بهترین کتاب برای یادگیری زبان چینی

بهترین کتاب های اموزش زبان چینی

بهترین کتاب برای یادگیری زبان چینی

همه می دانیم امروزه یاد گرفتن زبان به صورت آنلاین بسیار محبوبیت پیدا کرده و همه گیر شده است و یکی از اولین انتخاب های افراد برای یادگیری می باشد. اما برخی از اوقات شما واقعا نیاز دارید که به مطالعه یک سری از کتاب ها بپردازید و یا مطالبی را از طریق آن ها مطالعه نمایید. در این مواقع نیاز داریم که بهترین منابع را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم اطلاعات خوب و دقیقی را بدست آوریم.

کتاب های زبان در هر زبانی حتی زبان چینی نیز به صورت های مختلف و با اهداف مختلف تهیه شده اند مثلا کتاب واژگان، کتاب کاراکترها، اصطلاحات، گرامر، دیکشنری و یا کتاب های اصلی که شامل تمامی موارد می باشند. برای یادگیری زبان چینی نیز داشتن بهترین کتاب می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد و به شما در ابعاد مختلف کمک نماید و آموزش و یادگیری زبان چینی را برای شما لذت بخش تر و راحت تر نماید.

 

چرا کتاب ها برای یادگیری زبان چینی مفید می باشند؟

همانطور که بیان شد یادگیری زبان چینی به صورت آنلاین مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد به عنوان مثال دسترسی راحت به اطلاعات، بهره مندی از آموزش بدون در نظر گرفتن زمان و مکان، قابلیت دسترسی به روش ها و امکانات متنوع آموزشی مثل ویدیو و فایل های صوتی و مواردی از این قبیل باعث شده این شیوه روز به روز مورد توجه زبان آموزان قرار گیرد. اما با توجه به تمامی این موارد استفاده از کتاب ها مزیت های زیادی را به همراه دارد که باعث شده یک بخش غیر قابل اجتناب در مسیر یادگیری زبان چینی شود. در ادامه به بیان این مزیت ها پرداخته ایم.

 

۱. کتاب ها بسیار بیشتر از اکثر وبسایت ها مفهومی تر و تخصصی تر می باشند

اولین دلیل برای اینکه چرا هنوز استفاده از کتاب برای یادگیری زبان چینی مهم و مفید است این است که بسیاری از کتاب ها از اکثر سایت های آموزش زبان چینی دارای مطالب کامل تر و مفهومی تری می باشند. در حالی که بیشتر وبسایت ها برای آموزش زبان چینی به صورت معمولی و پایه به آموزش می پردازند اما کتاب ها این کار را در سطح تخصصی تری ارائه می دهند. برخی از مفاهیم به صورت مجزا و با آموزش عمیق و کامل در هیچ جایی قابل دسترس نمی باشد. برخی از این موضوعات مانند گرامر، تاثیرات فرهنگ بر زبان و یا یک سری مدل های نوشتار و خواندن نیز به استفاده از یک کتاب برای فراگیری فراهم می شود.

 

۲. کتاب های کار تاثیر محسوسی را در یادگیری خواهند داشت

یکی دیگر از دلایل این که کتاب ها برای یادگیری زبان مفید هستند کتاب های کار می باشند که بسیاری از آن ها دارای روش های فراوانی هستند که تاثیر بسزایی در یادگیری خواهند داشت. در بحث نوشتاری یا همان رایتینگ در زبان چینی، تمرین بسیاری نیاز است. برخلاف برنامه های آنلاین که معمولا بوسیله کیبورد باید جواب ها را وارد کنید. کتاب های کار چینی زبان آموزان را وادار می کنند تا جواب خود را به صورت دستی بنویسند و با زبان چینی بوسیله نوشتار بر روی کاغذ ارتباط برقرار کنند و این باعث یادگیری بهتر آن ها می شود.

 

۳. کتاب ها می توانند در بسیاری از شرایط و در جابجایی ها براحتی استفاده شوند

آخرین دلیلی که چرا کتاب ها منابع مهمی برای روش های جدید یادگیری هستند این است که کتاب ها نسبت به برنامه ها قابل حمل کردن هستند و در بسیاری از شرایط مثل هواپیما، قطار، در ساحل، در مسیر رفتن به کار می توانید از آن ها استفاده کنید و نیازی به داشتن وایفای نیست البته استفاده از اینترنت خط شاید این موضوع را پوشش دهد اما در بسیاری از مواقع از لحاظ بحث مالی این موضوع به صرفه نخواهد بود و نیز در برخی از موقعیت ها استفاده از موبایل غیرممکن می باشد.

به همین دلیل همیشه خوب است که یک کتاب را به همراه داشته باشید تا بتوانید در مواقعی که فرصتش را دارید از کتاب برای استفاده از زمان خود به بهترین وجه بهره ببرید. البته امروزه بسیاری از کتاب ها را می توان به صورت الکترونیکی در اختیار داشت و در شرایط بهتر و راحت تر از آن ها در حالت آفلاین استفاده کرد که این موضوع استفاده از کتاب های آموزشی را کاربردی تر کرده است.

 

بهترین کتاب ها برای یادگیری زبان چینی

حال که به ضرورت استفاده از کتاب ها برای یادگیری زبان چینی پی برده ایم در ادامه به معرفی یک سری از بهترین کتاب های یادگیری زبان چینی پرداخته شده است تا در مسیر یادگیری زبان چینی بتوانید بهتر گام بردارید و این زبان را به بهترین وجه فرا بگیرید.

 

۱. کتاب Fundamentals of Chinese Characters

این کتاب که بوسیله انتشارات دانشگاه معتبر یل آمریکا به چاپ رسیده مطمئنا از بهترین کتاب های راهنمای کاراکترهای چینی است در حالی که به آموزش معنی هزاران کاراکتر چینی می پردازد این کتاب همچنین موارد بسیار دیگری را نیز شامل می شود. این کتاب با هدف شکستن کاراکترها به ریشه های اصلی شان و ساختن دوباره آن ها به وسیله آموزش تاریخچه و معنای ذاتی در بخش های مختلف می پردازد.

هر دو مورد ریشه ها و همچنین تلفظ های بسیار سخت به صورت مجزا در تمامی کتاب آموزش داده شده است که به همراه لیست و جدول های مرجع می باشد. برای اینکه یادگیری برای زبان آموزان آسان تر شود کتاب به موضوعات مختلف تقسیم بندی شده است بنابراین شما می توانید براحتی در موضوعات مشخص به مطالعه بپردازید و کاراکترها را دوره نمایید.

این کتاب بسیار کاربردی و مفید است زیرا به زبان آموزان یک روش برای برقراری ارتباط بین کاراکترها و زندگی واقعی را یاد خواهد داد که بسیار مهم می باشد. در حالی که در مسیر آموزش بهتر است از ریشه ها و علائم آوایی برای یادگیری و بخاطر سپردن کاراکترها استفاده کنید که این یادداشت ها به صورت شگفت انگیزی برای ۵۰۰ کاراکتر اولیه کاربردی خواهد بود و همچنین سایر کاراکترها و یک روش راحت برای یادگیری را فراهم خواهد کرد.

 

۲. کتاب Modern Mandarin Chinese Grammar: A Practical Guide

کتاب دومی که به معرفی آن می پردازیم یکی از بهترین و کامل ترین مراجع گرامر زبان چینی است. این کتاب تمامی قوانین و الگوهاییکه در تمامی دوره یادگیری زبان چینی با آن روبرو می شوید را شامل می شود. این کتاب گرامر به بخش های تجزیه آسان تقسیم بندی شده است که در این حالت زبان آموزان می توانند پاسخ به یک سوال ثابت را به سرعت پیدا کنند.

یکی دیگر از ویژگی های این کتاب مرجع این می باشد که دارای جزئیات بسیاری به صورت مشخص شده است که می توان کتاب را به عنوان یک دیکشنری گرامری استفاده کرد. خواندگان این کتاب می توانند یک قانون مشخص را در کتاب جستجو کنند و به صفحه مورد نظر رفته و در مورد کاربرد آن به مطالعه بپردازند.

کتابی شبیه به این بسیار مفید است چونکه گرامر را به صورت عمیق تر و در سطح های بالاتری از کتاب های درسی و وبسایت ها آموزش می دهد. در حالی که کتاب های دیگر گرامر را به صورت ساده و در حد مناسب برای زبان آموزان آموزش می دهند و این موضوع می تواند در مواقعی پیچیده و گیج کننده باشد و کتابی شبیه کتاب Modern Mandarin Chinese Grammar در موقعیت هایی که به درکی عمیق تر از موضوعی نیازمند هستیم ضروری خواهد بود.

 

۳. کتاب Times: Newspaper Reading Course of Advanced Chinese

برای زبان آموزان سطح متوسطه و پیشرفته یکی از نقاط عطفی که مایل هستند به آن دست یابند این است که توانایی خواندن روزنامه های چینی را بدست آورند. برای این مهم کتاب Times newspaper reading course بهترین کتاب برای رسیدن به این هدف می باشد. استفاده از مقالات روزنامه های دنیای واقعی همراه با کتاب های تمرین باعث می شود تا کمک کند تا شما بتوانید بیشتر از تیترها حرکت کنید و درک خوبی از مقالات در روزنامه ها بدست آورید.
در واقع، هر بخش براساس یک موضوع خاص می باشد و خوانندگان را دعوت می کند تا مقالات متعددی را در مورد آن موضوع مطالعه نمایند و کلمات جدیدی را آموزش ببینند و سپس به سوالاتی براساس درک خود از متن های خوانده شده پاسخ دهند.

دلیلی که چرا روزنامه خواندن به یک کتاب آموزشی جداگانه نیاز دارد این است که متن ها در روزنامه های چینی بسیار فرم متفاوت تری از متن های دیگر زبان ها دارد. در این مقالات از کلمات سخت تر، غیرمعمول و گرامری خاص استفاده می شود. این موضوع به صورت خاص برای زبان آموزان سخت می باشد و در نتیجه این قضیه نیاز به آموزش جداگانه ای نسبت به مدل های دیگر ریدینگ دارد.

 

۴. کتاب Abridged Chinese Classic Series: The Besieged City

در حالی که کتاب های دیگر فقط به مقوله آموزش به صورت مستقیم می پردازند این کتاب در کنار آموزش جنبه سرگرمی نیز دارد. به عنوان یک نسخه ساده شده از یک داستان کلاسیک کتاب The Besieged City یکی از کتاب های عالی برای زبان آموزان علاقه مند به مطالعه به عنوان اولین رمان به زبان چینی است. برخلاف اینکه گرامر و واژگان در این کتاب به صورت ساده شده بکار رفته است موضوع کلی داستان یک مرد جوان درگیر با یک ازوادج از پیش تعیین شده در دهه ۱۹۳۰ در چین بسیار گیرا و جذاب می باشد.

این کتاب برای تقویت لغات و درک مطلب مناسب می باشد. در کنار متن این کتاب در هر فصل شما لیستی از کلمات غیرمعمول جدید را در اختیار خواهید داشت که به زبان آموزان کمک می کند تا متن را بهتر درک نمایند. لغات پیچیده اضافی در پاورقی هر صفحه با جزئیات آورده شده است که به شما واژگان جدید را آموزش می دهد و نیز باعث می شود متن برای خواننده آسان تر جلوه کند.

بعلاوه، هر فصل دارای یک سری سوال براساس متن کتاب می باشد و خواننده کتاب براحتی می تواند خود را نسبت به درک متن مورد نظر محک بزند. لازم بذکر است با این وجود که تمامی کلمات و توضیحاتشان به زبان چینی بوده قبل از اینکه شروع به خواندن این کتاب نمایید باید سطح زبان چینی شما حداقل در سطح متوسطه باشد.

 

۵. کتاب 500 Common Chinese idioms: An Annotated Frequency Dictionary

آشنایی و یاد گرفتن اصطلاحات چینی که به Chengyu معروف می باشند یکی از پیچیده ترین قسمت های زبان چینی است. این کتاب یکی از با جزئیات ترین لیست های اصطلاحات چینی را در خود دارد که برای هر زبان آموزی ضروری است. کتاب مذکور نه تنها دارای معنی دقیق ۵۰۰ اصطلاح متداول زبان چینی می باشد و بلکه دارای تاریخچه آن ها،‌ مترداف ها و متضاد های شان نیز است. همچنین با اطلاعات تکمیلی به شما طریقه استفاده از هر اصطلاح را آموزش می دهد و دارای مثال های بسیاری نیز می باشد که به نحوه استفاده از آن ها کمک شایانی خواهد کرد.

در حالی که کتاب های دیگر آموزش زبان چینی به تدریس Chengyu پرداخته اند، آن ها به صورت مناسب به توضیح معانی این اصطلاحات نپرداخته اند یا اینکه چه معنی می دهند و چگونه باید از آن ها استفاده کرد. بعلاوه، حتی زمانی که یک کتاب آموزش زبان چینی را تمام می کنید فقط درصد کمی از اصطلاحات استفاده شده در زبان چینی را آموزش خواهید دید بنابراین این کتاب یک مرجع مناسب برای آموزش اصطلاحات چینی می باشد.

 

۶. کتاب Niubi!: The Real Chinese You Were Never Taught School

یکی از قسمت ها در زبان چینی که بسیار به ندرت به صورت آنلاین و یا در کتاب های آموزشی، آموزش داده می شود،‌ اصطلاحات عامیانه چینی است. همانند هر زبان دیگری، زبان چینی شامل اصطلاحات عامیانه زیادی است که معمولا در آموزش به دلیل مسائل ادبی و دوری از ابتذال و مشکل در حالت گرامر و یا به دلیل اینکه نویسنده از آن مطلع نیست نادیده گرفته می شود. با این حال بسیار مهم است که این اصطلاحات را بدانیم و آن ها را یاد بگیریم.
این کتاب بدون شک بهترین راهنمای درک اصطلاحات عامیانه زبان چینی در دسترس است. این کتاب شامل توضیح صریح به زبان انگلیسی در مورد هر اصطلاح است و همچنین با جزئیات فراوان طریقه استفاده در زمان و مکان مناسب را بیان کرده است.

بعلاوه، این کتاب به صورت قابل فهم و با استفاده از موقعیت های خنده دار به آموزش پرداخته بنابراین با این کتاب می توانید اوقات خوشی را نیز سپری نمایید.

 

۷. کتاب New Practical Chinese Reader

اگر به دنبال یک کتاب آموزش زبان چینی هستید که شما را در مسیر پیشرفت از سطحی به سطح دیگر راهنمایی کند کتاب New Practical Chinese Reader یکی از انتخاب های مناسب برای این موضوع است. این کتاب در اصل با عنوان Practical Chinese Reader منتشر شده است که در طول زمان ویرایش شده و با نسخه های جدید به چاپ رسیده است. همه این کتاب ها خوب می باشند اما بهترین کار خرید آخرین ویرایش این کتاب است که دارای کمترین اشکال بوده و دارای آخرین بروزرسانی است.

از ویژگی های این کتاب این است که در جلدهای مختلف منتشر شده است. در این صورت شما می توانید به صورت کلی تمامی جلدهای این کتاب را تهیه کنید و یا به صورت جداگانه آن جلدی را که برای شما مناسب است را خریداری نمایید. چهار جلد اول این کتاب برای زبان آموزان در سطح پایه طراحی شده و دو جلد آخر کتاب برای زبان آموزان سطح متوسطه می باشد. این به این معنی است که اگر از جلد اول این کتاب شروع به یادگیری زبان چینی نمایید می توانید از صفر تا سطح متوسطه زبان چینی را آموزش ببینید که یکی از روش های مناسب یادگیری است.

 

۸. کتاب Colloquial Chinese

اگر قصد یادگیری زبان را به صورت خودآموز دارید ممکن است با یک مشکل مشابه که دیگر زبان آموزان نیز با آن مواجه می شوند روبرو شوید. مسئله این است که وقتی شما در محیطی زندگی نمی کنید در حالی که مشغول یادگیری آن زبان هستید و نمی توانید زبان را به صورت متداول تمرین کنید از درک و فهم یک فرد بومی عاجز خواهید بود. بعلاوه، بسیاری از زبان ها دارای تفاوت های بسیاری بین حالت رسمی و حالت روزمره در زبان می باشند.

در این حالت زبان چینی نیز با زبان های دیگر تفاوتی نخواهد داشت برای این موضوع داشتن کتابی چون Colloquial Chinese یک ضرورت می باشد. این کتاب شامل صدها عبارت پایه که بوسیله صحبت کننده ها به زبان چینی ماندرین در مکالمات روزمره استفاده می شود می باشد و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید خود را برای برقراری ارتباط با یک فرد بومی چینی آماده کنید.

 

۹. کتاب Oxford Beginner’s Chinese Dictionary

یکی از کتاب های مورد نیاز در حالی که می خواهید به یادگیری یک زبان بپردازید داشتن یک دیکشنری است. در واقع، این روش یکی از بهترین راه های چک کردن یک کلمه است زمانی که در مورد نوشتار آن مطمئن نمی باشید و یا زمانی که براحتی می خواهید یک کلمه را یاد بگیرید تا بتوانید دایره واژگان خود را گسترش دهید.

یکی از دیکشنری های پرطرفدار برای زبان چینی، دیکشنری Oxford Beginner’s Chinese Dictionary است که هنوز به عنوان یکی از دیکشنری های قابل فهم در دسترس می باشد. همچون دیگر دیکشنری های آکسفورد این دیکشنری نیز دارای معانی و املا دقیق کلمات بوده که شما می توانید مطمئن باشید که کلمه ای را که در حال یادگیری آن هستید بدون هیچ مشکلی بیان شده است.

 

۱۰. کتاب Integrated Chinese

کتاب Integrated Chinese یک کتاب آموزش زبان چینی است که توسط Yuehua Liu نوشته شده و انتشارات Cheng & Tsui آن را به چاپ رسانده است. این کتاب توسط زبان آموزان و مدرسین برای یادگیری زبان چینی توصیه شده است و گرچه کمی برای زبان آموزان سخت می باشد اما تقریبا تمامی مواردی که شما باید در مورد زبان چینی بدانید را پوشش داده است. این کتاب یکی از منابعی است که شما هر زمانی که می خواهید مسائل پایه را دوره نمایید می توانید به آن رجوع کنید. این کتاب برای زبان آموزانی که تازه یادگیری زبان چینی را آغاز کرده اند مناسب می باشد. یادگیری کاراکترهای زبان چینی، نحوه استفاده از آن ها و نوشتن آن ها و همچنین هر فردی که می خواهد در کشور چین و یا کشورهای چینی زبان مدت زمانی را بگذراند و نیاز به دانستن آموزش های پایه زبان چینی دارد مفید است.

 

۱۱. کتاب Chinese for Dummies

مجموعه کتاب های Dummies همواره از بهترین کتاب های آموزش زبان بوده اند. نسخه کتاب آموزش زبان چینی ماندرین نوشته شده توسط Wendy Abraham یکی از کتاب های مفید است. این کتاب مخصوصا برای افراد مبتدی بسیار مناسب می باشد. این کتاب می تواند به شما چگونگی برقراری مکالمات روزمره را آموزش دهد. این کتاب دارای تمرین های لیسنینگ خوبی است که شما برای درک مکالمات چینی بوسیله یک فرد بومی می توانید از آن استفاده نمایید و مهارت لیسنینگ شما را نیز تقویت خواهد کرد. تمامی موارد پایه در زبان چینی را می توانید با این کتاب فرا بگیرید و اگر قصد سفر به چین را دارید از آن ها استفاده نمایید.

 

۱۲. کتاب Chinese Made Easier

کتاب Chinese Made Easier یکی از بهترین منابع آموزش زبان چینی برای افراد مبتدی است این کتاب بیشتر بر روی استفاده ساده از زبان چینی تمرکز دارد تا بر روی زبان چینی در حالت آکادمیکی و به شما کمک می کند تا بتوانید براحتی با استفاده از زبان چینی به برقراری ارتباط بپردازید. اگر می خواهید برای سفر به چین کمی زبان چینی را یاد بگیرید تا بتوانید از آن در سفر خود استفاده نمایید این کتاب یکی از بهترین کتاب ها برای این موضوع است.

 

کلام آخر

در کل یادگیری زبان چینی با توجه به ویژگی های که این زبان نسبت به زبان های دیگر دارد برای افرادی که می خواهند شروع به یادگیری زبان چینی کنند کمی در ابتدا سخت می باشد. اما مطمئنا با ممارست در آموزش و تعهد در یادگیری و برنامه ریزی درست و استفاده از بهترین منابع آموزشی به صورت کتاب و یا آنلاین خواهید توانست این زبان را فرا بگیرید. در خصوص آموزش نیز شرکت در کلاس های زبان چینی معتبر زیر نظر اساتید با تجربه و خلاق در آموزش زبان چینی با روش های نوین می توانید مسیر آموزش خود را هموارتر نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید:

تفاوت زبان چینی،کره ای و ژاپنی

نکاتی درباره یادگیری زبان چینی

4.8/5 - (21 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *