کتاب‌های آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی‌زبانان

یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین گام های یادگیری زبان فارسی، انتخاب بهترین مواد آموزشی است. با توجه به همین ضرورت، در این مقاله تعدادی از بهترین کتاب‌های آموزش زبان فارسی را معرفی می‌کنیم. ایران یکی از مراکز بزرگ آموزش زبان فارسی و تدوین کتب آموزشی در این حوزه است که از ده‌های پیش در این زمینه کار کرده و فعالیت داشته است. انتشاراتی مانند بنیاد سعدی و جامعه المصطفی پیوسته کتاب‌هایی را در این حوزه به چاپ می‌رسانند. همچنین، مدرسان ایرانی مقیم خارج از ایران نیز کتاب‌های خوبی در حوزۀ آموزش زبان فارسی با توجه به دانش و تجربۀ خود چاپ کرده‌اند.

اول باید بگوییم این سوال که چه کتابی بهترین کتاب برای یادگیری زبان فارسی است، واقعا جواب قاطعی ندارد. چرا؟ چون بهترین کتاب باید متناسب با سطح، سن، نوع یادگیری و هدف شما از یادگیری باشد. آیا شما زبان‌آموز سطح مقدماتی یا متوسط یا پیشرفته هستید؟ بزرگسال هستید یا کودک؟ با سرگرمی بهتر یاد می گیرید یا با متن؟ می خواهید برای تحصیل فارسی یاد بگیرید یا صرفا برای یک سفر توریستی؟ اما در این مقاله فرض می کنیم می خواهید زبان را به صورت عمومی از مقدماتی تا متوسط با اهداف گوناگون بیاموزید. در ادامه به معرفی چند کتاب خوب در حوزۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان می‌پردازیم.

 

کتاب فارسی خوانداری عمومی برای فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان اثر فرحناز نعیمی

مطالب این کتاب با دوازده درس با داستان‌های متفاوت تالیف شده که قبل از شروع درس، واژه‌های کلیدی درس با تصاویر، نشان داده شده تا فارسی‌آموز تا حدودی به موضوع درس پی ببرد. در ادامه، اهداف درس گفته شده و مهارتی که باید در این درس به دست آورند و بعد سوالات پیش از خواندن پرسیده می‌شود تا مدرس بتواند تا حدودی ذهن فارسی‌آموز را متمرکز موضوع درس کند. بعد از آن، خود متن درس آمده که زبان‌آموز با چندین بار خواندن، آماده پاسخگویی به سؤالات بعد از خواندن می‌شود که شامل سوالات «درک مطلب و واژگان و به دوستانت بگو» است.

در پایان کتاب، قسمتی با عنوان «بیشتر بخوانیم» آورده شده است که با ارائۀ داستان‌های مختلف، ضرب‌المثل‌های ایرانی و نکات نگارشی آموزش داده می‌شود. تفاوت این کتاب با کتاب‌های دیگر آموزش زبان فارسی، در داستانی بودن آن است. تا بدین وسیله فارسی‌آموزان علاوه بر یادگیری متون رسمی، با متون محاوره‌ای نیز آشنا شوند. این کتاب مناسب فارسی‌آموزانی است که دورۀ مقدماتی زبان‌آموزی را طی کرده‌اند و می‌توانند فارسی را بخوانند و کلمات و جملات ساده را به خوبی تلفظ کنند.

 

گام اول

این کتاب که متناسب با سطح نوآموز بوده و یکی از کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان انتشارات بنیاد سعدی است به عمدتاً به آموزش الفبای فارسی و در کنار آن کمی گفتمان و دستور می‌پردازد. این کتاب که همۀ تمرین‌های آن به گفتۀ مولف ارتباطی است، زبان‌محور است و از ابتدا به همه مهارت‌های زبان توجه می‌کند. این کتاب، در طول ۴۰ تا ۶۰ ساعت آموزشی، فارسی‌آموز را با واژه‌ها، کارکردها، مفاهیم و ساخت‌های پایه و پربسامد زبان فارسی آشنا می‌کند.موسسۀ دهخدا، بنیاد سعدی و مرکز زبان دانشگاه علامه از این کتاب برای آموزش الفبا به سطح نوآموز استفاده می‌کند.

 

گام اول

 

مَجموعۀ چهارجلدی مینا

اگر می‌خواهید زبانِ فارسیِ معیار را به شیوه‌ای ارتباطی فرابگیرید، مینا بهترین انتخاب است. طراحیِ جذاب مینا و محتوای کاربردی و حساب‌شده آن، به شما کمک می‌کند واژه‌ها، کارکردها و ساخت‌های دستوریِ مهم زبانِ فارسی را، به‌سادگی و به‌سرعت، بیاموزید. درس‌های مینا، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم فارسیِ گفتاری و هم فارسیِ نوشتاری را آموزش می‌دهند. با مینا می‌توانید خیلی زود، به زبانِ فارسی صحبت کنید و بنویسید.مجموعه مینا در چارچوب الگوهای نوینِ آموزشِ زبانِ دوم / خارجی تدوین شده‌است. در این مجموعه، همه مهارت‌ها و مؤلفه‌های زبان فارسی مورد توجه بوده‌اند. مینا یک مجموعه ۴ جلدی است و هر جلد آن هشت درس دارد. درس‌های مینا ساختارِ مشابهی دارند و هم‌زمان همه مهارت‌های زبانی را مورد توجه قرار داده‌اند. در این کتاب به بازی و سرگرمی که در آن از زبان استفاده شود نیز توجه شده است. همچنین، این کتاب زبان را به شیوۀ موقعیتی و موضوعی آموزش می‌دهد و باعث می‌شود فارسی‌آموزان بدانند در هر موقعیت از چه جملاتی باید استفاده کنند. این مجموعه در موسسه دهخدا، مرکز زبان علامه و بنیاد سعدی آموزش داده می‌شود.

مَجموعۀ چهارجلدی مینا

 

 آموزش کاربردی واژه

اگر به الفبای فارسی آشنایی دارید و می‌توانید به راحتی کلمات را بخوانید و هدفتان گسترد‌ه‌تر کردن دایرۀ واژگانی‌تان در زبان فارسی است، این مجموعۀ دو جلدی به شما پیشنهاد می‌شود. این مجموعه به آموزش واژگان سطح مقدماتی تا پیش‌میانی می‌پردازد.

ویژگی‌های کلیدی:

  • به کمک دانش قبلی خودتان، واژه‌های بیشتری را یاد بگیرید؛·
  • دایره واژگان خود را در هر زمینه‌ای که علاقه و یا نیاز دارید، گسترش دهید؛·
  • به راحتی به واژه‌های پرکاربرد زبان فارسی دسترسی داشته باشید؛·
  • با مشاهده واژه‌های هر کدام از حوزه واژگانی، با بافت کاربردی آن‌ها آشنا شوید؛·
  • واژه‌های کاربردی زبان فارسی را در موقعیت‌های واقعی جامعه فارسی زبان، تولید کنید؛·
  • در کنار تقویت واژگان، مهارت‌های شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن را تقویت کنید.

 

 

راتلج- فارسی محاوره ای (چاپ سوم) از عبدی رفیعی

این کتاب نوشته راتلج رویکردی گام به گام به فارسی نوشتاری و گفتاری را ارائه می دهد. از آنجایی که نگارش انگلیسی را ارائه می‌کند و مفاهیم را به وضوح توضیح می‌دهد، برای خودآموزی ایده‌آل است. کاربران به شدت توصیه می کنند سی دی همراه را تهیه کنند.

فارسی محاوره ای یک کتاب درسی خوش نوشته است که به مبتدیان کمک می کند تا مهارت های خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن خود را از طریق تمرین ها و توضیحات تقویت کنند.

با طیف گسترده ای از موضوعات – از واژگان و دستور زبان گرفته تا تلفظ و گفتگو – به شما کمک می کند تا به شیوه ای سازمان یافته بر زبان فارسی مسلط شوید. هر چه جسورتر، بهتر!

همراه با درس های صوتی تکمیلی و همچنین برخی یادداشت های فرهنگی، به طور خلاصه، پایه و اساس کامل و جالبی از زبان فارسی به دست خواهید آورد!

ویژگی های کلیدی:

  • توضیحات و تمرینات دستور زبان پویا و بدون اصطلاحات تخصصی برای آزمایش مهارت های گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن
  • مواد صوتی Mp3 به صورت آنلاین قابل دسترسی است
  • دارای دیالوگ های واقعی و نکات فرهنگی است

این کتاب بیشتر در خارج از ایران به کار می‌رود.

 

کتاب های خودآموز زبان فارسی

دوره مقدماتی تا میانی ​​پارسی مدرن (فارسی) را کامل کنید اثر نرگس فرزاد

این کتاب خودآموز که توسط انتشارات Teach Yourself منتشر شده است، شما را از سطح مبتدی تا میانی ​​می برد. واژگان و مفاهیم دستوری فارسی را به صورت تدریجی معرفی می کند. سی دی همراه شامل تمرین های صوتی است.اگر در این زبان تازه کار هستید، این منبع برای شماست! در پایان این کتاب، انتشارات که در واحدهایی مرتب شده است، تضمین می کند که به تسلط مکالمه تا سطح B2 چارچوب مشترک اروپایی برای زبان ها خواهید رسید.این مرجع شامل چندین درس در مورد واژگان، دستور زبان، دیالوگ ها و تلفظ است که با بینش ها و تمرین های نویسنده (آنلاین و چاپی) همراه است.علاوه بر این، 2 سی دی از مواد صوتی دریافت خواهید کرد که می تواند به بهبود مهارت های شنیداری شما کمک کند!

ویژگی های کلیدی:

  • واحدهای مقدماتی کامل در مورد واژگان و دستور زبان
  • 2 سی دی صوتی برای تمرین صحبت کردن و تلفظ
  • شامل تمرینات چاپی و آنلاین است

 

درآمدی بر فارسی (ویرایش چهارم) نوشتۀ W.M. تاکستون

این کتاب فارسی مدرن، کلاسیک و محاوره ای را پوشش می دهد. برای کسانی که یاد می گیرند چگونه فارسی بخوانند و دستور زبان فارسی را عمیقا درک کنند، بهتر است. این کتاب فارسی‌آموزی که برای زبان‌آموزان سطح میانی ​​طراحی شده است، دستور زبان فارسی مدرن، کلاسیک و محاوره‌ای را به آسانی و قابل فهم می‌پردازد.این کتاب یک راهنمای مطالعه جذاب، می‌تواند به افزایش درک شما از قوانین و اصطلاحات و همچنین نظام نگارش فارسی کمک کند.البته به خاطر داشته باشید که این نسخه فعلی خط نستعلیق را آموزش نمی دهد (همانطور که در ویرایش سوم مشاهده می شود). بنابراین، قبل از استفاده از این کتاب، ابتدا باید با خواندن، نوشتن و گرامر مقدماتی آشنا شوید.

ویژگی های کلیدی:

  • شامل خواندن، نوشتن و درس های دستور زبان پیشرفته (با کلید تمرین جداگانه)
  • نوارهای صوتی برای تمرین صحبت کردن
  • در مورد فارسی مدرن، کلاسیک و محاوره بحث می کند

 

آموزش فارسی فارسی گام به گام نوشتۀ فروزان سیفی

این یک کتاب الکترونیکی سرگرم کننده و تعاملی با صدای یکپارچه است که برای مبتدیان نوآموز تألیف شده است. این کتاب درسی رنگارنگ حاوی تصاویر، دیالوگ های روزمره، یادداشت های فرهنگی و تمرین های جامع است.با این کتاب می توانید به زبان فارسی نوشتاری و گفتاری به گونه ای که لذت بخش باشد تسلط پیدا کنید.این کتاب الکترونیکی تعاملی Kindle که دارای نسخه جلد شومیز نیز می باشد، شما را در این زمینه کمک می‌کند!این مجموعه سمعی و بصری با پشتیبانی دستورالعمل ها بر اساس زبان فارسی محاوره ای ساخته شده است و دروس مبتدی نوآموز (سطوح 1-10) و مبتدی (11-20) را به شما آموزش می دهد. آسان و جذاب، در دنبال‌ کردن فعالیت های آن مشکلی نخواهید داشت!علاوه بر این، شامل تمرین‌های رنگارنگ، یادداشت‌های فرهنگی، و ارجاعات دستور زبان است تا به شما کمک کند نوشته شده را از فارسی گفتاری متمایز کنید.

ویژگی های کلیدی:

  • کتاب الکترونیکی صوتی و تصویری مبتدیان به 20 سطح تقسیم شده است (مرحله)
  • یاد بگیرید که چگونه گفتار را از فارسی نوشتاری در کنار واژگان، دستور زبان و دیالوگ متمایز کنید
  •  بیش از 100 آهنگ صوتی و دستورالعمل های گام به گام ضبط شده توسط افراد بومی

 

 فارسی در حال استفاده: کتاب درسی ابتدایی زبان و فرهنگ نوشتۀ انوشا صدیقی

این کتاب درسی ابتدایی زبان و فرهنگ است. در حالی که برای دانشجویان سال اول زبان در سطح دانشگاه طراحی شده است، می تواند توسط هر زبان آموز فارسی استفاده شود. دیالوگ های تعاملی را معرفی می کند و نگاهی اجمالی به فرهنگ و ادبیات فارسی به شما می دهد. این کتاب مرجعی در سطح دانشگاه است که زبان و فرهنگ فارسی معاصر را آموزش می دهد. این کتاب فارسی که ماهیت علمی دارد، شامل چندین درس، تمرین و نمونه نوشتاری است که برای زبان‌آموزان سال اول مناسب است.با توجه به محتوای مفصل و تعاملی آن، به طور کلی به عنوان یک نقطه شروع مناسب برای زبان فارسی مورد توجه قرار می گیرد. از این گذشته، هم برای زبان آموزان جدید و هم برای زبان آموزان متوسط ​​طراحی شده است!شما می‌توانید با این کتاب واژگان، دستور زبان و مکالمه خود را در مدت زمان کوتاهی، توسعه دهید!

ویژگی های کلیدی:

  • الفبا، واژگان (ترتیب واژگانی و موضوعی) و دستور زبان را آموزش می دهد.
  • تمرینات و کار کلاسی در سطح دانشگاه
  •  شامل نمونه های نوشتاری ادبی و عامه پسند

 

چگونه به فارسی بنویسیم اثر نازنین میرصادقی

برای یادگیری الفبا و خط فارسی به کمک نیاز دارید؟ این کتاب کار برای یادگیری الفبای فارسی که برای افراد غیر بومی طراحی شده است، تمرین های نوشتاری زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

 

 داستان های فارسی مادرم: داستان های عامیانه برای تمام سنین به زبان انگلیسی و فارسی

داستان های فارسی مادرم برای خوانندگان جدید و قدیمی عالی است. مجموعه ای از 30 داستان دوزبانه قبل از خواب، شما نه تنها نیم نگاهی به اساطیر ایرانی خواهید داشت، بلکه به قدردانی از تاریخ و فرهنگ ایران از منظری جدید نیز خواهید رسید! علاوه بر این، این کتاب از یک رویکرد ترکیبی رسانه ای برای تصاویر واضح استفاده می کند تا هر یادگیرنده ای را درگیر کند.چه بخواهید مهارت های خواندن خود را بیازمایید، چه به ادبیات فارسی علاقه مند هستید، هرگز تأثیر ادبیات را در یادگیری خود دست کم نگیرید!

ویژگی های کلیدی:

  • 30 داستان قبل از خواب بر اساس اساطیر ایرانی و همچنین تاریخ و فرهنگ ایران
  • روایت‌های دو زبانه (انگلیسی و فارسی)، با تصاویر ترکیبی
  • مکان خوبی برای تمرین درک مطلب

 

یادگیری فارسی در 100 روز(Learn Farsi in 100 Days)

بهترین دوره آموزشی برای یادگیری سریع فارسی اثر رضا ناظری

سریع و موثر، این کتاب دوره تصادفی تضمین می کند که شما فقط در 100 روز به زبان فارسی مبتدی تسلط خواهید داشت!با دروس روزانه 90 تا 120 دقیقه، هر بخش شامل واژگان، دستور زبان، و مطالب خواندنی است که شما را به سرعت مسلط می کند! اغلب با یک کتاب کار برای تمرین بیشتر خریداری می شود.زبان آموزان خودآموخته از این منبع بهره خواهند برد، زیرا طیف گسترده ای از موضوعات مانند احوال‌پرسی، گفتگو، اصطلاحات کلیدی و موارد مشابه را در بر می گیرد! با پیروی از راهنمای گام به گام آن، به زودی بر یک زبان مانند زبان مادری مسلط خواهید شد.

ویژگی های کلیدی:

  • ترتیب منطقی درس ها، با تمرکز هر روز بر یک موضوع خاص (مانند الفبا، دستور زبان، ساخت جمله، تلفظ، کلمه/ اصطلاح روز، خواندن، و غیره)
  • استفاده و درک شما از فارسی را در موقعیت های واقعی بهبود می بخشد
  • شامل مثال‌ها، عبارات رایج، نمودارها/جدول‌ها و فهرست‌های واژگان است

 

 

فارسی پایه: کتاب کار دستور زبان (ویرایش اول)

با این کتاب یک جلدی که شامل درس ها و تمرین های اصلی بدون اصطلاحات تخصصی است، به دستور زبان فارسی خود مسلط شوید.درس های خود را کوتاه و شیرین نگه دارید. در درجه اول برای زبان آموزان متوسط، این مرجع توضیحات واضح و روشنی را در اختیار قرار می دهد – نه تنها قوانین، بلکه استثنائات را نیز پوشش می دهد!

این راهنما ارزش پول شما را دارد، زیرا تنها چند مرجع وجود دارد که دستور زبان فارسی را به طور کامل پوشش می دهد! در هر صورت، فقط اصول اولیه را مطالعه کنید، زیرا ممکن است برای تازه‌آموزان سخت باشد.

ویژگی های کلیدی:

  • 20 واحد دستور زبان با درس های اصلی، مثال ها و تمرین ها (با کلید پاسخ)
  • شرح ساختاری قواعد دستور زبان و استثناها، و همچنین اصطلاحات و ضرب المثل های رایج
  • حاوی نمایه موضوعی

 

سیارۀ تنها- کتاب عبارات فارسی

کتاب عبارات برای مسافران ضروری است، و این یکی از این قاعده مستثنی نیست.کتاب عبارات فارسی Lonely Planet به شما کمک می کند تا به واژگان اولیه و تلفظی که معمولاً برای سفر استفاده می شود تسلط پیدا کنید.در حالی که این رسمی ترین منبع برای زبان آموزان نیست، با این وجود، شما همچنان به عبارات کلیدی و شروع کننده مکالمه دسترسی خواهید داشت!

ویژگی های کلیدی:

  • فهرست واژگان و تلفظ
  • شامل فرهنگ لغت دو طرفه
  • حاوی یادداشت های فرهنگی جذاب، نکات زبانی و شعر فارسی است

 

فارسی (فارسی) برای مبتدیان: تسلط بر مکالمه فارسی

مطالعات خود را با فارسی برای مبتدیان آغاز کنید، مرجعی کاربرپسند برای یادگیری مکالمه فارسی.این کتاب که در زمینه دیالوگ بسیار سنگین است، به شما می‌آموزد که چگونه نیازهای اساسی خود را بیان کنید، جملات کوتاه را بفهمید، و مهمتر از همه خواندن و نوشتن الفبای فارسی. همچنین دارای یک سی‌دی صوتی mp3 رایگان برای آزمایش مهارت های دیالوگ و تلفظ شما در حین حرکت است!چه برای سفر باشد و چه برای مطالعه – به طور کلی، تمرینات جذاب، درس ها و بینش های فرهنگی مناسب برای مبتدیان را فرا خواهید گرفت.

ویژگی های کلیدی:

  • آموزش مهارت های مکالمه (رسمی و غیر رسمی)
  • سی‌دی صوتی mp3 رایگان ضبط شده توسط یک سخنران بومی
  • آشنایی با الفبای فارسی، واژگان، دستور زبان و عبارات کلیدی از طریق تمرین های سرگرم کننده

 

 یادگیری خواندن فارسی در 5 روز

اسم این کتاب گویای همه چیز است! این مرجع 42 صفحه ای به جای اینکه شما را با جداول، دیالوگ های پیچیده و توضیحات دستوری طولانی غرق کند، الفبای فارسی را به راحتی ممکن به شما آموزش می دهد.در حالی که به شما یاد نمی دهد چگونه بنویسید، در عوض، بیش از 150 کلمه و عبارت فارسی رایج را یاد می گیرید و آنها را با خواندن های مختلف مرتبط می کنید.

ویژگی های کلیدی:

  • حروف، اشکال و تلفظ های مختلف را یاد بگیرید
  • دسترسی به بیش از 150 کلمه، عبارات و نام های رایج و مناسب فارسی
  • شامل تمرین ها و واژه نامه است

 

 چگونه به فارسی بنویسیم: کتابی برای یادگیری الفبای فارسی (نسخه انگلیسی و فارسی)

یادگیری هرگز به این آسانی نبوده است، اگر راحت نباشد! این کتاب کار مبتدی که برای زبان آموزان غیر بومی طراحی شده است، اصول الفبای فارسی را آموزش می دهد.با تجهیز به دستورالعمل‌ها و تمرین‌های تصویری، می‌توانید خواندن و نوشتن خط فارسی را یاد بگیرید و تمرین کنید. علاوه بر این، اطلاعاتی در مورد فونت‌های رایج فارسی و سبک‌های دست‌نویس نیز خواهید داشت!

ویژگی های کلیدی:

  • راهنمای تصویری و تمرین نوشتن الفبای فارسی و اعداد
  • نام، صدا، کاربرد و شکل هر حرف را توضیح می دهد
  • یادداشت های اضافی در مورد فونت های فارسی و سبک های دست خط

 

بستۀ آموزشی زبان فارسی برای غیرفارسی‌زبانان اثر طیبه موسوی میانگاه

مجموعه کتاب فارسی لند تلاشی برای آموزش زبان فارسی به علاقه مندان به یادگیری این زبان از صفر است. همه مجموعه کتاب ها برای مخاطبان مختلف از کودکان تا بزرگسالان با پیشینه ها و اهداف متفاوت در نظر گرفته شده است. ایده پشت نوشتن این کتاب ها از تجربه نویسنده از ملاقات با غیرفارسی زبانان در سراسر جهان ناشی می شود که به یک مرجع عملی برای خودآموزی فارسی نیاز دارند. در واقع، پس از سال‌ها کار بر روی جنبه‌های مختلف زبان‌شناسی فارسی به‌عنوان معلم، محقق و نویسنده، نویسنده متوجه شد که اکثر زبان‌آموزان بر این باورند که تسلط بر زبان فارسی بدون کمک گرفتن از معلم، به دلیل نگارش عجیب و غریب فارسی، کاری نسبتاً خسته کننده است. سیستم، و همچنین به تفاوت آشکار بین نسخه نوشتاری و گفتاری زبان. بنابراین، سعی کرده است ساختار مجموعه کتاب را به گونه ای سازماندهی نماید که بتواند برای کسانی که نیاز به یک مرجع خودآموز اولیه دارند، کاملاً مفید باشد.

 

آموزش زبان فارسی برای مبتدیان

به طور کلی، این کتاب شامل 152 صفحه می‌باشد و اولین بار در سال 2015 به چاپ رسیده است. بنابراین، منبع به روزی به حساب می‌آید. این کتاب شامل 7 فصل است که موضوع هر فصل عبارتند از: سلام و احوال‌پرسی (آشنایی)، حمل و نقل، تماس تلفنی، ماه‌ها و فصول، رسوم میز شام، تجارت و بازرگانی، احساسات.

ویژگی‌های کلیدی:

  • آموزش گفتگوهای کاربردی و دادن اعتماد به نفس در مکالمه به زبان آموز
  • درس های کوتاه و راهنمایی های مفید برای یادگیری سریع زبان
  • آموزش نوشتار زبان فارسی (خواندن و نوشتن متون)

 

 

همچنین برای یادگیری زبان فارسی می توانید در کلاس های مبتدی تا پیشرفته موسسه دهخدا شرکت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

کدام کشورها به زبان فارسی صحبت می‌کنند؟

بهترین چنل‌های یوتیوب برای یادگیری زبان فارسی

مراکز آموزش زبان فارسی در ایران

سختی زبان فارسی برای خارجی ها ،آیا زبان فارسی سخت است؟

انواع گویش های زبان فارسی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *