بهترین چنل‌های یوتیوب برای یادگیری زبان فارسی

بهترین چنل‌های یوتیوب برای یادگیری زبان فارسی

یوتیوب گنجینه ای از ویدیوها برای یادگیری آنلاین فارسی دارد. در اینجا بهترین کانال های یوتیوب برای یادگیری فارسی وجود دارد:

 

رضا نظری (Reza Nazari)

رضا نظری (Reza Nazari)

رضا نظری نویسنده ای توانا و استاد و مدرس زبان فارسی است. او در کانال یوتیوب خود به شما یاد می دهد که چگونه فارسی را به بهترین شکل یاد بگیرید. با بیش از 1300 ویدیوی آموزشی فارسی موجود، می توانید کلمات، عبارات، دستور زبان و مهارت های مکالمه فارسی را انتخاب کنید. همچنین کتاب آموزش فارسی پرفروش او « زبان فارسی را در 100 روز بیاموزید» را ببینید. با مشاهدۀ ویدیوهای آموزشی رضا نظری متوجه می‌شوید که در هر ویدیو متن مکالمه‌ای نمایش داده می‌شود که در دو ستون نوشته شده است. در یک ستون معادل انگلیسی مکالمه و در ستون دیگر گفتگوی فارسی که با حروف لاتین نمایش داده شده، آموزش داده می‌شود. وی در ویدوهای آموزشی تنها به آموزش مکالمه پرداخته است و با استفاده از این فیلم‌ها نمی‌توان مهارت خواندن و نوشتن فارسی را تقویت کرد. همزمان با نمایش هر مکالمه، که عمدتاً به صورت موضوعی و موقعیت محور مانند در بیمارستان، در مدرسه، … ارائه شده است، رضا نظری توضیحاتی دربارۀ مکالمه به انگلیسی ارائه می‌کند. این کانال از سال 2013 کار خود را آغاز کرده است و 31.000 دنبال‌کننده دارد. تا کنون فیلم‌های وی 3.052.389 ویو داشته است.

 

یادگیری فارسی با مجید (Persian Learning with Majid)

یادگیری فارسی با مجید (Persian Learning with Majid)

برای دیدن ویدیوها و درس هایی در مورد دیدگاه های متعدد زبان فارسی به کانال مجید در یوتیوب بروید. او دارای یک لیست پخش از کلمات و عبارات فارسی و همچنین اصطلاحات و جملات عامیانۀ فارسی است. مبتدیان می توانند درس های دستور زبان جزئی را با مثال ها بیاموزند و همچنین فارسی را از طریق آهنگ ها، فیلم ها و شعر با ترجمه های ارائه شده بیاموزند. در این کانال، فارسی گفتاری با هدف برقراری ارتباط آموزش داده شده است. یادگیری فارسی با مجید خیلی متفاوت از فیلم‌های آموزشی رضا نظری است زیرا هم به زبان فارسی صحبت می‌شود و هم جملات به زبان فارسی نشان داده می‌شوند. به این ترتیب، زبان‌آموزان باید به مهارت خواندن و نوشتن مسلط شوند و تا حد زیادی فارسی را بدانند تا بتوانند از این ویدیوهای آموزشی بهره برند. این کانال از سال 2019 دایر شده است و تا کنون ویدیوهای آموزشی وی 2.734.430 ویو داشته است. این کانال 30.000 دنبال‌کننده دارد.

 

مانند یک فارسی‌زبان صحبت کن (Talk Like a Persian)

مانند یک فارسی‌زبان صحبت کن (Talk Like a Persian)

در این کانال یوتیوب، حروف الفبای فارسی، اعداد و عبارات اساسی، و همچنین اصطلاحات، عامیانه و عبارات فارسی را یاد بگیرید. این کانال از فیلم‌های ایرانی با زبان فارسی معیار برای آموزش فارسی استفاده می‌کند و در ابتدا به زبان انگلیسی سوالاتی از فیلم می‌پرسد تا زبان‌آموزان با هدف پاسخ به سوالات فیلم را تماشا کنند. در این ویدیوهای آموزشی عمدتاً به زبان انگلیسی صحبت شده است و زبان فارسی صرفاً برای آموزش، و نه برای مکالمه، به کار برده شده است. این کانال نیز از سال 2013 دایر شده است و 13.800 دنبال‌کننده دارد. فیلم‌های آموزشی این کانال 1.122.869 ویو داشته است.

 

فارسی ویزارد (Farsi Wizard)

فارسی ویزارد (Farsi Wizard)

با آموزش با تینا رحیمی یک جادوگر ایرانی شوید. او جدای از آموزش قواعد دستور زبان فارسی در یوتیوب، بر اساس موضوعاتی مانند غذا، رنگ ها و حیوانات درس می دهد. در این کانال فارسی محاوره ای، لهجه استاندارد تهرانی، برای انگلیسی زبانان آموزش داده می‌شود. همچنین کلاس‌هایی با هدف آموزش فارسی مکالمه، فارسی برای مسافران، ادبیات کلاسیک/ نوین فارسی، خط فارسی (نوشتن)، زبان رسانه (رسمی) و آماده شدن برای آزمون رسمی زبان برگزار می‌کند. ویدیوهای آموزشی این کانال نیز مانند کانال رضا نظری از خط فارسی استفاده نمی‌کند و با استفاده از حروف انگلیسی، به صورت فینگیلیش فارسی نوشته می‌شود و به آموزش فارسی گفتاری می‌پردازد. همچنین، این ویدیوها به زبان انگلیسی است. فارسی ویزارد یکی از قدیمی‌ترین کانال‌های آموزش فارسی است که سال 2011 ایجاد شد و ویدیوهای آموزشی آن 1.917.196 ویو داشته است. این کانال 15.600 دنبال‌کننده دارد.

 

PersianPod101

PersianPod101

آموزش فارسی با PersianPod101.com – یکی از سریع‌ترین، ساده ترین و سرگرم کننده ترین راه‌ها برای یادگیری زبان فارسی است. این کانال با آموزش صوتی و تصویری باعث می‌شود بتوانید در عرض چند دقیقه فارسی صحبت کنید.در این کانال مهارت‌های صحبت کردن، خواندن، نوشتن و شنیدن فارسی آموزش داده می‌شود. از یادگیری با شنوندگان در سراسر جهان لذت خواهید برد. در این ویدیوها که به زبان انگلیسی، به توضیح فارسی می‌پردازد. پس از نمایش هر واژه به منظور آموزش آن، همزمان معادل انگلیسی، رسم‌الخط فارسی آن و تلفظ آن با استفاده از حروف لاتین ارائه می‌شود. این کانال از سال 2013 شروع به کار کرده است و 84.400 دنبال‌کننده دارد. 5.585.400 ویو تا کنون داشته است.

 

 

Learn Persian with Rozina

Learn Persian with Rozina

روزینا یک معلم فارسی اهل مجارستان است که مقیم سوئد است. او در کانال یوتیوب خود ویدیوهای جالبی را به اشتراک می گذارد که شور و شوق او به زبان فارسی را در خود جای داده است. برای دریافت کلمه و جمله روزانه به زبان فارسی به گروه فیسبوک او بپیوندید. ویدیوهای آموزشی روزینا مکالمات روزمرۀ وی به زبان فارسی است که همزمان زیرنویس فارسی و معادل انگلیسی در پایین صفحه نمایش داده می‌شود. در این ویدیوها دستور و واژه به طور مستقیم آموزش داده نمی‌شود بلکه بیشتر مکالمات وی است که می‌تواند نمونۀ خوبی برای زبان‌آموزان و نحوۀ صحبت به زبان فارسی باشد. این کانال تازه تأسیس است و سال 2020 دایر شده است. تعداد دنبال‌کنندگان آن 2.100 نفر هستند و ویدیوهای آموزشی آن با آنکه خیلی کم هستند اما 47.918 ویو داشته است.

 

FC LangMedia

FC LangMedia

LangMedia منابع یادگیری زبان را برای جامعه Five College و فراتر از آن فراهم می کند. این کانال با تأکید بر زبان‌هایی که کمتر آموزش داده می‌شود، مأموریت ویژه‌ای دارد تا نمونه‌هایی از تنوع زبانی و فرهنگی در سراسر جهان را به زبان‌آموزان ارائه دهد. LangMedia کانالی است که توسط مرکز فایو کالج برای مطالعه زبان های جهان ایجاد شده است.
FC LangMedia دارای یک لیست پخش از ویدیوهای دستور زبان فارسی با 45 ویدیو است که سازه‌های دستوری را برای فارسی آموزان ارائه می دهد. نحوه استفاده از سوالات با استفاده از “which” “when” و “where” برای درس هایی در مورد مصوت ها، ضمایر، مصدرها و زمان ها را پوشش می دهد.
در این ویدیوها مدرس به زبان انگلیسی، قواعد فارسی را توضیح می‌دهد و همزمان زیرنویس انگلیسی مشاهده می‌شود. وی همچنین، روی تخته قواعد را با مثال به زبان فارسی می‌نویسد. بنابراین، در این کانال می‌توانید هم به زبان فارسی صحبت کنید و هم خواندن و نوشتن به زبان فارسی را بیاموزید. لازم به ذکر است در این ویدیوها نیز به زبان فارسی صحبت نمی‌شود.
این کانال نیز یکی از قدیمی‌ترین کانال‌های حوزه آموزش زبان فارسی است که از سال 2011 شروع به کار کرده است و 60.200 دنبال‌کننده دارد. ویدیوهای آن 6.808.842 ویو داشته است.

 

Language Animated

Language Animated

این کانال زبان ها را با فیلم های انیمیشن آموزش می‌دهد و زبان‌آموزان می‌توانند از یادگیری زبان های مختلف از جمله فارسی را لذت ببرند!
این کانال از روش انیمیشن برای آموزش زبان های مختلف استفاده می‌کند و انیمیشن فیلم های کوتاه برای یادگیری زبان هدف، و از یک راه آسان برای یادگیری زبان استفاده می شود.
در این کانال روی گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن تمرکز می شود و دستور زبان همیشه در درجه دوم اهمیت قرار دارد.
در این کانال، فهرستی از 30 زبان وجود دارد که هدف آن ساخت دروس ویدیویی برای هر زبان است. این کانال که از سال 2017 مشغول به کار شده است یکی از پربازدیدترین کانال‌های آموزش زبان بوده است و ویدیوهای آن 19.362.286 ویو داشته است. این کانال 442.000 دنبال‌کننده دارد.

 

مرکز زبان فارسی دارکوب (Daarkoob Persian Center)

مرکز زبان فارسی دارکوب (Daarkoob Persian Center)

مرکز زبان فارسی دارکوب به آموزش حروف، دستور و واژگان زبان فارسی با استفاده از زبان فارسی می‌پردازد. به این ترتیب، زبان‌آموزان سطح کاملا مبتدی و نوآموز نمی‌توانند از ویدیوهای این مرکز استفاده نمایند زیرا در این ویدیوها به زبان فارسی صحبت شده است و آنها متوجه نمی‌شوند. اما برای کودکان ایرانی یا فارسی‌زبانانی که تا حدودی زبان فارسی را می‌دانند و یا می‌فهمند اما قادر به تولید نیستند و یا می‌خواهند خواندن و نوشتن فارسی را بیاموزند کانال بسیار خوبی است. در این ویدیوها به زبان فارسی صحبت می‌شود. این کانال سال 2019 ایجاد شد و 1.780 دنبال‌کننده دارد. ویدیوهای این کانال 230.395 ویو داشته است.

 

 

 

همچنین برای یادگیری زبان فارسی می توانید در کلاس های مبتدی تا پیشرفته موسسه دهخدا شرکت کنید.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید:

کدام کشورها به زبان فارسی صحبت می‌کنند؟

کتاب‌های آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی‌زبانان

مراکز آموزش زبان فارسی در ایران

انواع گویش های زبان فارسی

 

 

رای دهید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *