنامه تدریس آماده می نمایید اما در حین کار زبان آموزان برای درک تدریس شما دچار مشکل خواهند شد و نمی توانند با روش تدریس شما ارتباط برقرار نمایند و در نتیجه تک بعدی بودن در این مواقع می تواند به شما و کلاس لطمه زیادی بزند و باعث شود تا هم شما در ادامه تدریس با مشکل مواجه شوید و هم به زبان آموزان اوقات سختی را برای درک موضوع تحمیل نمایید در نتیجه با داشتن و دانستن روش های دیگر تدریس و تغییر روش خود در لحظه و تلاش برای تدریس با شیوه های دیگر میتوانید درس را به سرانجام برسانید. برای اینکار به مطالعه روش های متفاوت درسی بپردازید و از تجربه افراد دیگر در برخورد با موضوعات مختلف استفاده نمایید مسلما آن ها هم در مسیر کار خود مثل شما به این مشکل برخورد کرده اند و در پی یافتن راه حل بوده اند.

 

۹. از موضوعاتی که باعث مشارکت زبان آموزان در تدریس می شود استفاده نمایید

از برخی تمرین های ساده کاربردی که می تواند این مزیت را داشته باشد تا آموزش را جذاب تر و راحت تر جلوه نماید استفاده نمایید. تدریس خود را به سمتی که باعث مشارکت زبان آموزان نیز می شود هدایت کنید. از راه های مختلف به بیان موضوع بپردازید تا زبان آموزان از جنبه های مختلف درس را متوجه شوند. از تمرینات بصری و گرافیکی استفاده نمایید. از موزیک، فیلم، بیان داستان، بازی کردن و غیره نیز می توانید در این خصوص بهره ببرید. از فعالیت های گروهی و برقراری مسابقه بین زبان آموزان به صورتی گروهی و انفرادی قافل نشوید حس رقابت باعث می شود تا تلاش برای آموزش در جهت برنده شدن را بالا ببرد و در کنار آموزش لحظات شادی را نیز تجربه نمایند و این خود به آن ها انگیزه یادگیری را منتقل می کند.

 

۱۰. قبل از استفاده از کلمات جدید آن ها را تدریس نمایید

برای تدریس درس جدید و وارد شدن به موضوع جدید نیاز به آموزش کلمات مرتبط و مشخص به موضوع تدریس می باشد. بهتر است قبل از کلاس این کلمات را تهیه نمایید و از طرق و روش های مختلف با استفاده از عکس یا بازی کردن و سایر روش ها به تدریس این کلمات بپردازید و سپس وارد موضوع تدریس شوید تا زبان آموزان در درک درس جدید مشکل کمتری داشته باشند و همچنین کاربرد این کلمات را نسبت به موضوع و کاربرد آن ها در جملات و موقعیت استفاده از آن ها را بهتر درک نمایند. سعی کنید کلمات را در قالب کاربرد در موقعیت های قابل درک و لمس تدریس کنید.

 

۱۱. استراتژی های گوناگون تدریس را تمرین کنید

یکی از ویژگی های تدریس این است که شما اهمیت تفاوت ها را درک خواهید کرد. استراتژی های مختلف برای تدریس فقط مخصوص به این موضوع نیست که براساس تفاوت ظاهری و یا رفتاری افراد این روش ها متفاوت هستند و اینکه برای انسان های عادی بدون هیچ مشکلی یک روش برقرار است و ما مثلا برای تدریس کودکان استثنایی نیاز به تغییر روش داریم. این موضوع از تغییر سطح تمرین ها نسبت به سطح آموزش زبان آموزان فراتر است. اینکه براساس سطح زبان آموزان اجازه دهید آن طور که می خواهند خود را مطرح نمایند. از فعالیت هایی استفاده نمایید تا باعث شود روش های متنوع یادگیری را بروز دهد. براساس توانایی های افراد فعالیت ها و تمرین ها را طراحی نمایید. حق انتخاب برای انتخاب شیوه آموزش به زبان آموزان در برخی مواقع باعث می شود تا بیشتر در کلاس مشارکت نمایند.

 

۱۲. شناخت کاملی از زبان آموزان در زمینه های مختلف کسب نمایید

در صورت داشتن شناخت از رفتار و علاقه مندی ها و همچنین فرهنگ زبان آموزان و خلقیات آن ها می توانید در تدریس موضوعات مختلف در کلاس بهتر عمل نمایید. در این حالت می توانید نسبت به هر فرد بسته به ویژگی های آن زبان آموز با اشاره به چیزی که او بهتر درک می کند و برایش قابل فهم است موضوع را برای آن زبان آموز جا بیندازید.

 

۱۳. از تکنولوژی استفاده نمایید

ما در یک جهان دیجیتالی زندگی می کنیم. امروزه کودکان در دنیایی زندگی می کنند که پر از ابزارها و برنامه های دیجیتالی است. استفاده از این تکنولوژی در بسیاری از موارد برای مشارکت دادن زبان آموزان در کلاس و درک بهتر موضوعات بسیار موثر است. اما این نکته حائز اهمیت می باشد که این کار نباید باعث شود تا زبان آموزان از بحث منحرف شده و نتیجه عکس داشته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:

چگونه معلم زبان انگلیسی شویم؟

بهترین مدرس زبان انگلیسی ،استاد ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

نمونه رزومه مدرس زبان انگلیسی

معرفی بهترین کتاب های زبان انگلیسی برای مدرسین

5/5 - (22 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *